Vereniging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Vereniging

Berichtdoor parkiet » 27 mei 2003 15:23

Hoi!

Bij ons in de kerk gaat maar een klein deel van de jeugd naar JV (zo'n 20 % denk ik). Hoe gaat dat bij jullie, en heb je tips om meer mensen hiervoor enthousiast te maken?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 15:26

n x een open avond ofzo? Bijvoorbeeld op een zondagavond alle jongeren uit de gemeente uitnodigen (event. met broodmaaltijd ofzo)?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 27 mei 2003 15:31

Wij nodigen aan het begin van het seizoen de jeugd uit die van de KJV afgaat, en dus naar JV kan.
Een open avond kan wel, maar zelfs daarvoor is men waarschijnlijk nog niet echt gemotiveeerd. Ze moeten gewoon nog gemotiveerd worden. Bovendien is er bij ons ook op zondagavond (wel eens) soos
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 15:36

n beetje promotie, in het kerkblad ofzo? En laten afkondigen voor de dienst? Kweenie of jullie ook wel eens wat organiseren? Sommigen komen niet snel naar een JV waar 'alleen' discussies etc. zijn.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

anna
Mineur
Mineur

Re: Vereniging

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 15:42

parkiet schreef:Hoi!

Bij ons in de kerk gaat maar een klein deel van de jeugd naar JV (zo'n 20 % denk ik). Hoe gaat dat bij jullie, en heb je tips om meer mensen hiervoor enthousiast te maken?

vraag maar eens aan hijwel die heeft altijd van die goeie ideen...

En ik zal niet weten hoeveel naar de j.v. komen (vraag maar aan hijwel)

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 27 mei 2003 15:50

bij ons gaat ongeveer 1,3% van het totaal (3000) naar de jev... maar dan spreek je toch over 40 man op een avond. (wie gaat er naar de bondsdag op 7 juni in den haag (gergem))
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mei 2003 15:57

Eigenlijk gaat iedereen heen. Misschien gaan er 2 of 3 niet. Dus dat vind ik heel mooi eigenlijk. Het probleem is meestal niet dat ze komen. Het probleem is uit te zoeken waarom ze niet komen.

Wij hebben een redelijk kleine gemeente. Dus iedereen kent elkaar. En dan spreek je iedereen ook heel snel aan. En komen ze dus ook wel. Eigenlijk geen echte tip dus. Maar probeer gewoon met de mensen die niet komen te praten. Dat is belangrijk. Gaan de mensen die niet komen onderling ook juist heel veel met elkaar om? En de mensen die wel gaan ook met de eigen groep? Dus bestaan er eigenlijk twee kampen? Als dat zo is moet dat eerst opgelost worden.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2003 16:11

Bij ons komen er niet veel, ik ga zelf ook niet meer heen, ben geweest in de kerk waar mijn vriend zit.. bij ons loopt het niet.. als je serieus bent, dan word je uitgelachen, want wie is er nou serieus op vereniging.. ik dus vol goede moed naar de vereniging in de kerk van mijn vriend, denkend dat ik daar wel wat zou leren en dat het daar wel wat zou wezen.. maar nee hoor, opnieuw ben ik hevig teleurgesteld, ook daar loopt de vereniging voor geen meter, totaal geen diepgang. Ik ging ook daar met tegenzin heen!!
wat ik wil zeggen is dat als je graag wilt dat mensen komen je het ook goed moet organiseren

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2003 17:05

anna schreef:

vraag maar eens aan hijwel die heeft altijd van die goeie ideen...

En ik zal niet weten hoeveel naar de j.v. komen (vraag maar aan hijwel)

Nou nou :shock: Vraag maar aan onze nieuwe voorzitter :mrgreen:

Ik heb ff mijn gedachten laten gaan!

Aantal puntjes:
- JV oproepen om mensen over te halen om eens op de JV te komen kijken.
- Jeugdweekend organiseren voor alle jeugd van de kerk. Denk dat hier wel wat animo voor is. Positief woordje doen of ze ook eens op de JV komen kijken
- Oproep aan ouders op vrouwen vereniging :mrgreen:
- Sport avond organiseren van de JV maar tegelijk ook jongeren uit de kerk meenemen.

ehhh.. ik heb niet zo veel ideeen vandaag.
Maar als me iets te binnen schiet hoor je et wel!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Fons

Berichtdoor Fons » 27 mei 2003 19:09

Een JV is een lastig iets. Uit ervaring weet ik dat wervingsacties vaak meer kosten dan ze opleveren. Een jaar of wat terug hebben we op de JV een wervingsactie gehouden emt een enquete. De respons op de enquete was wel aardig, maar daardoor hebben we niet meer leden gekregen.

Ik denk dat het heel belangrijk is om openheid uit te stralen naar buiten. Daarmee bedoel ik best wat structurele activiteiten mag hebben die voor de hele gemeente zijn:
* Fiets-puzzeltocht
* Zieken en bejaarden bezoeken
* Bejaardenmiddag regelen
* ...

Verder is je nivo heel belangrijk: je wilt denkers én doeners op je JV hebben. We hadden op onze JV een paar figuren die, ongeacht welk onderwerp er behandeld werd, altijd zo snel mogelijk wilden discussieren super dogmatische feitjes. Dat is jammer, want daarmee houd je de doeners op den duur buiten de deur.

Succes Rmee[/list]

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 mei 2003 07:34

Bij ons komen er best heel veel, wat ook nooit geweest is!! Er zaten eerst allemaal oudere op en de onderwerpen waren niet leuk, toen hebben ze alles veranderd en brieven gestuurd of gebelt dat de JV ging veranderen, ze hebben nu leuke onderwerpen, bijbelse onderwerpen en om de zoveel weken gaan we op een vrijdagavond wat leuks doen, b.v. bowlen, dropping enz enz.....ook gaan we een dag met zn alle weg, sportieve dingen doen!!! Het is echt een heel stuk verbeterd en heel erg gezellig geworden!!

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 08:46

stap -1 bid, bid, bid en laat mensen bidden voor de jeugd van de kerk!

stap 0. neem een plek in binnen de kerk. Wring je in het aandachtsgebied van kerkenraad en ouders, laat wat van je horen tijdens kerkdiensten en gezellige avonden.

stap 1. de jongeren die nog niet op jv zitten (maa rnog op de kleine jeugdvereniging ofzo) bewust maken dat het niet logisch is dat je doorstroomt naar de jv. Het is een bewuste keuze, anders hebben weje liever niet. Nadeel: geschokte ouders. Voordeel: die jongren voelen zich serieus genomen.

stap 2. vertel wat ze van jullie mogen verwachten: jullie hebben recht op een fijn plekkie in de kerk, God houdt van mensen, dus ook vnjullie en wij gaan er voor zorgen dat dit een geweldige tijd voor jullie wordt. Van jullie verwachten wij: inbreng, reacties, kritiek, meedenken.

stap 3.schakel zoveel mogelijk mensen in; onderwerp uitzoeken, algemene avonden met drama muziek, zingen, discussie, gekkigheid

stap 4. schaf de traditionele vorm af: vorozitter, penningmeester, inleiding, stellingen, discussie, koffie, discussie, plenaire ronde. Maak het leuk! laat iederen zelf createf een manier van bespreken bedenken, kringgebed, gesprek ipv discussie. Ga gesprek aan op beleving en nit op feiten(daar is de catechisatie leuk voor)

amen.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 28 mei 2003 08:57

Nu ik er nog even over nadenk ligt het probleem misschien nog wel eerder.

Bij ons is van 8 tot 12 jaar de jongste club, dan gaat iedereen automatisch door naar de club van 13 en 14 jaar. En daarna de club van 15 en 16 jaar. Daarna stapt iedereen gewoon door naar de JV. Dus je moet op de clubs als zorgen dat er een band is tussen de leden. En op deze manier komt iedereeen wel naar de JV. Alleen mensen die op de clubs ook al buiten de boot vallen zullen niet komen. En de clubs is vooral ook een verantwoordelijkheid van de ouders. Dus conclussie: begin al heel jong met leden werven voor de JV.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 28 mei 2003 09:15

Skoezie schreef:bij ons gaat ongeveer 1,3% van het totaal (3000) naar de jev... maar dan spreek je toch over 40 man op een avond. (wie gaat er naar de bondsdag op 7 juni in den haag (gergem))

ikke
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 09:18

BJ schreef:Nu ik er nog even over nadenk ligt het probleem misschien nog wel eerder.

Bij ons is van 8 tot 12 jaar de jongste club, dan gaat iedereen automatisch door naar de club van 13 en 14 jaar. En daarna de club van 15 en 16 jaar. Daarna stapt iedereen gewoon door naar de JV. Dus je moet op de clubs als zorgen dat er een band is tussen de leden. En op deze manier komt iedereeen wel naar de JV. Alleen mensen die op de clubs ook al buiten de boot vallen zullen niet komen. En de clubs is vooral ook een verantwoordelijkheid van de ouders. Dus conclussie: begin al heel jong met leden werven voor de JV.

precies dat was toen ook onze conclussie. Daarom hebben we op de 15,16 club 'gastlessen' verzorgt zodat mensen wat in aanraking komen al met de oudere jeugd, daarna hun twee keerk uitgenodigd bij ons.
Wat ook helpt, is er voor tte zorgen dat er een lijn is in de verschillende clubs. Dat het een doorlopende lijn is in behandelde inhoud, maar ook in groei en ontwikkeling van zelfstandigheid.
En wat heel belangrijk iks, hou din de gaten dat de jeugd van 15,16 op een goede manier begeleid wordt: begeleid zelfstandig keuzes maken. ouders vinden dat vaak moeilijk om hun kinderen zelfstandigheid te geven. En in verenigingsverband hangen ze erg aan wat volgens hen dan bij de doopbelofte hoort: onderwijzen en laten onderwijzen naar Gods woord. Wat vereniging vaak een plichtsmatig karakter geeft en vanuit de ouders gezien bijna dwangmatig.
straal uit: het moet leuk zijn om te geloven!

Terug naar “Archief”