Geloof jij in de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 02 jun 2005 11:51

Dat ben ik al langer dan een jaar.
maar over een dag of 15 heb ik ongeveer een jaar verkering met de ware :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 12:03

Lausnitz schreef:Het is maar net hoe je het interpreteert; ik geloof dat God je dan specifiek naar die plek heeft "gebracht". God heeft er écht wel een doel mee waar jij op deze aarde wordt "geplant". Ik denk dat God meer bestuurt dan wij denken. Als wij om een vriend of vriendin bidden, mogen wij er toch vanuit gaan dat diegene door God is gegeven?

Nee. Het gebeurt vaak genoeg dat ook dat soort relaties weer uitgaan.

Of je moet natuurlijk bedoelen dat God ook aan tijdelijke waren doet enzo, maar ik denk dat ik er dan liever maar gewoon helemaal niet in geloof. :)

The Weatherman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Weatherman » 02 jun 2005 12:57

Ik ken mensen die geloven al 20 jaar in de ware.... Dus hij of zij bestaat echt!!!!!

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 03 jun 2005 00:18

@ Gershwin

:mrgreen:

jagertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jagertje » 06 jun 2005 10:21

kurtyo schreef:
jagertje schreef:Ik heb jullie discussie gelezen, best interessant om te lezen. Maar ik snap jullie allebei. Menselijk bekeken kan ik kurtyo begrepen dat hij zo denkt. Dat zegt hij ook zelf, hij zegt: Nee. Ten eerste zit er denk ik een verschil in het menselijke begrip 'de ware' en het feit dat men gelooft dat God 1 iemand voor hen bestemd heeft.
En hij zegt ook: de menselijke 'ware' kan een ander zijn dan degene die God in gedachte heeft, althans: dat heb ik om me heen gezien bij diverse mensen. Ik geloof zelf namelijk niet dat God iemand voor je bestemd heeft. Maar ik denk niet dat Kurtyo goed denkt. Want in de bijbel staat toch dat God alle dingen bestuurt. Dus dan toch ook deze. Daarom denk ik dat Lausnitz toch gelijk heeft.
groet Jagertje

Ik hoop niet dat je het erg vind, maar ik volg je niet helemaal. Al snap ik dat het er op neer komt dat ik geen gelijk heb volgens jou. Maar je argument tegen is me enigszins onduidelijk. God bestuurt alle dingen? Ja, misschien wel, misschien niet. Laten we aannemen dat hij dat doet: wil dat zeggen dat hij 1 ware voor je bestemd heeft? En waarom? Bestuurt God dan dingen zo letterlijk dat hij mensen geen vrijheid meer geeft en geen eigen keuze? Want in dat geval: God bestuurt alle dingen, dus zorgt hij er ook voor dat al die mensen die branden in de hel niet in de hemel zijn gekomen, althans: volgens jouw redenatie is dat wel het geval.

nee God zorgt niet dat wij in de hel komen, dat doen we volgens mij zelf. wij doen zonden! ik schrik een beetje van je woorden.

maar ik denk dat je anders je vraag eens aan Ali Hoek van Kooten moet stellen. zij kan wel antwoord op je vraag geven.

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 06 jun 2005 10:50

Nee..
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

topkok

Berichtdoor topkok » 23 jun 2005 09:39

ik geloof absoluut niet in de ware, er zullen tog wel meer mensen zijn die je leuk vind en waar je op het eind mee kan trouwen!! waarom hertrouwt dan iemand als hij of haar partner overlijd?? de ware bestaat dus niet

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 11:33

Optidjiewie schreef:Ik ken mensen die geloven al 20 jaar in de ware.... Dus hij of zij bestaat echt!!!!!

Ja, mijn ouders zijn al bijna 40 getrouwd en 43 jaar bij elkaar: wellicht geloven zijn in de ware... Ik niet...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 11:35

jagertje schreef:
kurtyo schreef:
jagertje schreef:Ik heb jullie discussie gelezen, best interessant om te lezen. Maar ik snap jullie allebei. Menselijk bekeken kan ik kurtyo begrepen dat hij zo denkt. Dat zegt hij ook zelf, hij zegt: Nee. Ten eerste zit er denk ik een verschil in het menselijke begrip 'de ware' en het feit dat men gelooft dat God 1 iemand voor hen bestemd heeft.
En hij zegt ook: de menselijke 'ware' kan een ander zijn dan degene die God in gedachte heeft, althans: dat heb ik om me heen gezien bij diverse mensen. Ik geloof zelf namelijk niet dat God iemand voor je bestemd heeft. Maar ik denk niet dat Kurtyo goed denkt. Want in de bijbel staat toch dat God alle dingen bestuurt. Dus dan toch ook deze. Daarom denk ik dat Lausnitz toch gelijk heeft.
groet Jagertje

Ik hoop niet dat je het erg vind, maar ik volg je niet helemaal. Al snap ik dat het er op neer komt dat ik geen gelijk heb volgens jou. Maar je argument tegen is me enigszins onduidelijk. God bestuurt alle dingen? Ja, misschien wel, misschien niet. Laten we aannemen dat hij dat doet: wil dat zeggen dat hij 1 ware voor je bestemd heeft? En waarom? Bestuurt God dan dingen zo letterlijk dat hij mensen geen vrijheid meer geeft en geen eigen keuze? Want in dat geval: God bestuurt alle dingen, dus zorgt hij er ook voor dat al die mensen die branden in de hel niet in de hemel zijn gekomen, althans: volgens jouw redenatie is dat wel het geval.

nee God zorgt niet dat wij in de hel komen, dat doen we volgens mij zelf. wij doen zonden! ik schrik een beetje van je woorden.

maar ik denk dat je anders je vraag eens aan Ali Hoek van Kooten moet stellen. zij kan wel antwoord op je vraag geven.

Maar volgens jouw redenatie doet God dat wel: dus je ontkracht je eigen redenatie of je redenatie klopt gewoon niet.
Je hoeft niet te schrikken, ik zou niet weten waarom.
Ik geloof niet dat mevrouw Hoek van Kooten mij kan helpen, dat wil ik ook niet. Je doelt op de Refoweb, vragenrubriek? Als ik ergens een hekel aan heb is het die manipulerende, onzinnige en foute antwoorden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2005 11:42

Optidjiewie schreef:Ik ken mensen die geloven al 20 jaar in de ware.... Dus hij of zij bestaat echt!!!!!

Ik ken mensen die geloven al 80 jaar in Allah. Hij bestaat dus echt!! 8)

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 jun 2005 12:31

Ha ja, laten we fijn met drogredenen gaan smijten :D

ontopic : nee
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 jun 2005 12:44

Respecteer elkaars mening...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2005 22:48

Doen we ook. Alleen de gebruikte argumentatie is iets minder overtuigend. :wink:

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 24 jun 2005 00:04

Nee, de ware is een illusie die veel ongenoegen met zich meebrengt.
Daar geloof ik niet in. ik geloof dat een relatie de schepping van een nieuw wezen is, en dat God die schepping kan perfectioneren met meerdere verschillende personen. Om daar van jouw optiek maar één persoon aan te verbinden zou ergens belachelijk zijn. en een bron van twijfel. Stèl namelijk nu eens dat die lieveling van je NIET de ware is...

Feitelijk is de enige constante factor in het relationele wezen dat geschapen wordt God zelf als 't goed is.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 24 jun 2005 07:23

ik geloof wel in de ware, maar gelooft die ware ook in mij? ;)

Terug naar “Archief”