Verschil moet er zijn!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Verschil moet er zijn!

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2003 21:49

De wereldbevolking gaf in 1998 22 000 miljard euro (48 000 miljard gulden) uit. In 1975 was dat nog 3 600 miljard euro (8 000 miljard gulden). Verreweg de meeste mensen grijpen mis: 20 procent van de wereldbevolking is verantwoordelijk voor 86% van de totale consumptie. Een gemiddeld Afrikaans huishouden consumeert nu 20 procent minder dan 25 jaar geleden.

Voor slechts 5,5 miljard euro (12 miljard gulden) per jaar is het mogelijk om de bevolking van de hele wereld het lezen, schrijven en rekenen bij te brengen. Een schijntje als je bedenkt dat Amerikanen en Europeanen samen het dubbele daarvan, namelijk 11 miljard euro (24 miljard gulden) per jaar, uitgeven aan parfum.

Voor 36 miljard euro (80 miljard gulden) per jaar, oftwel 0,15% van het wereldinkomen, kunnen we op wereldschaal basale sociale voorzieningen treffen. Dat zelfde bedrag wordt jaarlijks in Japan uitgegeven aan bedrijfsuitjes.

De drie rijkste mensen ter wereld bezitten evenveel als het gezamenlijk nationaal inkomen van de 48 armste landen.

Van de 225 rijkste mensen:

wonen er 60 in de Verenigde Staten;
vergaarden er 78 hun rijkdom in een ontwikkelingsland, en;
wonen er maar 2 in Afrika.
Een Nederlands kind consumeert en vervuilt in zijn of haar leven net zoveel als 30 tot 50 kinderen in armere landen.

Het gat tussen arm en rijk wordt alleen maar groter, niet alleen tussen landen, ook binnen de rijke landen. Van alle rijke landen hebben de Verenigde Staten het hoogste inkomen per hoofd van de bevolking èn het hoogste percentage arme mensen. Volgens de Verenigde Naties leeft in Amerika 16,2 procent van de bevolking in armoede. In Nederland is dat 8,2 procent.

Wat zou jij doen als jij 1 van die rijkste mensen van de wereld was?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 31 mar 2003 21:51

Het is een verdelingsprobleem, absoluut geen armoedeprobleem.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2003 22:06

dat was de vraag niet! :lol:

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 mar 2003 22:16

Je zou graag horen dat je al rijke al je geld aan de armen gaf. Maar vermoedelijk zouden daar nog veel grotere problemen door ontstaan. Want de armen zijn niet gewent om ineens met zoveel extra om te gaan. Dus kun je beter als rijke kleine beetjes geven. Maar door heb je zelf weer als probleem dat je steeds rijker wordt. Heel complex.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2003 06:34

Jij wou dat geld over de 48 armste landen verdelen?
Lijkt me geen goed idee. in de meeste landen hebben ze nog helemaal nx aan geld. daar wordt nog in natura betaalt. Dus het geld verdelen lijkt me geen goede oplosssing... Inversteren lijkt me beter.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 01 apr 2003 07:23

Dat bedoel ik dus, investeren. Met als gevolg dat de rijken nog rijker worden. Dus moet er nog meer geinvesteed worden. Maar daar zit een grens aan. Dus het probleem van de rijken is niet op te lossen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 apr 2003 08:22

Jezus zei al dat er altijd wel armen zullen blijven. Maar dat zegt niet dat je die mensen niet kunt helpen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 01 apr 2003 09:52

Ook armoede en rijkdom komen uit Gods hand.

God heeft met alles een bedoeling. Er staat dat een rijke zeer moeilijk in de hemel zal komen. In die zin is het zelf een zegen als je niet rijk bent.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 01 apr 2003 10:08

Heb je bronnen joris?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Verschil moet er zijn!

Berichtdoor Kate Spade » 01 apr 2003 13:45

hijwel schreef:Wat zou jij doen als jij 1 van die rijkste mensen van de wereld was?

Ik zou wel wat aan goede doelen geven, dat weet ik wel zeker.

Sjonguh, ik zou mijn eigen bedachte kleding laten ontwerpen ofzo, als je toch zat geld heb :lol:
Dus, dat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2003 17:32

BJ schreef:Dat bedoel ik dus, investeren. Met als gevolg dat de rijken nog rijker worden. Dus moet er nog meer geinvesteed worden. Maar daar zit een grens aan. Dus het probleem van de rijken is niet op te lossen.

Wat bedoel jij dus?

Weet je waar in ik het zou inversteren?
In een arm land en daar een betere toekomst crearen.
Met voedselpakketen los je nx op. als je een jaar verder bent is je geld op en de elende is weer net zo erg.
Dat bedoel ik met inversteren.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 01 apr 2003 21:55

hijwel schreef:
BJ schreef:Dat bedoel ik dus, investeren. Met als gevolg dat de rijken nog rijker worden. Dus moet er nog meer geinvesteed worden. Maar daar zit een grens aan. Dus het probleem van de rijken is niet op te lossen.

Wat bedoel jij dus?

Investeren. Kleine beetjes geven. Is bijvoorbeeld investeren.

hijwel schreef:Weet je waar in ik het zou inversteren?
In een arm land en daar een betere toekomst crearen.
Met voedselpakketen los je nx op. als je een jaar verder bent is je geld op en de elende is weer net zo erg.
Dat bedoel ik met inversteren.

Ja inderdaad. Dat is een manier van investeren, helaas heb je dus bij deze vorm van investeren dat er "winst" wordt gemaakt. Direct of indirect (bijvoorbeeld door rente). Gevolg is dat de rijke dus nog rijker wordt. Omdat dit alleen kan worden voorkomen door heel veel geld uit te geven in 1 keer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 apr 2003 07:19

Gevolg is dat de rijke dus nog rijker wordt.

Helemaal niet mee eens. Inversteren in een arm land en de winst die het land op lange termijn kan gaan behalen inversteren in een ander arm land.

Terug naar “Archief”