Maja de Bij schreef:Het_Bureau schreef:Mensen die hun kind uit overtuiging niet laten inenten, doen dat voor een groot deel niet, omdat ze het etisch onjuist vinden hun kind (een klein beetje) ziek te maken.
Dat is volgens mij het verhaal. De eerste inentingen waren gericht tegen de pokken, waarbij mensen werden ingeent -als ik het goed heb- met koepokken. Koeien waren namelijk imuum voor pokken en mensen niet. Een van de bijwerkingen was helaas dat je tengevolge van de inenting zo ziek kon worden dat je overleed. En dan wordt het verhaal wel iets anders. Tegenwoordig bestaan er volgens mij geen ziekmakende inentingen meer, en ik kan me ook geen enkel bezwaar hiertegen voorstellen.
Even ter verduidelijking, de eerste pokkenvaccins waren gebaseerd op menselijke pokken, gehaald uit mensen die ziek waren. Hier overleden wel veel mensen aan. Echter werd berekend dat als iedereen zich zou laten vaccineren er uiteindelijk minder mensen aan pokken zouden overlijden dan als niemand gevaccineerd was. De bekende prediker Jonathan Edwards is overleden aan de vaccinatie tegen pokken.
Later is men over gegaan op koeienpokken. (Ik weet niet of de huidige vaccins hier nog op gebaseerd zijn). Wel is duidelijk dat als er nu een terroristische aanslag komt met pokken en er zal gevaccineerd moeten worden (ik neem aan en hoop ergens dat de overheid dit zal verplichten) zullen er door het vaccin mensen om komen. Echter als je deze ziekte laat razen zullen er natuurlijk gezien veel meer mensen overlijden door de ziekte.
Het niet vaccineren heeft gevolgen. Het kan er voor zorgen dat een ziekte niet helemaal uitgeroeid wordt (er zijn nog zoveel vatbare mensen dat de ziekte genoeg mogelijkheden heeft om te overleven). Verder ben je als niet gevaccineerd persoon deels afhankelijk van andere mensen. Pokken is wereldwijd uitgeroeid doordat veel mensen gevaccineerd waren. De niet-gevaccineerde mensen hadden niet genoeg contacten om de ziekte in stand te houden. (Doordat veel mensen om hen heen wel gevaccineerd zijn, zal een besmet persoon gemiddeld niet meer dan een persoon besmetten, wat betekent dat de ziekte niet echt een epidemie kan worden).
Mazelen lijkt in stand te worden gehouden door het "reservoir" aan vatbare mensen op de biblebelt. Het is de vraag of de vaccinaties nog nodig zijn over twintig jaar als nu alle mensen verplicht worden het vaccin te nemen.
Vaya con Dios,
parsifal