Hoi allemaal,
Laat ik eens wat reacties op een rijtje zetten:
Raadgevingen:
‘Zoek “vlottere” mensen om leiding te geven.’ (aan wat? is mijn vraag, groepsactiviteiten of ook één op één bv? ) waar passen die ‘geboren leiders’ binnen het jeugdwerk? Toch niet alleen op de voorgrond of in bv. het bestuur?
Organiseer; preekbesprekingen, jongerenavonden, jeugdhonk, bijbelstudiegroep, sing in, youth-alpha,
Heel wat mogelijkheden/uitdagingen. Bij mij in de gemeente is een jeugdvereniging. Meer is er eigenlijk niet. Dat is jammer. Maar, er is hoop…..
In gesprek gaan met de jongeren….. hierbij niet in verwijten vallen of anderen afstotende “regeltjes” voorlezen.
Maar, Radicaal zijn is toch juist wat de jeugd wil. Als je zomaar een slap praatje verteld, en niet laat zien dat je echt christus volgt en dus een radicale manier van leven hebt, juist dat zien jongeren, dat trekt hen toch ook aan? Laten zien wat je goed en fout vind zegt vaak veel meer dan een gesprek over deze zaken.
Jongeren betrekken in de kerkdiensten/erediensten: ik ben lid van een ger.gemeente. dat wordt heel moeilijk, maar je hebt wel gelijk Marnix. Er is een groot verschil tussen de doordeweekse vorm/cultuur en de kerkelijke vorm/cultuur. Als je deze 2 tot elkaar wilt brengen dan voorzie ik heel wat drempels en valkuilen.
Als eerste al de kerkenraad overtuigen van de noodzaak van dit punt. Daarnaast de praktijk…… heel moeilijk. Onmogelijk misschien zelfs. Om het probleem van de generatie kloof aan te pakken doormiddel van jongeren betrekken bij de kerkdiensten is een verandering van de cultuur nodig, hiervoor is een lange adem nodig. Maar waar begin je?
Genoemd wordt: gebeds groepen,
Ik denk dat het gebed heel belangrijk is. Misschien wel het belangrijkste. Hierin erkennen we de onmacht die in de mensen zelf ligt, de afhankelijkheid. Samen met de Heilige Geest zal er zegen komen op al het werk wat je verricht in Zijn naam.
Citaat:
“En: jongeren willen soms best graag, maar weten niet hoé ze hun ideeën, visies en enthousiasme in de praktijk moeten brengen.
En: soms zit er ook niets anders op dan te accepteren dat de ''vorm van geloven'' van een bepaalde kerk niet bij een bepaalde (groep) jongeren past. Het is dan ook aan de kerk om een goede plaats voor deze jongeren te zoeken.”
Waar ligt de verantwoordelijkheid? (breder: wat is de rol van verantwoordelijkheid binnen het jeugdwerk?)
Ik ben nog nooit in een disco geweest, wel in café (ik kom er nog steeds, ook met de jeugd uit de kerk) volgens mij is er binnen de disco nauwelijks gelegenheid Jezus te volgen….. dat is dus erg moeilijk, misschien moet ik een keer gaan kijken om te weten wat er gebeurt. (alleen het is altijd zo laat;))
Volgens mij is er in een café een heel goede mogelijkheid om een gesprek aan te gaan. Maar mijn vraag, ga je mensen nu op pad sturen om met die lui te gaan praten in een café of kroeg? Wie kan zoiets? En waar moet er dan rekening mee gehouden worden? In iedergeval zal het niet zo zijn dat die persoon komt zeggen dat de jongelui niet in het café horen en dus maar weg moeten gaan. Maar, hoe kun je dit vorm geven binnen georganiseerd jeugdwerk?
Ik heb nog niet alles beantwoord, maar ik zet nu ff mijn reactie op de site…komt dus misschien nog meer. misschien heb ik niet alles genoemd,
hebben jullie vragen, stel ze!
Groeten
Aldo