Dus gewoon een cirkel redenatie.. Nee ik bedoel eigenlijk niet een van die dingen die jij noemt..
Waarom geloof jij dat jou God de echte, reeel bestaande God is?
Moderator: Moderafo's
meschianza schreef:Collateral schreef:Bij het kieperen zal mijn ratio me vertellen dat ik zo goed als zeker te pletter zal vallen, en dat zal dan ook gebeuren. Analoog gezien zal mijn ratio me bij mijn sterven waarschijnlijk vertellen dat het niet zeker is wat er gebeurt, maar dat ik wellicht op de een of andere manier wel door zal leven en dat ik daar waarschijnlijk vrede mee zal hebben. (Dit op basis van evaringen van mensen met uittredingen, die mijn gedachten over 'leven na de dood' redelijk beïnvloed hebben.) Dit denkbeeld laat ruimte voor alle mogelijkheden, dus zullen de zaken na mijn dood zich voltrekken op een manier die niet in strijd is met mijn ratio.
Wat het christelijke geloof mij echter over het hiernamaals vertelt acht ik haast net zo ongeloofwaardig als het denkbeeld dat ik kan vliegen als ik van een flatgebouw afspring. Wanneer ik kieper zal ik niet de illusie hebben dat ik het er levend afbreng, en zo zal ik bij mijn sterven waarschijnlijk ook niet de illusie hebben dat het me zal vergaan zoals het christendom leert.
Ratio hoort bij dit aardse leven net als de gevolgen van het afspringen van een gebouw bij het aardse leven hoort en de gevolgen die de natuurkrachten (eveneens aards) ons hebben laten zien. Ik vind ratio versus van een gebouw af springen dan ook een vrij kromme vergelijking met de ratio versus de leer van het christendom. Niemand komt terug van de dood (ik heb vooralsnog niemand gesproken) en mijns inziens is wat ratio vertelt dan niet meer toereikend voor de vraag wat is er na de dood. Filosofisch gezien denk ik dat de leer van het christendom evenveel kansen heeft als alle andere mogelijkheden over ''wat na de dood''.
Collateral schreef:De analogie klopt dus. Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."
Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen.![]()
Ik geloof niet dat de boodschap van Jezus in dit geval per definitie een letterlijke betekenis had. DAn zou het een chaos worden, had ik al lang het walgelijk kantoorgebouw verplaatst wat een eindje verderop in 3 weken tijd is verschenen waar ooit een mooi stukje bos was. Ik denk niet dat God het op prijs zou stellen als de christenen de aarde gaan her-inrichten door letterlijk natuurlijke bergen te gaan verplaatsen.
Ik denk dan ook dat het symbool staat voor veel grotere en ingrijpender daden in het kader van 'Iemand die zichzelf overwint is sterker dan iemand die een stad inneemt'. OFwel , daden waar veel meer kracht voor nodig is dan lichamen kunnen presteren.
Vooral omdat de woorden van JEzus komen, die zelf weinig indruk heeft gemaakt met lichamelijke kracht (behalve toen hij de marktlui de tempel uitrostte) maar juist zijn geestelijke kracht kenmerkte hem. Wanneer sommige letterlijke uitvoeringen hebben plaatsgevonden het daarom naar mijn mening nog kan plaatsvinden maar niet om het plaatsvinden.
Collateral schreef:Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."
Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen.
elbert schreef:Collateral schreef:Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."
Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen.
Nou, dan ben je er nog niet, het gaat dan nl. om wondergeloof.
En een wonder is ook nog eens geen garantie voor geloof (Joh. 12:37).
Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven (Joh. 20:29). (waarbij ik overigens niet de kracht van het wonder om aan te zetten tot geloof wil onderschatten).
Cornelius schreef:Doch Abraham zeide tot hem: Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al ware het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen. (Luk. 16:31)
Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."
Nou, dan ben je er nog niet, het gaat dan nl. om wondergeloof.
En een wonder is ook nog eens geen garantie voor geloof (Joh. 12:37).
Maar het helpt wel (Joh. 7:31).
Collateral schreef:Voor mij zou het belangrijkste zijn dat een gewichtige claim van het christendom vervuld zou zijn. Mijn geloof in het christendom valt of staat voor een belangrijk deel met het vervuld worden/zijn van de claims die het doet. Of ik dan ook een ware christen zou worden zou nog moeten blijken, maar die kans wordt met een paar leuke wonderen wel een stuk groter.
Collateral schreef:Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven (Joh. 20:29). (waarbij ik overigens niet de kracht van het wonder om aan te zetten tot geloof wil onderschatten).
Ik heb die tekst nooit zo begrepen; het komt me voor als "zalig zijn zij die met hun ogen dicht autorijden." Je kunt wel lukraak iets gaan geloven zonder daarvoor bewijs te hebben, maar dan vraag je wat mij betreft te veel van het toeval...
Ik heb die tekst nooit zo begrepen; het komt me voor als "zalig zijn zij die met hun ogen dicht autorijden." Je kunt wel lukraak iets gaan geloven zonder daarvoor bewijs te hebben, maar dan vraag je wat mij betreft te veel van het toeval...
Wij kennen God uit de schepping en Jezus uit de Bijbel (aldus Hellenbroek).Aragorn schreef:Inderdaad. Ik verwonder mij over en ben dankbaar voor een heleboel mooie dingen, maar dat is voor mij geen bewijs voor het bestaan van (de christelijke) God.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten