afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 nov 2004 21:27

johannes1 schreef:hun leefden toen en zagen Jezus als mens, maar ik weet dat Hij een Goddelijk Persoon is. hun hebben er waarschijnlijk geen tekening van gemaakt en zo doe ik ook niet. en nee ik draai er niet om heen :D

Hehe :D een klein beetje wel, toch? Maar goed, daar heb je misschien best wel een punt, als jij de verschijningsvorm van Jezus als mens niet los kunt koppelen van Zijn Goddelijkheid is het waarschijnlijk verstandig aan de 'veilige kant' te blijven en geen afbeeldingen van Hem te maken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 nov 2004 21:29

Gershwin schreef:
johannes1 schreef:hun leefden toen en zagen Jezus als mens, maar ik weet dat Hij een Goddelijk Persoon is. hun hebben er waarschijnlijk geen tekening van gemaakt en zo doe ik ook niet. en nee ik draai er niet om heen :D

Hehe :D een klein beetje wel, toch? Maar goed, daar heb je misschien best wel een punt, als jij de verschijningsvorm van Jezus als mens niet los kunt koppelen van Zijn Goddelijkheid is het waarschijnlijk verstandig aan de 'veilige kant' te blijven en geen afbeeldingen van Hem te maken.

het was een doordenkertje misschien van mij toen ik zei dat hun Hem wel als mens zagen maar ik Hem als God. mijn reactie die je net las was wat eenvoudiger misschien :D
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 nov 2004 21:31

Ja, maar die eerste reactie was voor mij niet sluitend :D
Ik zie Jezus namelijk ook als God, maar ook als mens, en ik denk dat je zijn mensheid gewoon uit kan en mag beelden zonder dat Zijn Godheid daarbij in het geding hoeft te komen.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 nov 2004 22:27

Gershwin schreef:
jas schreef:Nou, ik ben ook blij dat jullie het zo leuk vinden. Ik gun ieder zn pleziertjes.

Extreem sympathiek van je, Jas :D

Voelde het als een gesneden beeld van Bach? Was het beledigend? Was het juist een eerbetoon? Misschien kunnen we dat bij de discussie betrekken, maakt het iets dimensierijker. Toch Aragorn? :P (GM...)

Ik kan humor wel waarderen hoor. Ik ervaar het niet als beledigend maar wel als flauw. En ik vind het jammer dat mijn repliek aan de heer Leusink niet wat serieuzer is behandeld. Ik blijf het een kolderieke voorstelling van zaken vinden, dat hij ervan overtuigd is dat Jezus als Hij bij hem naar de kerk zou gaan, een zwart pak zou aantrekken. Maar ik wil het niet weer opnieuw oprakelen, er wordt al genoeg geruzied hier
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 nov 2004 23:26

zou de heer leusink het niet bedoelen als tegenstelling van de opmerking van de heer marnix die zei dat als Jezus naar de kerk zou komen hij in spijkerbroek zou komen of iets dergelijks?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 nov 2004 00:16

johannes1 schreef:zou de heer leusink het niet bedoelen als tegenstelling van de opmerking van de heer marnix die zei dat als Jezus naar de kerk zou komen hij in spijkerbroek zou komen of iets dergelijks?

Laten we het maar weer over het wel of niet mogen afbeelden van Jezus hebben.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 03:46

Inderdaad. Laten we het over de Heer hebben, niet over de heer (x). Mijn mening is duidelijk, de Heer was mens en is als zodanig af te beelden, maar denk niet dat je het Goddelijke aspect in een plaatje kan vangen.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 11:16

Goed...

Conclusie:

Johannes1 ziet Jezus als Goddelijk persoon en vindt dat je hem dus niet moet afbeelden want daar komt een puur mensbeeld uit en niet het beeld van een Goddelijke Jezus.

Ik (en anderen ook) vinden dat je Jezus wel af mag beelden als mens omdat de goddelijkheid niet in het uiterlijk zit, en dus niet valt af te beelden... Jezus zag er als normaal mens uit, niet als Goddelijk mens.

Op deze lijn zitten we nu al een heleboel pagina's en we komen geen stap verder... dus zullen we het gewoon hierbij laten? Johannes1 wil geen afbeeldingen van Jezus zien.... en wie dat wel wil kan rustig uit zijn kinderbijbel blijven lezen :)

Take care of yourself and of each other ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 13 nov 2004 11:37

Marnix schreef:Goed...

Conclusie:

Johannes1 ziet Jezus als Goddelijk persoon en vindt dat je hem dus niet moet afbeelden want daar komt een puur mensbeeld uit en niet het beeld van een Goddelijke Jezus.

Ik (en anderen ook) vinden dat je Jezus wel af mag beelden als mens omdat de goddelijkheid niet in het uiterlijk zit, en dus niet valt af te beelden... Jezus zag er als normaal mens uit, niet als Goddelijk mens.

Op deze lijn zitten we nu al een heleboel pagina's en we komen geen stap verder... dus zullen we het gewoon hierbij laten? Johannes1 wil geen afbeeldingen van Jezus zien.... en wie dat wel wil kan rustig uit zijn kinderbijbel blijven lezen :)

Hoewel ik het met Johannes1 eens ben, wil ik hieraan nog even toevoegen: Het is voor ons geen zaak waarmee je zaligheid staat of valt, velen hebben mijn insziens die indruk dat wij aan onze leer hangen, als was het God Zelf, maar das (op dit punt in ieder geval) niet zo. Ik respecteer andere meningen, ik accepteer ze, kan zlefs de redenen begrijpen!! Dus, (Jas!!!) geen krampachtig vasthouden aan tradities of wat dan ook, gewoon een eigen mening!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 nov 2004 13:33

alex leusink schreef:

Conclusie:

Hoewel ik het met Johannes1 eens ben, wil ik hieraan nog even toevoegen: Het is voor ons geen zaak waarmee je zaligheid staat of valt, velen hebben mijn insziens die indruk dat wij aan onze leer hangen, als was het God Zelf, maar das (op dit punt in ieder geval) niet zo. Ik respecteer andere meningen, ik accepteer ze, kan zlefs de redenen begrijpen!! Dus, (Jas!!!) geen krampachtig vasthouden aan tradities of wat dan ook, gewoon een eigen mening!

Goed van je hoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet altijd elke mening kan respecteren. Gods Woord staat me dat niet toe. Wat niet weg neemt dat ik wel mijn medemens respecteer, maar dus niet altijd zijn of haar mening. En waarom je mij hierin betrekt m.b.t krampachtig vasthouden, begrijp ik niet. Ik behoor tot de voorstanders van afbeelden van Jezus.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 14:41

Hehe :D misschien betrekt hij jou hierin, omdat hij door jou ooit beschuldigd is van krampachtigheid? 8) het is maar een suggestie...

Wat nog wel interessant is: ik zou best van de tegenstanders willen horen, of een plaatje van Jezus dat ook zijn Goddelijke kant zou laten zien dan wel goed zou zijn...
M.a.w.: is het niet goed Jezus af te beelden omdat Hij ook God was en omdat dat heiligschennis is, of is het niet goed Hem af te beelden omdat juist dat goddelijke niet in een plaatje past?

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 15:38

alex leusink schreef:

Conclusie:

Mooi, dat lijkt me een goede instelling dan :)

En volgens mij is dat ook de goede manier van discussieren.... niet koste wat het kost gelijk willen halen maar je er bij neer kunnen leggen als mensen in bijzaken verschillende standpunten hebben.... Dan heb je wat aan zo'n discussie, je krijgt inzicht in de motivatie van anderen, de onderbouwing van hun standpunten.... op die manier begrijp je elkaar beter en kun je ondanks verschillen toch meer begrip voor elkaar krijgen en dus dichter naar elkaar toegroeien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 13 nov 2004 15:43

Gershwin schreef:Wat nog wel interessant is: ik zou best van de tegenstanders willen horen, of een plaatje van Jezus dat ook zijn Goddelijke kant zou laten zien dan wel goed zou zijn...
M.a.w.: is het niet goed Jezus af te beelden omdat Hij ook God was en omdat dat heiligschennis is, of is het niet goed Hem af te beelden omdat juist dat goddelijke niet in een plaatje past?

Hmm...late reactie van mij...
Ik ben ook tegenstander van het afbeelden van Jezus...Jezus was volmaakt en tijdens Zijn periode op aarde behield hij ook Zijn goddelijke eigenschappen. Zijn godheid en mensheid zijn niet los te koppelen...
M.i. is dat niet uit te beelden in een plaatje/schilderij o.i.d...maar dat kan ik natuurlijk verkeerd zien...Hoe zou jij Jezus' goddelijke eigenschappen dan uit willen beelden?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 16:20

Boef, beantwoordt de vraag zelf eens met behulp van de volgende vraag.

Wat was er aan Jezus uiterlijk van Zijn volmaaktheid en goddelijkheid te zien?

Als je dat kan aangeven weet ik wat er mis zou gaan bij het maken van een tekening van Hem.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 nov 2004 17:57

boef schreef:
Gershwin schreef:Wat nog wel interessant is: ik zou best van de tegenstanders willen horen, of een plaatje van Jezus dat ook zijn Goddelijke kant zou laten zien dan wel goed zou zijn...

Hmm...late reactie van mij...
Ik ben ook tegenstander van het afbeelden van Jezus...Jezus was volmaakt en tijdens Zijn periode op aarde behield hij ook Zijn goddelijke eigenschappen. Zijn godheid en mensheid zijn niet los te koppelen...
M.i. is dat niet uit te beelden in een plaatje/schilderij o.i.d...maar dat kan ik natuurlijk verkeerd zien...Hoe zou jij Jezus' goddelijke eigenschappen dan uit willen beelden?!

Hoe zou jij je eigen eigenschappen uit willen beelden?

Terug naar “Archief”