Bedelaars

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 jun 2003 11:43

Onzin, je helpt die mensen de vernieling in als je ze geld geeft waarvan ze drugs kunnen kopen... Dan kun je ze idd beter eten of drinken geven.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 jun 2003 12:57

Gershwin schreef:Onzin, je helpt die mensen de vernieling in als je ze geld geeft waarvan ze drugs kunnen kopen... Dan kun je ze idd beter eten of drinken geven.

Vroeg Jezus dan ook verantwoording van mensen? Ze me dat eens waar dat in de evangelien te lezen staat. Het waren de hardvochtige en rijke kerkmensen van Zijn tijd, die Hij aanviel, die er de oorzaak van waren dat er honger werd geleden. Eigen belang stond hoog aangeschreven.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 jun 2003 13:08

Maranatha, ik ben bang dat we het hier gewoon oneens zijn. Als jij zegt dat je geld moet geven als mensen daarom vragen, vind ik dat onverantwoord. Daar help je die mensen niet mee.
Het gaat in de eerste plaats om mensen helpen. Je helpt hen meer met het kopen van een broodje en een kop koffie dan met het geven van geld waar ze toch drugs mee zullen gaan kopen.

Groetjes van Chloë

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 24 jun 2003 13:10

"Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. "

Graag $250 op rekening 7663916 tnv Yaron E.

todah rabba :mrgreen:

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 jun 2003 13:10

Chloë schreef:Maranatha, ik ben bang dat we het hier gewoon oneens zijn. Als jij zegt dat je geld moet geven als mensen daarom vragen, vind ik dat onverantwoord. Daar help je die mensen niet mee.
Het gaat in de eerste plaats om mensen helpen. Je helpt hen meer met het kopen van een broodje en een kop koffie dan met het geven van geld waar ze toch drugs mee zullen gaan kopen.

Groetjes van Chloë

Wie zegt dat ze er direct drugs van zullen kopen. Nogal een groot vooroordeel.

Yaron E.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Yaron E. » 24 jun 2003 13:10

Yaron E. schreef:"Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. "

ah, wat ben ik flauw en kinderachtig. shame on me

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 jun 2003 13:12

Yaron E. schreef:
Yaron E. schreef:"Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. "

ah, wat ben ik flauw en kinderachtig. shame on me

Ik ben nog in staat om het te doen ook. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 jun 2003 13:19

Maranatha schreef:
Chloë schreef:Maranatha, ik ben bang dat we het hier gewoon oneens zijn. Als jij zegt dat je geld moet geven als mensen daarom vragen, vind ik dat onverantwoord. Daar help je die mensen niet mee.

Groetjes van Chloë

Wie zegt dat ze er direct drugs van zullen kopen. Nogal een groot vooroordeel.
Oké, niet alle zwervers zullen dat doen. Maar als ik zwervers tegenkom die me met een stickie heroïne (ja ik weet hoe dat ruikt, ben niet zo naïef als ik misschien overkom) in de mond mij om geld vragen voor wat te eten, dan lijkt het me niet verstandig ze dan geld te geven.
Verder ligt het eraan hoe oud ze zijn. Als het mensen van boven de vijftig zijn zegmaar dan krijgen ze meestal wel geld van me, maar ik vraag me af of dat wel zo verstandig is.

Groetjes.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 jun 2003 13:36

Chloë schreef: Oké, niet alle zwervers zullen dat doen. Maar als ik zwervers tegenkom die me met een stickie heroïne (ja ik weet hoe dat ruikt, ben niet zo naïef als ik misschien overkom) in de mond mij om geld vragen voor wat te eten, dan lijkt het me niet verstandig ze dan geld te geven.
Verder ligt het eraan hoe oud ze zijn. Als het mensen van boven de vijftig zijn zegmaar dan krijgen ze meestal wel geld van me, maar ik vraag me af of dat wel zo verstandig is.

Groetjes.

Eigenlijk maak het niet helemaal uit wat je ze geeft, of je het geld geeft of in natura, maar het belangrijkste is dat je het geeft en dat je opmerkzaam bent naar hen toe. En hen niet behandelt alsof ze het uitschot van de maatschappij zijn.

Wie zocht Jezus op, waren dat niet de hoeren en tollenaars zoals de bijbel ze noemt, kortom het uitschot. Hier wilde ik naar toe. aandacht hebben voor de moeilijkheden van je medemens en een licht te zijn van vreugde voor hen. aandacht schenken aan die in moeilijkheden zijn geeft zoveel hoop voor dergelijke mensen. Aandacht geven aan je vrienden en kennisen is goed, maar doen de heidenen dat ook niet? Waarin zijn wij anders dan hen? willen wij wel als Jezus worden en aandacht geven aan wie dat werkelijk nodig hebben.

Wat de wereld als dwaas ziet, is bij God juist wijsheid. En wijsheid in God's ogen is dwaasheid in de ogen van anderen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 jun 2003 14:52

Ik probeer iedere situatie weer opnieuw in te schatten, dus geef de ene keer wel en de andere niet. Vaak zie je het aan iemands ogen of hij/zij goede bedoelingen heeft.
Pas wat gegeven aan een (ex)junk waarna we aan de praat raakten en bleek dat hij een christen was. Hij was aan het sparen voor zn afkicken en voor de heropbouw van zijn leventje (neem maar van mij aan dat hij het meende). Ben blij dat ik wat voor hem had kunnen doen.
..

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 28 jun 2003 15:05

k Heb wel eens geld gegeven aan een zwerver op Centraal Station in Rotterdam. Iedere keer als ik m daarna tegen kwam stak ie zn duimen op en riep ie weer 'bedankt'....
[img]http://www.smileys.nl/images/small/beweeg/38.gif[/img]

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 01 jul 2003 23:12

Volgens mij is het gewoon heel moeilijk om goed in te schatten wanneer je wel geld kunt geven en wanneer niet. Ik heb voor mezelf gesteld dat ik het niet doe. Ik koop wel altijd de straatkrant. Dan heb ik wat te lezen en daarvan weet je tenminste dat er goed mee omgegaan wordt.
Toen ik nog in Utrecht studeerde deelde ik m'n brood uit op Hoog Catharijne. Dan had ik het zelf weer eens niet op en ik kon er een ander een plezier mee doen.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 nov 2003 21:44

Algemene zaken heeft dit topic ook. :shock:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 22:03

caprice schreef:Algemene zaken heeft dit topic ook. :shock:

hahahah

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 12 nov 2003 22:41

De vent die ik in San Jose uit een vuilnisbak trok en omgerekend zo'n € 20 in de handen drukte, Grazia !!! volkomen van de kaart van blijdschap.

Laat de linkerhand niet zien wat de rechter geeft.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Terug naar “Archief”