Bookman schreef:Nooit zullen de engelen de status van Gods kinderen kunnen verwerven. Ze kunnen alleen maar jaloers zijn. Nooit zullen ze mee kunnen zingen: Gij hebt ons Gode gekocht, het loflied der verlosten.
Andre schreef:-Rianne- schreef: Betekent dit dat wij een plekje 'hoger' hebben dan de engelen?
Ja, dat heb je goed, wij zijn kinderen van God, engelen zijn knechten van Hem.
Zal proberen nog voor je op te zoeken waar Jezus dat zegt...........
Is Psalm 8 (Hebr 2:7)dan echt zo slecht vertaald?
5] Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
6] En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?
Cathy schreef:Yael schreef:hebben Gods kinderen een beschrem engel?
Of iedereen een speciale beschermengel heeft weet ik niet maar uit Hebr 1:14 zou je kunnen opmaken dat engelen er opuitgestuurd worden om te zorgen voor G.ds kinderen. (diakonia)
Ook interessant, Handelingen 12:
14] En zij [Rhode] de stem van Petrus bekennende, deed van blijdschap de voorpoort niet open, maar liep naar binnen en boodschapte, dat Petrus voor aan de voorpoort stond.
15] En zij zeiden tot haar: Gij raast. Doch zij bleef er sterk bij, dat het alzo was. En zij zeiden: Het is zijn engel.
Marnix schreef:Ik dacht dat ook in een van de brieven (Hebreeen dacht ik) naar voren komt dat we boven de engelen komen te staan. Ah, gevonden:
Wij weten allemaal dat Hij Zich het lot van engelen niet aantrekt, maar wel van de nakomelingen van Abraham. (Hebreen 2:16)
Dit is geen argument. Hier staat alleen dat G.d ons wel wil en kan redden, in tegenstelling tot de gevallen engelen, niet wie belangrijker is.
PS: Zijn wij nakomelingen van Abraham?

@tlantis schreef:Er wordt hier heel verschillend over gedacht. De meest logische redenering lijkt me dat alleen bepaalde engelen een eigen wil hebben. Waarschijnlijk gaat het dat om de aartsengelen. Twee daarvan kennen we bij naam: Gabriel en Michael en het is logisch om te denken dat de satan de derde was. Toen hij viel trok hij een derde van de engelen (onder zich) met zich mee. Vanuit deze redenering lijkt het een goede verklaring dat alleen de aartsengelen een eigen wil hebben en dat de engelen onder hen hun voorbeeld volgen.
Interessant! Nog nooit gehoord.
Toch zijn er idd meer aartsengelen:
Michaël de zegenrijke
Rafaël de genezer
Gabriël de afgezant
Barachiël de helper
Jehudiël de vergelder
Uriël de krachtige bondgenoot
Sealtiël de biddende
Hoewel niet afkomstig uit de bijbel