elbert schreef:Binnen die drie kernpunten van de reformatie (daarin zit hem de isolatie) is er trouwens nog genoeg stof tot uitvoerige discussie.
Zijn die drie kernpunten dan exclusief voor de refomatorische kerken? Ik herken ze in andere kerken ook. Of zit de isolatie uiteindelijk toch niet wat meer verscholen in de uiterlijke kenmerken die je schetst.
Maja de Bij schreef:Zie hier dus twee verschillende definities van reformatorisch zijn. In de laatste definitie zijn dus ook bijvoorbeeld de middenstroom van de GB, de vrijgemaakten en de traditioneel gereformeerden refo's, terwijl ze dat volgens de eerste definitie vaak bepaald niet zijn.
Dat bedoel ik dus met mijn recatie op de posting van Elbert.
Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat de reformatorische stromingen een zekere mate van exclusiviteit op hun interpretaties laten gelden, waardoor anders gelovigen - die uitgaan van de zelfde drie kernpunten - per definitie in het "verdachtenhokje" gestopt worden?
Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Bond van de toenmalige NHK met regelmatige uitstapjes naar de Ger. Gem. Nu ben ik lid van een gemeente die je zou kunnen vergelijken met de confesionele stroming binnen de PKN. De drie "sola's" staan recht overeind. (Maar geldt dat ook niet voor bv de O.K.K. ?)
Ben ik door die overstap veranderd? Ja, in die mate dat ik mij terughoudend opstel tegen "gevestigde menselijke normen en waarden". Mijzelf meer open stel voor andere vormen van geloven en gemeente zijn. Misschien zelfs wat meer "back to basic" ben geworden.
Maar nog steeds staan de drie genoemde kernbegrippen voor mij vast. In dat opzicht voel ik mij reformatorisch.
Maar tegelijk heb ik niets meer met die stroming waarin ik ben opgegroeid. Omdat ik daar ook heel sterk de negatieve kanten van heb gezien. Als het gaat om vervlakking op refoweb denk ik nog steeds dat dit wel meevalt. Veel meer zie ik dat mensen kritisch bepaalde interpretaties van de Bijbel gaan bekijken. En dat lijkt mij een goede zaak.