Gaven van de geest: Wonderen doen, tongentaal enzovoort...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 04 mar 2003 14:15

Wilko schreef:Kan iemand in tongen spreken, laat hij er in de prive-sfeer gebruik van maken tot eer van God en nut van zijn eigen ziel. Maar drijf het niet, word niet mismoedig als je het niet kunt, en verplicht er niemand toe.

Als eerste: Goed verhaal, Wilco. Ik heb het met aandacht zitten lezen. Ik ben eens in een gemeente geweest, waar de predikant het iedereen aanmoedigde om in tongen te spreken, maar waar het vervolgens niet uitgelegd werd wat er allemaal gezegd werd. En daar was ik het zelf ook niet zo mee eens.

Ik ken echter ook mensen die het spreken in tongen toepassen om naar God te bidden (dus: zoals je opmerkt 'in de prive sfeer' en 'tot eer van God'). Omdat het een taal schijnt te zijn waarmee je God veel beter kunt loven dan je met je gewone mensentaal kunt doen. Waarom zij die gave hebben weet ik niet precies, een van de jongens die het doet, heeft me verteld dat hij specifiek om die gave gebeden heeft, omdat het hemzelf opbouwde en God loofde (zoals het in korinthe staat).

Ik weet wel dat het kunnen spreken in tongen geen doel moet worden, maar slechts een (niet noodzakelijk) middel. Maar als God het fijn vindt, mag je toch om die gave bidden?

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 04 mar 2003 15:11

memmem, dat voorbeeld van satans misbruik van tongentaal komt uit het boek ' Domein van de slang' van Ouweneel. Ja, ook tongentaal is het domein van de slang. Boute opmerking? Nee. Satans is de grote imitator van God dus ook tongentaal zal door Satan worden misbruikt. Niet dat alle tongentaal demonisch is, dat zeker niet maar pas op ! Ook tibetaanse monniken en oosterse mytici spreken in tongen en wie wil beweren dat dat van God komt?

Satan KAN tongentaal misbruiken en doen voorkomen als iets wat van God komt, terwijl hij zijn demonische invloed via tongentaal kan vergroten

argumenten:
> Sommige bewegingen die aan tongentaal doen stellen de Heilige Geest boven Jezus (=onbijbels)
> Ook in de roomse kerk is tongentaal 'in', zo dit echt van God komen?
> Sommige geestelijke leiders van pinkstergroepen die in tongen spreken en het geloof vaarwel zeggen, gaan vervolgens verder als spiritistisch medium!
> wat memem al al voorbeeld gaf van tongentaal wat godslastering bleek.
> een eigenschap van bezetenheid is dat men in tongen spreekt.

Ik wil de mensen die goede ervaringen hebben met tongen niet afkraken, maar alleen waarschuwen. Pas op! Niet alle tongentaal komt van God maar zeker ook niet alles van satan.

bij alles wat wij doen geldt: Beproef alle dingen of zij van God zijn.
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 mar 2003 15:36

Ook tibetaanse monniken en oosterse mytici spreken in tongen en wie wil beweren dat dat van God komt
wie wil beweren dat dat niet van God komt?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 04 mar 2003 16:12

En van de geestelijke gaven, broeders, wil ik niet, dat gij onwetende zijt. Gij weet, dat gij heidenen waart, tot de stomme afgoden eengetrokken, naar dat gij geleid werdt. Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest. En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest; En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere; En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt. Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is. 8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest; En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.
En een ander de werkingen der krachten en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen. Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil. Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus. Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt. Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden. Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam? Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn? Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.

Over de gaven staat dit in de bijbel.

Volgens mij kunnen wij hier een aantal punten uit leren.

1. Iets is geen gave van de Heilige Geest als de persoon met die gave Jezus Christus vervloekt. Niemand kan zeggen Jezus is Heere dan door de Heilige Geest. Dit is volgens de bijbel de manier waarop je iets of iemand kunt toetsen.

2. Er zijn verschillende gaven die allen even belangrijk zijn. De mensen met ieder hun afzonderlijke gaven worden vergeleken met lichaamsdelen in dit stukje. En volgens dit stukje is elke persoon met gave van evenveel belang. Als een deel lijdt lijdt het hele lichaam.

3. De gaven zijn voor iedere gemeentelid. Er is geen select groepje dat alle gaven heeft.

4. Er is als het goed is plaats voor ook bovennatuurlijke gaven in de gemeente, zoals gaven van gezondmaking, het spreken in tongen, het onderscheiden van geesten, van profetie.... gaven die in veel kerken niet ontbreken (Denk ik) maar wel worden onderdrukt. Dit is niet te verdedigen volgens het Nieuwe Testament en is mijns inziens een vrucht van de verlichting, waarin alles rationeel werd wegverklaard en waarin een scepsis ontstond aangaande het bovennatuurlijke (advies: Geestelijke strijd van Mart Jan Paul is een goed boek voor een overzicht)

Om tot een scherpe slotsom te komen: het is bijbels niet houdbaar om de gaven van het spreken in tongen, gebedsgenezing, profetie en het onderscheiden van geesten, te verwerpen zodat er geen ruimte is in de gemeente om ze toe te passen. Het komt eerder voort uit een verlichtingstraditie van ongeloof in het bovennatuurlijk -> ongeloof in Gods kracht.

Om nog kort in te gaan op het argument van de liefde als belangrijkste gave: deze tekst wordt veelal verkeerd opgevat. Paulus beoogt hiermee te zeggen dat de liefde de hoofdgave is. Al die andere gaven zijn een uitwerking van de hoofdgave. Ze dienen tot liefde naar elkaar toe. Het is dus niet zo dat door de liefde de gaven overbodig zijn geworden. Paulus stelt in Korinte dat de gaven overbodig worden als er geen liefde is. Als je het eerste betoogt dan mag je ook niet wijs meer zijn, geen kennis meer overdragen en wat dies meer zij.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 04 mar 2003 18:19

Ik geloof best in bovennatuurlijke gave, maar ik wil wel benadrukken dat wij heel voorzichtig met deze dingen moeten omgaan. Het zijn dingen van de hogere wereld ( de wereld van God, engelen en demonen) en daar moeten wij voorzichtig mee omgaan.

Surfer, ik denk dat die tibetaanse monniken niet in tongen spraken door God, maar door de vorst der duisternis ( Satan dus)
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 04 mar 2003 20:08

Een beetje kerk heeft minimaal 1 uitlegger.
Er zijn vast wel meerdere "uitleggers" in de gemeente aanwezig. Het hoeft niet altijd a la minute uitgelegd te worden. Laten we alsjeblieft geen regels en voorwaarden gaan stellen waarbinnen het spreken in tongen alleen is toegestaan.

Geef Heilige Geest de ruimte, en geen strak harnas van regeltjes/wetten.
1 Korintiërs 14
1 Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke [gaven], maar meest, dat gij moogt profeteren.
2 Want die een [vreemde] taal spreekt, spreekt niet den mensen, maar Gode; want niemand verstaat [het], doch met den geest spreekt hij verborgenheden.
3 Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting, en vermaning en vertroosting.
4 Die een [vreemde] taal spreekt, die sticht zichzelven; maar die profeteert die sticht de Gemeente.
5 En ik wil [wel], dat gij allen in [vreemde] talen spreekt, maar meer, dat gij profeteert; want die profeteert, is meerder dan die [vreemde] talen spreekt, tenzij dan, dat hij het uitlegge, opdat de Gemeente stichting moge ontvangen.
6 En nu, broeders, indien ik tot u kwam, en sprak [vreemde] talen, wat nuttigheid zou ik u doen, zo ik tot u niet sprak, of in openbaring, of in kennis, of in profetie of in lering?i/i]

[quote]1 Kor 14:28: [i]Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.

Het bewijs van de vervulling met de heilige geest is het spreken in tongen. (lees Hand. 10:44,45) Tongentaal is
geestelijk bidden. Het geeft de heilige Geest de gelegenheid te geven met gezag op te treden tegen alle geestelijke
boosheden in de lucht.

Tongentaal is het geestelijk bidden tot God.

De satan is bijzonder angstig voor dit wapen en heeft in alle kringen van gelovigen deze waarheid dermate vertekend en Gods volk zo "tegengemaakt", hij heeft naar fouten gezocht en dit overgeaccentueerd, zodat het spreken in tongen in "nette kerkelijke" kringen taboe is en geweerd wordt. zijn taktiek is bijzonder doorzichtig, het is duidelijk dat hij dit wapen meer vreest dan wat dan ook.

Het teken van het spreken in tongen bij de doop in de heilige Geest is nog niet altijd de gave. De gave van het spreken in tongen is: de door God gegeven bekwaamheid om in tongen te kunnen spreken en dat naar onze eigen wil.

Het overkomt je niet, het is een keuze!

Tsja of je nu redeneert dat het niet nodig is bij God, wil ik je toch wijzen op de tekst in 1 cor. 14:5. Ik wilde wel dat gij allen in tongen spreekt.
Paulus spreekt in deze brieven zichzelf niet tegen, maar er is telkens een
aanvulling. Als je bidt in tongen, bidt je geest, maar je verstand blijft onvruchtbaar.
Klinkt dom, maar je geest is je nieuwe ik , je nieuwe mens, de nieuwe schepping in jou, die je bij je wedergeboorte ontvangen hebt.
Een christen hoeft niet verstandig te zijn, maar te zijn als een kind.

Het dwaze Gods is wijzer dan de mensen. (1 cor:25)

De heilige Geest dringt je niet om te spreken in tongen.
Bidden in tongen is bidden in geest. Dus: je geest bidt, maar je verstand blijft onvruchtbaar.
Je geest is, in dit verband, je nieuwe ik (mens) of schepping die je bij je wedergeboorte hebt ontvangen. De tongentaal komt niet uit je verstand. Je geeft als het ware je eigen persoon/je verstand in de dood voor het Woord van Jezus.

Geestelijk gezien stap je, als je kinderlijk eenvoudig in nieuwe tongen gaat spreken, in het Koninkrijk der Hemelen. (zie ook Matth. 18:3)
Als je eerst bidt met je geest en daarna bidt met je verstand, dan wordt ook het bidden met het verstand door Gods Geest geleid en geïnspireerd. Daarom is het goed en nuttig om te doen zoals Paulus zegt: Eerst bidden met de geest en dan bidden met het verstand.(1 cor. 14:15)

Tongentaal is om jezelf te stichten/bouwen in relatie met God. Een geheim taal tussen jou en God.
Het is ook een wapen.
1 der geestelijke wapenrusting (zie Efeze 6:10-20) Boze machten en demonen wijken voor dit wapen. Dit is waarheid.

Het is een heel krachtig wapen.
Echter kan er ook een woord voor de gemeente in tongentaal uitgesproken worden door iemand en dan natuurlijk uitgelegd worden. Dit woord is altijd tot opbouw v/d gemeente.
Profetien kunnen in liefde vemanend zijn, bemoedigend en ook tot opbouw v/d gemeente dienen.

Als iedereen in de kerk op het zelfde moment in tongen bidt, dan is dat om zichzelf te stichten en als je een woord
ontvangt voor de gemeente dan kan dat vertaald worden door jezelf of iemand anders die ook dat woord heeft ontvangen.

De reguliere kerken praten wel over de heilige Geest, maar laten Hem niet werken. Jammer, maar zonder leiding van de Heilige Geest gebeurt er niks.

Het is maar hoe de ander in de kerk erop reageerd. Als je hardop in tongen bidt voor jezelf te stichten, dan hoeft het niet altijd te worden vertaald omdat die ander dat zou willen omdat het anders een zinloos iets zou zijn. Of op die manier van "kijk mij nou ik spreek in tongen!"
Kortom, het verschild per kerk of zoiets als normaal wordt beschouwd.
Bij ons in de kerk is het normaal als je in tongen spreekt/bidt. Je wordt niet aangekeken van : "Het moet nu snel vertaald worden anders is het niet goed".
Laat de heilige Geest z'n gang gaan en dwing niks af, relax!
Paulus is een ferm voorstander van tongentaal. Echter worden de misverstanden gemaakt door: mensen. Het soort mensen dat kritiek levert op de werken van de heilige Geest.
In tongen spreken is niet iets wat je moet doen, zeer zeker niet! Deze mensen zetten de deur niet open voor de vrije werking van de Heilige Geest.
De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Jammer is dus
dat er over dit onderwerp gediscussed is eigenlijk. 1 Cor. 14:2 "Want wie in een tong spreekt, spreek niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen".

Dus: als je in tongen bidt, sticht je jezelf in relatie met God.
1 Cor. 14:3 Maar wie profeteert spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. Wie in een tong spreekt sticht zichzelf, maar wie profeteert sticht de gemeente.
Dus: als je profeteert, sticht je de gemeente. Hoe sticht je de gemeente?
Door de in tongen ontvangen profetie te (laten) vertalen.
Ander heeft de gemeente er idd niks aan.
Toen ik vervuld werd met de heilige Geest moest ik ook lachen, zomaar. Pure vreugde Gods, heerlijk!
Dat is de vreugde van Gods Geest die in je komt. Laat het toe en blijf ontvangen wat God voor je heeft.
Als mensen genezen worden van psychische klachten, dan kan er
vanalles worden uitgegooid!
Letterlijk te zien aan houdingen, soms schreeuwen etc. en zeg maar figuurlijk doordat boze machten en demonen iemand moeten verlaten door de Naam van Jezus.

Je kan in gedachten tongen spreken of heel zachtjes of gewoon hardop in de m'n kerk of gewoon hardop waar het mogelijk is: thuis, op 't strand of in het bos of in de auto, op de scooter.Maakt niet uit.
Het is ook een wapen. demonen vluchten er voor weg met de staart tussen de benen.
Dus als je eens iets rottigs meemaakt, je wordt dudielijk aangevallen door de vijand (satan werkt door mensen heen) dan kan je dus stilletjes in tongen er tegen aan gaan! En demonen wijken, ze moeten er niks van hebben.
Flauw, maar tongentaal valt niet te beredeneren met ons petit menselijke verstand. Je kan ook zingen in tongen!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 20:19

Gaven van de Geest zijn goed, maar er zijn betere dingen. De vrucht van de Geest is belangrijker.

Galaten 5:22
22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid , zelfbeheersing.
23 Tegen zodanige mensen is de Thora niet.

Tussen de hoofdstukken 12 en 14 van 1 korintiers ligt hoofdstuk 13 van de liefde. Vandaar dat 13 een ongeluksgetal is in deze wereld, want de wereld kan niet op tegen de liefde.
Al heb ik de gave van tongetaal, maar kende geen liefde ik was slechts een kerkklok die slechts een hoop kabaal maakt, maar niets zegt.
1 korintiers 13:1,2
1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had , en alle geheimenissen en alles , wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette , maar ik had de liefde niet, ik ware niets.

Gaven van de Geest zijn goed, maar richt meer op de Vrucht van de Geest. Voordat je het zwaard (de gaven) kunt hanteren moet je eerst leren om ermee om te gaan(de vrucht).
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 04 mar 2003 21:47

Waarom merk ik op allerlei manieren een soort van tegenstand tegen tongentaal. Het wordt wel geaccepteerd, ze kunnen er niet omheen, het staat geschreven in de bijbel, maar het wordt als het ware heel slinks opzij geschoven. Vreemd.
Waarom wordt het niet gesproken in de reguliere kerken? Waarom wordt het in een strak harnas gegoten, en zodra het maar iets afwijkt van de letter, is het niet goed. Is er na al die jaren dan niet 1 uitlegger in de kerk te vinden? Er is niks verandert in de gemeente Gods.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 22:32

007 schreef:Waarom merk ik op allerlei manieren een soort van tegenstand tegen tongentaal. Het wordt wel geaccepteerd, ze kunnen er niet omheen, het staat geschreven in de bijbel, maar het wordt als het ware heel slinks opzij geschoven. Vreemd.
Waarom wordt het niet gesproken in de reguliere kerken? Waarom wordt het in een strak harnas gegoten, en zodra het maar iets afwijkt van de letter, is het niet goed. Is er na al die jaren dan niet 1 uitlegger in de kerk te vinden? Er is niks verandert in de gemeente Gods.

Vindt je het gek? 2000 jaar zijn deze dingen verborgen geweest, door de kerken. In deze periode kwam het zeker voor, maar ondergronds.
Nu de kerk op zijn gat ligt en iedereen eigenlijk maar doet waar hij of zij zin in heeft, geeft het veel commotie. De 1 korinthebrief was een oproep van Paulus om orde en rust. Hij keurt de genade gaven niet af hij spoort juist aan om ze te gebruiken, want ze zijn bedoelt als getuigenis. Hele mooi vindt ik de manier waarop de apostel zijn brief heeft opgesteld. Midden in zijn betoog over de geestes'gave stapt hij plots over op de liefde als zijnde het belangrijkste. En dat probeer ik duidelijk te maken of met de woorden van de apostel:
1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

Iemand die gestreeft heeft naar de God'sliefde ontvangt meer dan wie zich focust op de gaven van de Geest, want onderschat satan en zijn trawanten niet. De gaven van de Geest kan hij nog wel aan, maar de liefde is funnest voor hem.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 04 mar 2003 22:43

Maranatha schreef:
007 schreef:Waarom merk ik op allerlei manieren een soort van tegenstand tegen tongentaal. Het wordt wel geaccepteerd, ze kunnen er niet omheen, het staat geschreven in de bijbel, maar het wordt als het ware heel slinks opzij geschoven. Vreemd.

Vindt je het gek? 2000 jaar zijn deze dingen verborgen geweest, door de kerken. In deze periode kwam het zeker voor, maar ondergronds.
Nu de kerk op zijn gat ligt en iedereen eigenlijk maar doet waar hij of zij zin in heeft, geeft het veel commotie. De 1 korinthebrief was een oproep van Paulus om orde en rust. Hij keurt de genade gaven niet af hij spoort juist aan om ze te gebruiken, want ze zijn bedoelt als getuigenis. Hele mooi vindt ik de manier waarop de apostel zijn brief heeft opgesteld. Midden in zijn betoog over de geestes'gave stapt hij plots over op de liefde als zijnde het belangrijkste. En dat probeer ik duidelijk te maken of met de woorden van de apostel:
1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

Iemand die gestreeft heeft naar de God'sliefde ontvangt meer dan wie zich focust op de gaven van de Geest, want onderschat satan en zijn trawanten niet. De gaven van de Geest kan hij nog wel aan, maar de liefde is funnest voor hem.

aja, volledig mee eens.

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 06 mar 2003 12:34

[quote="TheEdge]

Ben ik het niet mee eens. Je kunt ook bidden om een (of meerdere) van die gaven. En ze dan ontvangen.

[/quote]

volgens mij zijn de gaven al toebedeeld maar die moeten we wel herkennen en activeren.
God heeft jou gemaakt als volledig mens, met alle gaven die je nodig kan hebben. Maar die gaven moet ik misschien nog ontdekken. Ik mag wel bidden om ze te ontdekken.
Dag aan dag draagt Hij ons

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 mar 2003 12:41

Ik geef de voorkeur aan meer praktische gaven, waar je iets aan hebt.

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 06 mar 2003 12:51

surfer schreef:Ik geef de voorkeur aan meer praktische gaven, waar je iets aan hebt.

Ik snap eigelijk niet helemaal wat je hiermee zeggen wil. Kun je dat uitleggen?
Dag aan dag draagt Hij ons

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mar 2003 13:00

Volgens mij zijn er vbel gaven van de Geest. Je naaste liefhebben, goed voor elkaar zorgen, je gezin goed besturen, bijbel kunnen uitleggen, kunnen luisteren, zingen, muziek maken, enz enz.
Ik ben blij dat er bij ons in de kerk gewone duidelijke taal wordt gesproken, voor iedereen begrijpelijk en verstaanbaar, kijk dat vind ik nu een grote gave van de Geest.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 mar 2003 13:09

ja, precies joepie.
Dat onverstaanbare gebrabbel, wie heeft er wat aan? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje belachelijk gedoe. Het lijkt me meer een beetje je remmen losgooien. Ik geloof niet aan gaven waar mensen geen nut bij hebben.

Terug naar “Archief”