joepie schreef:Kijk voor mij is het ongeloofwaardig dat iemand dus in tongentaal spreekt. Wie zegt dat hij niet gewoon maar wat staat te wouwelen en iemnd die het uitlegt zij eigen verhaaltje staat te houden. Wie zegt dat het tongentaal is?
Wie zegt dat het niet zo is? Je sluit al iets bij voorbaat uit omdat je er niet in gelooft. Zo zou ik ook kunnen zeggen. Ik geloof niet in God... waarom niet... Hij heeft zich nog nooit aan mij laten zien.
Ik zou het dus gewoon niet geloven. Ik zou me belazerd voelen als het zou gebeuren, want ik kan niet controleren of het wel echte tongentaal is. Wie kan dat wel?
Uiteindelijk gaat het inderdaad om geloven... als je het niet gelooft zul je het ook niet zien. Het blijft een feit dat het in de bijbel staat en dat het volgens de bijbel tot opbouw voor de gelovigen is. Het enige wat wij moeten doen is zijn beloften geloven.
Laten we nu we gewoon met elkaar kunnen spreken dat dan ook maar in onze moerstaal doen. En de tongetaal is alleen maar stichtelijk als het uitgelegt wordt, en dan nog zou ik er zeer sceptisch tegnover staan. Voor mij zou het dus niet stichtelijk werken, eerder lachwekkend.
Het valt zeker niet te ontkennen dat we elkaar het beste stichten met het leren uit de bijbel en de profetie... (hoe staan jullie daar tegenover?). Maar daarmee worden de andere gaven van God nog niet tot onnut.
Daarom ben ik blij dat er bij ons andere gaven van de Geest de overhand hebben.
Volgens mij blijft het ongezond als er in de gemeente gaven ontbreken. We hebben ze niet voor niets gekregen. Het spreken in tongen heeft ook functie, je verheerlijkt er God mee op een wijze dat je dichter bij God komt. Je bidt namelijk dan door woorden die je zelf niet kunt begrijpen maar die de Heilige Geest door jou heen bidt. Op die manier kun je God lofprijzen op een wijze die alle verstand te boven gaat. En ik kan me voorstellen dat veel mensen die opgegroeid zijn in deze Verlichtingsmaatschappij hier erg veel moeite mee hebben (reken mij zelf er ook toe!). Veel kritiek op gaven in het algemeen komt voort uit een tijdsgeest... het is meestal geen bijbelse geest. Ik hoef bijvoorbeeld alleen het uitdrijven van demonen of de gave van profeteren te zeggen... en je krijgt nog meer felle reacties...