They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2005 14:33

binnen kunst en dus ook muziek wordt onderscheid gemaakt tussen commerciële kunst (kunst met een kleine k) en niet-commerciële kunst (kunst met een grote K).
Ik vind het altijd een groot grinnik-gehalte hebben, ik was ook altijd wars van alle commerciële muziek, voorbeeld A Balladeer is abosluut niet commercieel net als Outsmarted maar hun style komt dicht bij Coldpay wat ik minder vond omdat ze commercieler waren. Dit geld ook voor bands als HiM, After Forever, Within Temptation, goede muziek maar te commercieel. Gelukkig heb ik dit van mij af te weten schudden en luister ik gewoon goede muziek, commercieel of niet, HiM en The 69 Eyes luisteren gewoon relaxed.

1. commerciële seculiere muziek (gemaakt voor de kwantiteit)
2. niet-commerciele seculiere muziek ook wel de muziek die in de underground wordt gemaakt (gemaakt voor kwaliteit)
3. commerciele christelijke muziek (ook gemaakt voor kwantiteit, maar met een kleinere markt, denk aan Michael W. Smith, Rebecca St. James)
4. niet commerciele christelijke muziek (deze categorie bestaat eigenlijk niet, omdat christenen uit deze categorie zich voledig met categorie 2 mengen)
Het zijn richtlijnen maar toch wat eenzijdig, maar daar zijn het richtlijnen voor, neem Coldplay en/of Snowpatrol die zijn gewoon zwaar underground begonnen en nu groot geworden, maar zijn ze veranderd? Nee, ze blijven zich zelf.

Ik durf te beweren dat a real life en a real job twee heel verschillende dingen zijn. Ik kies liever het eerste, daar kom ik tegenwoordig wel achter nu ik van 9-5 werk.
Ik van 8 tot 5, maar ik zei: get a life, get a real job, niet get a real life, get a real job, daarbij stond er nog een big knipoog achter, dus ik meende het niet serieus, Kunst is zeker een vak :)

2. is de Christelijke muziek (Hallleloejah, Prais Da Lord) 4 is de Christenlijke muziek, zoals LPG (OOR stond interview in met hun), 16HP of Slechtvalk) ze hebben niet direct christelijke teksten, daarom het woordje christenlijk.

Btw ik vind het beetje loos om zelf te gaan zeggen, ohoho goddeloos etcetra, dat spoort niet helemaal imho.

nee seculiere mensen willen idd niet dat jij het evangelie door hun strot duwt, net als dat je je irriteert aan jehova's getuigen....maareh...ze zijn best in je geïnteresseerd als je hen jouw verhaal vertelt.....
Maar ook vaak gewoon helemaal niet, Slechtvalk scoort steeds hoger in zijn scene maar krijgt geen massa's mensen, en de grote bands willen niet optreden met hun omdat ze christen zijn (aantal dan..).

sex sells, dat is waar.... maar waar blijf je nu met je argument over kwaliteit......clips zonder seks stralen wel enigzins kwaliteit uit, doordat ze hun muziek niet op een goedkope manier willen verkopen
Ik vind ze zelfs stukken beter, ze slaan iig ergens op, vooral die gruwelijk hiphopclips; jech.. laat die pimps in da hood blijven in plaats van de opperrapper te spelen in duffe clips..

s wel eens opgevallen dat de popsterren van deze wereld eminem, 50cents, britney spears, maddonna, bepalen hoe de jongerencultuur er uit ziet, wat ze doen, wat ze dragen, wat ze normaal vinden..............popsterren zijn moderne iconen....... die hebben invloed....ook op het gebied van normen en waarden in de jongerencultuur...
Ok zo, ja an snap ik het :) btw; er zijn wel meer stylen dan die style :0
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jul 2005 14:36

Raido schreef:Nee, seculiere mensen willen geen christelijke pop (muziek met een boodschap).

Ik ga zeker nog uitgebreider reageren volgende week. Maar even snel. Wat een grote onzin Raido. Ik ken ontzettend veel mensen die kwalitatief goede christelijke artiesten waarderen. Mensen, die christen zijn maar wel inhoud waarderen. Zolang het maar oprecht is (en dan loop je bij diverse popie-jopie-christen-artiesten vast, maar blijven er genoeg echte bands over). Ik noem een paar bands met christenen die het heel goed doen in het seculiere wereldje: At The Close Of Every Day (werd verkozen tot de beste plaat vorig jaar op 3fm's 3voor12), Brown Feather Sparrow, Anderson, LPG (volgens Oor het beste popalbum van Nederlandse bodem deze eeuw tot nu toe), The Spirit That Guides Us, Morphia, Silence The Foe, Stretch Arm Strong, Project86, Switchfood, en zo kan ik nog lang doorgaan. Wat jij zegt klopt dus absoluut niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2005 14:38

Steekt vinger op *ik bedoel* ach laat maar..

toch maar even snel : ze willen geen hallelujah gezemel, geen jezusgerap dat is christelijke muziek, van die evangelierap bijvoorbeeld, maar ze hebben inderdaad geen probleem met muziek gemaakt door christenen (LPG b.v. idd)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 jul 2005 15:16

Raido schreef:Alleen het lijstje en wat ik er van ken was een reactie op jou Jacob, de rest was een reactie op Debutler die wel erg vreemd reageerd.

Dat met die boom en zijn vruchten vind ik altijd een beetje moeilijk, de grondslag van metal muziek (wat ik ook luister) ligt bij Jimi Hendrix en Black Sabbath (gruwelijk), maar daaruit bloeide een hele scene voort, ook met christelijke artiesten, ik kan gewoon niet geloven dat anti-God is of kan zijn.

Wat moet ik dus leren van een godlasterlijke seculiere boom? Niets anders dan dat zijn vruchten stinkende zijn.
Inderdaad, dat valt te leren van de godslasterlijke seculiere boom, gelukkig is er nog een neutrale seculiere boom, waarvan de vruchten voor God gebruikt kunnen worden.

Tja, ik weet uiteraard niet wat jij met die neutrale seculiere boom bedoelt. Noem eens een rijtje zou ik zeggen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 jul 2005 15:23

scape schreef:Beste JacobH, Bedankt voor je uitgebreide stuk, ik heb het gelezen en over nagedacht. Ik denk dat er veel langs elkaar heen gesproken wordt. Er leven beelden die bijna niets meer met elkaar te maken hebben.

De hele top tien bijvoorbeeld zegt mij niets, ik ken de nummers wel, maar heb er niets mee. Ik denk dat dit de plaats van hedendaagse muziek in de christelijke cultuur niet veel goed doet. Uiteindelijk gaat het er om om de jongeren te helpen keuzes te maken in de tijd waarin ze opgroeien. Dan moet je het over de pop-cultuur van nu hebben en alles er om heen.

Wat ik geleerd heb is dat mijn onderscheid scherper toen ik de verder ging kijken dan de pop-cultuur. Wie zijn de voortrekkers, waar zitten de pioniers, waar is de vernieuwing? Voor mij zijn dit momenteel de broken-beats, nu-jazz, soul, click-techno en wat house. Ik vindt hier veel goede muziek die veelzeggend is en waarbij creativiteit belangrijker is dan de euro’s.

Wat mij dwars zit in de video van mister schimmel is dat hij geen openingen biedt voor de jongeren. Hij geeft hun geen bagage om verder te zoeken. Ik heb het idee dat in deze discussie een aantal mensen zitten die veel weten van een bepaalde subcultuur. Zij kunnen voor de kerkelijke cultuur belangrijk zijn. . . . maar als deze mensen altijd weer tegen deze waarschuwingen aanlopen loopt het gesprek dood.

Maar goed, als het luisteren naar muziek een verkeerde invloed op iemands geloof heeft, luister het niet. Maar begrijp dat een broeder misschien wel wat vindt. En begrijp dat hierdoor een zuster misschien wel een connectie heeft met niet-christenen.

“Looking back, reflections of my life, snapshots I remind. Looking back I find the meaning, Press rewind back to feeling. Reach out to the higher ground, see reflections of my life.”

“Calling you, so let’s get back to this place where we were one and new. It’s calling you, today.”

-Silhouette Brown- vanavond live @ paradisoul.

Ik kan bij deze woorden mij allerlei zaken afvragen over deze band, maar wat doe ik met deze woorden? Dit gaat voorbij het consumeren . . . maar goed, dat heb ik al eerder uitgelegd.

-time waits for no one- Scape

wat is nou het punt wat je wil maken? DAt de alternatieve vernieuwing wel goed zou zijn. De oorsprong van House muziek lijkt me nou niet zo gweldig. De oorsprong van RnR was bedroevend duister.

Maar goed misschien voel ik je niet goed aan.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 jul 2005 15:29

Aragorn schreef:Hm, ik ga m'n verhaal van gisternacht nog maar eens proberen te posten. :)

jacobH schreef:Vooraf gezegd, Aragon ben ik niet veranderd. Het stuk wat ik heb neergezet is al weer een aantal jaren oud. En als ik het lees sta ik er nog steeds in hoofdlijnen volledig achter. Dat ik misschien wat milder over komt is omdat het me waarschijnlijk persoonlijk niet meer raakt.
pop muziek in het algemeen komt uit een cultuur waar ik inmiddels volledig uitgegroeid bent. Heel soms luister ik nog wel eens radio. En als ik dan de teksten hoor, zijn die er de laatste tijd niet verbetert. Dus mijn bezwaren zullen nog wel even actueel zijn als vroeger.

Ikzelf heb ook weinig met de popcultuur zoals die via tmf, yorin, etc. over ons uitgegoten wordt. Vaak gaan de teksten idd nergens over, clips lijken niet compleet zonder tietschuddende negerinnen en muzikaal is het bij vlagen dankzij een paar briljante producers die het halve muziekaanbod creeeren. Dat is voor mij echter geen reden om alle niet-geestelijke en -klassieke muziek maar te verwerpen. Er is namelijk zoveel meer.

Rebelie.

Je geeft aan niets tegen rebelie te hebben. Ik heb daar alles tegen. Jezus heeft altijd aangeven het wereldlijk gezag te dienen behalve als die je tot zondige zaken aan zet. Sterker nog, de woede van de Joden was juist tegen Hem dat hij het gezag niet aanpakte. Ik vind rebelie dus verwerpelijk in de zin van opstand tegen de bijbelse normen. En het is onontkoombaar dat juist de muziek daar een cruciale rol in heeft gespeeld.

Zoals ik al aangaf met het voorbeeld van Bono is rebellie maar net hoe je het interpreteert. Ik vind het wel aardig dat je juist Jezus aanhaalt. Enerzijds rebelleerde hij niet tegen de keizer, maar anderzijds rebelleerde hij juist heel sterk tegen de gevestigde religieuze orde, die veel meer invloed had op het Joodse volk.

Daarom veracht ik de muziekstijl en alles wat er mee te maken heeft. Ze verachten alles wat mij heilig is. En ja ik ben me er van bewust dat ik de scheidslijn niet helemaal recht trek. Ergens in Judas staat dat je ook de Rok moet haten die met het bloed bevlekt is.

Ik zie geen enkele reden om de hele stijl te verachten op grond van de attitude van een aantal bands. Er zijn namelijk een heleboel artiesten die niet op die manier rebelleren. Bovendien, als ik elke rok zou moeten haten die met bloed bevlekt is komt het christendom er ook niet al te goed vanaf..

Bono

Hij neemt onmiskenbaar een andere plaats in. Ik zou wel wensen dat hij nog veel meer dan nu zijn christen zijn uit probeert te dragen. Het ontroerde mij werkelijk hoe hij sprak over de verschillende godsdiensten, en hoe hij het christendom omschreef. Hij raakte daarin de kern van mijn overtuiging. Maar wat ik tegen hem hebt is het volgende. Hoe kan iemand nou fan zijn van SMF Prince. En hoe kun je nou iemand die Jezus omschrijft als een wezenloze je goede vriend noemen. Uiteraard mag er best een collegiale band zijn. Maar op kunst gebied vind ik dat toch wel even anders dan in een werkrelatie. In kunst laat je de geest tot expressie komen. En als die geest dan anti jouw waarden is. Is het dan niet erg slap om dat voor lief te nemen. Ik neem aan dat Bono anders zou reageren als een bevriende collega zijn vrouw in het gezicht spuugt…….

Tja, Bono maakt blijkbaar andere keuzes dan jij op bepaalde gebieden. Voor mij is het bepaald geen reden om dan maar alle muziek van iemand die andere keuzes maakt te dissen.

Want ja Bohemian Rhapsody van Queen is toch wel een super nummer. En ach, tja hij zegt wel vreemde dingen in maar ja het is toch eigenlijk een beetje een nummer dat gaat over een depressief figuur. Maarr het komt voor mij schokkend over als iemand zegt dat de overste der duivelen een duivel voor hem heeft weggelegd. Ik vind niet dat je daar ongevangen naar kan luisteren.

Ik vind niet dat hij vreemde dingen zegt. Het is niet schokkender dan het lezen van Brieven uit de Hel, bijvoorbeeld.

Laten we nog maar niet over de levenstijl van Queen hebben. Ik ben een christen die best in de wereld wil staan. Maar dat betekent niet dat ik alles in die wereld wenst te consumeren.

Dat is terecht, denk ik.

Maar goed. Mensen noem nu een de top 25 van je meest geliefde artiesten. Dan weten we waar we over praten.

25 zullen het er niet worden, maar hier wat ik zo'n beetje luister op dit moment: U2, Muse, Radiohead, Dire Straits, Jeff Buckley, Nirvana, Stef Bos, Coldplay, Placebo, Solo, Jimi Hendrix, 16 Horsepower, Lenny Kravitz, Leonard Cohen, The White Stripes, The Zutons, etc, etc.

Niet van God dus van de duivel is een debiele geachte kronkel.

Hoho, dat zei ik niet. Ik had het over muziek die niet direct over God gaat, en dus over het leven, de liefde, whatever.

Kunst is nooit waarde vrij. Of het nu een schilderij of een film of een muziekstuk is. De maker heeft overal een bedoeling mee en werkt vanuit een overtuiging. )En dat kan zelfs rijk worden zijn m.i.) En omdat muziek dus ook niet waarde vrij is, vind ik het erg makkelijk om muziek te plaatsten in een grijs tussengebied. Niet voor en niet tegen. Dat kan wel in een aantal gevallen, maar ook heel vaak is dat helemaal niet het geval.

Idd is kunst niet waardevrij, ik denk echter niet zozeer in een zwarte en een witte kant als wel in een kleurenpalet.

Ik zal je een voorbeeld geven dat het niet zo debiel lijkt als dat Aragon het doet voorkomen. Het liedje altijd is kortJAKJE ziek gaat over een hoer die altijd op bed ligt (en niet ligt te slapen!!) maar op zondag niet werkt. Zo netjes is dus dat liedje helemaal niet. Maar ieder kind kent dat liedje. En ik neig ernaar om dit liedje als een fout liedje (zondig liedje) te bestempelen. Ik weet ook wel dat dit in onwetendheid kan worden gezongen. Maar het is niet zo moeilijk om de oorsprong van een liedje te ontdekken.

Tja, afgezien van de vraag of een liedje dat over een hoer gaat verkeerd is kan ik toch erg moeilijk de zondigheid van het zingen van een loos liedje dat voor niemand een relevante foute boodschap heeft en niemand iets doet en waarvan niemand weet wat het inhoudt inzien. Hoe kom je trouwens aan die info? :)

Ik onderschrijf daar de opmerking van Aragon ten dele. Maar ik wil je wijzen op het boek het negende uur van Paul Nowen. De hoofdpersoon doet alles tot meerder glorie van zichzelf. Het staat God niet in de weg. Maar het is niet tot Gods eer. Althans dat was niet de bedoeling. En juist dat zou mij extra meerwaarde geven

Ik ken het boek, en dat zou idd idealer zijn. Maar het is voor mij geen principieel probleem of een reden om weg te blijven.

Zo te zien is er weinig “goeds” meer bijgekomen. Al deze muziek was er al in mijn tijd. En ik ken ze dus allemaal. November rain van GNR is niet bijzonder, zeker niet anti christelijk. Maar de stijl van deze heerschappen is dat zeker wel. Laten we pardise city maar nemen. Of ze het nu bewust of onbewust doen is eigenlijk helemaal geen kwestie. Een christen kan het namelijk wel beoordelen.

Klassieker moeten meestal wel een aantal jaren rijpen voor ze bovenaan de top1000 komen, dus zo raar is dat niet. Overigens stond het album OK Computer van Radiohead laatst wel op no.1 van een 'beste albums ever'-lijst.
Wat de heren van Guns n' Roses allemaal uitgespookt hebben moeten zij weten, het weerhoudt mij er niet van om November Rain een erg fijn nummer te vinden en het derhalve ook met enige regelmaat te draaien.

Eagles. Wat is dit voor een liedje. Wat is dat voor een hotel. Is het geen satanskerk achtige gang van zaken. Ik kan mijn vinger er niet achter krijgen. Maar vaag is het zeker.

Hier heeft debutler al eea over gezegd, ik vind het een erg interessante tekst en de muziek mag er ook zijn.

Ik heb er geen zin meer in. Het lijkt me toch wel duidelijk dat Satan zijn grip heeft in deze wereld. En daar kunnen uitzonderingen als U2 weinig aan doen.

U2 hoeft de wereld ook niet te redden van het Kwaad, het is allang fijn dat er rock n' roll dankzij dit soort bands niet beperkt blijft tot jaren '60 rebellie.

U2 staat er ook in. Met of zonder U, kan ik niet leven. Wat wil je hier nu mee zeggen vraag ik me af. Is dit nou gewoon een liefdes liedje. Het gaat m.i nergens over.

Dat is wel erg makkelijk, als je het even niet begrijpt af doen als: het gaat nergens over. Zo kan ik de hele bijbel wel dissen. Het mooie van veel U2-nummers vind ik juist dat ze multi-interpretabel zijn en dat ze op het ene moment voor de ene persoon iets heel anders kunnen beteken dan voor iemand anders op een ander moment.

Maar begrijp ik het goed dat jij het liefst eenduidige en niet te ingewikkelde geestelijke liederen hebt?

Overigens verzandt de discussie zo wel een beetje in geneuzel over individuele nummers, terwijl het (mij iig) vooral gaat om een grondhouding bij het beluisteren en beoordelen van moderne muziek.

ik heb weinig tijd meer vandaag maar hier wil ik nog even op reageren

25 zullen het er niet worden, maar hier wat ik zo'n beetje luister op dit moment: U2, Muse, Radiohead, Dire Straits, Jeff Buckley, Nirvana, Stef Bos, Coldplay, Placebo, Solo, Jimi Hendrix, 16 Horsepower, Lenny Kravitz, Leonard Cohen, The White Stripes, The Zutons, etc, etc.

Juist, Nirvana, Lenny Kravitz, Radio head. Allemaal groepen/zangers die vloeken in hun liedjes. En dan blijkt wel hoe zwak jullie argumenten zijn. Want praktisch blijk dat er geen censuur bij je (jullie) bestaat.........

Ik wil niet rot naar je overkomen. Maar ik kan m.i. geen andere conclusie trekken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2005 18:58

1. Sonata Arctica - Shy
2. Jon Denver - Contry Roads (en de ettelijke remixen)
3. Linkin Park - Numb
4. Good Charlotte - Life Style Of The Rich And Famous
5. Greenday - Boulevard of Broken Dreams
6. Dream Theater - In The Name Of God
7. The Rasmus - In The Shadows
8. Acda en De Munnik - Mijn Houten Hart
9. U2 - City of Blinding Lights
10. Coldplay - Speed of Sound

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 09 jul 2005 23:29

JakobH, als je een artiest al afmaakt omdat ie vloekt in liedjes, ben je wel erg makkelijk bezig. F+++ is misschien niet netjes, maar christenen zeggen wel gewoon dammit in het buitenland en voor mijn gevoel is dat erger. Shit zeggen wij ook gewoon, maar dat moet je in engeland ook niet proberen. Vloeken is voor mij Gods naam ijdel gebruiken, en bovenstaande woorden zijn zeker niet netjes, maar geen vloeken, of ik moet me vergissen.

Nirvana is geen nette band, dat zou ik niet durven zeggen. Maar als je het nummer nevermind luisterd heb je wel een liedje dat in een klap weergeeft hoe de wereld er voor staat. Een aanklacht tegen de hele consumptiemaatschappij. En zo zijn er meer liedjes, liedjes die misschien niet ontzettend netjes zijn, maar wel heel treffend verwoorden wat er fout zit bv.
Zo heb je bv. Muse, met het liedje Dying Atheist en ik kan er nog wel zo tien noemen. Maar ik ben het met geloof ik Scape eens dat we niet moeten neuzelen over individuele artiesten, maar over de grondhouding in muziek. En met jouw houding kun je gewoon geen muziek luisteren want zelfs de meest christelijke muziek is met zonden bevlekt.

Wel is het zo dat de een vind dat iets wel kan, terwijl een ander de grens veel strakker trekt. Daar past volgens mij de christelijke vrijheid meer, dan veroordelen. En als iemand vind dat mijn gedrag of luisterkeuze niet kan wil ik dat graag horen, maar vertel mij niet dat ik geen goede christen ben omdat je daar helemaal niet over kan oordelen. Sommige mensen doen dat hier wel en daar heb ik me een paar posts geleden nogal flink over uitgelaten, nogmaals excuus.

Maar goed, ik wil mij niet verschuilen achter een algemeen praatje, hier dus ook wat artiesten met een hoge draaifrequentie in mijn mediaplayer.

U2, Muse(zanger die zover ik weet geen christen is, maar wel fundamenteel nadenkt over de zin van het leven, en daar kunnen ook niet christenen wat zinnigs over zeggen), Radiohead, Air, Robbie Williams(ja ik weet dat hij oversekst is, ook op het podium, maar desondanks heeft hij ook mooie nummers geschreven), The Beatles, Daniel Lanois, The Thrills, Coldplay, SnowPatrol, Moby, Derrek Webb, Over The Rhine, Violet Burning, Aretha Franklin, Morrissy, Franz Ferdinand, Springsteen, Vanessa Mae, Jamie Cullum, Micael Buble enz, enz,

En ik weet zeker dat je over elke artiest of groep wat kunt zeggen, sommige liedjes kunnen ook gewoon niet, maar ik begrijp nog steeds niet waarom dan alles gelijk wegmoet. Moet ik Mozart, Martin Mans, Schubert, Vivaldi, Tsjakovski, enz dan ook maar niet meer luisteren? Daar valt ook veel negatiefs over te vertellen. Maar de schoonheid van de muziek blijft. Elk liedje blijft een afweging, elke compositie.

Ik vind trouwens dat er geen neutrale wereld is, iets is goed of fout. Maar of het goed of fout is heeft te maken met hoe jij het ervaart. Muziek is een neutrale overdrager. Een componist kan bepaalde waarden proberen over te brengen, maar het gaat er maar om dat jij die waarden ontvangt of niet.
Om bij pop te blijven, als iemand een liedje maakt waarin een parodie op de vrouw wordt geschreven, maar ik zie het als mooi onschuldig liefdesliedje, dan vind ik het mooi en kan er van genieten. Maar kom ik de oorspronkelijke boodschap te weten en ga ik die ook zo ervaren, dan gaat er iets fout en zou ik het liedje niet meer luisten. Hier gaat volgens mij de vergelijking van het offervlees wel op.
The more you see the less you know

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jul 2005 16:39

Ik ben het niet helemaal met bovenstaande posting eens. Ik ben een tijdje geleden begonnen met m'n taalgebruik te kuisen en dat lukt aardig, maar ik merk dat als ik woorden vaak hoor, ik het soms gewoon weer overneem. Dus ik denk dat je ook beter geen muziek kunt luisteren die bol staan van de f*ck's en dat soort woorden. Tenzij het je het natuurlijk geen probleem vindt om dergelijke schuttingtaal uit te slaan.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 10 jul 2005 17:46

Daar heb je zeker een punt. Wat ik wilde aangeven is echter dat je iemand niet alleen kunt afschrijven op schuttingtaal. Maar je wordt zelf altijd makkelijk beinvloed, dus je moet zeker altijd afwegen of de schuttingtaal wel kan tegenover de positieve meerwaarde van een liedje.
The more you see the less you know

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 11 jul 2005 09:51

Raido schreef:
binnen kunst en dus ook muziek wordt onderscheid gemaakt tussen commerciële kunst (kunst met een kleine k) en niet-commerciële kunst (kunst met een grote K).
Ik vind het altijd een groot grinnik-gehalte hebben, ik was ook altijd wars van alle commerciële muziek, voorbeeld A Balladeer is abosluut niet commercieel net als Outsmarted maar hun style komt dicht bij Coldpay wat ik minder vond omdat ze commercieler waren. Dit geld ook voor bands als HiM, After Forever, Within Temptation, goede muziek maar te commercieel. Gelukkig heb ik dit van mij af te weten schudden en luister ik gewoon goede muziek, commercieel of niet, HiM en The 69 Eyes luisteren gewoon relaxed.

de kunstwereld heeft deze scheiding heel lang zeer serieus genomen.....moet je maar is het werk van een socioloog als Adorno bekijken en andere figuren van de Frankfurter Schule.............. tegenwoordig in het postmodernisme is iedereen juist zo veel mogelijk stijlen aan het mixen, want niets is meer echt.....

Kunst is zeker een vak :)
AMEN

s wel eens opgevallen dat de popsterren van deze wereld eminem, 50cents, britney spears, maddonna, bepalen hoe de jongerencultuur er uit ziet, wat ze doen, wat ze dragen, wat ze normaal vinden..............popsterren zijn moderne iconen....... die hebben invloed....ook op het gebied van normen en waarden in de jongerencultuur...
Ok zo, ja an snap ik het :) btw; er zijn wel meer stylen dan die style :0
twas maar een voorbeeld....natuurlijk zijn er meer iconen.......MM is ook een goed voorbeeld van een icoon.....jemig waar blijven de christenen............
Laatst gewijzigd door blaadje op 11 jul 2005 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 11 jul 2005 10:27

maurits schreef:JakobH, als je een artiest al afmaakt omdat ie vloekt in liedjes, ben je wel erg makkelijk bezig. F+++ is misschien niet netjes, maar christenen zeggen wel gewoon dammit in het buitenland en voor mijn gevoel is dat erger. Shit zeggen wij ook gewoon, maar dat moet je in engeland ook niet proberen. Vloeken is voor mij Gods naam ijdel gebruiken, en bovenstaande woorden zijn zeker niet netjes, maar geen vloeken, of ik moet me vergissen.

Nirvana is geen nette band, dat zou ik niet durven zeggen. Maar als je het nummer nevermind luisterd heb je wel een liedje dat in een klap weergeeft hoe de wereld er voor staat. Een aanklacht tegen de hele consumptiemaatschappij. En zo zijn er meer liedjes, liedjes die misschien niet ontzettend netjes zijn, maar wel heel treffend verwoorden wat er fout zit bv.
Zo heb je bv. Muse, met het liedje Dying Atheist en ik kan er nog wel zo tien noemen. Maar ik ben het met geloof ik Scape eens dat we niet moeten neuzelen over individuele artiesten, maar over de grondhouding in muziek. En met jouw houding kun je gewoon geen muziek luisteren want zelfs de meest christelijke muziek is met zonden bevlekt.

Wel is het zo dat de een vind dat iets wel kan, terwijl een ander de grens veel strakker trekt. Daar past volgens mij de christelijke vrijheid meer, dan veroordelen. En als iemand vind dat mijn gedrag of luisterkeuze niet kan wil ik dat graag horen, maar vertel mij niet dat ik geen goede christen ben omdat je daar helemaal niet over kan oordelen. Sommige mensen doen dat hier wel en daar heb ik me een paar posts geleden nogal flink over uitgelaten, nogmaals excuus.

Maar goed, ik wil mij niet verschuilen achter een algemeen praatje, hier dus ook wat artiesten met een hoge draaifrequentie in mijn mediaplayer.

U2, Muse(zanger die zover ik weet geen christen is, maar wel fundamenteel nadenkt over de zin van het leven, en daar kunnen ook niet christenen wat zinnigs over zeggen), Radiohead, Air, Robbie Williams(ja ik weet dat hij oversekst is, ook op het podium, maar desondanks heeft hij ook mooie nummers geschreven), The Beatles, Daniel Lanois, The Thrills, Coldplay, SnowPatrol, Moby, Derrek Webb, Over The Rhine, Violet Burning, Aretha Franklin, Morrissy, Franz Ferdinand, Springsteen, Vanessa Mae, Jamie Cullum, Micael Buble enz, enz,

En ik weet zeker dat je over elke artiest of groep wat kunt zeggen, sommige liedjes kunnen ook gewoon niet, maar ik begrijp nog steeds niet waarom dan alles gelijk wegmoet. Moet ik Mozart, Martin Mans, Schubert, Vivaldi, Tsjakovski, enz dan ook maar niet meer luisteren? Daar valt ook veel negatiefs over te vertellen. Maar de schoonheid van de muziek blijft. Elk liedje blijft een afweging, elke compositie.

Ik vind trouwens dat er geen neutrale wereld is, iets is goed of fout. Maar of het goed of fout is heeft te maken met hoe jij het ervaart. Muziek is een neutrale overdrager. Een componist kan bepaalde waarden proberen over te brengen, maar het gaat er maar om dat jij die waarden ontvangt of niet.
Om bij pop te blijven, als iemand een liedje maakt waarin een parodie op de vrouw wordt geschreven, maar ik zie het als mooi onschuldig liefdesliedje, dan vind ik het mooi en kan er van genieten. Maar kom ik de oorspronkelijke boodschap te weten en ga ik die ook zo ervaren, dan gaat er iets fout en zou ik het liedje niet meer luisten. Hier gaat volgens mij de vergelijking van het offervlees wel op.

een vraag, waarom ben ik dan fout bezig. Ik zeg geen verdom me. En dat zou ieder christen moeten niet moeten zeggen.

Ik kan me goed voorstellen dat je niet wilt neuzelen over bands. Nee liever een vaag algemeen gesprek. Nou daar heb ik gewoon niet zo veel zin in. Het mond dat uit zoals het nu al doet in een vaag vrijzinnig gesprek. Van ach er zitten wel goede elmenten in, en tja ze misbruiken Gods naam wel maar ach. TIs maar God...........

Wat gewoon een constatering van mij is, is dat velen wel een mooi verhaal hebben maar er verder geen concequenties aan willen verbinden. Nirvana (de naam zegt het toch eigenlijk al) is gewoon een anti christelijke band. En dat ze perongeluk ook nog eens zaken aan de orde stellen waar een christen achter kan staan dat is fijn. Maar daar heb ik hun niet voor nodig.

Tot slot, want ik heb niets meer toe te voegen, heb jij het liever over je christelijke vrijheid. Ik vrees dat het met het woord liefde het meest verkeerd geinterpreteerde woord is. Ik zou je eens willen verzoeken om de vrijheid van een christenmens te lezen geschreven door Maarten Luther. Misschien in in plaats van het gekrijs van Kurt Kubain. Ik kan je vast vertellen dat Luther deze vrijheid ommuurt door Gods wet. Een christen is niet vrij. Een christen is vrij in Christus. En die wordt nou net verachuwt door veel van dit soort lieden.

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 11 jul 2005 10:40

jacobH schreef:een vraag, waarom ben ik dan fout bezig. Ik zeg geen verdom me. En dat zou ieder christen moeten niet moeten zeggen.

Ik kan me goed voorstellen dat je niet wilt neuzelen over bands. Nee liever een vaag algemeen gesprek. Nou daar heb ik gewoon niet zo veel zin in. Het mond dat uit zoals het nu al doet in een vaag vrijzinnig gesprek. Van ach er zitten wel goede elmenten in, en tja ze misbruiken Gods naam wel maar ach. TIs maar God...........

Wat gewoon een constatering van mij is, is dat velen wel een mooi verhaal hebben maar er verder geen concequenties aan willen verbinden. Nirvana (de naam zegt het toch eigenlijk al) is gewoon een anti christelijke band. En dat ze perongeluk ook nog eens zaken aan de orde stellen waar een christen achter kan staan dat is fijn. Maar daar heb ik hun niet voor nodig.

Tot slot, want ik heb niets meer toe te voegen, heb jij het liever over je christelijke vrijheid. Ik vrees dat het met het woord liefde het meest verkeerd geinterpreteerde woord is. Ik zou je eens willen verzoeken om de vrijheid van een christenmens te lezen geschreven door Maarten Luther. Misschien in in plaats van het gekrijs van Kurt Kubain. Ik kan je vast vertellen dat Luther deze vrijheid ommuurt door Gods wet. Een christen is niet vrij. Een christen is vrij in Christus. En die wordt nou net verachuwt door veel van dit soort lieden.

als jij vind dat dit een vaag vrijzinnig gesprek is, dan ga ik me toch enigzins aangesproken voelen.......... ik heb een beetje het idee (sorry dat ik metaforen gebruik) dat jij een in het donker een groot monster (popmuziek) aan het verslaan ben. met een vaag algemeen gesprek, verbreed je je algemene kennis over het monster, je doet dus in feite het licht aan. dat betekent niet dat je ophoudt met het verslaan van het monster........praten over bands is te gedetaileerd..........als je weet hoe de muziekindustrie in elkaar zit, welke normen en waarden er een rol spelen, hoe je daar als christen op moet reageren......dan is in feite de weg vrij om je daar als christen in te bewegen, een positieve boodschap te brengen.........

wat als ik een droevig liedje schrijf omdat er net een dierbare is overleden en dat ontzettend veel pijn doet.........dan kan mijn liedje jou echt depressief maken...ookal ben ik een wedergeboren christen.....
de wereld is wel zwart-wit, maar in welk hokje hoort mijn voorbeeld dan?

ik denk dat maurits met christelijke vrijheid bedoeld wat o.a. in Rom. 14 staat beschreven..........niet oordelen over bijzaken.....en ja muzieksmaak is niet essentieel voor je geloof......

een vraagje aan jou: was Jezus ook fout bezig toen Hij met hoeren en tollenaars en zieken en bedelaars omging? Het uitschot, hartstikke zondig.....

en wat moet ik volgens jou met de grote opdracht: Gaat heen, verkondigt het evangelie en maakt alle volken tot mijn discipelen...........
volgens mij moet je dan echt de wereld in hoor.....(betekent niet dat je van de wereld moet worden)
Laatst gewijzigd door blaadje op 11 jul 2005 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 11 jul 2005 10:45

volgens mij kan deze discussie eeuwig doorgaan.........ik zie net dat ik dezelfde punten als debutler aan heb lopen halen..........debutler is echt verdwenen geloof ik............ dus mensen vraag je wel af, of we het wel eens gaan worden, anders verdoen we elkaars tijd......

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2005 11:03

JakobH, als je een artiest al afmaakt omdat ie vloekt in liedjes, ben je wel erg makkelijk bezig. F+++ is misschien niet netjes, maar christenen zeggen wel gewoon dammit in het buitenland en voor mijn gevoel is dat erger. Shit zeggen wij ook gewoon, maar dat moet je in engeland ook niet proberen. Vloeken is voor mij Gods naam ijdel gebruiken, en bovenstaande woorden zijn zeker niet netjes, maar geen vloeken, of ik moet me vergissen.
Ik vind dat een christen moet proberen rein te zijn, ook in zijn taalgebruik en daar vallen dus ook het bekende f-woord, shit en andere onder.

Nirvana is geen nette band, dat zou ik niet durven zeggen. Maar als je het nummer nevermind luisterd heb je wel een liedje dat in een klap weergeeft hoe de wereld er voor staat. Een aanklacht tegen de hele consumptiemaatschappij. En zo zijn er meer liedjes, liedjes die misschien niet ontzettend netjes zijn.
Voor Nirvana zijn nog andere artiesten die het ook goed weergeven zonder minder netjes taalgebruik, natuurlijk kon straatschooier Kurt Cobain zich niet anders uiten, maar ja..

Alles is met zonden bevlekt, dat wil nog niet zeggen dat je het allemaal maar goed moet vinden.

Ik vind je dan wel een mindergoed christen, als je gewoon accepteerd dat artiesten een woordgebruikt bezigen die met de reinheid van Gods Woord conflicteerd, persoonlijk mijd ik alle nummers waarin men niet echt netjes is.

Heel kort kan ik zeggen: Coldplay, Snow Patrol, Jamie Cullum en Franz Ferdinand zijn echt meesterlijk, ik ken er maar een paar nummers van en kan er geen verkeerde dingen in ontdekken, wel vind ik Chris Martin en Gary Lightbody vind ik echt stukken beter dan Bono.. Bono kijkt zo verdraaid arrogant :)

Klopt, mijn vader vind Chris Martin fantastisch als hij piano speelt, maar het is duivels als hij gitaar speelt.. tja ;-)

Muziek is abosluut geen neutrale overdrager, muziek van Marduk is wel degelijk puur satanisch.

Moeilijk, het is met een totaal andere intentie geschreven, de geest van de zanger en de bedoeling blijven bestaan, ookal zie jij het anders.

Als ik GVD zeg is dat 1 vloek, nemen mensen dit op, op een bandje en gaan dat 100x afspelen dan vloek ik 100x..

Terug naar “Archief”