Berichtdoor jas » 05 mar 2005 23:05
Het is een interessant onderwerp wat hier aangesneden wordt. Aangezien het handelt over de staat van de mens m.b.t. de eeuwigheid, en het effect hierop van de invloeden die hij in zijn leven ondergaat.
Kan het internet een middel zijn om de mens te redden van de eeuwige ondergang, of anderszins, kan het internet juist een middel zijn waardoor de mens verloren gaat.
Wat het laatste betreft, het antwoord daarop laat zich gemakkelijk geven. Namelijk: nee. Het internet is geen middel waardoor de mens verloren kan gaan. Waarom niet? Wel, de mens zoals hij van nature is, dus na zijn geboorte onveranderd gebleven zijnde, gaat niet verloren, maar is reeds verloren.
Dat is een belangrijke opmerking die ik graag wil plaatsen. Veelal wordt aan de totaal verdorven en verloren staat van de mens voorbij gegaan. Dan doet men het voorkomen alsof de mens door bepaalde dingen te doen of juist te laten, zijn staat voor de eeuwigheid kan verbeteren danwel verslechteren. Dat is dus niet zo, tenzij men instemt met Pelagius en later Arminius, die een belangrijk onderscheid maakten tussen de natuur van de mens enerzijds, die men wel slecht vond, en de hoedanigheid van de mens anderzijds, waar toch nog bepaalde goede dingen godsdienstige elementen in waren overgebleven.
Dus, internet middel van behoud? Ja, God kan elk middel gebruiken om een mens te bekeren, dus ook internet. Anderszins is internet voor de mens een bron van ongerechtigheid. Ik moet hierbij denken aan de geschiedenis van Jozef m.b.t. de vrouw van Potifar. Dan lezen we dat er staat in Gen. 39:10; "en het geschiedde, als zij Jozef dag op dag aansprak, en hij naar haar niet hoorde, om bij haar te liggen".
Dag op dag moest deze godvruchtige man weerstand bieden aan de verleiding van deze hoereerster. Hoevelen van ons (mann.geslacht) zouden deze vuurproef ook weerstaan?
Duidelijk blijkt dat Jozef een waarachtig kind van God was. Daarom zei hij ook: "hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God!". (vers 9)
Als wij dus internet gebruiken moeten we daar altijd maar aan denken en bidden om voor misbruik bewaard te blijven. Wat eerder gesteld werd, dat met internet mensen sneller bekeerd zouden worden dan zonder, acht ik een grove misvatting. De Heere bekeert op Zijn tijd en op Zijn wijze. Daar kan internet een rol in spelen, zeker. Toch meen ik dat er in vroeger tijden, ver voor de tijd van de moderne wereld waarin wij heden leven, meer en krachtdadiger de werking van de Heilige Geest bemerkt werd. De Heere werkt het meest door Zijn Woord. Dat Woord wil Hij vooral zegenen want de Heere doet alles om Zijns Zelfs wil. En dat Woord is Zijn wil. Als je nu dus echt bekeerd wilt worden, lees dan de Bijbel onder biddend opzien om verlichting van de Heilige Geest. Internet voegt in elk geval wat dat betreft niets toe aan wat er al was. En niemand zal ooit verloren gaan omdat hij internet 'gemist' heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )