Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 aug 2003 09:22

Omega schreef:
Klopt, in veel kerken mogen kinderen aangaan. Er is overigens ook geen bijbelse grond te vinden om dat niet toe te laten.

Is dat zo? Overal in de bijbel waar het avondmaal wordt gevierd als gedachtenis aan het sterven van Christus, gaan alleen volwassenen aan. Nergens lees ik dat ook kinderen genodigd worden. Alleen indien er een gezamenlijke maaltijd wordt georganiseerd (dus niet ter gedachtenis) is er sprake van een diversiteit aan mensen.

Het avondmaal is niet zomaar een gezellig etentje, maar het is een sacrament. Kinderen hebben veelal dat besef nog niet.

En vul nu eens voor "avondmaal" "doop" in?
Even ter aanvulling de argumenten voor kinderen aan het avondmaal als een Bijbels iets zijn m.i. sterker dan die voor de kinderdoop, en ik ben er al behoorlijk van overtuigd dat de kinderdoop Bijbels is. Maar misschien is dit een apparte discussie. (kunnen er weer vroege kerkvaders geciteerd worden door de voorstanders van kinderen aan het avondmaal)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 aug 2003 09:30

Hebben kinderen niet het besef om Christus en zijn offer te herdenken? Dat zou ik zo niet durfen zeggen. Ik ben het met je eens dat het avondmaal geen gezellig etentje is. Ben zelf ook echt niet 100% van overtuigd dat het ook open moet zijn voor mensen die geen belijdenis hebben gedaan. Maar ik denk wel dat dit een beslissing is die mensen (meestal de kerkenraad) moet maken aangezien de bijbel hier niets over zegt. Jezus geeft in zijn leven op aarde duidelijk aan hoe belangrijk kinderen zijn en dat wij ze niet zomaar als onwetend mogen beschouwen... Vanuit die gedachten kan ik mij goed voorstellen dat er kerken zijn die er voor kiezen kinderen de mogelijkheid te geven aan te gaan.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 07 aug 2003 09:30

bij ons staat ingemeentegids:
wie mogen deelnemen? ieder die wedergeoren is, in vrede leeft met God en met broeders en zusters. Ieder moet zichzelf toetsen (1 cor11) het is niet nodig dat iemand het avondmaal voorblij laat gaan omdat naar zijn maatstaf een andere deelnemer in zonde leeft.

Kinderen vanaf 12 jaar mogen deelneemen aan het avondmaal. Ook voor hen geldt dat ze zich bewust moeten zijn van hun wedergeboorte enhun relatie met Christus (praat hierover met uw kinderen). JOngere kinderen die dit bewustzijn ookhebben, willen we niet uitsluiten. De ouders kunnen dan een verzoek indienen bij de oudsten waarna ee uitzondering mogelijk is. Wij willen echter niet dat jongere kinderen als vanzelfsprekend deelnemen, zoals ikn vershcillende kerken gangbaar is. verder wijzen we erop dat er eenlogisch verband is tussen deelnemen an het avondmaal en de doop.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2003 09:46

Hebben kinderen niet het besef om Christus en zijn offer te herdenken? Dat zou ik zo niet durfen zeggen. Ik ben het met je eens dat het avondmaal geen gezellig etentje is. Ben zelf ook echt niet 100% van overtuigd dat het ook open moet zijn voor mensen die geen belijdenis hebben gedaan.

Er wordt wel erg snel gereageerd. :( Ik was nog volop bezig mijn (te snel) geposte reactie wat aan te passen na me wat meer verdiept te hebben in de materie. Kortom, lees s.v.p. nog even terug.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 07 aug 2003 10:34

Omega schreef:Er wordt wel erg snel gereageerd. :( Ik was nog volop bezig mijn (te snel) geposte reactie wat aan te passen na me wat meer verdiept te hebben in de materie. Kortom, lees s.v.p. nog even terug.
Okay, de volgende keer zullen we je wat meer tijd geven :wink:

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 07 aug 2003 15:30

joepie schreef:
Maartje schreef:
Sorry, even hard hoor, maar toen ik verkracht werd door een ouderling uit een gereformeerde kerk ( ik was toen 12) en hij mij 's zondags daarop notabene verbood om aan het avondmaal te gaan omdat ik een piepklein beetje oogschaduw ophad.

Dat je verkracht wordt door iemand is erg, en dan ook nog iemand die je hoort te kunnen vertrouwen.
Maar dat je op je 12 de naar het avondmaal ging lijkt me stug.

Hij vertelde mij dat het voor hem een reden zou zijn, mij te verbieden met zo'n werelds gezicht aan het avondmaal te gaan.( als ik oud genoeg was)
Het resulaat was wel dat ik als enig kind met kerstfeest géén leesboekje kreeg.

Laten we er maar weer het zwijgen toe doen. We gaan weer ruziemaken op onderdelen. Waar het werkelijk om gaat komt weer niet aan de orde.

Er werd verondersteld dat het logisch was dat we genegeerd werden, omdat er nogal wat misstanden zouden zijn in evangelisch Nederland.
Ikzelf denk dat dat geen enkel excuus is, en dat Jezus dat wel heel anders zou oplossen.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 07 aug 2003 18:39

ben heel lang niet in de kerk geweest. sinds plm 4 jaar ga ik weer
vroeger met mijn belijdenis was dat een teken dat je aan het avondmaal mee mocht doen. nu weet ik het niet omdat ik lid ben van een herv kerk met over het algemeen ouderen
maar de kinderen die er zijn doen niet mee aan het avondmaal.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 aug 2003 23:27

Omega schreef:
Er stond borgtochtelijk, maar de intelligente lezer had dat al opgemerkt Cor heeft bovendien haarfijn uitgelegd wat het betekent.

Tja, ik zou hier willen schrijven slaap maar lekker door. :cry:
Maar laat ik dat maar niet doen.

Quote:
Tja, waar is het gezonde verstand gebleven. Huiverigheid of kun je het beter angst noemen, eigenlijk is het vooral onwetendheid.

Dat is waar, maar helaas geldt dat andersom ook.

Jammergenoeg heb je gelijk. Niet dat ik het jammer vind dat je een keer gelijk hebt :wink: , maar dat het andersom helaas ook geldt.

Omega schreef:
Ik begrijp alleen niet waarom de gereformeerde belijdenis aangepast zou moeten worden. Die is voluit bijbels en hoeft dus niet te veranderen. Inhoudelijk kunnen evangelische christenen het daar ook niet mee oneens zijn.

Blijkbaar bewijst de praktijk je ongelijk, bijvoorbeeld artikel 34 ( uitgeloofsbelijdenis als onderdeel van de drie formulieren van enigheid) ,daarover verschillen reformatorischen en evangelischen dus van mening. Ook over andere onderdelen van de formulieren van enigheid trouwens. Het al-dan-niet voluit bijbels zijn staat dus ter discussie, maar ik begrijp dat een gereformeerde zich daar ten koste van alles zal tegen verzetten.

@tlantis schreef:
Klopt, in veel kerken mogen kinderen aangaan. Er is overigens ook geen bijbelse grond te vinden om dat niet toe te laten.

Tja, als je de besnijdenis vervangt door de doop en als je bedenkt dat met Pesach de kinderen meeten, waarom zou je kinderen niet toelaten tot het HA. Of je moet nog iets joods miskopieren, namelijk de Bar-Mitswa. Of is die er al in de vorm van de belijdenis, al is die wel wat later in het leven, niet op twaalfjarige leeftijd

en schreef:
Maar ik denk wel dat dit een beslissing is die mensen (meestal de kerkenraad) moet maken aangezien de bijbel hier niets over zegt.

1 Corinthians 11:28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
(SV)

Wat wil je met de kerkenraad, die hebben al genoeg aan zichzelf.

Maartje schreef:
Er werd verondersteld dat het logisch was dat we genegeerd werden, omdat er nogal wat misstanden zouden zijn in evangelisch Nederland.
Ikzelf denk dat dat geen enkel excuus is, en dat Jezus dat wel heel anders zou oplossen.

Denk ik ook.

Geertje schreef:
ben heel lang niet in de kerk geweest. sinds plm 4 jaar ga ik weer
vroeger met mijn belijdenis was dat een teken dat je aan het avondmaal mee mocht doen. nu weet ik het niet omdat ik lid ben van een herv kerk met over het algemeen ouderen

Ik begrijp je terughoudenheid niet zo goed. Wat heeft het van doen met welke leeftijd je tafelgenoten zijn? Trouwens wel fijn dat je weer naar de kerk gaat.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 08 aug 2003 09:12

hemelburger schreef:
Maar ik denk wel dat dit een beslissing is die mensen (meestal de kerkenraad) moet maken aangezien de bijbel hier niets over zegt.

1 Corinthians 11:28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
(SV)

Ik ben er ook absoluut niet voor dat de kerkenraad gaat bepalen wier er wel of niet aan het avondmaal mogen. Allen zij hebben wel de taak de orde rondom het avondmaal te bewaken en in die zin zullen ze moeten bepalen of kinderen de kans krijgen ook aan te gaan of niet...

joris

Berichtdoor joris » 08 aug 2003 09:24

@tlantis schreef:
hemelburger schreef:

(SV)

Ik ben er ook absoluut niet voor dat de kerkenraad gaat bepalen wier er wel of niet aan het avondmaal mogen. Allen zij hebben wel de taak de orde rondom het avondmaal te bewaken en in die zin zullen ze moeten bepalen of kinderen de kans krijgen ook aan te gaan of niet...

taak van oudsten is enkel;dienen en anderen mogelijkheden geven tot groei.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 08 aug 2003 09:50

joris schreef:taak van oudsten is enkel;dienen en anderen mogelijkheden geven tot groei.
Daar verschillen de meningen weer eens over (per kerk). In veel reformatorische kerken zijn er drie rollen van Christus overgenomen in de kerkenraad:

Koning=ouderling (met als taak te regeren)
Profeet=dominee (met als taak te verkondigen)
Priester=diaken (met als taak te dienen)

Dus vandaar...

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 08 aug 2003 14:21

@tlantis schreef:

Hoe kan het dan dat Paulus en Petrus spreken over Opzieners, Diakenen, Herders, Leraren, Profeten, Evangelisten, Apostelen, Krachten,........

Wat doen ze met deze taken/personen?

Trouwens in 1 Cor. 12 staat regering op een lage plaats?!?
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 08 aug 2003 14:41

hemelburger schreef:@tlantis schreef:

Hoe kan het dan dat Paulus en Petrus spreken over Opzieners, Diakenen, Herders, Leraren, Profeten, Evangelisten, Apostelen, Krachten,........

Wat doen ze met deze taken/personen?

Trouwens in 1 Cor. 12 staat regering op een lage plaats?!?

Ik gaf alleen maar ff aan hoe het zat. Hoe men op het idee is gekomen om alleen de rollen van Jezus te vertegenwoordigen in een gemeente weet ik niet.

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

evangelisch

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 11 aug 2003 11:50

Beste inspector Morse, ik las daarnet jouw stukje. ( een van de eerste)
wat ik niet snap, moet er dan tegen jongeren die de keuze voor Jezus gemaakt hebben gezegd worden: 'is het wel echt zo dat je voor Hem gekozen hebt?' Ontmoedigd een beetje he?
Het is natuurlijk zo dat Jezus als eerste de keus voor ons heeft gemaakt.
Maar uiteindelijk moet je ZELF zeggen 'Heer ik aanvaard u als mijn redder'
Maar dat is ook het enige! Zeg JA!
God is good
and His love endureth forever!!!!!!!

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 11 aug 2003 15:16

Omega schreef:

Is dat zo? Overal in de bijbel waar het avondmaal wordt gevierd als gedachtenis aan het sterven van Christus, gaan alleen volwassenen aan. Nergens lees ik dat ook kinderen genodigd worden..

Wat gek, dat je deze maatstaven in het geheel niet hanteert als wij melden dat nergens in de bijbel babytjes uitgenodigd worden zich te bekeren en te dopen. Wat is dat toch?
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Terug naar “Archief”