Komt er een scheuring in de GG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 22 feb 2005 22:06

hoi, laat ik ook es een reactie geven..

veel leiders van de ger.gem. laten zich leiden door Angst... angst om het evangelie te rijk aan te bieden, angst om te veroorzaken dat er gelovigen in de kerkbanken komen te zitten die Jezus niet kennen.
komt hier nog de angst voor een kerkscheuring bij..... dan wordt het helemaal complex. door de bril van de angst gaan mensen anders kijken naar de gemeente, komen accenten anders te liggen, gaat er verkeerd gereageerd worden op pastorale verantwoordelijkheden, blijft er gemeentestichtelijkwerk liggen.

't is heel wat...
zo alles bij elkaar is er heel wat te doen binnen de ger.gem. zie het voorkomen van een kerkscheuring als een roep van God aan jou om jou eigen gaven te besteden in de gemeente...... als dit niet kan onder de vlag van de gemeente.... dat is jammer... maar met liefde, geloof, hoop en geduld dan kom je heel ver...

nu denk je misschien, hoort dit bij het topic? ik denk het wel... nl: komt er een scheuring door de Ger.Gem.?:
Ja, alleen of die al voor de wederkomst is, dat is de vraag.
daarom, heb het niet alleen over de vormen, maar ga juist tot de kern: aanbidding van God binnen de gemeente en in je dagelijks leven.

houdt dit niet voor jezelf, maar wees als een licht binnen je gemeente... zoals sommigen al aangaven binnen hun gemeente te blijven...

als je op deze manier in je gemeente aanwezig bent dan mag je je aanpassen aan de vormen, en zullen er meer mensen zijn die zich aan jou aanpassen dan dat jij je aanpast aan hen...
aanpassen aan de vorm is nog geen aanpassen aan de leer.

in mijn reactie kunnen onvolledigheden staan... als dat zo is dan verwacht ik zeker een reactie.

vriendelijke groet,

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 23:10

parsifal schreef:Dit topic ging over de gergem. Een discussie over trouw aan de kerk kan in een nieuw topic gevoerd worden.

Je kunt toch een discussie over scheuring, of het nou in de gergem is, of in de nederduitsgereformeerde moskee buiten verband, niet los zien van het nadenken van trouw zijn aan God. De vraag werpt zich namelijk op moet je God trouw blijven en de gemeente vaarwel zeggen, of moet je de gemeente trouw blijven en God vaarwel zeggen, of kun je beiden 'te vriend' houden. Het aansnijden van dit punt heeft dus alles met scheuring te maken. Jij gaat wel heel erg kort door de bocht als je dit offtopic vindt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Green

Berichtdoor Green » 25 feb 2005 06:36

lindita schreef:Misschien ben ik een beetje naief, maar ik herken alles wat in dit topic geblaat wordt niet zo.

SDG schreef:Er worden alleen nog nieuwe predikanten toegelaten die deze richting vertegenwoordigen. Het is dus een sterfhuisconstructie: het "andere geluid" zal langzaamaan verstommen. En de koers in de GerGem is al jaren dat men andersdenkende gemeenteleden liever kwijt is dan rijk. Wat overblijft is dus een eensgezind gezelschap waarmee men zeer content is. En andersdenkenden, ach, die zoeken hun heil maar in de HHK, de CGK of de PKN.

Aragorn schreef:Nah, volgens mij zijn er ook regelmatig persoonlijke geschillen en culturele verschillen in het geding..

Marnix schreef:Tja, de vraag is of er mensen belemmerd worden om Gods Woord te preken, of dat er mensen daarin worden belemmerd door een groep mensen. Als er een soort van dictatuur in de kerk ontstaat is er altijd wat mis. Daarnaast, als de leer inhoud dat er wat betreft zaligheid iets anders wordt geleerd, als mensen door de kerkleer en sfeer niet aan het avondmaal aangaan omdat ze zich minder voelen dan die ander, omdat er andere criteria worden gesteld dan de bijbel doet etc. dan zou een scheuring misschien, ondanks dat het niet goed is, de enige oplossing zijn.

Hebben jullie ook bewijzen voor deze stellingen??

Ik ben zelf GerGemmer, maar het hier geschetste beeld vind ik wel erg negatief! :?

Met jou zeg ik hetzelfde!

Waar ik mij hier op dit forum iedere keer weer over verbaas is dat er ongelimiteerd van alles neer gezet wordt, op alles en iedereen mag worden afgegeven, gal gespuwd, en weet ik niet wat al.
Alles kan gezegd worden maar waar zijn de bewijzen?
Ik lees in de Saambinder dat het boekje 'Zijn verbond en woorden' met blijdschap is ontvangen op de Generale Synode. En daar wordt wel heel duidelijk gezegd dat het aanbod van genade tot alle mensen komt.
Hoe kan iemand iets afwijzen als het hem niet is aangeboden?

Zet hier dan maar eens een preek neer waarin b.v. Ds. de Wit zegt dat het aanbod van genade niet tot alle mensen komt!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 mar 2005 16:09

Green,
Hoe kan het dan dat ds. R. Kok is geschorst?
Ik denk dat ik weet wat je gaat antwoorden. Jawel het aanbod komt tot iedereen, maar ds. Kok vereenzelfdigde aanbod en belofte.
Wat wordt er dan aangeboden in de prediking? daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar. Als het aanbod tot een ieder komt, dan vind ik dat gewoon goed, dan snap ik alle ophef niet over aanbod en belofte?
Mijn vraag is wel kun je iets aanbieden zonder wat te beloven?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 mar 2005 16:24

Ik heb altijd begrepen dat de GG leert dat het aanbod algemeen is, tot iedereen komt.

De GGiN leert dat het aanbod feitelijk alleen tot de uitverkorenen komt.

Toch?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 mar 2005 18:16

Pieter schreef:Ik heb altijd begrepen dat de GG leert dat het aanbod algemeen is, tot iedereen komt.

De GGiN leert dat het aanbod feitelijk alleen tot de uitverkorenen komt.

Toch?

Nee, toch niet...

De GGiN leert dat het aanbod tot iedereen komt, maar dat er om het aanbod aan te nemen er voorwaarden aan zitten...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 mar 2005 19:19

Pieter,
Jij zegt aanbod is algemeen. Maar wat wordt er dan aangeboden?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 mar 2005 19:57

Verlossing van zonden in Christus om niet ('gratis', dus).

Dat uit zich o.a. in een prediking van drie 'stukken': ellende, verlossing en dankbaarheid. Waarbij ik direct toegeef dat sommige van onze predikanten af en toe ietwat de balans kwijtraken, wanneer ze daarover preken... 8)

(ik laat even in het midden naar welke kant de balans het vaakst doorslaat :wink: )

Green

Berichtdoor Green » 05 mar 2005 09:03

waarnemer schreef:Green,
Hoe kan het dan dat ds. R. Kok is geschorst?
Ik denk dat ik weet wat je gaat antwoorden. Jawel het aanbod komt tot iedereen, maar ds. Kok vereenzelfdigde aanbod en belofte.
Wat wordt er dan aangeboden in de prediking? daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar. Als het aanbod tot een ieder komt, dan vind ik dat gewoon goed, dan snap ik alle ophef niet over aanbod en belofte?
Mijn vraag is wel kun je iets aanbieden zonder wat te beloven?

Je eerste vraag: Ik denk dat Pieter het antwoord er op geeft. Soms slaat de balans door. Maar ik vraag me ook af of ds R. Kok terrecht geschorst is.

Je vraag wat er wordt aangeboden: Genade, vrije genade en genade alleen. En zonder voorwaarden hoor.
God is getrouw in Zijn beloften en in Zijn bedreigingen en die worden beiden aangeboden: Kies heden wie gij dienen zult Baal of de Heere.
God is niet ontrouw maar de mens. Dat is ook zijn ellende. Maar met al die ellende mogen we tot Christus gaan. Waar zouden we anders met onze zonden naar toe moeten? Het is naar Christus of naar de Satan.
En dat is de eerlijke prediking die tot iedereen komt en als die niet meer gepredikt kan worden in de GG, dan komt er een scheuring.
Als de balans niet in evenwicht is dan gaat het fout.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 mar 2005 10:11

Waren alle Bijbelse predikers op die manier in balans???
Denk bv. eens aan Johannes de Doper! Wat predikte hij meer, ellende of verlossing?
Afbeelding

Green

Berichtdoor Green » 05 mar 2005 10:57

Hij predikte in balans :!:

Douwe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Douwe » 05 mar 2005 16:52

Green schreef:Hij predikte in balans :!:

Waar baseer je dat op dan, Frekje heeft volgens mij ook een punt

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 mar 2005 17:41

Wij kunnen de roeping en opdracht van Johannes nooit als maatstaf nemen voor onze predikanten. Netzomin als de opdracht voor Jona, mensen krijgen soms specifieke opdrachten van de Heere. Een predikant in een gemeente heeft een totaal andere taak, we kunnen dat niet met elkaar vergelijken.
Paulus als hij aan de gemeente schrijft, heeft hij het over de gemeente Gods te .......Hij gaat zo'n gemeente troosten, leiden, vermanen enz.
en ze wijzen op hun taak in deze wereld. De gemeente is het lichaam van Christus.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2005 17:56

jas schreef:
Raido schreef:
jas schreef:
Raido schreef:Beter een kerk die neigt naar de GGiN dan een zak hooi waar van allerlei stromingen in verantwoord zijn zoals de PKN! PKN is momenteel niet meer dan een holding van een stuk of acht verschillende kerken, wat is het nut dan van een kerk? Dat is toch het een zijn in geloof en leer?

Er worden in de meeste pkn kerken zuiverder waarheden verkondigd dan in de gg. Het klinkt alleen niet zo zwaar. Maar jullie verlustigen jullie aan de vorm, die is blijkbaar belangrijker dan wat er gezegd wordt.
He laat mij nou ook eens een stereotype schetsen :P Natuurlijk is de PKN net zo goed Jezus kerk, maar wat is 'in de meeste PKN gemeentes' je hebt gewoon 10 verschillend soorten kerken...

Ja klopt ook wel. Ik wil ook niet zeggen dat ik het met de PKN eens ben. Ik zei slechts dat ze, als ik alleen op inhoud let, dichter bij de waarheid zitten dan veel zware kerken.

Welk deel van de PKN bedoel je dan precies?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 mar 2005 18:19

waarnemer schreef:Wij kunnen de roeping en opdracht van Johannes nooit als maatstaf nemen voor onze predikanten. Netzomin als de opdracht voor Jona, mensen krijgen soms specifieke opdrachten van de Heere. Een predikant in een gemeente heeft een totaal andere taak, we kunnen dat niet met elkaar vergelijken.
Paulus als hij aan de gemeente schrijft, heeft hij het over de gemeente Gods te .......Hij gaat zo'n gemeente troosten, leiden, vermanen enz.
en ze wijzen op hun taak in deze wereld. De gemeente is het lichaam van Christus.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Specifieke opdrachten gelden niet voor iedereen. Maar daarom preken nog niet alle bijbelse figuren in balans. Dus moeten onze hedendaagse predikanten dat wel doen dan? Moeten wij ook niet Jezus leven navolgen, hoe Hij evangeliseerde? Dat ging echt niet om balansen ofzo hoor!

@Douwe: Johannes predikt de mensen de weg naar Christus (hij is inmiddels de wegbereider!). "Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt!"
Afbeelding

Terug naar “Archief”