Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 dec 2004 14:07

pugna schreef: In ieder geval ging Hij naar hen toen op het Woord te brengen.

Maar nu veel mensen zeggen dat ze ook in de kroeg godsdienstige gesprekken hebben, zou ik het volgende wel eens willen weten.

Wie van jullie neemt een bijbel mee naar het cafe?

't Is misschien wel een leuk idee voor een Poll. :P

Niet heel vaak, maar als ik bijvoorbeeld in een café ga Bijbelkringen dan natuurlijk wel. (Kan natuurlijk alleen in een rustig café anders wordt je teveel gestoord)

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 04 dec 2004 11:47

Welke aflevering is dit geweest? Heb het namelijk niet gezien, vermoed ook dat ze het niet online hebben staan....

Code: Selecteer alles

<?php echo "Hello World!"; ?>

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 04 dec 2004 13:19

vlieger schreef:Welke aflevering is dit geweest? Heb het namelijk niet gezien, vermoed ook dat ze het niet online hebben staan....

de aflevering van 20 november, deze staat gewoon online op de site van kopspijkers. Het gedeelte waar dit forum over gaat wordt 'de bar' genoemd!

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 04 dec 2004 20:11

arjan2 schreef:
vlieger schreef:Welke aflevering is dit geweest? Heb het namelijk niet gezien, vermoed ook dat ze het niet online hebben staan....

de aflevering van 20 november, deze staat gewoon online op de site van kopspijkers. Het gedeelte waar dit forum over gaat wordt 'de bar' genoemd!

aha die had ik niet helemaal af gekeken, ga ik dus ook niet doen....

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 05 dec 2004 00:00

vlieger schreef:
arjan2 schreef:

aha die had ik niet helemaal af gekeken, ga ik dus ook niet doen....

ZEER goed idee!

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 06 dec 2004 10:06

Jammer van Jack was net zn fijne vent, ik zal hem is ff mailen.... 8)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 dec 2004 17:34

Ik wil niet teveel woorden meer vuil maken aan dit onderwerp maar wat ik bedoel is dat Jezus in zijn dagen weldegelijk rebels, schoppend en provocerend overkwam. Waarom denk je dat Hij zo'n tegenstand kende? Omdat hij zo braaf en 'heilig' (als in 'netjes') was? Dat denk ik niet...

Daarbij schaar ik internet en fora in hetzelfde rijtje als een kroeg of een tv-programma. Mijns inziens is geen van alleen per definitie fout, maar ook niet per definitie noodzakelijk. Ik ben tenminste niet zo hypocriet dat ik hier onderscheid in maak, velen helaas wel.

Ik heb niet gezegd dat hij een religieus en politiek activist was en/of is. Alleen dat hij tegen de schenen van de gevestigde orde schopte, en dat zegt wel iets...

Ik schaar Jezus echter niet onder de activisten. Ik zet hem absoluut niet in het rijtje van Che Guavarra etc.

Ik kan er slecht tegen dat mensen voor anderen gaan beslissen wat goed en wat fout is. Dat mensen voor anderen gaan beslissen wat mag en wat niet mag. En of het nu een stokpaardje is of niet: het is persoonlijk, een persoonlijke afweging. Die jezelf moet verantwoorden t.o.v. Jezus/God, dat hoeft een ander niet voor jou/mij te doen. Jas hoeft zich niet voor mij te verantwoorden en ik niet voor hem. Over stokpaardjes gesproken: haal eerst de balk uit uw eigen oog...

Met een vriendelijke groet van een gefrustreerd man.

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 07 dec 2004 18:52

kurtyo schreef:Ik wil niet teveel woorden meer vuil maken aan dit onderwerp maar wat ik bedoel is dat Jezus in zijn dagen weldegelijk rebels, schoppend en provocerend overkwam. Waarom denk je dat Hij zo'n tegenstand kende? Omdat hij zo braaf en 'heilig' (als in 'netjes') was? Dat denk ik niet...

Daarbij schaar ik internet en fora in hetzelfde rijtje als een kroeg of een tv-programma. Mijns inziens is geen van alleen per definitie fout, maar ook niet per definitie noodzakelijk. Ik ben tenminste niet zo hypocriet dat ik hier onderscheid in maak, velen helaas wel.

Ik heb niet gezegd dat hij een religieus en politiek activist was en/of is. Alleen dat hij tegen de schenen van de gevestigde orde schopte, en dat zegt wel iets...

Ik schaar Jezus echter niet onder de activisten. Ik zet hem absoluut niet in het rijtje van Che Guavarra etc.

Ik kan er slecht tegen dat mensen voor anderen gaan beslissen wat goed en wat fout is. Dat mensen voor anderen gaan beslissen wat mag en wat niet mag. En of het nu een stokpaardje is of niet: het is persoonlijk, een persoonlijke afweging. Die jezelf moet verantwoorden t.o.v. Jezus/God, dat hoeft een ander niet voor jou/mij te doen. Jas hoeft zich niet voor mij te verantwoorden en ik niet voor hem. Over stokpaardjes gesproken: haal eerst de balk uit uw eigen oog...

Met een vriendelijke groet van een gefrustreerd man.

Leuke mailtje, en aangezien je niet te veel woorden er meer vuil aan wil maken zal ik het ook maar kort houden :lol:

Eerder op het forum heb ik al een keer een meningsverschil met je gehad over de zaken die voorin je mail staan. Ik wilde in deze post dan ook alleen even kort ingaan op de laatste alinea.
Je valt hier jas aan om persoonlijke afweging/keuze etc. Ik denk dat het allemaal niet zo gemakkelijk licht, in de Bijbel staan natuurlijk dingen die anders geintrepeteerd kunnen worden, dat wil niet zeggen dat je de Bijbel als adviesorgaan aan de kant kan schuiven. Ik snap dat je het niet zo radicaal bedoelt, maar als je de discussie van 'goed en kwaad' afdoet met enkel eigen verantwoordelijkheid gaat er (denk ik) wat fout. Als mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet kunnen nemen (absoluut niet persoonlijk bedoelt) moeten ze er op gewezen worden!
:arrow: Jas moet zich trouwens wel degelijk verantwoorden of hij zijn naaste de juiste weg gewezen heeft, als hij jou voorliegt is dat ook een zonde :!:
Tenslotte vind de laatste alinea een loos argument als je bedenkt dat je hier op een forum zit waar over zulke dingen gedicuseerd wordt. Je moet dan ook je eigen daden kunnen verdedigen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 dec 2004 15:06

Beste Arjan:
Je valt hier jas aan om persoonlijke afweging/keuze etc. Ik denk dat het allemaal niet zo gemakkelijk licht, in de Bijbel staan natuurlijk dingen die anders geintrepeteerd kunnen worden, dat wil niet zeggen dat je de Bijbel als adviesorgaan aan de kant kan schuiven.

Ik denk wel dat het zo gemakkelijk ligt. In de Bijbel staan ontzettend veel dingen die heel persoonlijk en interpretatiegebonden zijn. Daarmee zeg ik ook helemaal niet dat je de Bijbel als adviesorgaan aan de kant hoeft te schuiven of zelfs mag schuiven (als christen). Als niet-christen is het al een heel ander verhaal. Maar goed, daar gaan we gemakshalve dan maar even niet van uit. Het feit dat dingen interpretatiegebonden zijn zegt niet dat daarmee de adviesfunctie verdwijnt. Het een sluit het ander niet uit. Alleen gaat het vaak om persoonlijk advies, om wat jij eruit haalt. En natuurlijk kunnen anderen helpen, kunnen denkbeelden van anderen bevordelijk zijn etc. Maar het zijn uiteindelijk 'slechts' handvatten voor wat je zelf uit moet vinden.

Ik snap dat je het niet zo radicaal bedoelt, maar als je de discussie van 'goed en kwaad' afdoet met enkel eigen verantwoordelijkheid gaat er (denk ik) wat fout.

Maar 'goed en kwaad' zijn vaak heel persoonlijk en bij 'goed/kwaad' is vaak sprake van eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk gaat er veel fout, daar hoef je je niet bij neer te leggen maar ik snap niet wat je er aan zou willen doen.

Als mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet kunnen nemen (absoluut niet persoonlijk bedoelt) moeten ze er op gewezen worden!

Wie bepaald of anderen hun (of ik mijn) verantwoordelijkheid niet kunnen (kan) nemen? Wie bepaald wat goed is en wat kwaad? En als jij en ik nu allebei met de bijbel in de hand eens tot andere conclusies komen? (Voorbeelden: homoseksualiteit, seks, sport, afbeelden van Jezus, en nog veel meer discussies die hier in alle hevigheid gewoed hebben op dit forum.)

Jas moet zich trouwens wel degelijk verantwoorden of hij zijn naaste de juiste weg gewezen heeft, als hij jou voorliegt is dat ook een zonde

Helaas heeft Jas het volgens mij fout. En is wat hij zegt niet de juiste weg. Oftewel: we zitten in een vicieuze cirkel. Ik geloof werkelijk dat als je in de 3-enig God gelooft en een relatie met hem hebt je uit genade bij Hem mag komen. Of je nu naar de kerk gaat of niet, of je nu reformatorisch of evangelisch of wat dan ook bent. En nee, ik zeg niet dat je niet moet streven naar eenheid, maar die zal nooit komen.

Tenslotte vind de laatste alinea een loos argument als je bedenkt dat je hier op een forum zit waar over zulke dingen gedicuseerd wordt. Je moet dan ook je eigen daden kunnen verdedigen.

Dit vind ik flauw. Heb je gelezen wat Jas zei? Vind je het in dat licht gek dat ik begon over de balk in het eigen oog? Ik kan mijn eigen daden heel goed verdedigen, maar zal absoluut proberen om niet te oordelen. (En ja, ik faal vaak). Maar uit zijn postings spreekt zoveel veroordeling voor andersdenkenden dat ik er misselijk van word.

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 13 dec 2004 19:05

Op bovenstaande 'post' kan ik wel instemmen. Al moet ik wel zeggen dat de schieding tussen 'goed en kwaad' naar mijn mening duidelijk in de Tien Geboden weergegeven!

De Ongelovige
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor De Ongelovige » 02 mar 2005 01:54

Schitterend deze discussie!
En dat is net wat Spijkerman en consorten los zou kunnen hebben willen gemaakt (wat een vreemde zin).
Was dit ook niet Theo van Goghs insteek? Discussies op gang helpen? Ik vind dat een publiek figuur die vrijheid moet hebben.
En btw ik vond de uitzending perfect getimed en meesterlijk bedacht. Zo tussen alle Islam-reacties door.

Groet
"Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst" Koran Al-Kaafiroen 6
"on·ge·lo·vig (bn.) 2 niet-gelovend, in godsdienstig opzicht"

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mar 2005 13:42

Mijns inziens is het doel van Kopspijkers niet om discussies op gang te helpen, maar om hoge kijkcijfers te halen. Wat de uitkomst van een eventuele discussie is, interesseert ze denk ik geen bal; het is hooguit een bijverschijnsel.
Discussies leveren geen geld op (of dat nou van de reclameinkomsten of overheidsgeld komt maakt daarbij niet uit), kijkcijfers wel.

Het gaat er dus om, om de grootst mogelijke impact op de kijker te hebben. Als daarbij sommige mensen beledigd moeten worden of gekwetst in hun godsdienstige gevoelens, dan doet men dat gewoon.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2005 10:20

Toch heb ik ook hartelijk gelachen om de uitzending. Ik denk niet dat het Jack's bedoeling was om de discussie te starten, daar is Kopspijkers het programma niet voor: puur entertainment met vaak een kern van waarheid en erg grappig...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 mar 2005 00:14

Hoe gek het ook klinkt ; de beste Nederlandse caberetiers waren ooit christelijk. Blijkbaar wordt in deze kringen de beste humor gecreert.
Heb de uitzending gezien, het was een van de mindere uitzendingen. Kopspijkers heeft gigántisch goeie uitzendingen,of ontzettend flauwe.

Dit was een flauwe.

Jack gaat overigens niet over de dingen die 'de typetjes' doen. Maar ook hij was ooit christelijk,en heeft er nu een ontzettende hekel aan,dus hij heeft er naar alle waarschijnlijkheid ook niets aan gedaan om dit te blokkeren.

Ben overigens zeer benieuwd of iedereen ook zo fel reageert als een Hans Teeuwen of een Eric van Muiswinkel (die God speelt in het programma G.de Vader) iets over Allah of Boedha hadden gezegd...

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Kopspijkers is te ver gegaan

Berichtdoor Carl » 28 mar 2005 13:46

arjan2 schreef:Afgelopen zaterdag heeft het tv-programma kopspijkers God de Vader uitgebeeld in haar programma. Een van de caberetiërs van kopspijkers beelde God de Vader uit als een oude man met een lange baard, die ook nog eens de meest grove grapjes maakte. Ik denk dat spijkerman (presentator van het programma) te ver is gegaan. Een typisch voorbeeld van godslastering, waar de laatste tijd zoveel om te doen is (geweest).

Ik heb het programma zelf niet gezien en kan dus niet over de grapjes oordelen.
Maar helaas is het de christenheid zelf, die te weinig aktie onderneemt tegen het beeld van God als de oude man met de lange baard, en dan vaak ook nog op grote afstand en tegenover de mens als een soort superRechter, in plaats van het Leven, de Liefde en de Waarheid zelf, die je alleen kunt naderen door 'genade' en door het 'offer van de Jesus'.

Wijzelf hebben dit beeld in het leven geroepen. Wijzelf nemen geen enkele aktie om dit beeld omver te halen. Het is dan ook nogal hypocriet om boos te worden als buitenkerkelijken deze taak dan van ons over te nemen.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Terug naar “Archief”