-Rianne- schreef:Maar God heeft de mens helemaal zelf geschapen. Dus de eigen wil ook. Die had hij ook anders 'in kunnen stellen'.
Ik bedoel, dat kan dan gezegd worden. Ik snap precies wat diegene bedoeld heeft... het is ook moeilijk te begrijpen.
Ja, het klopt dat God de mens helemaal zelf geschapen heeft. Maar had hij die eigen wil ook anders in kunnen stellen? Dat betwijfel ik. Het zou heel goed kunnen zijn dat God juist deze wereld schiep, omdat dit de 'beste' was van alle mogelijke werelden die Hij zou kunnen maken! (ik ben God niet, dus ik kan dat niet beoordelen, maar t zou goed kunnen)
Als God de mensen geen vrije wil gegeven had, konden de mensen geen keuzes maken. Liefde heeft van alles te maken met keuzes. Omdat we tegen God kunnen kiezen, hebben we ook de mogelijkheid om Hem lief te hebben! (dat klinkt heel tegenstrijdig, maar als je erover nadenkt begin je steeds meer te begrijpen dat t wel klopt!)
Maar goed... (even relativerend) wat nut ons deze kennis? Het is veel belangrijker dat we in ons leven op een goede manier leren omgaan met lijden dan dat we naar een sluitende verklaring ervoor zoeken. Zo kunnen we echt leren om God lief te hebben en de naaste als onszelf! Zo kunnen we onze toevlucht nemen tot Christus.