Reïncarnatie, de voor en tegens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 jun 2005 17:25

Ik geloof niet in reïncarnatie, maar als het dan toch bestaat, kom ik het liefst terug als een gezapige huiskat die de hele dag voor de kachel kan maffen...

Het bevreemd me steeds dat de meeste mensen het liefst niets willen doen en daar ook voor uit komen. Of is dat een sociale geaccepteerde gewoonte?
Ze leven van weekend naar weekend en van vakantie naar vakantie.
Imo doe je dan toch iets gruwelijks verkeerd in je leven als je niet van elke dag kunt genieten door er iets zinnigs van te maken.
De uitdrukking: 'ik leef niet om te werken maar werk om te leven' is een bekende. Waarbij dan niet echt duidelijk is wat 'leven' eigenlijk betekent.
Voor mij geldt o.a. dat leven werken is. Want dat doe ik met veel plezier.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2005 20:06

Ik kan ontzettend genieten van lekker bij de kachel zitten (het liefst met Poesjkin, Indiana of Sheera in de buurt en een goed boek onder ogen met zachte orgelmuziek op de achtergrond).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 03 jun 2005 22:21

Ik geloof in Jezus en daar staat wel dat Jezus terug zal komen.
Nou, dan vint ik het nu wel de tijd, want het loopt aardig uit de hand, hier op aarde Rolling Eyes

Misschien is Hij er al maar wordt Hij door bijna niemand niet herkend, net als 2000 jaar geleden!
Maar ik snap niet waar het goed voor zou zijn om te incarneren en dat je niks meer van vorige levens weet.

Zoals eerder gezegd incarneer je om bewust te worden. En waarom weet men niets van vorige levens (althans de meesten) omdat men dat niet aan zou kunnen. Verder kunnen we in dit leven maar een heel klein gedeelte herinneren van dit leven tot nu toe dus hoe zou je dan dingen kunnen herinneren van vorige levens?
bovendien vindt ik dit leven al zo'n rotopgave, dus ik zou voor geen goud terug willen komen. Zo leuk is het allemaal niet, ik heb tot nu toe, en dat is bijna een halve eeuw alleen maar een rotleven gehad, met veel dood en verderf om me heen, ja, wel enkele leuke dingen, en die probeer ik dan maar te koesteren en alle rotdingen te vergeten.

Uit ervaring kan ik zeggen; je ervaart de wereld in je en om je heen zoals jij haar ziet.
Volgens mijn moeder had mijn overleden dochter een "oud zieltje" dat hier op aarde nogmaar iets korts af te maken had.
Bullsh*t.
Allemaal gewauwel.

Kan me indenken dat je met zo'n verlies weinig kan met zulke woorden.
Ik ben dan zeker in mijn vorige leven een bruut geweest, die nu moet boeten, met alle pijn en ellende van kinds af aan?
Allemaal ge *ul

Zeg dat niet, want zo haal je jezelf naar beneden, je bent en blijft een kind van God. Vraag om Zijn Liefde en Hij zal je verlichten van alle pijn de je kent. Houd van jezelf want je bent de belichaming van Liefde.
Het is niet belangrijk om te weten wat je in vorige levens hebt gedaan, het gaat om het NU, want enkel daar kan je God ervaren.
Leef in Liefde.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 jun 2005 22:57

Rock-G schreef:Eh..nou jullie slaan de spijker op se kop want ik ben inderdaad netjes gezegd 'van God los', na 17 jaar Ger.Gem. Maar ik wist eerlijk niet dat de opstanding zo diep zat, het was maar een gedachtegang van me,sorry!

Geeft niet....ik ga alleen in tegen je mening.....Verder ben je me okay hoor :wink: !

Misschien heeft Rock-G ook wel een boekje geschreven waar in staat God bestaat niet.. en kan hij zeggen "er staat geschreven, dus is het zo".. Dat is niet goed, net zoals jou reactie, of de manier waarop. Ik geloof dat het zo is, dat moet je zeggen. In een discussie met niet/anders gelovigen kun je niet aankomen met het argument "zo staat het. dus

Ik snap je wel, maar ik kan me alleen maar vanuit de Bijbel weerleggen, daarom blijf ik dat ook doen.....Ik ga uit van de Waarheid (van mij) dus wil me nergens anders uit gaan bewizen dan vanuit God en Zijn woord....
Ik snap het dilema wel hoor!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 jun 2005 23:00

Misschien interessant in deze discussie: reïncarnatie en leven na de dood.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 03 jun 2005 23:06

Interessant inderdaad...Dat verhaal van die twee Engelse meisjes :shock:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 jun 2005 23:11

Inderdaad... en meer. :)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 03 jun 2005 23:34

Ik geloof niet in reincarnatie, ik zou dan op hetzelfde komen als Mariamagdalena, dat je in een vorig leven wel heel veel verkeerd gedaan zou moeten hebben, gezien mijn eigen leven, wat beslist niet zonder slag of stoot voorbij gaat.
Daarbij komt nog, dat ik niets weet van vorige levens, hoe zou ik me dan kunnen verbeteren, als ik nu niet weet wat ik een een eerder leven fout zou hebben gedaan.
Ik hou het maar op dood, is over en uit, en eindelijk rust.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 03 jun 2005 23:37

Dat is ook een benadering..maar ik hoop juist dat het wel waar is,zodat ik weet dat een volgend leven beter kan zijn.

Overigens : als je je vorige leven wilt herinneren kun je een regressie sessie doen. Dan wordt je bij je volle bewustzijn onder trance gebracht,en je kunt stoppen wanneer je wilt. Zelf durf ik het niet..Volgens mij was ik Napoleon ofzow :roll:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 03 jun 2005 23:45

Zo'n regressie sessie zie ik niet zitten, dat was er vroeger ook niet, hoe zouden ze het toen dan hebben kunnen weten.
Naar mijn idee zou het dan zo moeten zijn, dat je je dat vorige leven gewoon zou moeten herinneren, dan zou je weten wat er fout is gegaan, en het in een ander leven kunnen verbeteren.
Dat is dus niet het geval, dus geloof ik er niet in.
Ik ben te nuchter voor zulke dingen, en wil het logisch kunnen beredeneren, dat is met dit onderwerp voor mij niet mogelijk.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 04 jun 2005 01:32

hmm..true..beetje zweverig is het wel.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 04 jun 2005 10:33

Rock-G schreef:hmm..true..beetje zweverig is het wel.

Er is niets zweverig aan, de reicarnatie gedachte is al tienduizenden jaren oud en het zit heel logisch in elkaar. Het is de enige manier om het leven van nu daadwerkelijk te begrijpen.
En stel je hebt heel veel 'fouten dingen' gedaan in een vorig leven. Is het dan niet de meest liefdevolle daad van God om jou 'opnieuw' een kans te geven om hier van te leren en het anders te doen. En... je kunt de cirkel doorbreken maar dat is aan jou..
By the way, ik herinner me behoorlijk wat van vorige levens en met mij vele anderen, zie ook het andere topic over 'nieuwetijdskinderen'.

leef in liefde

Methorst
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Methorst » 04 jun 2005 10:38

Shiva schreef:En stel je hebt heel veel 'fouten dingen' gedaan in een vorig leven. Is het dan niet de meest liefdevolle daad van God om jou 'opnieuw' een kans te geven om hier van te leren en het anders te doen.

Nee, dat is niet de meest liefdevolle daad. God hoeft niet eens een tweede kans, hij neemt er genoegen mee als je je bekeerd hoewel ons leven niet goed is geweest.
"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
- Albert Einstein

Bharat

Berichtdoor Bharat » 04 jun 2005 10:46

Methorst schreef:
Shiva schreef:En stel je hebt heel veel 'fouten dingen' gedaan in een vorig leven. Is het dan niet de meest liefdevolle daad van God om jou 'opnieuw' een kans te geven om hier van te leren en het anders te doen.

Nee, dat is niet de meest liefdevolle daad. God hoeft niet eens een tweede kans, hij neemt er genoegen mee als je je bekeerd hoewel ons leven niet goed is geweest.

God hoeft ook geen tweede kans maar jij wel, en waarschijnlijk veel meer dan dat. Trouwens een andere reden om opnieuw te incarneren is dat het gros van de mensen zo gehecht zijn aan het leven hier dat ze graag terug willen om dingen te ervaren ide ze nog niet hebben ervaren ...
Er zijn drie redenen voor de mens om geboren te worden.
• De eerste is ten gevolge van ons handelen, de wet van oorzaak en gevolg
• de tweede is een onvervuld verlangen naar een bepaalde ervaring. Het gevoel dat hij een bepaald verlangen niet vervuld heeft en zijn verlangen terug geboren te worden om zulk verlangen te vervullen, is een hoofdreden.
• de derde is een gebrek aan kennis, dus onwetendheid. De mens moet reïncarneren om de gevolgen van zijn daden te ondervinden. In deze omstandigheden is het onwetendheid die je naar wedergeboorte drijft.

leef in liefde.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jun 2005 12:57

Shiva schreef:God hoeft ook geen tweede kans maar jij wel, en waarschijnlijk veel meer dan dat. Trouwens een andere reden om opnieuw te incarneren is dat het gros van de mensen zo gehecht zijn aan het leven hier dat ze graag terug willen om dingen te ervaren ide ze nog niet hebben ervaren ...
Er zijn drie redenen voor de mens om geboren te worden.
• De eerste is ten gevolge van ons handelen, de wet van oorzaak en gevolg
• de tweede is een onvervuld verlangen naar een bepaalde ervaring. Het gevoel dat hij een bepaald verlangen niet vervuld heeft en zijn verlangen terug geboren te worden om zulk verlangen te vervullen, is een hoofdreden.
• de derde is een gebrek aan kennis, dus onwetendheid. De mens moet reïncarneren om de gevolgen van zijn daden te ondervinden. In deze omstandigheden is het onwetendheid die je naar wedergeboorte drijft.

Als je iets anders bedoelt dan gewoon het nieuwe leven dat geboren wordt, begrijp ik je niet helemaal in het eerste punt.
Het tweede punt is, dat mensen een diep verlangen koesteren naar het paradijs. Het is een heimwee naar wat was en niet (nooit???) terugkomt.
Dat zit ons in onze genen.
Het derde punt is geen gebrek aan kennis, aan onwetendheid. Het is het gevolg van de zonde - in onze genen zitten daden en misdaden van onze voorvaderen. (Denk aan de Tien Geboden, waarin met zoveel woorden gezegd wordt, dat de ongerechtigheid der vaderen bezocht wordt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht... ).
Wij allen dragen iets bij ons van wat de voorvaderen gedaan en misdaan hebben. Dat blijkt óók in bepaalde therapieën naar voren te komen en niet alleen in de regressietherapie. Ik zeg: het zit in onze genen - en als ik dat zeg denk ik aan een Bijbels - of dogmatisch, het is maar hoe je het bekijkt - woord: erfzonde...

En wat wel of geen barmhartigheid betreft: Ik blijf het onbarmhartig vinden als ik alsnog iets moet verdienen - of mijn leven nu vreugdevol of kommervol geweest is.
Het Evangelie brengt ons nu juist de boodschap, dat wij het niet verdienen en desalniettemin ons geborgen mogen weten in Zijn liefde - dat wij mogen ingaan - zonder enige verdienste onzerzijds - in de vreugde van de Heer, als wij in Hem geloven en leven in gehoorzaamheid aan Hem.

Terug naar “Archief”