Shiva schreef:God hoeft ook geen tweede kans maar jij wel, en waarschijnlijk veel meer dan dat. Trouwens een andere reden om opnieuw te incarneren is dat het gros van de mensen zo gehecht zijn aan het leven hier dat ze graag terug willen om dingen te ervaren ide ze nog niet hebben ervaren ...
Er zijn drie redenen voor de mens om geboren te worden.
• De eerste is ten gevolge van ons handelen, de wet van oorzaak en gevolg
• de tweede is een onvervuld verlangen naar een bepaalde ervaring. Het gevoel dat hij een bepaald verlangen niet vervuld heeft en zijn verlangen terug geboren te worden om zulk verlangen te vervullen, is een hoofdreden.
• de derde is een gebrek aan kennis, dus onwetendheid. De mens moet reïncarneren om de gevolgen van zijn daden te ondervinden. In deze omstandigheden is het onwetendheid die je naar wedergeboorte drijft.
Als je iets anders bedoelt dan gewoon het nieuwe leven dat geboren wordt, begrijp ik je niet helemaal in het eerste punt.
Het tweede punt is, dat mensen een diep verlangen koesteren naar het paradijs. Het is een heimwee naar wat was en niet (nooit???) terugkomt.
Dat zit ons in onze genen.
Het derde punt is geen gebrek aan kennis, aan onwetendheid. Het is het gevolg van de zonde - in onze genen zitten daden en misdaden van onze voorvaderen. (Denk aan de Tien Geboden, waarin met zoveel woorden gezegd wordt, dat de ongerechtigheid der vaderen bezocht wordt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht... ).
Wij allen dragen iets bij ons van wat de voorvaderen gedaan en misdaan hebben. Dat blijkt óók in bepaalde therapieën naar voren te komen en niet alleen in de regressietherapie. Ik zeg: het zit in onze genen - en als ik dat zeg denk ik aan een Bijbels - of dogmatisch, het is maar hoe je het bekijkt - woord: erfzonde...
En wat wel of geen barmhartigheid betreft: Ik blijf het onbarmhartig vinden als ik alsnog iets moet verdienen - of mijn leven nu vreugdevol of kommervol geweest is.
Het Evangelie brengt ons nu juist de boodschap, dat wij het
niet verdienen en desalniettemin ons geborgen mogen weten in Zijn liefde - dat wij mogen ingaan -
zonder enige verdienste onzerzijds - in de vreugde van de Heer, als wij in Hem geloven en leven in gehoorzaamheid aan Hem.