Andere religies

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Andere religies

Berichtdoor huk » 09 jun 2003 12:32

....iedereen die niet gelooft in Jezus als zijn Zaligmaker, gaat voor eeuwig verloren.....

Het merendeel van de wereldbevolking is geen christen. Dus als de bovenstaande stelling waar is dan wordt dus het grootste deel van de mensheid (die toch ook hun leven wijden aan religie en denken dat ze hiermee goed doen) misleid en is daardoor gedoemd om te branden in de hel. Of zie ik dat nou verkeerd?
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 09 jun 2003 12:33

Misschien is dit topic al een keer eerder aan de beurt geweest, in dat geval moet het maar verwijderd worden ofzo.
Laatst gewijzigd door huk op 09 jun 2003 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Persy
Verkenner
Verkenner

Re: Andere religies

Berichtdoor Persy » 09 jun 2003 12:38

huk schreef:
....iedereen die niet gelooft in Jezus als zijn Zaligmaker, gaat voor eeuwig verloren.....

Het merendeel van de wereldbevolking is geen christen. Dus als de bovenstaande stelling waar is dan wordt dus het grootste deel van de mensheid (die toch ook hun leven wijden aan religie en denken dat ze hiermee goed doen) misleid en is daardoor gedoemd om te branden in de hel. Of zie ik dat nou verkeerd?

Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij. Dit is de ene kant, de andere kant is de vraag hoe je door Hem gaat? Volgens de bijbel door te geloven in Hem, maar dat wil niet zeggen dat dat de enige optie is, zie 1petr3:19,20 waarin staat dat Jezus naar de geesten is gegaan die eertijds ongehoorzaam waren geweest en ze misschien daar alsnog wel het evangelie verkondigd heeft. De mensen die niet in Jezus geloven krijgen misschien zo nog wel een kans, en anders rest ons nog de opmerking dat de mensen die niet van Hem gehoord hebben, zichzelven tot een oordeel zijn. (sorry, weet nu even niet waar dat staat, misschien dat iemand dat even kan opschrijven) Dus naar mijn mening: nee

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 jun 2003 12:53

Uiteraard gaan niet-Christenen niet massaal verloren, daar geloof ik niets van. Het Christendom is een religie die zich richt tot de Eeuwige net zoals vele andere religies dit ook doen. Elke religie is echter cultureel en tijdsgebonden gekleurd. Uiteraard riekt dit naar postmodern relativisme. Het is mijn diepste overtuiging dat het anno 2003 eens tijd wordt om religie wat te relativeren. Hiermee bedoel ik totaal niet dat we niet meer moeten geloven in God maar wel dat we de religieuze praxis, dogmatiek en instituties in hun ware context moeten bekijken. Godsdienst is te zeer verengd tot de eigen waarheid die het best gediend kan worden volgens de eigen regeltjes en instituties. Zo goed als alle Godsdiensten bewaren de Goddelijke vonk en zijn waarachtig, zo diep is de verbondenheid tussen God en mens. Maar ieder heeft die ervaringen cultureel ingekleurd, bekijk eens het heel gamma aan Heilige boeken dat we kennen. Iedere Godsdienst zegt dat hun boek rechtstreeks van God komt.... Ik draai dat gewoon om, in ieder Heilig Boek staat de neerslag van de zoektocht naar de Eeuwige en de daaruit voortvloeiende ervaringen. Ik noem me zelf Christen maar daaruit besluit ik niet dat dit de enige weg is...
Afbeelding

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 09 jun 2003 13:14

Inspector Morse schreef: Ik draai dat gewoon om, in ieder Heilig Boek staat de neerslag van de zoektocht naar de Eeuwige en de daaruit voortvloeiende ervaringen. Ik noem me zelf Christen maar daaruit besluit ik niet dat dit de enige weg is...

Dit is iets nieuws binnen de hele wereld deze gedachte en hij vindt steeds meer volgers!! Ik ben hier erg tegen en denk dat het zijn oorsprong vindt in een poging het verlossingswerk van Jezus af te zwakken! Als je Hem niet meer erkent als enige verlosser maar gewoon als een van de velen, kan je beter stoppen met geloven! Dit verhaal doet me sterk denken aan openb 17. Zoals je weet (of niet) is de kerk de bruid van christus, evenzo als een bruid een beeld is van iets volgends, is de hoer het beeld van het tegengestelde. Dus bruid kerk van God, hoer kerk van niet-God. In openbaring 17 wordt deze hoer beschreven waar alle volken mee zullen hoereren. Het heeft een hoofd vol van godslasteringen (aanbiddingen van andere goden), en haar naam is geschreven op haar voorhoofd, nl. Babylon+verborgenheid. Nou is in Babylon, de oorsprong van alle godsdiensten gericht tegen God te vinden. Hier begon de torenbouw, hier begon Nimrod zijn werk tegen God. En van hieruit is de afgodendienst begonnen. Denk aan Maria, die ontstaan is uit de verering van Madonna's door Roemenen, wat weer ontstaan is uiteindelijk uit de verering van de vrouw van Nimrod (via vele sagen) de oprichter van Babylon! Hier zijn alle afgodendiensten begonnen en hier zullen ze terugkeren, als alle andere religies dan de ware weer samengaan en samen zullen 'hoereren' tegen God in. Dit klinkt allemaal heel zwaar en heel vervelend, maar ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat het waar is en daarom schrijf ik het, niet om vervelend te doen, want ik zou het ook leuk vinden als alle andere geloven ook tot God zouden leiden, maar ik denk dat dat niet waar is (blijft overigens wel mijn eerste stukje waar, dat het zonder ooit van Jezus gehoord te hebben niet perse betekent dat je naar de poel des vuurs gaat)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 09 jun 2003 13:31

Beste Persy, ik vind je helemaal niet vervelend. Ik vind het mooi dat je eerlijk neerschrijft waarin je gelooft. Ik doe trouwens hetzelfde. Je hebt een punt als je het hebt over de afzwakking van het verlossingswerk van Jezus. Ik geloof inderdaad niet in de klassieke verzoeningsleer van de kerk. Ik ben dan ook unitarisch Christen en zie Jezus als een edele mens die inderdaad gestorven doordat hij het GOEDE deed en de mensen de VADER liet kennen maar dit past voor mij niet in een Goddelijk plan om de mensen te verlossen. Hij is mijn verlosser in die zin dat ik mijn leven op hem richt en kracht put uit zijn leven....dat mij richting geeft.
Afbeelding

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jun 2003 13:32

Lees Rom. 2 over de mensen die nooit van Christus gehoord hebben. En verder Deut 29:29 'de verborgen dingen zijn voor de Heere'.

Verder moet iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid dragen. Dat lijkt me niet alleen logisch, maar ook heel redelijk.

Ik besef dat dit hard is. Als ik op Hoog-Catharijne loop springen de tranen me vaak in de ogen als ik al die mensen zie waarvan het merendeel niet gelooft.. maar nogmaals iedereen heeft een verantwoordelijkheid.

Groetjes, Chloë

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 09 jun 2003 14:05

Chloë schreef:.....Als ik op Hoog-Catharijne loop springen de tranen me vaak in de ogen als ik al die mensen zie waarvan het merendeel niet gelooft.. maar nogmaals iedereen heeft een verantwoordelijkheid.......

Ik weet niet of je dit als een verantwoordelijkheid kan zien. Ik ben zelf ongelovig omdat ik niet van jongs af aan met het geloof ben opgevoed. Tuurlijk heb ik op school wel godsdienstles gehad enzo, maar allemaal op verplichte basis.
Ik heb nooit geleerd om mijn leven aan een God op te hangen, dus wat moet ik met de bijbel? Al die mooie dingen en redenen om te geloven waar jullie over praten zijn mij onbekend, ik kan daar niets mee.

Dus ik vraag mij dan af waar mijn verantwoordelijkheid ligt?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jun 2003 14:17

Hi Huk,

ja dat is een goede vraag. Niet iedereen heeft een even grote verantwoordelijkheid denk ik. Maar de verantwoordelijkheid is er wel. Jij hebt gehoord van Jezus Christus -ook al was dat op verplichte basis. En je weet ook dat het in zekere zin je verantwoordelijkheid is Hem te geloven op Zijn Woord: de Bijbel.

Ik weet dat het moeilijk is. Ik weet dat het tegen je natuur ingaat. Maar wat houdt je verder tegen? Op een concert waar ik eens was, werd voor mensen zoals jij en honderden anderen dit fragment over Zacheüs eens gezongen. Misschien begrijp je dan beter wat ik bedoel.

kom uit je boom
of ben je angstig misschien
ben je soms bang voor je vrienden
ben je soms bang voor je vrouw
bang om te geven wat je verdiende
Ik geef nog veel meer om jou
kom uit je droom
of wil je vluchten misschien
ben je nog bang om te kiezen
als iedereen om je lacht
ben je nog bang jezelf te verliezen
Ik geef je meer dan je dacht
toe.. kom naar beneden
je weet nu waar het om gaat
he kom uit die boom
want later is het te laat
later is het te laat
later is het te laat
later is het te laat

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 09 jun 2003 15:49

Chloë schreef:...Ja dat is een goede vraag. Niet iedereen heeft een even grote verantwoordelijkheid denk ik. Maar de verantwoordelijkheid is er wel. Jij hebt gehoord van Jezus Christus -ook al was dat op verplichte basis. En je weet ook dat het in zekere zin je verantwoordelijkheid is Hem te geloven op Zijn Woord: de Bijbel.

Je hebt gelijk als je het vanuit Christelijk oogpunt bekijkt dat het mijn verantwoordelijkheid is om de Bijbel te geloven. Maar als je het van uit een neutraal oogpunt bekijkt dan valt die verantwoordelijkheid helemaal weg. Dan is het christendom "maar" een van de vele levensfilosofieen.

De meeste van mijn vrienden die doen het geloof af als "niet van deze tijd" en "dom als je daarin gelooft". Als je bij hen aankomt met verantwoordelijkheid dan lachen ze je keihard uit, snap je.
Het is heel moeilijk voor iemand die niet gelooft om tot geloof te komen omdat het bijna niet te doen is om je als buitenstaander met de bijbel te identificeren. Net zoals het voor een christen heel moeilijk is om een ongelovige met goede argumenten inzicht te geven in hun eigen geloof en belevingswereld. Dit nog los van het feit dat er nog een aantal andere Godsdiensten zijn die ook beweren het enige ware woord te verkondigen.

Ik sta er nog voor open en vind religie over het algemeen interessant, maar Jan Modaal staat je over het algemeen raar aan te kijken als je over Jezus begint. Hij staat er niet voor open omdat zijn leventje gewoon zijn gang gaat. Hij heeft zn biertje, zn TV, ieder jaar op vakantie, hij heeft alles wat zijn hartje begeert. En hij kan dit op geen enkele manier linken met een of ander Goddelijk wezen dat alles geschapen heeft en aan wie hij dankbaarheid verschuldigd is. Hij heeft wel eens van Jezus gehoord maar doet het af als "veel te veel regeltjes en verplichtingen", hij is er bang voor, wat de boer niet kent dat vreet ie niet.

Dus ik denk dat die verantwoordelijkheid vrij relatief is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jun 2003 18:41

Ik zie alleen al het woord religie en denk: Religies zijn dooddoeners. Het draait NIET om de religie. Religies zijn slecht en ook niet wat een eventuele God wil: religies zijn slecht voor de mensheid. Door religies gaat men elkaar uitmoorden, door religies kotst men op andere mensen, door religies gaat men minderwaardig over anderen denken en praten, door religies ontstaat een grote verdeeldheid. Wat ik wil zeggen: het draait om geloof niet om religie...

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 jun 2003 19:20

Hoi Huk,

bij dezen nog een late reactie. Ik moest er lang over nadenken, vandaar.
huk schreef:
Chloë schreef:...Ja dat is een goede vraag. Niet iedereen heeft een even grote verantwoordelijkheid denk ik. Maar de verantwoordelijkheid is er wel. Jij hebt gehoord van Jezus Christus -ook al was dat op verplichte basis. En je weet ook dat het in zekere zin je verantwoordelijkheid is Hem te geloven op Zijn Woord: de Bijbel.

Je hebt gelijk als je het vanuit Christelijk oogpunt bekijkt dat het mijn verantwoordelijkheid is om de Bijbel te geloven. Maar als je het van uit een neutraal oogpunt bekijkt dan valt die verantwoordelijkheid helemaal weg. Dan is het christendom "maar" een van de vele levensfilosofieen.
Klopt. Toch heeft het christendom, zelfs vanuit atheïstisch standpunt, een meerwaarde boven andere levensfilosofiën. In het boeddhisme moet je tot een moksha komen. In het confucianisme moet je de harmonie behouden. In de islam moet je goed leven en in zekere zin aan zelfkastijding doen. In het christendom hoef je in principe niets te doen maar krijg je alles cadeau, je hoeft enkel te geloven. In het christendom is God niet één of andere vage kracht, maar een persoonlijke Vriend en Leraar. In het christendom is God niet een toornig heersende man in de hemel, maar een liefdevolle Vader.
Begrijp je waar ik heen wil?

De meeste van mijn vrienden die doen het geloof af als "niet van deze tijd" en "dom als je daarin gelooft". Als je bij hen aankomt met verantwoordelijkheid dan lachen ze je keihard uit, snap je.
Ja snap ik. En je wilt die vrienden niet kwijt, logisch! Maar als je het geen verantwoordelijkheid noemt, maar keuze? Zij kiezen er toch voor om niet te geloven? Blaise Pascal zei (in iets andere bewoordingen :wink: ) dat je het beste kon 'gokken' op de christelijke God: als de God niet bestaat, verlies je niets; als de God wel bestaat win je alles.

Het is heel moeilijk voor iemand die niet gelooft om tot geloof te komen omdat het bijna niet te doen is om je als buitenstaander met de bijbel te identificeren. Net zoals het voor een christen heel moeilijk is om een ongelovige met goede argumenten inzicht te geven in hun eigen geloof en belevingswereld. Dit nog los van het feit dat er nog een aantal andere Godsdiensten zijn die ook beweren het enige ware woord te verkondigen.
Klopt. Het is ook moeilijk. Maar het is niet onmogelijk. De Bijbel zegt: wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt. Kun je zeggen ja dat is uit de Bijbel, maar je begrijpt wat ik bedoel. :) Als je wat dit betreft jezelf overwint, dus je over die drempel heenzet, ben je sterker dan wie een stad inneemt.

Ik sta er nog voor open en vind religie over het algemeen interessant, maar Jan Modaal staat je over het algemeen raar aan te kijken als je over Jezus begint. Hij staat er niet voor open omdat zijn leventje gewoon zijn gang gaat. Hij heeft zn biertje, zn TV, ieder jaar op vakantie, hij heeft alles wat zijn hartje begeert. En hij kan dit op geen enkele manier linken met een of ander Goddelijk wezen dat alles geschapen heeft en aan wie hij dankbaarheid verschuldigd is. Hij heeft wel eens van Jezus gehoord maar doet het af als "veel te veel regeltjes en verplichtingen", hij is er bang voor, wat de boer niet kent dat vreet ie niet.
Dus ik denk dat die verantwoordelijkheid vrij relatief is.
Als je het zo bekijkt, inderdaad ja. Toch gaat het er ook om dat je leven leeg kan zijn. Ondanks je pilsje, je Yorin 's avonds uit je werk, je vrouw/vriendin, je lieve kindertjes, je leuke huisje, je dikke BMW.. Of misschien wel ondanks je baan bij het Novib, ondanks je adoptiekindertjes in Guatemala, ondanks je werkvakanties in Roemenië.. Er blijft een leegte, hoe je het ook wendt of keert. En daarvoor hoef je niet religieus of spiritueel te zijn aangelegd. Daarvoor kun je ook een gewone nuchtere JanBoerenFluitjesNederlander zijn. Ieder mens heeft die hang naar religie in zich, de een weliswaar meer dan de ander, maar ieder mens hééft het. De atheïst bevredigt het door het te ontkennen. De christen ziet deze honger gestild. En dat is het hele verschil.

Ik kan je met dit dilemma niet helpen, Huk, ik wou dat ik het kon..

Hartelijke groetjes,
Chloë

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jun 2003 19:24

Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Het is inderdaad de vraag hoe je door Jezus tot de Vader komt, het antwoord is door te geloven in Hem, en geloven in Hem is te doen wat Hij ons vraagt te doen, namelijk God lief te hebben boven alles, de naaste als onszelf, vijanden lief te hebben. etc.

Zie verder ook de Bergrede: zalig zijn de zachtmoedigen, de vreedzamen, de armen van geest, etc. Deze rede is mijns inziens niet alleen voor christenen uitgesproken maar voor eenieder die daaraan voldoet of wil voldoen. Zulke dingen (gebrekkig) te doen is belangrijker dan ze exact te kunnen benoemen of omschrijven.

Dus in mijn ogen zijn er meer mensen die door de werken van Jezus te doen tot de Vader kunnen komen dan alleen overtuigde christenen.

Diegenen die dat niet doen kun je voor het gemak in een aantal groepen onderscheiden.

- Er is een groep die niet of op een verkeerde manier van God gehoord heeft, zodra ze sterven en de waarheid zullen zien zullen ze die met vreugde aannemen
- Er is een groep die niet van God gehoord heeft en ook weinig affiniteit met het Goddelijke heeft, ook niet als ze direct mee geconfronteerd worden. Zoals de zuid- en noordpool van een magneet elkaar afstoten zullen ze van God afgestoten worden, want God kan geen gemeenschap hebben met het kwade --> de hel.
- Er is een groep die van God gehoord heeft, voor een tijd gelooft heeft en bewust afvallig geworden is. Deze zijn oneindig ver van God verwijderd en terugkeer is ontzettend moeilijk, aangezien ze na kennis van de waarheid deze afgewezen/veracht hebben. Ze zijn ahw bijna de duivels gelijk geworden.

De hel kun je dus zien als een plaats met een grote afstand tot God. Aangezien God ons gemaakt heeft, missen deze mensen (on)bewust de directe connectie met Hem, de bron van het leven. Daarnaast worden ze keihard geconfronteerd met de gevolgen van het van God verwijderd zijn, iets wat op de aarde lang niet altijd het geval is (=mensen die 'alles hebben wat hun hartje begeert'). De pijn die deze verwijdering veroorzaakt kan het geneesmiddel zijn voor terugkeer naar God. Het is mijn stellige overtuiging dat 'straf' bij God altijd functioneel is en niet bedoeld om af te reageren. Als ik mijzelf afreageer schaam ik me over mezelf, deze eigenschap lijkt me dus helemaal niet iets van God!

Alhoewel het niet duidelijk in de bijbel staat heb ik dus de overtuiging dat er ook na de dood nog mensen bekeerd kunnen worden. Het is voor mij absoluut onlogisch dat er na de dood geen berouw bij mensen zou zijn, of dat bij het tonen van berouw God mensen toch 'voor eeuwig zou verdoemen'. Even wat cru gezegd: het slaat nergens op.

Uit eigen ervaring weet ik dat je iemand met oprecht berouw alles vergeven kunt (=geschenk van God) en God (onze Schepper) is hierin absoluut onze meerdere!

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 12 jun 2003 12:38

Chloe schreef:Ik kan je met dit dilemma niet helpen, Huk, ik wou dat ik het kon..

Het is voor mij geen dilemma. Het is gewoon iets wat me afvraag.
Het is waar dat ik me afvraag wat de zin van het leven is en dat er een bepaalde leegte is. Maar of die leegte kan worden opgevuld door God, Allah, Boeddha, of door zoiets als Wicca ofzo daar heb ik geen idee van.

Ja snap ik. En je wilt die vrienden niet kwijt, logisch! Maar als je het geen verantwoordelijkheid noemt, maar keuze? Zij kiezen er toch voor om niet te geloven?

Ik denk niet dat het een keuze is. Als je gelovig bent opgevoed en je besluit op latere leeftijd om je van God af te keren, dan maak je een keuze. Bij de rest is er sprake van onwetendheid.

De Bijbel zegt: wie zichzelf overwint is sterker dan wie een stad inneemt. Kun je zeggen ja dat is uit de Bijbel, maar je begrijpt wat ik bedoel. Als je wat dit betreft jezelf overwint, dus je over die drempel heenzet, ben je sterker dan wie een stad inneemt.

Oke, maar ik denk dat het voor de meeste mensen een onneembare stap is, omdat ze er (in hun ogen) te veel voor moeten laten, bovendien springen ze in het diepe omdat ze niet weten wat ze er voor terugkrijgen. Het hele begrip geloof is hen immers onbekend.

Er blijft een leegte, hoe je het ook wendt of keert. En daarvoor hoef je niet religieus of spiritueel te zijn aangelegd. Daarvoor kun je ook een gewone nuchtere JanBoerenFluitjesNederlander zijn. Ieder mens heeft die hang naar religie in zich, de een weliswaar meer dan de ander, maar ieder mens hééft het. De atheïst bevredigt het door het te ontkennen. De christen ziet deze honger gestild. En dat is het hele verschil.

Klopt, alleen ik denk dat ieder mens behoefte heeft aan houvast in het leven (dus niet zozeer religie). De legt zijn ziel en zaligheid bij de voetbalclub, de ander bij het helpen van anderen. Er zijn meerdere manieren om deze honger te stillen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: Andere religies

Berichtdoor Thedudehimself » 12 jun 2003 13:12

huk schreef:

Jezus Christus noemt zichzelf de bron, oorsprong van de schepping van God (Op. 3:14, Kol. 1:15, Joh. 1:3). Zonder Jezus Christus is er geen leven (schepping) mogelijk. Het is dan een schepping zonder bron. Gedoemd om dood te gaan. Als afgedwaalde mensen kunnen we alleen in leven blijven als we de Bron weer vinden: Jezus Christus. Ik geloof dat iedereen eens, in de eeuwigheid of nu al op aarde, in contact komt met de Bron. De vraag is of we op dat moment ook het Levende Water zullen drinken. Het ligt dus niet aan God maar aan ons of we verloren gaan.

In Spreuken 8 staat over de Wijsheid van God: Jezus Christus:
Wie mij liefheeft heeft het leven lief. Maar die tegen Mij zondigt, doet zijn ziel geweld aan; allen, die Mij haten, hebben den dood lief.

It is up to us!

Dude
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Terug naar “Archief”