Empathie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 14:23

Ja, dat heb ik wel.
Soms had ik dat teveel juist, daarom moest ik toen ook stoppen met die thuiszorg waar ik werkte. Ik nam de problemen van de clieenten mee naar huis en lag er zelf wakker van...............

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 mar 2005 14:31

Mariamagdalena schreef:Ja, dat heb ik wel.
Soms had ik dat teveel juist, daarom moest ik toen ook stoppen met die thuiszorg waar ik werkte. Ik nam de problemen van de clieenten mee naar huis en lag er zelf wakker van...............

ja dat is inderdaad een gevaar.. daarom ben je er met empathie alleen niet, het is goed om je in problemen in te leven, maar je moet ze niet overnemen.. hoe moeilijk dat soms ook is

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 28 mar 2005 14:39

Ja, ik ga even een kleine draai geven aan dit topic als het mag. Dat in reactie op Mariamagdalena.

Gisteren hoorde ik iets interessants over een psychiater genaamd Bram Bakker als ik me niet vergis. Hij vind dat de psychologie, de hulpverlening te weinig empathisch is en heeft een model ontwikkelt waarin psychiaters veel persoonlijker met hun patienten omgaan. Hij heeft daarmee geëxperimenteert met veel succes. Het komt er op neer dat een hulpverlener echt een band aan gaat met de patient en deze heeft daar bijzonder veel aan. De hulpverlener zelf zal als gevolg daarvan ook weer zijn hart moeten luchten omdat hij zich de problemen werkelijk aan trekt, maar het is een interessant idee, vond ik. :)

Peerten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Peerten » 28 mar 2005 19:17

Hmm... in mijn ogen is het juist goed om afstandelijk betrokken te zijn als hulpverlener. Het is goed om een band te krijgen met je cliënt, maar je moet geen totale zorgen over gaan nemen. Hou het probleem bij de juiste persoon lijkt mij. Persoonlijk ben ik altijd wel empathies tegenover anderen. Het is ook erg belangrijk om dit te zijn, omdat men anders niet het idee heeft dat er geluisterd wordt naar zijn/haar verhaal.
Ken uzelf

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:09

Peerten schreef:Hmm... in mijn ogen is het juist goed om afstandelijk betrokken te zijn als hulpverlener. Het is goed om een band te krijgen met je cliënt, maar je moet geen totale zorgen over gaan nemen. Hou het probleem bij de juiste persoon lijkt mij. Persoonlijk ben ik altijd wel empathies tegenover anderen. Het is ook erg belangrijk om dit te zijn, omdat men anders niet het idee heeft dat er geluisterd wordt naar zijn/haar verhaal.

..waarmee je zelf ook al wel aangeeft dat psychiaters dat ook best kunnen gebruiken. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:13

tinos schreef:
Mariamagdalena schreef:Wat betekent empatisch????

je volledig in een ander inleven
Hum dat ben ik dus extreem erg, ik trek mij alles van anderen aan maar ben ook weer extreem bot tegen mensen die mij laten vallen of die ik echt niet mag..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 08:31

Ik geloof dat ik dat ook ben...en op de een of andere manier vertrouwen wek bij anderen, want heel veel vertellen hun problemen, en ik wil mensen graag helpen, maar raak er zelf soms ook helemaal ondersteboven van... :roll:
Ik kan niet snel bot tegen iemand doen, of iemand moet al heel raar tegen mij beginnen, of iets gedaan hebben wat ik absoluut niet leuk vind!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 mar 2005 11:40

Ik heb zelf best een groot inlevingsvermogen en ik vind het wel belangrijk om dat te hebben. Maar ik werk met mensen die een verslavingsproblematiek EN een psychiatrische stoornis hebben. Zelf heb ik ook best veel meegemaakt en daarom komen de problemen van een ander best dicht bij me en kan er bij mij zelf ook veel loskomen als ik een gesprek heb gehad met een client.
Daarom vind ik het heel belangrijk om te kunnen praten met iemand anders hierover. Ik kan er met collega's goed over praten, anderen kunnen thuis even hun hart luchten. Het maakt denk ik niet uit met wie je af en toe over je werk praat en over wat het met je doet, maar het is wel belangrijk dat je niet alles voor jezelf houdt, anders hou je dit werk geestelijk nooit vol!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Maaike

Berichtdoor Maaike » 29 mar 2005 16:05

Dat ligt eraan in wie ik me moet inleven...een ofandere bejaarde dame of een probleemjongere

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 29 mar 2005 23:36

Raido schreef:
tinos schreef:je volledig in een ander inleven
Hum dat ben ik dus extreem erg, ik trek mij alles van anderen aan maar ben ook weer extreem bot tegen mensen die mij laten vallen of die ik echt niet mag..

Hehe... herkenbaar :D
Zelf ben ik erg empathisch.

Empathie heeft idd erg veel met gevoeligheid te maken.
Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je je kunt inleven in een ander.

Hoe je empathischer kunt worden? Luisteren, kijken naar mensen, oprecht geinteresseerd zijn in mensen, weten dat er meer is dan jouw eigen wereldje. Bij wijze van spreken in de huid van de persoon kruipen in wie je je wilt inleven. Doen alsof jij beleeft wat hij/zij beleeft. Ik denk altijd als iem zn verhaal vertelt tegen me, wattie allemaal heeft meegemaakt: JE ZAL HET MAAR ZIJN...!!!
Om empathischer te worden kun je misschien eens oefenen met alle emotie-tv-programma's zoals: Ik mis je, Aangedaan, Memories enz. Bedenk elke keer hoe het zou zijn als jij zoiets mee zou maken.

Hoe je minder last kunt hebben van je empathisch vermogen? Door afstand te nemen. Bij wijze van spreken een kringetje te zetten om die persoon waarin je je inleeft. In dat kringetje staat hij/zij met zijn/haar probleem. En jij mag alleen van buiten dat cirkeltje kijken.

Er zijn zelfs mensen die zelf zwaarder lijden omdat ze zo sterk empathisch zijn, dan degene die het zelf meemaakt. Tja. Er zijn ook mensen die zo verschrikkelijk druk zijn met zichzelf dat ze niet door hebben dat er nog meer is dan hun eigen wereldje. Er zijn ook mensen die zo oppervlakkig leven dat ze niet eens weten dat ze zelf gevoelens hebben en er ook andere mensen met gevoelens zijn. En die laatste zijn het ergste.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Peerten
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Peerten » 30 mar 2005 17:03

Wil je empatisch worden? Ga toneelspelen. Je wordt je daardoor eerst bewust van je eigen gevoelens en dan kun je ze bij anderen ook snel zien en meevoelen.
Ken uzelf

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 01 apr 2005 11:14

Peerten schreef:Hmm... in mijn ogen is het juist goed om afstandelijk betrokken te zijn als hulpverlener. Het is goed om een band te krijgen met je cliënt, maar je moet geen totale zorgen over gaan nemen. Hou het probleem bij de juiste persoon lijkt mij. Persoonlijk ben ik altijd wel empathies tegenover anderen. Het is ook erg belangrijk om dit te zijn, omdat men anders niet het idee heeft dat er geluisterd wordt naar zijn/haar verhaal.

Wat je zegt is wel zo, dat je als hulpverlener een bepaalde mate van afstand tegenover je client moet creeeren. Ik ben zelf hulpverlener (studerende :wink: ) en je leert vanzelf een balans te vinden in betrokkenheid en afstand. (afstand en nabijheid). Als hulpverlener neem je de problemen niet mee naar huis van je client, maar in de therapie of behandeling zelf ben je wel betrokken en kunnen bepaalde dingen erg raken.

Empatisch zijn heeft ook te maken met de omgang met andere mensen. Inlevingsvermogen is daarin wel de grootste term, maar het heeft ook met andere zaken te maken.
Ik ben zelf wel een empatisch persoon, kan me goed inleven in anderen en ben betrokken. Luister aandachtig, probeer de juiste vragen te vinden waardoor de ander kan nadenken over wat hij/zij zegt en ik ook duidelijkheid krijg.

Ik denk dat wat ezri zei wel goede tips zijn voor het leren empatischer te worden. In de huid van een ander kruipen, maar daarbij wel weten dat het niet jouw probleem moet worden. Goed luisteren, doorvragen (open vragen stellen (waar je geen ja/nee op kan zeggen) ), met je mimiek en non-verbale uitingen laten merken dat je meeleeft, invoelt.

zo, dat was het dan eventjes... :wink:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 01 apr 2005 11:48

ja, ik ben wel empathisch volgens mij. ik kan me situaties goed voorstellen, en daarom inleven in de ander hoe die zich voelt in zo'n situatie. Misschien soms wel te veel, dan vul ik al weer bijna dingen in voor die persoon, terwijl die dat niet zo voelt, dan ga ik weer een stapje te ver!
ik doe SPH (sociaal pedagogische hulpverlening) en daar moet je wel empathisch zijn!! :mrgreen:
life is fragile, handle with prayer

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 01 apr 2005 16:28

Raido schreef:
tinos schreef:je volledig in een ander inleven

eerlijk gezegd is dat niet wat met empathie bedoeld wordt... je de problemen van een ander te veel aantrekken is een gevaar van empathie, maar dat is geen empathie opzich.. ook vraag ik me af, zonder vervelende bedoelingen verder overigens, of het extreem bot tegen mensen reageren, je nou goed inleven in de ander is.. hoe beroerd dat ook kan zijn.. dat is denk ik geen empathie..

Hehe... herkenbaar
Zelf ben ik erg empathisch.

Empathie heeft idd erg veel met gevoeligheid te maken.
Hoe gevoeliger je bent, hoe beter je je kunt inleven in een ander.

Hoe je empathischer kunt worden? Luisteren, kijken naar mensen, oprecht geinteresseerd zijn in mensen, weten dat er meer is dan jouw eigen wereldje. Bij wijze van spreken in de huid van de persoon kruipen in wie je je wilt inleven. Doen alsof jij beleeft wat hij/zij beleeft. Ik denk altijd als iem zn verhaal vertelt tegen me, wattie allemaal heeft meegemaakt: JE ZAL HET MAAR ZIJN...!!!
Om empathischer te worden kun je misschien eens oefenen met alle emotie-tv-programma's zoals: Ik mis je, Aangedaan, Memories enz. Bedenk elke keer hoe het zou zijn als jij zoiets mee zou maken.

Hoe je minder last kunt hebben van je empathisch vermogen? Door afstand te nemen. Bij wijze van spreken een kringetje te zetten om die persoon waarin je je inleeft. In dat kringetje staat hij/zij met zijn/haar probleem. En jij mag alleen van buiten dat cirkeltje kijken.

Er zijn zelfs mensen die zelf zwaarder lijden omdat ze zo sterk empathisch zijn, dan degene die het zelf meemaakt. Tja. Er zijn ook mensen die zo verschrikkelijk druk zijn met zichzelf dat ze niet door hebben dat er nog meer is dan hun eigen wereldje. Er zijn ook mensen die zo oppervlakkig leven dat ze niet eens weten dat ze zelf gevoelens hebben en er ook andere mensen met gevoelens zijn. En die laatste zijn het ergste.

dat klopt helemaal, je moet afstand kunnen en proberen te nemen.. betrokkenheid is goed maar je kan te ver gaan.. zoals ik al eerder zei, met name het luisteren en OPRECHT interesse tonen in een ander dat zijn DE middelen om je in te leven in een ander.. dat zijn overig wel dingen die je moet en kan leren..

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 10 apr 2005 13:05

Johanne schreef:Heheh ik hoop juist dat er hier mensen gaan reageren die er heel goed in zijn en de juiste tips hebben ofzo ;)

Heb je wat aan de tips die gegeven zijn? En ben je al empathischer? 8)
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Terug naar “Archief”