cama, wat is dat precies? waar stan zij voor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

cama, wat is dat precies? waar stan zij voor?

Berichtdoor taco » 26 okt 2004 04:54

ikzelf ben redelijk, maar gematigd evangelisch. ik hoorde laatst wat over een cama gemeente in zoetermeer en ben even in een magazine gaan pluizen, maar het enige wat ik zie wat vooral terugkomt is de terughoudendheid om vrouwen in de leiding te hebben, het toch wat meer ingetogener geloofsleven beleven en cama richt zich vooral op (veelal) buitenlandse zending.

kan iemand mij iets meer vertellen over zijn/haar ervaringen met een cama gemeente. mijn evangelische kerk wil namelijk ook cama worden en dat is er eigenlijk al door maar ik wil gewoon wat meer hierover weten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2004 10:17

Volgens mij kan je daarover wel wat te weten komen door wat te googlen!

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 26 okt 2004 13:57

Hoi!

Ik ben tot voor kort elke week in de Cama Zoetermeer geweest. Nu even niet, want wegens verhuizing op zoek naar andere gemeente :cry: .

Je kunt via Google de homepage van de Camagemeenten vinden, en daar staat ook de geloofsbelijdenis en de doelstelling op.

Of breng eens een bezoek aan de gemeente, wat dacht je daar van :lol: .

EQ.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 26 okt 2004 17:13

grappig,

vrienden van me doen jeugdwerk in onze evangelische 'cama' gemeente om te kijken hoe het in zoetermeer was ;-)

wij zijn gematigd charismatisch, maar in zoetermeer was het een vrij strakke dienst die hen beide niet aansprak. qua organisatie was het wel prima geregeld.

een aantal dingen haal ik van de webpage af. dat zijn onderwerpen als: de positie van de vrouw (wij hebben vrouwelijke zangleiding)

mijn vraag is: is daar in de cama ruimte voor? en voor een vrouwelijke spreker?

en een van de cama pijlers is de zending.

maar is er nog meer? kun je me bijpraten en over jouw ervaringen en ook een beetje je christelijke achtergrond?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 26 okt 2004 18:06

taco schreef:wij zijn gematigd charismatisch, maar in zoetermeer was het een vrij strakke dienst die hen beide niet aansprak. qua organisatie was het wel prima geregeld.

Een vrij strakke dienst ja. Er is wel een liturgie, en dat zorgt ook voor de nodige orde met zo'n grote gemeente. 8) Desondanks vind ik dat er genoeg ruimte en vrijheid is om jezelf te uiten, op welke manier je dat ook wilt. En de organisatie moet wel goed zijn, want er zijn 's ochtends 2 ochtenddiensten, waartussen ook nog eens koffie wordt gedronken. Wat 'gematigd charismatisch' precies inhoud weet ik niet.

een aantal dingen haal ik van de webpage af. dat zijn onderwerpen als: de positie van de vrouw (wij hebben vrouwelijke zangleiding)

Ik heb even uit mijn hoofd geteld, en er zijn 4 vrouwelijke en 2 mannelijke zangleiders. De mannelijke zijn veel minder vaak aan de beurt. :mrgreen:

en voor een vrouwelijke spreker?

Voor de visie op vrouwen in de gemeente moet je hier maar eens even kijken. Er is in Zoetermeer een tijdje een vrouwelijke stagaire-spreekster geweest, die lid was van de Cama Gouda. Daar zijn toen wel gesprekken over geweest, maar zover ik het door heb gekregen was het nog niet eerder zo voorgekomen, maar is er verder goed op gereageerd. Helemaal onderaan in het document staat de visie van de Cama Zoetermeer.

en een van de cama pijlers is de zending.

Ja, dat is nogal logisch als Cama de afkorting is van Christian And Missionary Alliance. :wink:

Quote van de Cama site: Op dit moment zijn er ongeveer 1.300 zendelingen in 48 landen via de CAMA uitgezonden, met als doel om zelfstandige, zendingsbewuste gemeenten te stichten, met een groot hart voor de verkondiging van het evangelie wereldwijd en in eigen land. In Nederland zijn er 22 gemeenten (met ruim 5000 bezoekers) die zich aangesloten hebben bij de CAMA, zij staan bekend onder de naam CAMA Gemeenten Nederland

maar is er nog meer? kun je me bijpraten en over jouw ervaringen en ook een beetje je christelijke achtergrond?

Ervaringen heb ik genoeg. Er is een bruisend en actief jeugdwerk, kringenwerk en allerlei doordeweekse activiteiten. Zondagochtend zijn er 2 diensten, en overwegen wordt een derde dienst omdat het zo ontzettend druk is. :P
Mijn christelijke achtergrond is, dat ik op 15 jarige leeftijd (zonder christelijke opvoeding!) mede door het werk dat God door Evangelisatie en Recreatie (geref. vrijg.) heeft gedaan, tot geloof ben gekomen. Na een paar maanden kwam ik bij de Cama gemeente. Ik heb altijd al een soort geheime voorliefde voor de Gereformeerde Bond gehad :D , maar daar voelde ik me als net-gelovige, absoluut niet thuis. Voor mij is (was) de Cama een plek waar alles niet té losjes, maar eigentijds, open, en duidelijk aan toe ging.

In de Cama Zoetermeer zitten mensen met verschillende al dan niet christelijke achtergronden. Sommige zijn letterlijk gevlucht uit andere kerken (spijtig!), en anderen zijn kortgeleden tot geloof gekomen. Wat grappig is (merk je vooral bij doopdiensten), is dat er veel mensen bij zijn die door de EO zijn 'doorgestuurd', aangezien de ds. in het adresbestand voor de Zoetermeer-regio van de EO helpdesk zit. :wink: Grappig detail.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel. :lol:

EQ.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 26 okt 2004 20:27

er is dus in principe ruimte om de eigen identiteit te bewaren in de kerk?

wat ik begreep was dat wij een praise middag wilde organiseren maar we kregen een dringende mededeling dat er liever een mannelijke zangleider gewenst was.

daar onstond wat rumour door dat nog steeds niet weggeebd is. bovendien had de gemeente een scheuring van enkele jaren geleden achter de rug maar dat is niet door iedereen even goed verwerkt heb ik t idee.

maar over t algemeen zijn de meesten mensen zeer positief.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 27 okt 2004 14:09

taco schreef:er is dus in principe ruimte om de eigen identiteit te bewaren in de kerk?

Die vraag snap ik niet. Welke 'eigen identiteit'? Bedoel je die van de al bestaande gemeente? Ja natuurlijk. Als de bestaande gemeente al helemaal niet zou passen in het Cama-principe zou er toch ook niet de overweging zijn om zich bij de Cama aan te sluiten?
Zoals ik het zie, is de geloofsbelijdenis en de doelstelling van de Cama heel 'algemeen' en breedt christelijk.
In alle Cama-gemeenten zijn verschillen te merken. Dat ligt natuurlijk ook aan de leden, en is ook helemaal niet erg.

Je als gemeente aansluiten bij de Cama heeft een aantal gevolgen. Dat er wellicht enige aanpassingen moeten komen, dat is misschien wel te overleven - en zal misschien ook opwegen tegen de voordelen.

wat ik begreep was dat wij een praise middag wilde organiseren maar we kregen een dringende mededeling dat er liever een mannelijke zangleider gewenst was.

Dat snap ik niet. Waar wilde je een praise-middag organiseren? In Zoetermeer? Dan kan ik me echt niet voorstellen dat ze dat gezegd hebben :? . Misschien heb je het verkeerd begrepen.

daar onstond wat rumour door dat nog steeds niet weggeebd is. bovendien had de gemeente een scheuring van enkele jaren geleden achter de rug maar dat is niet door iedereen even goed verwerkt heb ik t idee.

Ehm? Ik snap echt niet over welke gemeente je het hebt. En eigenlijk ook niet dat de leden bij jou zo blijven hangen bij het feit dat er (wellicht puur uit praktisch oogpunt) een mannelijke zangleider gewenst was. Er zijn wel andere dingen om je druk over te maken. Mij gaat het veel meer aan het hart dat er mensen uit wat traditionelere kerken ineens bij ons in het doopvont staan omdat ze bij hun eerdere gemeente niet op hun plek waren. Dat vind ik zonde. Dan vraag ik mij af: wat kunnen we doen, om te zorgen dat ook die gemeenten blijven bestaan en mensen daar gelukkig zijn? Van dat weg-trekkerige krijg ik een beetje de kriebels. :cry:

Over een scheuring heb ik nog nooit iets gehoord. Terwijl ik er sinds 2000 kom.

EQ.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 27 okt 2004 18:51

sorry voor de verwarring. het gaat over de evangelische gemeente in eemens :) en dus niet over die van zoetermeer.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 dec 2004 13:21

Oja nog gefeliciteerd met het Cama-lidmaatschap van jullie gemeente, Taco. En, hoe vind je het nu? :)

EQ.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 14 dec 2004 05:54

nou, we hebben een soort van familie-wapen gekregen... ennuh, voor de rest is er qua uiterlijk weinig veranderd. maar dat is zoals verwacht. alleen zijn we wel wat meer naar buiten toe gericht dus er komen nog een paar grotere diensten in de middag.

maar ik was de laatste tijd ook niet zo vak in de gemeente. helaas. was nogal druk en nogal ver weg.

Terug naar “Archief”