Raido schreef:Toon me a.u.b. aan vanuit de bijbel (dus niet door dingen simpelweg te poneren), dat dit allemaal zo is.
Ach lees de boeken van de befaamde theologen Frank Peretti en Tim LaHaye/Jerry Jenkins.
Sinds wanneer is Peretti een theoloog? Hij studeerde Engels en film. Maar goed, dat wil nog niet zeggen, dat hij geen goede boeken zou kunnen schrijven over bijbelse onderwerpen. Wat hij over dit onderwerp heeft geschreven, weet ik niet. Ik heb van hem alleen "This Present Darkness" gelezen, maar dat is een roman.
In het geschrijf van LaHaye/Jenkins vind ik weinig steekhoudends. Het is eigenlijk een voortdurend bevestigen van de eigen leer, door er bij herhaling op te hameren.
Feit is, dat de bijbel niet zo'n gedetailleerd plaatje geeft als LaHaye c.s. Als je dikke stapels boeken nodig hebt om één enkel onderwerp als de 'pre-trib rapture' te verdedigen, dan geeft dat te denken. Eigenlijk kun je op basis van de schaarse bijbelgegevens alleen maar zeggen: we weten niet precies wat er zal gebeuren. Maar ja, LaHaye en consorten hebben met hun 'Pre-Trib Research Center' een heel bedrijf rond deze leer opgebouwd, die met de regelmaat van de klok een nieuw boek, of een nieuwe video o.i.d. moet uitbrengen. Inhoudelijk doet men niet veel anders dan voortdurend zichzelf herhalen en dezelfde vragen van dezelfde antwoorden voorzien, zij het steeds iets anders geformuleerd.
De zwakte van het verhaal kun je meteen al op de website van LaHaye zien, bij de FAQ. Daar geeft hij een antwoord op de vraag "Why the Rapture". Hij meent dus nu niet meer alleen te weten, wat er precies gaat gebeuren en wanneer, maar ook waarom God het zo doet en niet anders... Daar vindt je dus echt niets over in de bijbel. Een van de argumenten is, dat zijn leer minder theologische problemen kent, dan andere leringen. Hij legt dat dan vervolgens uit, met behulp van tekstinterpretaties, die uit zijn leer voorkomen. Eigenlijk zegt hij: in het licht van mijn leer zijn de alternatieve onlogisch. Open deur, maar wel een cirkelredenering. Bovendien werkt hij precies in de verkeerde richting: goede theologie is vanuit de bijbel conclusies trekken, wat LaHaye doet is uitgaan van leerstukken en dan kijken welke volgens hem het beste met de bijbel in overeenstemming te brengen is. De bijbel als het Groot Puzzelboek!!