De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 13:30

Je kunt niet meer zonder Europa :P
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ARKANGEL
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ARKANGEL » 14 jan 2005 21:30

Ik denk dat juist wij wel zonder Europa kunnen.. wat dat betreft zijn wij rijk genoeg.. en hebben we niemand nodig..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jan 2005 21:35

Nederland is voor 70 procent afhankelijk van Europa.
Dan lijkt het me zinvol om ook enige invloed te hebben op dit Europa. We hebben niet veel invloed, maar in elk geval meer dan Zwitserland, dat ook voor 70 procent van Europa afhankelijk is en geen invloed op Europa heeft.

Dat geraaskal over Roomse invloeden en dergelijke moest maar eens over zijn.

the undutchable
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor the undutchable » 15 jan 2005 16:41

Je kunt niet meer zonder Europa

ik denk dat europa niet zonder ons kan :lol:

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 17 jan 2005 13:36

Optimatus schreef:
* Eendracht maakt macht.

* Vrede door samenwerking

* De Verenigde Staten als voorbeeld

Eendracht?
Volgens mij hebben we in dit land nog een probleem op te lossen, namelijk het feit dat de multiculturele samenleving mislukt is. Het lijkt me beter als Nederland eerst op een goede manier de eigen problemen gaat oplossen i.p.v. struisvogelpolitiek te gaan bedrijven in het EP. Pas als er eendracht is in eigen land, kan Nederland iets voor andere landen betekenen die die eendracht nog niet hebben. Hoe kunnen we ons bemoeien met de politiek in andere landen als we de kop in het zand steken voor onze eigen problemen???? :roll:

Vrede door samenwerking?
Wat ik op dit moment zie in de Nederlandse politiek én in het EP is dat er alleen samengewerkt wordt indien alle neuzen dezelfde kant opstaan. Wee degene die het niet eens is met het liberale gedachtegoed... :!:

De VS als voorbeeld?
De VS volgen in haar kruistocht tegen 'het kwaad'? Laten we al vast maar oogkleppen aan gaan schaffen om onze eigen fouten niet te zien.. ](*,)
"Voorwaarts mars, broeders, om de wereld te bevrijden!"

Droom maar lekker verder, Optimatus. Het kan me weinig schelen wat ze gaan doen, ik heb toch geen stem, ik behoor immers niet tot de elite, maar gelukkig behoudt ik het recht op emigratie, mocht het ooit zover komen.
Puh! [-(
[-( [-( [-(
the most important things in life are not things

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 17 jan 2005 16:56

the undutchable schreef:
Je kunt niet meer zonder Europa

ik denk dat europa niet zonder ons kan :lol:

Daar zeg je wel wat, ja. Nederland als een van de rijkste landen zorgt voor de minder rijke landen. Overigens is door de uitbreiding van de EU de gemiddelde levensstandaard van de EU gedaald. De VS en Japan hebben ons ruim ingehaald.

Als Turkije er bij komt (bij de EU) zullen wij misschien ook meer moeten gaan betalen.

(Maar nu wijk ik een beetje van het onderwerp af het ging hier immers om de grondwet)
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Douwe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Douwe » 05 mar 2005 17:06

Om maar weer bij het begin uit te komen: De vraag was of we zouden stemmen en zo ja, wat dan?? :?:

Nou, ik mag nog helemaal niet stemmen, maar als ik het zou mogen, dan zou ik tegen stemmen. Een grondwet is namelijk de hoogste wet van een staat. Nou Europa is geen :!: staat, en zal dat de komende 50 jaar ook niet worden. En daar komt nog bij dat de Europese Grondwet helemaal niet de hoogste wet wordt van Europa.

Van mij hoeft ie er niet te komen. Het lijkt mij interresant als Nederland als enigste land tegen stemt, ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren, dan heeft Balkenende wel een probleem denk ik. :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 mar 2005 18:01

Optimatus schreef:Nederland is voor 70 procent afhankelijk van Europa.
Dan lijkt het me zinvol om ook enige invloed te hebben op dit Europa. We hebben niet veel invloed, maar in elk geval meer dan Zwitserland, dat ook voor 70 procent van Europa afhankelijk is en geen invloed op Europa heeft.

Dat geraaskal over Roomse invloeden en dergelijke moest maar eens over zijn.

De invloed van Zwitserland op Europa lijkt misschien minimaal, maar vergeet niet dat de kapitaalverstrekkers waaraan Europa zich vasthoudt voor een groot deel uit of van uit Zwitserland opereren. Daarmee zou Zwitserland uiteindelijk wel eens de spil in het hele verhaal kunnen worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2005 18:03

Dat wordt dus in CH heel anders aangevoeld. Daar zien ze dat ze de boot aan het missen zijn.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 05 mar 2005 19:15

Douwe schreef:Om maar weer bij het begin uit te komen: De vraag was of we zouden stemmen en zo ja, wat dan?? :?:

Nou, ik mag nog helemaal niet stemmen, maar als ik het zou mogen, dan zou ik tegen stemmen. Een grondwet is namelijk de hoogste wet van een staat. Nou Europa is geen :!: staat, en zal dat de komende 50 jaar ook niet worden. En daar komt nog bij dat de Europese Grondwet helemaal niet de hoogste wet wordt van Europa.

Van mij hoeft ie er niet te komen. Het lijkt mij interresant als Nederland als enigste land tegen stemt, ik ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren, dan heeft Balkenende wel een probleem denk ik. :)

ik ben ook heel benieuwd.. aan de ene kant.. zonder een verenigd Europa zullen we nooit sterk worden, maar ik vind dat het verenigde Europa een beetje te uitgebreid begint te worden.. ik zou wel voor de grondwet stemmen want je kunt niet ontkennen dat de EU er is en dus moet je er zoveel mogelijk gebruik van maken!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 mar 2005 19:29

Kijk, het is eigenlijk jammer dat in Nederland geen volksinitiatief bestaat zoals in Oostenrijk, Zwitserland, de Verenigde Staten en Zweden.

Met een berg hantekeningen kan de bevolking in die landen ook zelf allerhande wetsvoorstellen inelkaar zetten waarover eerst het parlement en vervolgens ook de bevolking mag stemen.

Het recht van volksamendement zou nog best eens tot heel interessante wijzigingen kunnen leiden.

Melody

Berichtdoor Melody » 07 mar 2005 18:59

Het is wel heel simplistisch om, als je geen argumenten meer hebt, een afwijkende mening af te doen met een gebrek aan (historische) kennis. Mensen mogen ook een mening hebben die niet op historische kennis gegrond is. Zoals iemand anders al heel terecht opmerkte: als je te veel achterom kijkt struikel over je de steen die voor je neus ligt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mar 2005 23:58

Ik ontzeg niemand het recht zijn of haar mening te hebben en te uiten. Ik behoud mij het recht voor deze mening echter met de mij ter beschikking staande kennis met de grond gelijk te maken als ik de overtuiging heb dat deze mening niet strookt met de mij bekende feiten.

Men kan Europa niet leuk vinden, maar Europa is een feit. Desondanks neig ik tegen de grondwet te gaan stemmen, omdat deze grondwet niet is zoals ik een grondwet graag zou zien. De Amerikaanse grondwet of het Zwitserse Eedgenootschap zijn doorwrochte constituties waarin de verantwoordelijkheden van deelstaten en centrale overheid een stuk beter worden geregeld.

In een (con)federatie is gebaat bij een tweekamerparlement met duidelijke bevoegdheden, vandaar dat ik ondanks mijn grote voorkeur voor het verdiepen van onze Europese Unie, deze grondwet als ontoereikend moet betrachten.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 14 mar 2005 13:44

Optimatus schreef:In een (con)federatie is gebaat bij een tweekamerparlement met duidelijke bevoegdheden, vandaar dat ik ondanks mijn grote voorkeur voor het verdiepen van onze Europese Unie, deze grondwet als ontoereikend moet betrachten.

Het verstand begint door te breken..! :wink:
the most important things in life are not things

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 20:03

Hetgeen niet onverlet laat, dat ik een groot voorstander ben van de Europese Unie met deze kenmerken:

Klein, supranationaal overheidsgezag

* dat in gezamenlijkheid volgens Zwitsers of Amerikaans model (dus tweekamerparlement) beslissingen neemt die alle lidstaten aangaan.
* zich niet met pietluttigheden als de krommingshoek van een banaan of het aantal roodpunten in rood haar bemoeit.
* transparant en democratisch is.
* zich als een bruggenbouwer in de wereld positioneert.
* de burgers voorspoed brengt.

Terug naar “Archief”