kleding volgens bijbelse voorschriften, en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 03 jul 2005 12:36

"het staat in de Bijbel dus punt"

Yeah right. Ben ik ff blij dat ik nooit gezegd heb ALLES te zullen doen wat mensen beweren, zelfs al staat het in de bijbel.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 03 jul 2005 17:09

jij bent ook een man

geen hoedje nodig dus :P

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 04 jul 2005 22:36

Het staat in de Bijbel dat je een hoedje op moet (PUNT) dus doe je dat.

In de bijbel staat; is het betamelijk dat een vrouw met onbedekte hoofd tot god bidt? er staat niet letterlijk dat je een hoed op moet hoor.

In prediker 9 vers 8 staat : Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

In 1 timotheus 2 vers 9 staat:

Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

Het staat in de bijbel (PUNT), dus jij doet dat?
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."
So, What that make you? Good?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2005 08:27

Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 05 jul 2005 09:31

Raido schreef:
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

Is dit nog steeds zo not-done als toen? volgens mij staat er in een andere vertaling dat het een schande is. is het nog steeds een schande? nee. nou dan. Dan klopt de eerste helft ook niet meer

:wink:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jul 2005 09:33

muiz schreef:
Raido schreef:6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

Is dit nog steeds zo not-done als toen? volgens mij staat er in een andere vertaling dat het een schande is. is het nog steeds een schande? nee. nou dan. Dan klopt de eerste helft ook niet meer

:wink:

Volgens mij kan Raido je nog wel een paar gemeentes aanwijzen waar ze het nog steeds een schande vinden. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2005 10:05

breek me mijn bek niet open :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 05 jul 2005 15:21

Raido schreef:
Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

Nou dan, dat betekent toch niet een hoedje op in de kerk?????????????
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 05 jul 2005 17:04

Negeer je mijn vraag raido?
You need people like me so you can point your fingers, and say "that's the bad guy."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2005 18:05

hooligan schreef:Negeer je mijn vraag raido?
Welnee maar ik geef alleen aan op welk punt de reformatorische kerken het hoedjes/hoofddeksel standpunt baseren, de kern van het hoofddoekjes geheel komt er op neer dat de vrouw onderdanig hoort te zijn aan de man, dat is de kern als je verder leest.

Prediker staat vol tips van hoe jij je leven goed in kunt vullen, mooi boek is dat, en ja dat uit Timotheus is natuurlijk wel erg cultureel bepaald hoor :mrgreen:

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 05 jul 2005 18:31

Raido schreef:
hooligan schreef:Negeer je mijn vraag raido?
Welnee maar ik geef alleen aan op welk punt de reformatorische kerken het hoedjes/hoofddeksel standpunt baseren, de kern van het hoofddoekjes geheel komt er op neer dat de vrouw onderdanig hoort te zijn aan de man, dat is de kern als je verder leest.

Prediker staat vol tips van hoe jij je leven goed in kunt vullen, mooi boek is dat, en ja dat uit Timotheus is natuurlijk wel erg cultureel bepaald hoor :mrgreen:
wel dus, dit was mijn vraag:

In prediker 9 vers 8 staat : Laat uw klederen te allen tijd wit zijn, en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

In 1 timotheus 2 vers 9 staat:

Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;

Het staat in de bijbel (PUNT), dus jij doet dat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 08:04

uit mijn antwoord zou je nee kunnen concluderen...

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 06 jul 2005 11:38

Waarom doe je dan wel een hoedje op?
Als je dat alleen doet omdat het er staat, moet je deze dingen ook maar eens gaan doen.
En als je het niet daarom doet, waarom zeg je dat dan al heel de tijd.
In de bijbel staan een heleboel mooie dingen, maar ga niet jezelf regels opleggen vanuit een vage tekst.

Dan kom je namelijke cht niet dichter bij Hem.
En misschien kun je je \zelf beter bezighouden met Hem groot maken en eren!
staat trouwens ook in de bijbel! :wink:

hooligan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hooligan » 06 jul 2005 18:43

HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA geweldig hoe mensen zichzelf tegen kunnen spreken. Het staat in de bijbel (punt) dus dan doe je dat, dan wijs ik je op een paar puntjes, en dat hoeft dan niet terwijl het wel in de bijbel staat?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 jul 2005 19:01

hooligan schreef:HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA geweldig hoe mensen zichzelf tegen kunnen spreken. Het staat in de bijbel (punt) dus dan doe je dat, dan wijs ik je op een paar puntjes, en dat hoeft dan niet terwijl het wel in de bijbel staat?

hmm, de teksten die jij aanhaalt lijken voornamelijk symbool te staan voor iets: Witte kleding dragen als teken van vreugde en de vlechten het jezelf uitermate aantrekkelijk maken (al dan niet voor het andere geslacht) Het lijkt me dat we ons meer bezig moeten houden met de gedachte hierachter dan dat we wettisch hiermee om moeten gaan.

Het hoedje (hoewel de tekst over een hoofdbedekking gaat, die nooit op een hoedje kan slaan, maar eerder over een hoofdoekje of sluier gaat) lijkt een ander verhaal. De tekst die aangehaald is niet direct terug te voeren op symboliek, omdat er direct over de reden wordt ingegaan. Het zou op zijn hoogst een symbool van onderdanigheid kunnen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”