cornelis schreef:S,middags kerk ik al verschillende jaren bij een buurgemeente,van de Geref bond,die het wel geregeld heeft,dat er geen rare dingen zullen geschiede.
Ik heb de Here al gesmeekt,dat het sluiten van eerder genoemde verbintenissen nooit zal plaats vinden.
Dit wilde ik voor de duidelijkheid even kwijt,met een vr gr van Cornelis.
Als twee mensen, voor het oog van hun gemeente, hun afhankelijkheid van God, maar tegelijk ook hun dankbaarheid aan God willen neerleggen, noem jij dat "rare dingen"?
Ik kan mij wel vinden in de bijdrage van Parsifal. Als een gemeente besluit andere relatievormen in te zegenen uitsluitend en alleen gebaseerd op “laten we lief zijn voor elkaar”, zou ik mij daar ook niet thuis voelen. Terwijl een goed overwogen standpunt mogelijkheden open laat om met elkaar in dialoog te blijven.
Graag zou ik toch iets dieper op dit onderwerp willen ingaan. Niet omdat het in veel gemeenten speelt, maar omdat het om mensen gaat. Om mede-christenen, dus om broeders en zusters. Het is ook geen exclusief Nederlandse kwestie. Al wordt dit graag gebruikt om de achteruitgang van Nederland aan te tonen. Ook in onze Spaanse kerk is dit een onderwerp van gesprek.
In de kerkorde van de PKN staat: 'De kerkenraad kan - na beraad in de gemeente - besluiten dat ook andere levensverbintenissen van twee personen als een verbond van liefde en trouw voor Gods aangezicht kunnen worden gezegend'
Toch heeft men er voor gekozen om een duidelijk onderscheid te maken tussen het huwelijk en de andere levens-verbintenissen. Als gevolg hiervan is het z.g. homohuwelijk niet in de kerkorde opgenomen. Ook heeft de synode de bijzondere plaats van het huwelijk tussen man en vrouw juist onderstreept. De inzegening van het huwelijk is onderscheiden van het zegenen van hen die een andere relatie aangaan. De kerk stelt duidelijk dat een inzegening van het huwelijk gaat over de relatie tussen man en vrouw.
Het woord inzegenen suggereert overigens dat de kerk over die zegen kan beschikken. Dat geloof ik niet. De Heer betrekt ons in Zijn werk, maar Hij geeft Zijn Zaak niet uit handen. Kijk eens naar de tekst van de priesterlijke zegen in Numeri 6. Door tussenkomst van Mozes wordt aan Aâron en zijn zonen gezegd: 'Zo zult gij de Israëlieten zegenen: De Here zegene u en Hij behoede u; De Here doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; De Here verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede'. De laatste zin ( vers 27) laat het grote wonder in Gods hand: Zo zullen zij mijn naam op de Israëlieten leggen, en Ik zal hen zegenen. God heeft Zijn eigen geheim met mensen, waarbij wij slechts hulpjes mogen zijn. De kerk heeft dus niets te zegenen. Het enigste wat ze mag doen is God’s Naam uitspreken en dan zal Hij het wel afmaken.