Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2005 15:16

Rufi schreef:
SDG schreef:
Rufi schreef: Geef mij de oude Geneefse melodieën maar, die overigens niet door Sweelinck zijn gecomponeerd. Niet zomaar wat roepen natuurlijk.

Heeft iemand dat beweerd dan?

Ja, dat zei Lalage en dat moest ik natuurlijk even rechtzetten.

Ik begon niet over Sweelinck hoor ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2005 15:25

Nog even een paar citaten uit het bijbehorende boek:
Aan de andere kant zijn sommige kerkgangers huiverig voor popmuziek. We kunnen ons bij die aarzeling ook wel iets voorstellen: het gemiddelde popliedje kan het gewicht van een psalm niet dragen. Het wordt gecomponeerd in de hoop dat het in razend tempo een hit zal worden. De val in de vergetelheid daarna is onvermijdelijk en wordt op de koop van het succes toe genomen.
Een psalmberijming moet een paar decennia mee kunnen. Dat stelt eisen aan de tekst en aan de melodie. Kortom: als we spreken over popmuziek, hebben we het over een brede genreaanduiding, waarbinnen onze componisten naar melodieen zochten die een psalm kunnen dragen.

Maar een hit scoren met een psalm, daarover aarzelen we toch. Zouden jongeren in het oude Israel op hun feestjes ook niet iets anders gezongen hebben dan wat ze zongen in de synagoge, en als ze optrokken naar Jeruzalem? In sporttermen: psalmen zijn en blijven de buitencategorie. In psalmen worden geen onbekommerde, inhoudsloze feestjes gevierd. De tekstuele diepgang van de psalmen is niet overal gelijk. Psalm 150 heeft welgeteld maar een boodschap: alle registers open, het volume op tien en lostrekken die boel. Maar de psalm wortelt wel degelijk in het voorafgaande boek, dat unieke boek dat de gelovige zoeker alle hoeken van de religieuze binnenkamer laat zien.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 apr 2005 16:22

ND schreef:Slechts een paar manieren van psalmzingen hebben tot nu toe de eeuwen getrotseerd: Gregoriaanse bewerkingen, het Geneefse psalter en de Engelse chant-wijze. De muziek van de Psalmen voor Nu zal denk ik echt van uitzonderlijke kwaliteit moeten zijn, wil zij langer meegaan dan de periode van een hype.''
.

Ik denk dat het belangrijk is om de relevantie van zo'n project te bekijken vanuit de cultuur waar dit uit voortkomt. Ik weet weinig van 'pop-liedjes.' Ik kan dus ook niet oordelen wat ik er muzikaal gezien van vind. Wat ik wel positief vindt aan het project is dat er weer psalmen in de MP3 spelers komen, en zo in de straten en onderweg weer hun weg vinden, and what about internet, filesharing faith? Daarnaast Hoop ik dat we het niet zien als iets dat we alleen maar mogen aanhoren.

Je kan onderzoeken hoe het is om met een psalm bezig te zijn. Probeer eens melodien te schrijven. Volgens mij is dat het proces van de psalmen, het steeds weer muzikaal verwoorden van eeuwen oude teksten. Ik denk dat er dan veel meer psalmen zouden komen. Ook veel diverser . . . kun je trouwens ook psalmen maken met foto's? David bleef dicht bij zichzelf, hij vroeg zich af wat in hem omging en verwoordde, verbeelde dat . . dat was zijn kracht en voor mij een sleutel naar intergriteit.

elbert schreef:
Klaas schreef:Er gaan geluiden dat dat een dance-versie wordt...Klaas
Dance is nu al uit, dus over 25 jaar helemaal.
En als het al zo is zoals je zegt, dan sla ik die versie ook gewoon over. Eerbied hoort kenmerkend te zijn voor de stijl waarmee je de psalmen zingt.

Naast de zaken die 'hot or not' zijn is er nog hele wereld vol eigenaardige relevante zaken. Denk aan het feit dat psalmen voor nu in Tivoli ten gehore is gebracht. Een zaal die toch vaak vol staat voor 'not-hot' acts. Er leeft veel en dat is een belangrijk kenmerk . . . leeft een cultuur. Waar is de groei, ontwikkeling, wat is de taal . . . w.b. het grote woord 'dance' klopt het dat de commercie afgedaan heeft. Maar goed wij leven niet in keulen of berlijn, dus wat weten wij nu van serieuze electronische muziek? Nu leven in een global-era. Als ik interesse heb kan ik te weten komen wat er bijvoorbeeld in Berlijn gaande is . . .

Als de kerk een huis is, en jij bent in de woonkamer en ik in de kelder . . dan betekent dit niet dat we in een verschillend huis zijn. . . soms lijken de afstanden echter groot in dit huis, laten we dan blijven SMS-en en af en toe afspreken.

vrede, Scape

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 apr 2005 22:54

Woei, dat concert was geweldig! Live vond ik het ontzettend goed klinken. En iedereen kon het niet laten om lekker mee te zingen :)
Psalm 22 was erg indrukwekkend, dat kunnen we best ook in z'n geheel (laten) zingen in de kerk, ook al duurt het 12 minuten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 23:03

Psalm 22 was erg indrukwekkend, dat kunnen we best ook in z'n geheel (laten) zingen in de kerk, ook al duurt het 12 minuten.

Ik ben een groot voorstander van het in z'n geheel zingen van de Psalmen. Het opgeven van slechts enkele versen heeft voor mij toch altijd iets van selectief omgaan met de bijbel.

Ik ben trouwens benieuwd hoelang psalm 119 in de nieuwe uitvoering zal zijn ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 23:12

Klaas schreef:

Ik ben een groot voorstander van het in z'n geheel zingen van de Psalmen. Het opgeven van slechts enkele versen heeft voor mij toch altijd iets van selectief omgaan met de bijbel.

Ik ben trouwens benieuwd hoelang psalm 119 in de nieuwe uitvoering zal zijn ;-)

Klaas

Lees je dan bij de Schriftlezing ook de gehele Bijbel?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 23:13

Jas schreef:Lees je dan bij de Schriftlezing ook de gehele Bijbel?

Als je even nadenkt zie je ws zelf ook dat die opmerking nergens op slaat.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 23:16

Klaas schreef:

Klaas

Ja, net als het alleen maar laten zingen van volledige psalmen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 23:23

Het laten zingen van volledige psalmen lijkt me theologisch gezien niet meer dan logisch. De Psalmen brengen hun boodschap niet in 1 of 2 versen over. Psalmen kennen een bepaalde opbouw en om de boodschap van de Psalm te begrijpen moet je de hele psalm in ogenschouw nemen.

Dat is precies hetzelfde principe dat we ook hanteren voor het verstaan van de rest van de bijbel: geen selectief tekstgebruik maar oog voor de context. Voor de schriftlezing kiezen we ook een heel hoofdstuk of een volledige pericoop.

Klaas

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 apr 2005 23:25

jas schreef:
Klaas schreef:

Klaas

essieee zal het ff uitleggen mannen....

Een psalmvers is een onderdeel van een hoofdstuk wat je ook in het geheel leest ( was jij het niet die mij wees op teksten uit z'n verband trekken????)
dus psalm 3 berijmd vers 2 is een onderdeel van psalm 3...

Misschien is gelijk de hele bijbel lezen hier niet van toepassing...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 23:32

juustum

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 apr 2005 23:33

Klaas schreef:juustum

soso.....wij het eens?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 apr 2005 23:34

Als ik maar lang genoeg op je inpraat kom je er wel :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 23:34

essieee schreef:
jas schreef:
Klaas schreef:

Klaas

essieee zal het ff uitleggen mannen....

Een psalmvers is een onderdeel van een hoofdstuk wat je ook in het geheel leest ( was jij het niet die mij wees op teksten uit z'n verband trekken????)
dus psalm 3 berijmd vers 2 is een onderdeel van psalm 3...

Misschien is gelijk de hele bijbel lezen hier niet van toepassing...

Ik begrijp dat wel. Alleen, een psalm bestaat vaak uit meerdere gedeelten. En ik vind het niet vreemd dat dan die gedeelten gezongen worden die bij de preek aansluiten. Maar goed, zal wel aan mij liggen. Het is ook niet erg praktisch want dan krijg je wel erg lange kerkdiensten. En ik vind de verkondiging nog altijd belangrijker dan zingen. Zingen kun ook thuis, maar verkondiging wordt al wat moeilijker.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 apr 2005 23:38

Als ik maar lang genoeg op je inpraat kom je er wel

Tsja van de oudjes kun je nog leren ook......

Het is ook niet erg praktisch want dan krijg je wel erg lange kerkdiensten. En ik vind de verkondiging nog altijd belangrijker dan zingen. Zingen kun ook thuis, maar verkondiging wordt al wat moeilijker.

Op zich wel eens met je, al zou ik het niet gek vinden om de preek wat korter en duidelijker te maken...en wat meer te zingen...
Zingen heeft voor mij ook de lading, met de hele kerk Hem groot maken en aanbidden !

Terug naar “Archief”