Kanseltaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Kanseltaal

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 10:52

Ik zat gisteren in de Ger. Gem en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
2. Door de Hel naar de Hemel
3. Je moet met een strop om je keel naar de Hemel
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen
6. Geestelijke boosheden in de lucht
7. Nimmereindigende eeuwigheid

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?
Laatst gewijzigd door Raido op 07 feb 2005 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2005 10:57

Komt er ook eentje achter. Natuurlijk is dat niet aantrekkelijk voor buitenkerkelijken. En ook niet voor veel christenen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 10:59

Dat het niet aantrekkelijk is, is mij duidelijk maar daar gaat het me niet om, maar de termen, ok het zijn nu wat zware termen die mij te binnen schoten maar ook gewone termen die wij wel kennen, zoals schellen voor je ogen...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2005 11:01

Raido schreef:Dat het niet aantrekkelijk is, is mij duidelijk maar daar gaat het me niet om, maar de termen, ok het zijn nu wat zware termen die mij te binnen schoten maar ook gewone termen die wij wel kennen, zoals schellen voor je ogen...

Schellen die van je ogen wegvallen, dat is toch wel een bekend spreekwoord. Maar ik heb ook weleens een preek gehoord van een PKN-dominee die zo filosofisch was en zoveel beeldspraak gebruikte dat ik er nix meer van snapte. Bedoel je dat?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2005 11:03

Binnen de kerkelijke wereld inderdaad wel, maar dacht je nou echt dat iemand die dat nooit hoort, direct zou begrijpen wat schellen zijn? Inderdaad dat bedoel ik ja...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 10 jan 2005 11:09

Niet iedere preek is ook bedoeld voor mensen die er niets van weten. Ik denk zelfs dat de meeste preken bedoeld zijn voor een gemeente die iedere week het woord hoort. Dat hoort bij het karakter van een gevestigde christelijke gemeente. Dat daar een bepaald taalgebruik bij hoort is onvermijdelijk. Voor velen is het de taal van hun geloofsbeleving.

Probeer nu eens de positieve kant van de kanseltaal te zien. Doordat mensen er niet zoveel van begrijpen zullen ze veel vragen hebben en kun je wel uitleggend bezig zijn ten opzichte van je onkerkelijke collega/buurman/studiegenoot.

Ik denk dat een preek voor een niet-christen altijd veel vragen op zal roepen. Dat zal altijd zo zijn.

We moeten het natuurlijk zo moeilijk mogelijk maken, maar bepaalde eigen zegswijzen behoeven we heus niet op te geven. Zou bijvoorbeeld een niet-christen de diepe betekenis van het woord Zaligmaker kennen? Ik zou daarom dat woord niet graag opgeven.
The one thing you can give and still keep is your word.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2005 11:35

Maarten, dat is niet in alle kerken zo. Ik ga regelmatig naar een internationale kerk en daar is de preek altijd laagdrempelig en goed te begrijpen voor iedereen. De diepgang moet je zoeken in de bijbelstudiegroepen.
In Amstelveen is sinds een aantal weken ook een vrijgemaakte kerk opnieuw gestart, ook met als doelgroep buiten- en randkerkelijken. Ook daar is de preek te begrijpen voor ieder mens en daar zit ook nog redelijk wat diepgang in. Er wordt gewoon een bijbeltekst uitgelegd en er wordt de link gelegd met het hier en nu. Dat kan heel goed met woorden die iedereen kent.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Kanseltaal

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jan 2005 11:39

Raido schreef:Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?

Raido, ik begrijp je punt,
maar ga eens met een bouwvakker praten. Begrijp jij in een keer wat hij allemaal bedoelt? Of met een andere vakman. Ga praten met een groep skaters, snap jij hun taal? Ga praten met een groep jongeren van allochtone afkomst, die slang spreken, versta je het?

Wat ik wil zeggen: Iedere subcultuur heeft zijn eigen spraakgebruik. Dat valt niet te voorkomen. Iemand die nog nooit van begrippen als zonde, schuld en genade heeft gehoord, je komt ze niet zo heel veel tegen in onze Nederlandse cultuur, zal deze woorden ook niet direct begrijpen, terwijl je ze NIET weg kunt laten als je de Bijbelse boodschap verkondigt.

Nu zijn bovenstaande woorden wel iets extremer, maar een groot aantal is wel te begrijpen als je maar thuis bent in de Bijbel. En dat lijkt me niet erg onredelijk, vanuit kerkelijk oogpunt gezien. Je mag er van uit gaan dat binnen de christelijke subcultuur de Bijbel wel bekend is, toch?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 11:42

Het gebruiken van dergelijk taalgebruik is een teken van armoede. De beste man weet niet in normaal Nederlands uit te leggen wat hij bedoelt. Ook al heb ik een semi-Reformatorische achtegrond, van de 7 genoemde begrippen heb ik bij slechts één het gevoel dat ik begrijp wat hij bedoelt.

Zolang men deze taal bezigt kan men niet bezig zijn met de opdracht die Jezus ons gegeven heeft: het maken van iedereen tot zijn discipelen. Dit taalgebruik is een grote belemmering hiervoor. Jammer dat men dat vergeet en zich niet wat meer richt op de hedendaagse mens. De mensen uit vorige eeuwen hebben niets meer aan dit taalgebruik omdat zij niet meer leven, men moet zich richten op de hedendaagse mens en deze tot God brengen. Het gebruik van dit soort taal belemmert dat.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 jan 2005 11:44

[quote="Raido"]Ik zat gisteren in de Ger. Gem in Scherpenzeel en verwonderde me over de verschikkelijke termen die in de preken voorkomen, ik volg het wel (Ds. Lamain). Maar stel dat je iemand mee neemt naar je kerk, en die hoort een preek lezen of live, met de volgende termen.

1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Enz...

Snapt die persoon dan ook maar iets van die preek? Zal hij ooit weerkomen?[/quote]

Jij heb nog geluk dat je het snapt..!

Ik heb het ook weleens gezegd tegen mijn dominee maar dan zegt-ie: "Als je het vaker hoort en ernaar vraagt wat het betekent dan snap je het wel."

Alleen: het onthouden he??

Ik weet ook niet waarom het nodig is. Goed, het vertolkt misschien het geloofsleven van bepaalde bijbelfiguren en ook nog wel van mensen nu die dicht bij God leven... maar dan nog zou het wel leuk zijn als ik het snapte.
the most important things in life are not things

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 11:45

TheKeimpe schreef:
1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Nu zijn bovenstaande woorden wel iets extremer, maar een groot aantal is wel te begrijpen als je maar thuis bent in de Bijbel. En dat lijkt me niet erg onredelijk, vanuit kerkelijk oogpunt gezien. Je mag er van uit gaan dat binnen de christelijke subcultuur de Bijbel wel bekend is, toch?

Ik ben toch redelijk thuis in de bijbel, maar ik kom dergelijke termen niet tegen, behalve dan roepstemmen. Daarnaast vraag ik me af of sommige termen wel kloppen:

Door de hel naar de hemel: Moet je eerst naar de hel voordat je in de hemel komt; gelooft deze man in het vagevuur?
Je moet met een strop om je keel naar de hemel: hoe moet ik dat voor me zien? de gang naar de hemel is allesbehalve een moeilijke weg, ook al is het leven hard en moeilijk en vol twijfel, God staat je bij.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 jan 2005 12:01

Sabra schreef:
TheKeimpe schreef:
1. De doodsjordaan.
4. Doodbrakende
5. Roepstemmen

Ik ben toch redelijk thuis in de bijbel, maar ik kom dergelijke termen niet tegen, behalve dan roepstemmen. Daarnaast vraag ik me af of sommige termen wel kloppen:

Door de hel naar de hemel: Moet je eerst naar de hel voordat je in de hemel komt; gelooft deze man in het vagevuur?
Je moet met een strop om je keel naar de hemel: hoe moet ik dat voor me zien? de gang naar de hemel is allesbehalve een moeilijke weg, ook al is het leven hard en moeilijk en vol twijfel, God staat je bij.

Inderdaad.
Die zegswijzen, hoe goed bedoeld en uitlegbaar wellicht, kunnen een verkeerd beeld scheppen!
the most important things in life are not things

kleine junior
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleine junior » 10 jan 2005 12:10

Wat mij betreft preken alle dominees vanaf dit moment hedendaagse taal. We leven nu en dan moet je ook preken in de taal van nu. Ik denk dat God dat niet erg vind. Het zou dan een stuk beter te begrijpen zijn. De nieuwe bijbelvertaling vind ik dan ook een hele goede uitvinding.

Met catechisatie werken we uit het boekje "Discipel voor het leven" daarin staat in bijna elk hoofdstuk een stukje bijbeltekst uit de statenvertaling en een stukje uit het boek naast elkaar. De dominee vindt dat de statenvertaling veel beter is als de vertaling uit het boek. Uit de statenvertaling kun je veel beter lezen hoe het vroeger was zegt de dominee dan. Ik vind het boek beter. Ik vind het begrijpen van het verhaal belangrijker dan dat je leest hoe het vroeger was.
"Wie in Mij gelooft, zal leven, zelfs als hij gestorven is. Wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven. Geloof je dat?"

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 10 jan 2005 12:27

Er is nog niemand ingegaan op het argument van TK en mij, dat een groep altijd een bepaald taalgebruik in zich draagt. Ook is er nog niemand ingegaan op het argument dat bepaalde begrippen als zonde en genade niet voor iedereen duidelijk zijn, terwijl ze essentieel zijn.
The one thing you can give and still keep is your word.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2005 12:30

Natuurlijk hebben bepaalde subgroepen hun eigen taal. Wat echter niet wegneemt dat zij ook hun verantwoordelijkheid hebben. Men kan toch begrijpen dat dergelijke taal maar voor weinig mensen te begrijpen is. Het gaat hier helemaal niet over de begrippen 'zonde' en 'genade' maar over zelfverzonnen begrippen.

Misschien moet jij dan maar eens goed kijken naar mijn opmerking over deze begrippen. Of geloof jij ook in het vagevuur, net als deze dominee?

Terug naar “Archief”