Riska schreef:Dus iemand die niet lid van een kerk is, is geen discipel?
Nee dat zeg (bedoel) ik niet. Ieder die wel lid van de kerk is, is een discipel. Net omgekeerd dus.
Moderator: Moderafo's
Ik zou het nog sterker willen zeggen : je moet gedoopt worden.
bijvoorbeeld (doop)catechese en de kerkdienst. Het hangt ervan af of je de ouders of het kindje bedoeld. Bij kinderen is het altijd : lid van de gemeente -> daarom gedoopt -> daarom naar catechisatie.
Nee dat zeg (bedoel) ik niet. Ieder die wel lid van de kerk is, is een discipel. Net omgekeerd dus.
Klaas schreef:OK, iemand die zich aan wil sluiten bij de kerk moet gedoopt worden. Lijkt me in de lijn van het NT. Is het echter ook niet in de lijn van het NT dat er in dat geval dan sprake moet zijn van geloof?
Ik doel uiteraard op de ouders. Zij waren volgens jou immers reeds discipelen? De ouders moet dus geleerd worden te onderhouden. Beetje lastig als je nooit in de kerk oid komt, nietwaar? Dus wel dopen maar niet leren onderhouden?
De schriftgeleerden waren ook lid van de kerk...
Ja. En vooral : gehoorzaamheid
Ja, en Judas was een discipel. Lood om oud ijzer.
Klaas schreef:Ik wil trouwens niet de hele discussie nog eens over doen, maar het lijkt mee vergezocht om de legitimatie voor de doop in een geval als dit te zoeken in dat discipel-zijn.
Maja de Bij schreef:Marnix schreef:ehm je mist een nogal belangrijke schakel:
Zoals ik boven al aangaf, voor mij is aan de eerste schakel voldaan en aan de laatste misschien nog niet.Maja de Bij schreef:Als de ouders zeggen in God te geloven en zelf aangeven dat ze hun kindje willen laten dopen, is dan de frequentie van de kerkgang van belang? Straks gaan we ook die ouders weigeren die "slechts" 1x per zondag gaan.
Als de heiligheid van de ouders van belang wordt, kun je volgens mij net zo goed de kinderdoop afschaffen.
Marnix schreef:HahaHet gaat er denk ik om wat de ouders willen, en of ze echt geloven.
Marnix schreef:Maar wat onderscheidt die ouders dan van andere ouders en dat kind van andere kinderen?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten