Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 okt 2005 19:36

Nuchterheid? mag ik weten wat je precies bedoeld?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 okt 2005 20:03

Nou, dat je bij Openbaring niet doorslaat en allerlei zogenaamde tekenen van de eindtijd in onze tijd gaat projecteren.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 okt 2005 21:57

Cicero schreef:Nou, dat je bij Openbaring niet doorslaat en allerlei zogenaamde tekenen van de eindtijd in onze tijd gaat projecteren.

Precies, het is ook van alle tijden en alle eeuwen dat gezegd/gedacht wordt dat de eindtijd nabij is, op grond van wat er in de Openbaring staat.
Ik denk dat er maar één ding belangrijk is, wat er ook gebeurt: dat wij bereid zijn - dus zo gericht op God en Jezus Christus, dat Hij komen mág - dat wij weten in Hem geborgen te zijn.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 21 okt 2005 14:43

Het is inderdaad van alle tijden dat er zo gedacht werd ja, maar (zoals in een andere discussie) komt vandaag de dag de vergelijking met de dagen van Noach niet heel sterk naar voren? Nuttig om dat eerlijk te bezien, dan zou het einde weleens dichterbij kunnen zijn dan we denken!

Maar ben het zeker met je eens dat we altijd bereid moeten zijn, daar ligt onze eerste opdracht; het Evangelie te verspreiden nu het nog kan!

Riska

Berichtdoor Riska » 21 okt 2005 14:51

Pierro schreef:Het is inderdaad van alle tijden dat er zo gedacht werd ja, maar (zoals in een andere discussie) komt vandaag de dag de vergelijking met de dagen van Noach niet heel sterk naar voren? Nuttig om dat eerlijk te bezien, dan zou het einde weleens dichterbij kunnen zijn dan we denken!

Waarom nuttig om dat te zien? Ga jij je anders gedragen dan? In het zicht van... nu moet ik toch gauw?... Dan klopt er toch iets helemaal niet?
Zoals ik al zei: wij moeten bereid zijn, elke dag, elk uur van ons leven om de Heer te ontmoeten. Voor mij persoonlijk verandert er helemaal niets of ik nou zou weten (maar dat doen we niet, zelfs Jezus Zelf niet) of het vanavond, morgen of over ... jaar gebeurt.
Dus wat maakt het uit?
We kunnen hooguit goed bij onszelf te rade gaan in hoeverre we bereid zijn!

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 21 okt 2005 15:09

Riska schreef:
Pierro schreef:Het is inderdaad van alle tijden dat er zo gedacht werd ja, maar (zoals in een andere discussie) komt vandaag de dag de vergelijking met de dagen van Noach niet heel sterk naar voren? Nuttig om dat eerlijk te bezien, dan zou het einde weleens dichterbij kunnen zijn dan we denken!

Waarom nuttig om dat te zien? Ga jij je anders gedragen dan? In het zicht van... nu moet ik toch gauw?... Dan klopt er toch iets helemaal niet?
Zoals ik al zei: wij moeten bereid zijn, elke dag, elk uur van ons leven om de Heer te ontmoeten. Voor mij persoonlijk verandert er helemaal niets of ik nou zou weten (maar dat doen we niet, zelfs Jezus Zelf niet) of het vanavond, morgen of over ... jaar gebeurt.
Dus wat maakt het uit?
We kunnen hooguit goed bij onszelf te rade gaan in hoeverre we bereid zijn!

Uiteraard niet om ons dan anders te gaan gedragen, alhoewel het kan ook aansporend zijn. Maar ik bedoel meer dat we dat bemerken, dat ook uitstralen dat we wel degelijk Christus' komst verwachten!
Dat we anderen daarop wijzen, juist ook als ze niet gelovig zijn of hier ook niet op letten. Dan is het mijns inziens nuttig om eerlijk om ons heen te kijken en dan ook op te merken dat we vandaag de dag te maken hebben met een vergelijking met de dagen van Noach.
Zou ons allemala tot nadenken moeten stemmen!

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 05 nov 2005 08:27

Dat we of naar Rome gaan of dat we naar het Hemels Koninkrijk gaan.
Het ligt er maar aan voor welke wet we kiezen.

Het Grote Babylon
of
Het hemels Jeruzalem

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 14 dec 2005 17:03

ik wil naar jeruzalem, wie gaat er mee?? :mrgreen:
Afbeelding

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 dec 2005 18:08

Ik Ik Ik Ik Ik!!!!!!!!!!! :D :mrgreen:

Hmmm dat komt best schitzo over :?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 17 dec 2005 13:40

Schriftgeleerde schreef:Dat we of naar Rome gaan of dat we naar het Hemels Koninkrijk gaan.

Het Grote Babylon
of
Het hemels Jeruzalem

We leven hier al in Babylon...!
Het hemelse Koninkrijk is aanstaande, een volgens Openbaring zullen alleen degenen die het teken van het beest hebben in Babylon omkomen. Degenen die het teken van het Lam hebben zullen eeuwig bij God zijn. Dus in principe zitten we nu al in Babylon...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2005 14:50

Ja, en ik heb ook wel eens getuigenissen gehoord van Chinese christenen, die in zich dezelfde situatie van vervolging bevinden als de christenen in de eerste eeuw, die heel veel troost uit dit boek halen. Als je omwille van je christelijk getuigenis in de gevangenis gesmeten wordt, is het goed om te weten, dat God uiteindelijk overwint en niet 'het beest'.

Gisteren bij een lezing van Henk Bakker geweest. Deze stelde (helaas min of meer zijdelings) dat Openbaring een boek van/voor martelaren is. Het martelaarschap, het bloed van de martelaren speelt volgens hem een centrale rol. Kent iemand een goed commentaar dat Openbaring vanuit die visie benadert?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 19 dec 2005 15:24

Marina 87,

Je schreef:
Wat wil Openbaring van Johannes ons leren/ons duidelijk maken?

Lees slechts Openbaring 1:1-3

1 De openbaring van Jezus Christus, hem door God gegeven om aan zijn dienstknechten te tonen wat binnenkort geschieden moet. Door zijn engel, dien hij daartoe afgezonden heeft, heeft hij haar doen toekomen aan zijn dienaar Johannes.
2 Deze heeft alwat hij gezien heeft van het woord Gods en de getuigenis aangaande Jezus Christus overgeleverd.
3 Zalig wie het voorleest, en zij die de woorden van de profetie aanhoren en hetgeen daarin opgeschreven staat ter harte nemen; want de tijd is nabij.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 19 dec 2005 16:16

frekje schreef:
Schriftgeleerde schreef:Dat we of naar Rome gaan of dat we naar het Hemels Koninkrijk gaan.

Het Grote Babylon
of
Het hemels Jeruzalem

We leven hier al in Babylon...!
Het hemelse Koninkrijk is aanstaande, een volgens Openbaring zullen alleen degenen die het teken van het beest hebben in Babylon omkomen. Degenen die het teken van het Lam hebben zullen eeuwig bij God zijn. Dus in principe zitten we nu al in Babylon...

mag ik ff een tekst uit openbaring om te bevestigen dat we in babylon leven, want ik geloof der nu geen sikkepit van. ik leef nog steeds op aarde, en of we nu wel of niet in de eindtijd leven op niet, op aarde ben ik wel.
Afbeelding

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 19 dec 2005 18:34

Hallo Esra,

Voordat ik je een uitvoerig en sluitend antwoord geef, wil ik je vragen Openbaring 1, 13, 14 en 18 te lezen!

Overdenk het en bidt voor inzicht. Vertel me dan (mag ook in een persoonlijk bericht) wat je ontdekt hebt en wat je gevonden hebt, wat ik je ga uitleggen! Ik denk dat je ander (meer Geestelijk-) zicht op Christus krijgt en Hem ook Geestelijk zult leren aanvaarden.

Gods zegen en groet!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2005 23:15

Ik moet niet zoveel hebben van al die mensen die menen historische feiten te kunnen koppelen aan tekstgedeeltes uit Openbaring. Wellicht zijn er overeenkomsten, maar het is niet aan de mensen om een direct verband te leggen tussen een bijbeltekst en een historische gebeurtenis.

Terug naar “Archief”