Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 13:06

PeterD schreef:En wij? Als het curatorium vergadert en moet beslissen over het al dan niet toelaten van de aangemeldde mannen, wat doen wij dan? Vol spanning afwachten? Flink commentaar geven achteraf dat er maar X zijn aangenomen?
Of zijn wij biddend bezig met deze gewichtige zaken, en vragen we de God van hemel en aarde of Hij mannen wilt uitzenden in Zijn wijngaard, en de mannen van het curatorium de wijsheid wilt geven om de juiste beslissing te nemen? Zijn we zo bezig? Of vinden we het veel fijner kritiek te leveren....

wij moeten ons verstand niet uitschakelen. Ik heb gebeden voor het curatorium. En vele mensen met mij. Jaren lang zijn er al mensen bezig om te bidden voor de curatoren. Ik ben er stellig van overtuigt dat heel het curatorium een vast gelopen systeem is.
God eist van ons verantwoordelijkheid. Wij hoeven niet alleen te bidden, maar we moeten ook aan de slag.
Door de jaren heen zijn er dominees opgestaan die het niet met het curatorium eens zijn. Door de jaren heen zijn er mensen geweest die biddend naar de kerkraad zijn gegaan om een verandering in het systeem.
Elk jaar komen er (schat ik) 70 mensen (met de liefde van God in hun hart) naar de kerkraad om door gelaten te worden. Daarvan gaan er 20 door. uit deze 20 wordt een selectief gezeldschap gekozen die aan de norm voldoet van de meest zware ger. gem kerken in nederland (de veluwe).

en ja.. laten we bidden of God mensen in de oogst wil uitzenden. Wat zou God er van zeggen dat je jaar in jaar uit alleen maar bid? Er moet iets gebeuren.. Mijns inziens is het onmogelijk.. maar mischien wil God mensen sturen...
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 09 feb 2005 13:21

Het is gewoon ontzettend moeilijk......
Ik heb eens gehoord van een docent van T -school (die zitten er ook bij tijdens de vergadering) dat het keer op keer weer tot het diepst van hun hart pijn deed zoveel mannen af te MOETEN wijzen.

Hij vertelde dat hij eens een afgewijzen kandidaat naar buiten leide.
Toen kwamen ze bij de buitendeur van de school.
Weet je wat die man zij tegen die docent; Nou hadden ze eindelijk een goeie kunnen krijgen en dan wijzen ze me af.
Toen dacht die Ds zijn wij even blij dat die geen Ds hoefde te worden.

Dus er zijn er ook genoeg waar van het terecht is dat ze afgewezen worden.

Ik las eens van een ds die wel ZEVEN keer was opgegaan en pas de zevende keer toegelaten werd. Later zag hij dat het beter was zo....
.........glashelder..........piiiing

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 13:33

hijwel schreef:wij moeten ons verstand niet uitschakelen. Ik heb gebeden voor het curatorium. En vele mensen met mij. Jaren lang zijn er al mensen bezig om te bidden voor de curatoren. Ik ben er stellig van overtuigt dat heel het curatorium een vast gelopen systeem is.
God eist van ons verantwoordelijkheid. Wij hoeven niet alleen te bidden, maar we moeten ook aan de slag.
Door de jaren heen zijn er dominees opgestaan die het niet met het curatorium eens zijn. Door de jaren heen zijn er mensen geweest die biddend naar de kerkraad zijn gegaan om een verandering in het systeem.
Elk jaar komen er (schat ik) 70 mensen (met de liefde van God in hun hart) naar de kerkraad om door gelaten te worden. Daarvan gaan er 20 door. uit deze 20 wordt een selectief gezeldschap gekozen die aan de norm voldoet van de meest zware ger. gem kerken in nederland (de veluwe).

A. jij bent hartenkenner, dus jij weet beter dan de kerkenraden dat die 70 met de liefde van God in hun hart komen
B. Kerkenraden zijn fout bezig door hen niet door te verwijzen naar het curatorium
C. Veluwe=zwaar gereformeerd

Triest, al die vooroordelen....

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 13:35

hahaha schreef:Het is gewoon ontzettend moeilijk......
Ik heb eens gehoord van een docent van T -school (die zitten er ook bij tijdens de vergadering) dat het keer op keer weer tot het diepst van hun hart pijn deed zoveel mannen af te MOETEN wijzen.

Hij vertelde dat hij eens een afgewijzen kandidaat naar buiten leide.
Toen kwamen ze bij de buitendeur van de school.
Weet je wat die man zij tegen die docent; Nou hadden ze eindelijk een goeie kunnen krijgen en dan wijzen ze me af.
Toen dacht die Ds zijn wij even blij dat die geen Ds hoefde te worden.

Dus er zijn er ook genoeg waar van het terecht is dat ze afgewezen worden.

Ik las eens van een ds die wel ZEVEN keer was opgegaan en pas de zevende keer toegelaten werd. Later zag hij dat het beter was zo....

Ik ken dergelijke verhalen ook. En juist daarom heb ik diep respect voor hen die die keuzen moeten maken. En juist daarom dat het systeem volgens mij gewoon goed is, en ik biddend uitzie naar de beslissingen die genomen worden.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 09 feb 2005 13:46

Ik vind het systeem niet goed...Maar wat voor systeem er ook gehandhaaf word ik ben er van overtuigd dat een zaak van gebed is voor mannenbroederscuratoren(leuk woord he).
En ik geloof ook niet dat ze over 1 nacht ijs gaan. :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 14:15

Daarvan gaan er 20 door. uit deze 20 wordt een selectief gezeldschap gekozen die aan de norm voldoet van de meest zware ger. gem kerken in nederland (de veluwe).

Uhm,
waar komt onze laatste student ook alweer vandaan? HIAmbacht...
Waar komen de curatoren vandaan? Volgens mij toch werkelijk niet allemaal van Veluwe.

Hijwel, je gaat te kort door de bocht.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 09 feb 2005 14:33

TheKeimpe schreef:
Daarvan gaan er 20 door. uit deze 20 wordt een selectief gezeldschap gekozen die aan de norm voldoet van de meest zware ger. gem kerken in nederland (de veluwe).

Uhm,
Waar komen de curatoren vandaan? Volgens mij toch werkelijk niet allemaal van Veluwe.

Daarnaast klopt de redenering ook niet. Waarom zouden 'lichte' kerkenraden geen mensen doorsturen?

HI Ambacht is de laatste jaren 'hofleverancier'. 3 van onze ouderlingen vertrokken in een paar jaar naar R'dam. :roll:
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 14:41

A. jij bent hartenkenner, dus jij weet beter dan de kerkenraden dat die 70 met de liefde van God in hun hart komen

ik ken mensen ja die de liefde van God in hun hart hebben maar afgewezen zijn. (hoeveel er met die liefde afgewezen worden weet ik niet). aan de vruchten zul je ze kennen!

B. Kerkenraden zijn fout bezig door hen niet door te verwijzen naar het curatorium

waarschijnlijk wel.. volgens het curatorium. er komen er 20 door de kerkraad.. en 17 van de 20 vindt het curatorium toch niet geschikt.

C. Veluwe=zwaar gereformeerd

dit is gewoon een fijt dus geen vooroordeel

Triest, al die vooroordelen....

dit is geen vooroordeel, maar het logisch laten lopen van je verstand. Er zit echt iets niet goed hoor!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 14:43

TheKeimpe schreef:

Uhm,

ik zeg ook niet dat ze allemaal van de veluwe komen.. maar dat ze iig moeten voldoen aan de eisen van de zwaardere gergemmers.

een harrinck en een vreugendenhil komen er echt niet meer door heen hoor.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 09 feb 2005 14:59

Mee eens :( tot mijn grote spijt moet ik je gelijk geven :( :cry: :|

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 15:22

En ik geef je geen gelijk.

Als ik kijk naar de laatste jaren dan zie ik zowel dominees die je zou plaatsen in de lijn van Moerkerken, in de lijn van Mouw maar ook in de lijn van Harinck.
Ik heb geen zin om namen te gaan noemen, hoewel de verleiding erg groot wordt.
Mogelijk hebben jullie een wat selectieve kennis van de in ambtsjaren jonge dominees van onze kerk.

Zie je eigenlijk het positieve nog wel in de Ger. Gem.? Zo ja, kijk daar dan alsjeblieft weer eens naar. Al dat gez* over zwarigheid zorgt alleen maar voor zwarigheid.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 09 feb 2005 15:29

TheKeimpe schreef:En ik geef je geen gelijk. (...) Zie je eigenlijk het positieve nog wel in de Ger. Gem.? Zo ja, kijk daar dan alsjeblieft weer eens naar. Al dat gez* over zwarigheid zorgt alleen maar voor zwarigheid.

Bedankt The Keimpe, mooi antwoord! Ik ben er van overtuigd dat God met Zijn Heilige Geest werkt in de GerGem (en ook in andere kerken). En ik ben er van overtuigt dat er ondanks alle negatieve geluiden ook veel positiefs gebeurt en zal blijven gebeuren!

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 09 feb 2005 15:49

He The Keimpe,
Wil je wel namen noemen, al je echt niet wil; niet doen hoor!!
Maar graag...
Ik kan me namelijk niet iemand heugen die in de lijn van Vreug. of Harink staat kan best dat er wel zijn.
En verder ben ik niet negatief over de gergem maar over het systeem van het curatorium. :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 15:50

Beste Hijwel,

Heb je er al eens met je kerkenraad over gesproken? Heb je wel eens een brief aan de leden van het curatorium gestuurd?

Als je gegronde bezwaren hebt, moet je bij hen zijn.
Daarnaast hou ik niet van kreten als "die en die zouden er nu niet door heen komen". Dat weten we niet, dus kunnen wij er geen oordeel over vellen.

Laten we in ons gebed de mannen van het curatorium opdragen en vragen of God, die de harten kent, hen wilt helpen met het maken van de beslissingen.
Je zei eerder dat gebed niet genoeg is, maar dat er ook actie moet komen. Ik denk dat jij persoonlijk je grieven maar aan de kerkenraad/curatorium moet melden. Daarnaast, áls zij fout bezig zijn, zou God niet machtig zijn daar in te grijpen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 15:50

TheKeimpe schreef:En ik geef je geen gelijk.

Als ik kijk naar de laatste jaren dan zie ik zowel dominees die je zou plaatsen in de lijn van Moerkerken, in de lijn van Mouw maar ook in de lijn van Harinck.
Ik heb geen zin om namen te gaan noemen, hoewel de verleiding erg groot wordt.
Mogelijk hebben jullie een wat selectieve kennis van de in ambtsjaren jonge dominees van onze kerk.

Zie je eigenlijk het positieve nog wel in de Ger. Gem.? Zo ja, kijk daar dan alsjeblieft weer eens naar. Al dat gez* over zwarigheid zorgt alleen maar voor zwarigheid.

ja mischien wel een sellective kennis. Maar ik zie het niet positief in met de ger. gem. Ik zie het wel positief in met de jeugd!

Terug naar “Archief”