Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kabouter
Verkenner
Verkenner

Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor kabouter » 06 okt 2004 21:57

Heb je het aangenomen van je ouders of heb jij je eigen redenen om in God te geloven? Of geloof je niet in God?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2004 22:55

Nou wat denk je... Mijn ouders hebben mij christelijk opgevoed en ze hebben me ook geleerd hoe ik zelf bijbel kon lezen en bidden. Maar ik heb zelf de keuze gemaakt om christen te worden, dat ging heel bewust op m'n elfde, toen een vriendin van mij vertelde dat ik Jezus kon vragen om in mijn hart te komen wonen.

Ik geloof omdat ik ervaren heb dat God altijd voor me zorgt. Wat ik in de bijbel lees, is realiteit geworden in mijn leven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 okt 2004 23:03

Ondanks dat ik op een reformatorische school gezeten heb, kun je mij beschrijven als een zij-instromer (dat is in economische zin zelfs "in"). Thuis deden we er nooit zoveel aan (alleen met Kerst, je kent het misschien wel), maar een zweempje geloof is er van kindsbeen aan altijd al geweest. Vanaf mijn 18de begon ik er actiever mee bezig te zijn en op mijn 20ste deed ik belijdenis in de midden-orhodoxe Hervormde Gemeente van Berkenwoude (thans PKN). Rond die tijd begon ik ook met orgel te spelen.

Waarom ik in God geloof? Ik kijk eens om mij heen en zie een schepping die zonder God nooit tot stand zou zijn gekomen. Zijn Liefde houdt alles in stand en heeft ervoor gezorgd dat de wereld niet een grote puinhoop werd na de zondeval.

En ik dank de Heer daarvoor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 okt 2004 05:53

omdat God ook in mij gelooft
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 okt 2004 10:35

mijn ouders hebben mij gelovig opgevoed. In de opvoeding hebben zij mij iets laten zien van de Liefde Gods, hier werd ik jaloers op en ben God gaan zoeken en heb Hem gevonden. ik heb dus een bewuste keuze gemaakt voor God. Ik geloof in God omdat er niets mooiers is dan in God geloven. Als ik om mij heen kijk zie ik veel van Gods goedheid. Hij gelooft in mij en ik in Hem.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 okt 2004 11:19

Mijn studiegenoot gelooft niet in God omdat:

Hij denkt dat God iets is voor labiele mensen om daar zich aan vast te klemmen. Als soort van morele ondersteuning. Het is louter een mens en daarom is er sprake van autosuggestie.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 okt 2004 16:43

Waarom geloof je in G.d?

..vind ik altijd maar een vreemde vraag. Alsof je ervoor kiest ofzo :roll:
Mijn antwoord: Hij bestaat gewoon, no doubt. Kan ik ook nix aan doen :P en ik heb Hem leren kennen als een betrouwbare Vader die van mij houdt, en sindsdien is Hij de liefde van mn leven.
..

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 okt 2004 16:44

kabouter schreef:Heb je het aangenomen van je ouders of heb jij je eigen redenen om in God te geloven? Of geloof je niet in God?

Ik heb mijn eigen redenen om in God te geloven.

kabouter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kabouter » 07 okt 2004 18:12

Invincible schreef:Waarom geloof je in G.d?

..vind ik altijd maar een vreemde vraag. Alsof je ervoor kiest ofzo :roll:
Mijn antwoord: Hij bestaat gewoon, no doubt. Kan ik ook nix aan doen :P en ik heb Hem leren kennen als een betrouwbare Vader die van mij houdt, en sindsdien is Hij de liefde van mn leven.

Het is toch geen vreemde vraag? Ik bedoel met mijn vraag eigenlijk meer waarom je gelooft dat Hij bestaat. Zo'n vraag krijg je als christen vaak gesteld.

Ook vraag ik het bij mezelf weleens af, want ik denk niet dat ik in God zou geloven als ik niet christelijk opgevoed was (en word). Ik weet hoe gelukkig mensen zijn die Hem kennen en dat is een soort bewijs voor mij. Maar ik twijfel toch ook wel vaak.

joris

Berichtdoor joris » 07 okt 2004 20:03

Ik geloof in God en wil met Hem leven. Ik ben christelijk opgevoed door mijn oders en die leven heel dicht bij God. En ik heb in mijn eigen leven gemerkt dat God de God van hemel en aarde is. Ik ben blij dat ik heb mogen ontdekken door verschillende ervaringen dat God echt mijn God is. Hij leeft en regeert. En in zijn kracht mogen we grote dingen doen!

Ik geloof in God omdat ik niet zonde r hem kan en ook niet onder Hem uitkan.Hij is het enige antwoord op alle vragen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 21:56

Hm, interessant topic!

Ik geloof misschien in God, maar misschien ook niet. Feitelijk geloof ik dus niet dat Hij niet bestaat, maar ben ik er ook niet zeker van dat Hij wel bestaat. (Om de simpele reden dat je het allebei niet zeker kunt weten en ik ben erg benieuwd wat voor mensen nu het 'extra zetje' is waarom ze kiezen voor het wel in God geloven.)

joris

Berichtdoor joris » 07 okt 2004 22:03

Aragorn schreef:Hm, interessant topic!

Ik geloof misschien in God, maar misschien ook niet. Feitelijk geloof ik dus niet dat Hij niet bestaat, maar ben ik er ook niet zeker van dat Hij wel bestaat. (Om de simpele reden dat je het allebei niet zeker kunt weten en ik ben erg benieuwd wat voor mensen nu het 'extra zetje' is waarom ze kiezen voor het wel in God geloven.)
Gewoon logsich de bijbel lezen en die toetsen aan de praktijkv an elke dag. en dan moet je er volgens mij gewoon achter komen dat alles zo haarfijn klopt gewoon. Of het moet een kenner van het leven zijn geweest die de bijbel geschreen heeft.

Aragon, ik zou zeggen: daag God uitnet als Gideon: als u God bent, laat u dan zien!!!

caprice

Berichtdoor caprice » 07 okt 2004 23:07

Waarom niet...?

joepie

Berichtdoor joepie » 08 okt 2004 07:34

Aragorn schreef:Hm, interessant topic!

Volgens mij kiest God voor jou!
En kijk eens goed om je heen, wie heeft gemaakt ........
Misschien ken je dat lied.
Dat kan God alleen!

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 08 okt 2004 08:57

caprice schreef:Waarom niet...?

Eh...
-omdat het een puinzooi op aarde is?
-omdat iedereen lijdt aan het leven?
-omdat God niet (en op z'n minst vrij lastig) te zien is?
enz., enz.

Ik denk dat ik wel geloof in het bestaan van een hoger wezen. Het lijkt me ook onontkoombaar als je een plausibele verklaring wilt geven voor ons bestaan. In de Christelijke God geloof ik niet (in de zin dat ik er niet van uitga dat dat godsbeeld juist is. Ik sluit het niet 100 procent uit, maar ik vind het nogal ongeloofwaardig.). Ik beschouw mezelf op dit moment als 'zoekend agnost'. Een beetje zoeken tegen beter weten in dus :?
The proof of the pudding is in the eating.

Terug naar “Archief”