Moderator: Moderafo's
johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?
BJ schreef:Pim schreef:johannes1 schreef:wat is votum en groet?
Het votum is volgens mij het 'Onze hulp is in de naam des Vaders, des Zoons, en des Heiligen Geestes...'
De groet is dan het 'Genade zij u en vrede...'
Dacht ik tenminste
Ja hou het hier maar op. Ik heb even gekeken of ik de volledige tekst kon vinden. Maar dat lukt dus niet zo snel.
Voor de duidelijkheid misschien. Votum en groet vind plaats direct na het stilgebed. De predikant spreekt dan ook een zegen uit.
Napoleon schreef:johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?
omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?
wina schreef:Napoleon schreef:johannes1 schreef:je past je aan aan het gezin ja. dus eet je met bestek. maar het gaan staan bij het votum en groet en staand zingen is per gemeente verschillend. en als je bij je eigen gemeente dat niet doet waarom dan wel bij een andere gemeente?
omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en als je dat niet doet, lijkt het wel alsof je de gang van zaken afkeurt. bij ons hebben we bijvoorbeeld een tussenzang. moet ik dan maar gewoon gaan zingen, als dat in een andere kerk niet gebeurt?
Dit is de eerste keer dat ik hier reageer, ik lees al een poosje mee, maar nu gaan mijn haren echt rechtop staan, wat een gastvrijheid tonen jullie zeg. Geen wonder dat ze 'smiddags wegbleven. Wie van jullie is voor de dienst naar ze toe gegaan en heeft gezegd : Hartelijk welkom in de dienst, bent u hier met vakantie ? Voel u vrij, en gezegende dienst .
Bij ons wordt er door de ouderling van dienst nog voor de dienst bijgezegd: U mag gaan staan en ook blijven zitten, wilt u in de handen klappen bij het zingen, ga gerust uw gang, voel u hier thuis.
Dat is wel even andere koek.
wina schreef:Wie van jullie is voor de dienst naar ze toe gegaan en heeft gezegd : Hartelijk welkom in de dienst, bent u hier met vakantie ? Voel u vrij, en gezegende dienst .
Bij ons wordt er door de ouderling van dienst nog voor de dienst bijgezegd: U mag gaan staan en ook blijven zitten, wilt u in de handen klappen bij het zingen, ga gerust uw gang, voel u hier thuis.
Dat is wel even andere koek.
Vrij simpel: je bent er te gast, net als bij mensen waar je gaat eten. Ik vind het vrij arrogant om het dan niet te doen. Wanneer mijn vriendin en ik bij sommige familieleden naar de kerk gaan, hangt er een bordje in de hal met daarom de boodschap dat vrouwen een hoedje op moeten. Wij zijn eens geweigerd toen zij geen hoedje bij zich had. Ik vind het, hoewel ik sommige regels op zich onzin vind, toch uit beleefdheid goed om je aan te passen, en dat geldt niet alleen van 'licht' naar 'zwaar', maar ook omgekeerd.
joris schreef:ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!
t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.
joris schreef:joris schreef:ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!
t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.
nou, ik vind dit nog steeds een erg mooie reactie van mijzelf.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten