Charity:
Als Jezus de grond van je behoud is, (zoals jij zegt Klaas). En je gelooft niet dan ben je toch niet behouden. Dus is je geloof toch ook een grond van je behoud?
God vergeeft je je zonden niet omdat
jij gelooft. Hij vergeeft zonden omdat Jezus voor die zonden gestorven is. Als dat niet het geval was kon je geloven tot je een ons woog, maar dat zou je niet helpen. Denk aan het voorbeeld wat ik gaf over iemand die je een miljoen wil geven. Als zo'n persoon er niet is kun je je handen wel ophouden, maar miljonair wordt je niet.
Door het geloof wordt Jezus' werk ook jou toegerekend. Zonder geloof geen toerekening. Dat is waar, maar geloof en Jezus offer zijn van een geheel andere orde. Een ander voorbeeldje. Mijn kinderen verdienen mijn liefde op grond van het feit dat ze mijn kinderen zijn. Ze kunnen zich echter zich zodanig gedragen dat ze zich van mijn liefde onttrekken. Andersom kunnen ze er ook voor kiezen zich zo te gedragen dat ze mijn liefde wel ervaren. Is het feit dat ik ze lief heb dan afhankelijk van hun gedrag? Absoluut niet. Het feit dat ze mijn kinderen zijn is daarvoor de enige grond. Hungedrag is echter wel een 'middel' om die liefde te kunnen ervaren.
Joris:
jawel, charity, maar ik denk dat Klaas zoals het een goed reformatorisch persoon betaamd
Dat is wel het grappigste stempel dat mij de laatste tijd is opgedrukt

Joris:
bang is dat we onze eigen werken op de voorgrond gaan zetten.
Ik ben daar niet alleen bang voor, ik zie het in de praktijk gebeuren. Ik ben daarom liever helder en onderscheid dus grond en middel. Het spijt me dat ik in deze belangrijke zaken de bijbel na wil spreken.
Joris:
Dat is hetzelfde als het oranje licht van het verkeerslicht alvast rood noemen. Overbodig, maar wel veilig. dan sta je tenminste op tijd stil.
Als je het oranje licht als een verlengstuk van groen licht beschouwt wordt de kans op ongelukken behoorlijk groot.
Klaas