Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor kees61 » 12 nov 2012 14:12

Mortlach schreef:Even een leuke gedachte voor de 'informatie moet van intelligentie komen'-discussie...

Het getal pi (3,14...) is een bijzonder getal. Het heeft namelijk geen uitkomst die je als decimalen kunt schrijven. De rij getallen achter de komma gaat oneindig door. De rij getallen achter de komma herhaalt zichzelf nergens. Dat zijn 2 zaken die wiskundigen hebben bewezen.

Nu, waarom is dit een leuke gedachte? Nou, ergens in de oneindige reeks decimalen van pi zit dus de binaire (0 en 1) broncode voor Windows XP, Vista en Windows 7. Ergens in die reeks decimalen zit een gecodeerde versie van jouw of mijn DNA. Elke denkbare reeks cijfers komt een keer voor in pi. Het zit dus tjokvol informatie, als je maar weer waar je moet zoeken.

Volgens de crea's moet pi dus wel speciaal door God zijn ingesteld en is het geen willekeurige uitkomst als je toevallig de omtrek en de straal van een cirkel met elkaar deelt. :mrgreen:
Wat een flauwekul zeg.
Volgens de wikipedia:
Onder informatie (van Latijn informare: "vormgeven, vormen, instrueren") verstaat men in algemene zin alles wat kennis of bepaaldheid toevoegt en zodoende onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid vermindert. In striktere zin wordt wel gesteld dat pas van informatie gesproken kan worden als die voor mensen interpreteerbaar is. Het interpreteren en integreren van deze informatie resulteert in kennis.

Als het voor mensen interpreteerbaar is. Wil jij pi ff voor me interpreteren?
Maar ok het zou door een computer gedaan kunnen worden. Maar kan jij me garanderen dat die info er in zit? Je hebt het nu over een oneindige reeks decimalen en dat is wel waar, maar dat is geen garantie dat de juiste volgorde er in zit voor een windows versie.
Maar nu is er nog wat. Wil je de juist info uit het getal pi halen, dan moet je ten eerste weten bij welke decimaal je moet beginnen. En dan moet ik ook nog zelf het getal pi genereren tot zoveel decimalen. Dus ik maak zelf de info en dan zeg jij welk stukje info je bedoelt. Dat is geen zinvolle manier van informatie-overdracht.
En dan nog wat. We weten allang dat er een windows vista bestaat. Dat krijgen we niet meer als verrassing uit het getal pi. Het vermindert geen onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid.

Ik stel voor dat jij voortaan alleen nog maar antwoorden geeft in de trant van: pi, vanaf de zoveelste decimaal. Dat bespaartje een heleboel schrijven. En dan gaan we kijken wie het nog snapt. :-k
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 12 nov 2012 14:14

shrew schreef:Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt.

Nou eh.. bedankt voor je mening.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2012 14:35

kees61 schreef:Wat een flauwekul zeg.
Volgens de wikipedia:
Onder informatie (van Latijn informare: "vormgeven, vormen, instrueren") verstaat men in algemene zin alles wat kennis of bepaaldheid toevoegt en zodoende onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid vermindert. In striktere zin wordt wel gesteld dat pas van informatie gesproken kan worden als die voor mensen interpreteerbaar is. Het interpreteren en integreren van deze informatie resulteert in kennis.

Als het voor mensen interpreteerbaar is. Wil jij pi ff voor me interpreteren?

O, sorry, je snapt getalletjes niet? Feit is dat ergens in pi jouw geboortedatum staat, en je bankrekeningnummer en je burgerservice-nummer. Dat zijn echt geen lastige getallen om te 'interpreteren'.

Maar ok het zou door een computer gedaan kunnen worden. Maar kan jij me garanderen dat die info er in zit? Je hebt het nu over een oneindige reeks decimalen en dat is wel waar, maar dat is geen garantie dat de juiste volgorde er in zit voor een windows versie.

Jawel, want oneindige reeks.

Maar nu is er nog wat. Wil je de juist info uit het getal pi halen, dan moet je ten eerste weten bij welke decimaal je moet beginnen. En dan moet ik ook nog zelf het getal pi genereren tot zoveel decimalen. Dus ik maak zelf de info en dan zeg jij welk stukje info je bedoelt. Dat is geen zinvolle manier van informatie-overdracht.

Ik zeg niet dat het haalbaar is. Het is maar een argument tegen de stelling dat informatie in theorie alleen kan ontstaan uit een intelligentie. Dat is dus gewoon aantoonbaar onwaar, tenzij je de conclusie wilt verdedigen dat God pi heeft ingesteld (en de wortel van 2, en zo nog een aantal getallen).

En dan nog wat. We weten allang dat er een windows vista bestaat. Dat krijgen we niet meer als verrassing uit het getal pi. Het vermindert geen onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid.

Maar de getallenreeks bevatte Vista altijd al. Dat wij er zolang over hebben gedaan om het onafhankelijk te ontwikkelen doet niets af aan Gods prestatie toen hij het universum schiep en dus ook de waarde van pi vastlegde (inclusief Vista-broncode).

Ik stel voor dat jij voortaan alleen nog maar antwoorden geeft in de trant van: pi, vanaf de zoveelste decimaal. Dat bespaartje een heleboel schrijven. En dan gaan we kijken wie het nog snapt. :-k

Ik stel voor dat iedereen ophoudt met 'informatie vergt intelligentie' want dat is dus gewoon aantoonbaar onwaar.

Maar goed, je definitie van informatie is wel leuk hoor, en nog fijn werken ook. Dan zijn we het er in ieder geval over eens dat een additie aan DNA (een genduplicatie ofzo) inderdaad informatie (bepaaldheid) toevoegt. Dat is al een enorme stap in de goede richting.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 12 nov 2012 15:11

Mortlach schreef:Jawel, want oneindige reeks.

Het concept oneindig is ook wel een lastig concept om te vatten. Maar het is natuurlijk wel zo, bij een oneindige reeks verschillende getallen, met een oneindige variatie, zoals bij Pi zullen alle getallen combinaties de revu passeren. De geboortedatum van Kees, mijn pincode, BSN en inderdaad ook de volledige broncode van Windows 8 (wel bij de tijd blijven he Mortlach ;) ).

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 12 nov 2012 15:16

Mortlach schreef:O, sorry, je snapt getalletjes niet? Feit is dat ergens in pi jouw geboortedatum staat, en je bankrekeningnummer en je burgerservice-nummer. Dat zijn echt geen lastige getallen om te 'interpreteren'.

Ok, zeg me dan maar hoe ik de windows executable uit pi kan halen. Bij welke decimaal moet ik beginnen en hoe genereer ik die decimalen?
Informatie heeft twee kanten nodig. Iemand moet de informatie verstrekken en een ander moet het kunnen begrijpen.
Wat je nu doet is roepen dat 'ergens' in het getal pi de info staat die ik wil hebben. Ja zeg er staat ook ergens de getallenreeks in van de winnende lotto. Maar als ik niet weet waar ik moet kijken dan heb ik er geen zak aan.
In een encyclopedie staat ook veel informatie maar als ik niet in het juiste deel zoek, dan word ik ook niet wijzer.
Als je informatie wilt verstrekken dan geef je dat direct of je zegt waar ik het kan vinden maar niet 'ergens op het internet'.
Vraag van Mortlach: hoe kan het dat licht van sterren van zo ver weg toch binnen 6000 jaar de Aarde bereikt heeft?
Antwoord van Kees: er is wel iemand op de wereld die het weet.
Kees kan nu ook zeggen: kijk maar in de glazen pi-bol.

Nou lekker zeg, daar word je echt wijzer van.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 12 nov 2012 15:20

kees61 schreef:Ok, zeg me dan maar hoe ik de windows executable uit pi kan halen. Bij welke decimaal moet ik beginnen en hoe genereer ik die decimalen?

Daar gaat het niet om Kees. De door jouw gevraagde informatie kan je met een behoorlijke supercomputer en aardig wat tijd prima kunnen extraheren, maar daar gaat het dus niet om. Het punt wat Mortlach maakt is dat er geen intelligentie is vereist om informatie generen.

kees61 schreef:Wat je nu doet is roepen dat 'ergens' in het getal pi de info staat die ik wil hebben. Ja zeg er staat ook ergens de getallenreeks in van de winnende lotto. Maar als ik niet weet waar ik moet kijken dan heb ik er geen zak aan.

Haha, het gaat er niet om jij er een zak aan hebt, het gaat er om of die informatie er in zit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2012 15:26

Lock&Stock schreef:Het concept oneindig is ook wel een lastig concept om te vatten. Maar het is natuurlijk wel zo, bij een oneindige reeks verschillende getallen, met een oneindige variatie, zoals bij Pi zullen alle getallen combinaties de revu passeren. De geboortedatum van Kees, mijn pincode, BSN en inderdaad ook de volledige broncode van Windows 8 (wel bij de tijd blijven he Mortlach ;) ).

Ik heb W8 gezien en gezien hoeveel problemen het oplevert, dus voordat Service Pack 1 (en waarschijnlijk 2) eroverheen zijn gegaan, kom ik daar niet in de buurt. :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2012 15:31

kees61 schreef:Ok, zeg me dan maar hoe ik de windows executable uit pi kan halen. Bij welke decimaal moet ik beginnen en hoe genereer ik die decimalen?

Geen idee. Het gaat erom dat ze er theoretisch in terug zijn te vinden. Het is geen praktische manier.

Informatie heeft twee kanten nodig. Iemand moet de informatie verstrekken en een ander moet het kunnen begrijpen.

Nee. Informatie heeft blijkbaar geen enkele kant nodig. De informatie zit ergens in die oneindige reeks getallen. (simpelweg omdat ALLE getallenreeksen er in voorkomen). Niemand heeft die informatie verstrekt en niemand heeft het tot nu toe gevonden. En toch is het informatie.

Wat je nu doet is roepen dat 'ergens' in het getal pi de info staat die ik wil hebben. Ja zeg er staat ook ergens de getallenreeks in van de winnende lotto. Maar als ik niet weet waar ik moet kijken dan heb ik er geen zak aan.

Je hebt er inderdaad geen zak aan, maar je begrijpt mijn punt niet, blijkbaar. De informatie bestaat wel, ergens, en is zonder ingrijpen van een intelligentie ontstaan. Iets wat volgens crea's helemaal niet zou moeten kunnen. Het is een tegenvoorbeeld waardoor je aanname onderuit wordt gehaald. Daar ging het mij maar om. Niet of je er praktisch wat aan hebt.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 12 nov 2012 15:57

kees61 schreef: shrew:Een dwaas is niet geïnteresseerd in inzicht, hij wil alleen zijn eigen mening kwijt.

Nou eh.. bedankt voor je mening.

Is niet mijn mening maar van God staat namelijk letterlijk in de Bijbel.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 12 nov 2012 16:01

kees61 schreef:Nou eh.. bedankt voor je mening.

shrew schreef:Is niet mijn mening maar van God staat namelijk letterlijk in de Bijbel.

En wel in Spreuken 18:2;

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Sp ... =nl&set=10

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 nov 2012 16:11

Slimme jongens die EVo-gelisten :lol: :-&
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 12 nov 2012 16:12

schaapje schreef:Slimme jongens die EVo-gelisten :lol: :-&

En je punt is Lichtwaa...euh...Schaapje? :lol:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 nov 2012 16:38

hysterisch-smile Je hebt helemaal gelijk beste L&S
een beetje een gekke bui mag toch?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 12 nov 2012 18:08

shrew schreef:Is niet mijn mening maar van God staat namelijk letterlijk in de Bijbel.
Ah dus je schrijft hier dingen waar je het zelf niet mee eens bent. Hoe serieus kunnen we jou dan nog nemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2012 18:22

kees61 schreef:Ah dus je schrijft hier dingen waar je het zelf niet mee eens bent. Hoe serieus kunnen we jou dan nog nemen.

Sorry, maar omdat we niet meegaan met jouw scheppingsfantasie, mogen we niet vinden dat er ook daadwerkelijk juiste uitspraken in de Bijbel staan? Bijzonder... zeer bijzonder.

Terug naar “Archief”