Overgeefangst/emetofobie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Re: Overgeefangst/emetofobie

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 13:43

Gertje schreef:
ha Gertje,
noem eens alle positieve dingen op uit je verhaal? Jawel, sommige dingen doe je namelijk heel gezond. En die andere dingen? wat vindt je er precies van en welke gedachten heb je dr allemaal al over gehad?

Eh... ik volg je niet helemaal... :oops:
wat zijn de goede dingen in jouw eerster verhaal? wat is juist sterk?

Gertje

Berichtdoor Gertje » 04 jun 2005 14:14

Oow zo :)

Positief... dat ik wel weet dat t irrationeel is?
Maar wat kan ik daarmee? Voor mijn GEVOEL is t niet irrationeel!

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 14:16

Gertje schreef:Oow zo :)

Positief... dat ik wel weet dat t irrationeel is?
Maar wat kan ik daarmee? Voor mijn GEVOEL is t niet irrationeel!
TIS DE VRAAG OF HET WEL IRRATIONEEL IS.

Gertje

Berichtdoor Gertje » 04 jun 2005 14:26

joris schreef:TIS DE VRAAG OF HET WEL IRRATIONEEL IS.

Nou vind ik wel want is het logisch om bang te zijn voor overgeven/misselijk zijn? Het is (meestal) niet gevaarlijk dus waar zou je bang voor zijn?

Je zei net zelf
op zich is overgeven ook niet zo normaal en gezond hoor maar een noodmaatregel. dus maak je maar niet zo druk als je het niet zo fijn vindt om te doen. misselijkheid gaat ook zonder kotsen wel over.

Waarom is het volgens jou dan niet irrationeel?
(of heb ik een verkeerd begrip van het woord irrationeel?)

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 14:42

Gertje schreef:
joris schreef:TIS DE VRAAG OF HET WEL IRRATIONEEL IS.

Nou vind ik wel want is het logisch om bang te zijn voor overgeven/misselijk zijn? Het is (meestal) niet gevaarlijk dus waar zou je bang voor zijn?

Je zei net zelf
op zich is overgeven ook niet zo normaal en gezond hoor maar een noodmaatregel. dus maak je maar niet zo druk als je het niet zo fijn vindt om te doen. misselijkheid gaat ook zonder kotsen wel over.

Waarom is het volgens jou dan niet irrationeel?
(of heb ik een verkeerd begrip van het woord irrationeel?)
ja en nee.

ik bedoel: in je eerste verhaal zitten een hele boel goede dingen. de helft van je angst is terecht en goed.

Gertje

Berichtdoor Gertje » 04 jun 2005 17:06

Welke helft bedoel je dan?

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 17:55

haha wordt je dr onzeker van? probeer het gewoon maar eens. en als je niet wilt afgaan voor t grote publiek, stuur je me gewoon een berichtje.

Gertje

Berichtdoor Gertje » 04 jun 2005 18:24

:? Je bent behoorlijk vaag... Je houdt me toch ni voor de gek he! :x :wink:

Maar okay ik zal t proberen... het is misschien wel positief als je 50x per dag je handen wast? Iig wel schoon :mrgreen:

Onzeker?? Wat is dat? :P

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 04 jun 2005 18:34

joris schreef:haha wordt je dr onzeker van? probeer het gewoon maar eens. en als je niet wilt afgaan voor t grote publiek, stuur je me gewoon een berichtje.

Je interpreteert een verduidelijkingsvraag als onzekerheid?

Gertje: Ik denk wel dat extreme angst voor overgeven irrationeel is. Ik weet niet precies of je het alleen hebt als je misselijk bent... Mij lijkt het ook niet zo goed als je 50 keer per dag je handen wast, alhoewel ik het me wel kan voorstellen omdat het bij je angst hoort. Als je er 'vanaf' wil, kun je dan geen professionele hulp zoeken? Bijv. een psycholoog?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

joris

Re: Overgeefangst/emetofobie

Berichtdoor joris » 04 jun 2005 18:36

Al enkele jaren heb ik last van overgeefangst. Het laatste jaar is het veel erger geworden, ik vermijd alles waar je van zou kunnen overgeven of misselijk worden, zoals veel eten en vooral mensen met buikgriep.
Het wordt ook wel emetofobie genoemd, een irrationele angst voor overgeven.
heel gezond om dingen te vermijden war je gaat van overgeven.eigenlijk doet iedereen dat namelijk. dat heet: gezond eten. Zieke mensen ontlopen is niet handig, beter voor je weerstand om gewoon te blivjen leven.
Dat het irrationeel is wéét ik wel, maar dat zegt me verder niks. Ik ken niemand die dood is gegaan aan overgeven ofzoiets (en ook al was dat zo, daar ben ik niet bang voor) en het lijkt alsof niemand het echt erg vindt. Okay het is vervelend zegt men dan, maar verder... waar maak je je druk om?
het is niet onzin hoor om bang te zin. dat ben je ergens voor. en die angst moet jegoed gebruiken. EN tegelijk ishet handig om te kijken hoe groot de kans is dat je gaat overgeven, hoe groot de kans is dat je er aan sterft en of het terecht is daar dan bang voor te zijn.

Nou ik maak me er erg druk om, was 50 keer per dag mn handen en als ik hoor dat iemand buikgriep heeft krijg ik een paniekaanval.
Dit heeft er ook aan bijgedragen dat ik depressief ben. Ik ben ook bang voor de toekomst, want iedereen krijgt wel eens buikgriep...
Bij tijden heb ik er weinig last van en vind ik het zelf grote onzin, maar een dag later is het weer helemaal mis. Mijn familie vind ook dat ik me niet moet aanstellen, maar ik ben er 'gewoon' erg bang voor! :cry:
viri gaan niet via je handen hoor. Dus dat heeft niet veel zin om dar je handen voor te wassen. Depressief zijn heeft er ook niet veel mee te maken. hou maar eens een lijst bij van de dagen dat je niet overgegeven hebt.

Zijn er meer mensen die dit hebben, en hoe ga je er mee om?
En (hoe) kun je er af komen?
goeie therapie. maar begin eens met bidden. Vraag God wat wat er voor zorgt dat je zo bang bent om te kotsen. Wat is het startpunt van deze dingen geweest?

Terug naar “Archief”