Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 16:56

Bruinder schreef:
Optimatus schreef:Je bedoelt het spectakelstuk met opgeheven vingertjes, uithalen en schreeuwen?

8) liever dat, dan een dominee die constant met zijn neus in z'n preekschets zit...

Ik geloof dat ik inderdaad maar eens oud-katholiek moet gaan worden ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 03 mei 2005 18:05

zo we weten wel hoe we Jezus zijn gemeente(s) hier op aarde moeten beoordelen,
...en dat terwijl wij vrijspraak van/door Hem krijgen

ik hoop dat de meeste opmerkingen met een glimlach zijn bedoeld, maar anders :cry:
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 03 mei 2005 18:10

jas schreef:
Optimatus schreef:Wat een afgrijselijke beschrijving van een kerkgenootschap. Ik zou me in die kerk niet thuisvoelen. Ook ik heb de GerGeminNed meermaals bezocht, maar daar kreeg ik niet de vreselijke ellende over me uitgestort als ik in het bericht van Johnny te zien kreeg.

Je hebt geen flauw idee wat de leer daar eigenlijk is. Het is een indoctrinatie die vanaf de peuterjaren plaatsvindt en die je niet doorziet met enkele kerkbezoeken. Bovendien komt e.e.a. veel minder tot uitdrukking in een leesdienst dan in een live optreden.

Exact.
En sinds de paar maanden dat mijn ogen hiervoor geopend zijn geworden worden deze dingen steeds helderder.
Maar toch was mijn beschrijving inderdaad eenzijdig. Want bepaalde dingen uit de leer en de prediking daarvan zijn me toch dierbaar. En dat mis ik juist in 'linksere' kerken. Er is veel mis in de GGiN, maar waar is het beter? Dat is wat ik me afvraag. Je kunt nu kerkverbanden gaan roepen, want er is overal wel wat mis. En ja, ook in de GG.
Waarom ik hier nog naar de kerk ga...ik ben 19 jaar. Ik wil belijdenis afleggen van mijn geloof in de ware Kerk, zoals verwoordt in artikel 28 en 29 van de Nederlandse GeloofsBelijdenis. Die is echter onvindbaar. Ik ga overal een beetje naar de kerk, en des zondags (nog) in de GGiN. En zoals ik al zei: bij bepaalde predikanten, maar ook leespreken kan ik me wél thuisvoelen. Ondanks de eenzijdigheid en nadrukdwalingen.
Het is voor mij al een hele toer om duidelijk de leer van de GGiN tegen het licht te houden en dingen aan te kaarten bij mijn omgeving (familie). Want zo leerden de oudjes het niet hoor.
Dus voorlopig doe ik nergens belijdenis van mijn geloof, maar verdiep me in deze zaken.

BTW: als er mensen op dezelfde manier 'op zoek' zijn, neem gerust contact op.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 03 mei 2005 18:16

Boekenlezer schreef:
Joost9 schreef:Jezus is voor iedereen gestorven...

Joost9, wat jammer dat je tegenover de ketterij van het passieve deterministische verkiezingsdenken blijkbaar alleen in staat bent om het arminianisme als alternatief te presenteren!
Dit kan ik dus echt niet rijmen met wat Jezus bidt in Johannes 17!
Het is niet waar dat Jezus de verzoening te grabbel heeft gegooid voor alle mensen, en dat het vervolgens van de mens zelf afhangt of het hem ten goede komt of niet. Als een mens gelooft, is dat een gave van God.

Hmm.... Complimenten over je woordenschat, dat zijn een paar mooie maar onbegrijpelijke woorden waar je later nog maar een een uitleg over moet geven! :wink: Maar mag ik jou op Johannes 3:16 wijzen? In dit overbekende vers staat toch duidelijk dat, omdat God de wereld lief had Hij zijn Zoon gegeven heeft omdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Er staat niet dat je misschien, als je geluk hebt, Jezus ook voor jou gestorven is. Er staat ook niet dat je aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Er staat alleen dat je Hem moet geloven. Jij hebt het over Johannes 17. Ik begrijp niet echt wat je daarmee bedoeld, heb het er ff bijgepakt maar het kwartje valt niet. Misschien kan je dat uitleggen?

Ook wil ik vragen hoe je dan staat tegenover evangeliseren. Het wordt wel moeilijk om alleen te evangeliseren als je eerst moet weten of deze persoon uitverkoren is. En is evangeliseren dan wel nodig? Ik neem aan dat een uitverkorene, die dat nog niet weet van zichzelf, daar vanzelf wel achter komt. Hoeven we daar ook geen energie meer in te steken.....

Je begrijpt dat ik het overdrijf. Maar het roept toch vragen bij mij op!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2005 18:24

Dat hoef je helemaal niet te weten of iemand wel of niet uitverkoren is, als we dat zouden weten zouden wij allemaal als beesten leven, omdat de bekering toch komt. NIEMAND WIL BEKEERD WORDEN.

Maar voor dat we hier verzanden in een eindeloze duscussie over het aanbod trek ik aan de rem, en hard ook. Geen gezemel over aanbod HIER!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 mei 2005 18:32

Johnny99 schreef:...ik ben 19 jaar. Ik wil belijdenis afleggen van mijn geloof in de ware Kerk, zoals verwoordt in artikel 28 en 29 van de Nederlandse GeloofsBelijdenis. Die is echter onvindbaar.

Ik vind dat nogal wat. Als je 19 jaar oud bent, en dàn al tot de conclusie komt dat de "ware" kerk onvindbaar is. Als iets onvindbaar is, dan wil het natuurlijk nog niet zeggen, dat iets er niet is. Misschien moet je beter zoeken? Of zou het zo kunnen zijn dat jij wel een heel aparte kijk op de zaken hebt, en dat geen enkele kerk aan jouw wensen kan voldoen?

En beweer je nu ook, dat alle andere kerken dus niet de "ware" kerk zijn? Als die ware kerk voor jou onvindbaar is, dan kan het haast niet anders dat je óók vindt, dat de christelijke gereformeerde kerken, gereformeerde gemeenten, PKN, RK, en ga zo nog maar even door, allemaal valse kerken zijn. En dat zul je vast niet willen beweren......

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 03 mei 2005 18:39

Johnny99 schreef:
Waarom ik hier nog naar de kerk ga...ik ben 19 jaar. Ik wil belijdenis afleggen van mijn geloof in de ware Kerk, zoals verwoordt in artikel 28 en 29 van de Nederlandse GeloofsBelijdenis. Die is echter onvindbaar. Ik ga overal een beetje naar de kerk, en des zondags (nog) in de GGiN. En zoals ik al zei: bij bepaalde predikanten, maar ook leespreken kan ik me wél thuisvoelen. Ondanks de eenzijdigheid en nadrukdwalingen.
Het is voor mij al een hele toer om duidelijk de leer van de GGiN tegen het licht te houden en dingen aan te kaarten bij mijn omgeving (familie). Want zo leerden de oudjes het niet hoor.
Dus voorlopig doe ik nergens belijdenis van mijn geloof, maar verdiep me in deze zaken.

BTW: als er mensen op dezelfde manier 'op zoek' zijn, neem gerust contact op.

Kerken bestaan uit mensen. Dus de perfecte kerk waar alles goed is zal je idd niet vinden. Daarintegen denk ik wel dat je een 'ware' kerk kan onderscheiden. Probeer in je zoektocht de bijbel centraal te stellen en geen formulieren, artikelen of andere door mensen geschreven stukken. En ga deze weg bovenal biddend!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2005 18:41

Want bepaalde dingen uit de leer en de prediking daarvan zijn me toch dierbaar. En dat mis ik juist in 'linksere' kerken. Er is veel mis in de GGiN, maar waar is het beter? Dat is wat ik me afvraag. Je kunt nu kerkverbanden gaan roepen, want er is overal wel wat mis. En ja, ook in de GG.

Dat is zo, ja. Ik zou ook geen kerkverband weten waarvan ik kan zeggen: kijk, dat is het nou helemaal!
Dat bepaalde dingen uit de leer en de prediking je dierbaar zijn, daar kan ik ook wel e.e.a. bij voorstellen. Dat speelt nu eenmaal een rol in bevindelijk-gereformeerde kringen. Er zijn natuurlijk wel fouten in de leer, maar daarmee is nog niet gelijk àlles slecht en afschuwwekkend. Integendeel, de eerbied en de vroomheid die er te vinden is, dat is iets om zuinig op te zijn.

Onderzoeken/uitzoeken wat de waarheid is, is wel een heel proces wat je niet even van de ene op de andere dag doet. Je kan dat beter zien als een groeiproces, waarin je langzamerhand groeit. Het is een proces, waarin je de Bijbel steeds beter leert kennen door die te bestuderen. Ik ben zelf nogal een kritische waarheidszoeker, dus ik heb er ervaring mee. Die Bijbel bestudeerde ik dan zo blanco mogelijk: de tekst niet in de rede vallen met eigen gedachten erbij, maar zo nauwkeurig mogelijk luisteren naar wat de tekst zelf te zeggen heeft. Wat voor sfeer heeft die tekst zelf? Dat kan al zeer interessante ontdekkingen opleveren.
Het is ook belangrijk om de Bijbel in z'n geheel te kennen. Dus: wat zijn nu belangrijke hoofdzaken?
Als je vraagt om de kern van het evangelie zal men snel zeggen: Jezus Christus en Die gekruisigd. Maar een rode draad is ook: dien/vrees God en onderhoud zijn geboden.
In dat opzicht proef ik nogal verschil met kerken als de GG en de GGiN etc. De Bijbel wijst een praktische weg, de weg van de gehoorzaamheid aan het Evangelie en aan Gods geboden. Terwijl ik in kerken als de GG en de GGiN meer de indruk krijg dat het er vooral op aan komt om bepaalde gevoelens te hebben gehad, bepaalde ervaring. Erg introvert en met zichzelf bezig dus. Speculatief ook. Dat is m.i. een blind zijn voor een belangrijke rode draad in de Bijbel: dien God en onderhoud zijn geboden! Nota bene: de eerste 5 bijbelboeken heten de Thora, die de mens onderwijst hoe hij vroom moet leven. Waar zou je anders een belangrijk fundament verwachten dan in het begin van een boek...? Heel praktisch en concreet. Als er èrgens duidelijk wordt gemaakt wat het 'vrees God en onderhoudt Zijn geboden' inhoudt, dan wel dáár. Maar ook in de rest van de Bijbel wordt het genoemd. In Prediker 12:13 wordt het genoemd, in Mattheüs 7:21 als het onderscheidende kenmerk tussen ware en valse gelovigen. Of denk aan Jakobus.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 03 mei 2005 18:43

Brion schreef:
Johnny99 schreef:...ik ben 19 jaar. Ik wil belijdenis afleggen van mijn geloof in de ware Kerk, zoals verwoordt in artikel 28 en 29 van de Nederlandse GeloofsBelijdenis. Die is echter onvindbaar.

Ik vind dat nogal wat. Als je 19 jaar oud bent, en dàn al tot de conclusie komt dat de "ware" kerk onvindbaar is. Als iets onvindbaar is, dan wil het natuurlijk nog niet zeggen, dat iets er niet is. Misschien moet je beter zoeken? Of zou het zo kunnen zijn dat jij wel een heel aparte kijk op de zaken hebt, en dat geen enkele kerk aan jouw wensen kan voldoen?

En beweer je nu ook, dat alle andere kerken dus niet de "ware" kerk zijn? Als die ware kerk voor jou onvindbaar is, dan kan het haast niet anders dat je óók vindt, dat de christelijke gereformeerde kerken, gereformeerde gemeenten, PKN, RK, en ga zo nog maar even door, allemaal valse kerken zijn. En dat zul je vast niet willen beweren......

Als de ware kerk zou bestaan zou ik hem vast wel gevonden hebben. Maar je hebt gelijk, ik geef de moed ook niet op. En her en der wordt de waarheid nog wel verkondigd. Mijn kijk op de zaken is conform de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

Ik beweer niet dat alle (andere) kerken dus valse kerken zijn. En aan de andere kant is een kerk waar Christus niet juist verkondigd wordt toch een valse kerk. Maar ik ga daar geen hard oordeel over vellen. Ik heb nog niet zoveel ervaring, en nog niet zoveel gelezen. Na een paar maanden zijn er echter wel degelijk harde conclusies te trekken.

Vertel mij dan wat de ware kerk is?
- "I have a dream" -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2005 19:00

Dat staat ook in die belijdenis... heb je hem al wel gelezen?

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 03 mei 2005 19:03

Ja ik heb dat gelezen.

De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der Sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonde te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd.

Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de Sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.

De vetgedrukte stukken, waar het mij om gaat, zijn echter niet zo concreet als het lijkt.
- "I have a dream" -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2005 19:07

Helemaal niet toch...? zo duidelijk als het maar kan, je hebt 3 a 4 punten waar die ware kerk aan voldoet, natuurlijk zijn er meerdere ware kerkverbanden maar dat terzeide.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 mei 2005 19:12

Johnny99 schreef: Mijn kijk op de zaken is conform de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

Misschien geeft dat ons verschil in denken heel goed weer. Toen ik 19 was, zei ik dit soort dingen niet. Ik zeg ze nu niet en ik hoop ze ook nooit te gaan zeggen. Omdat ik met dat soort uitspraken, iedereen die afwijkt van mijn mening indirect beschuldig van een visie die niet op de bijbel en belijdenisgeschriften is gebaseerd.
Johnny99 schreef:

Eerlijke vraag, dus een eerlijk antwoord: ik weet het niet. Ik geloof niet in "de waarheid". Overal zijn ware dingen te vinden. En overal kunnen dingen beter. Maar ik denk niet in termen als waarheid, dwaalleer, valse kerken etc. Misschien moeten we samen bouwen aan één Kerk. Dat betekent voor mij, in mijn kerk blijven, en als ik zonodig iets anders vind of wil, dan wil ik dat van binnenuit doen, door mijn mening te geven.

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 03 mei 2005 19:41

Raido schreef:Helemaal niet toch...? zo duidelijk als het maar kan, je hebt 3 a 4 punten waar die ware kerk aan voldoet, natuurlijk zijn er meerdere ware kerkverbanden maar dat terzeide.

Als dit de norm is, dan zijn er wellicht meerdere kerkverbanden die daarbinnen vallen. Maar het gaat dieper dan dat.
Als er leugens verkondigd zouden worden in de kerk, die lijnrecht in strijd zijn met Gods Woord, dan is dat gemakkelijk aan te tonen.
Maar vaak is het 1) heel subtiel en 2) betreft het punten waar de Bijbel niet overduidelijk over is.
- "I have a dream" -

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 03 mei 2005 19:48

Brion schreef:
Johnny99 schreef: Mijn kijk op de zaken is conform de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

Misschien geeft dat ons verschil in denken heel goed weer. Toen ik 19 was, zei ik dit soort dingen niet. Ik zeg ze nu niet en ik hoop ze ook nooit te gaan zeggen. Omdat ik met dat soort uitspraken, iedereen die afwijkt van mijn mening indirect beschuldig van een visie die niet op de bijbel en belijdenisgeschriften is gebaseerd.
Johnny99 schreef:

Eerlijke vraag, dus een eerlijk antwoord: ik weet het niet. Ik geloof niet in "de waarheid". Overal zijn ware dingen te vinden. En overal kunnen dingen beter. Maar ik denk niet in termen als waarheid, dwaalleer, valse kerken etc. Misschien moeten we samen bouwen aan één Kerk. Dat betekent voor mij, in mijn kerk blijven, en als ik zonodig iets anders vind of wil, dan wil ik dat van binnenuit doen, door mijn mening te geven.

Laat ik mijn uitspraken enigszins nuanceren. Ik meen [edit: ik weet zeker] op grond van de Bijbel en de belijdenisgeschriften een juiste norm in handen te hebben. Dat is hetgene waaraan m.i. getoetst zou moeten worden. Wat ook een rol speelt denk ik: de erve der vaderen voor wat onze calvinistische voorvaderen betreft.

Ik denk ook niet in termen als: fout, goed, vals, recht, waarheid en dwaalleer.
Feit is dat ik me op grond van bovengenoemde richtlijnen niet als levend lidmaat kan verbinden aan het kerkverband "Gereformeerde Gemeenten in Nederland". En omdat het wel mijn plicht is ben ik op zoek. Ondanks de ontmoedigende gedachte dat de 'ware kerk' niet bestaat. Laat ik dan de kerk zoeken die daar het meest dichtbij ligt.
- "I have a dream" -

Terug naar “Archief”