Bookman schreef:Als wij met z'n allen niet gevallen waren in het paradijs hoefde ik op zondag geen dagdienst te draaien om terminale mensen te verzorgen. De werken der barmhartigheid zouden dan niet nodig zijn.
Ik denk dat daar de kneep wel beetje zit.
Ik begrijp (denk ik) wat je wil zeggen, hoewel....?
God heeft ons de wetenschap en de kennis gegeven. Tenminste daar ga ik vanuit. Echter, een en ander is inmiddels een onmisbare factor in het leven geworden. Het klinkt allemaal ver gezocht wat ik nu ga typen, maar het is wel realiteit.
Stel; Jij hebt een harttransplantatie nodig om te kunnen overleven. Op zaterdagavond sterft er iemand in Engeland, die zijn organen heeft afgestaan voor donatie. (zouden we allemaal moeten doen, maar dat is off topic). Op zondag staat het hele operatiekwartier klaar om jou te helpen. Goed, ziekenhuis, dus werken van barmhartigheid. Maar, dat houd tegelijk
ook in dat er luchthavens klaar moeten zijn. Met alle personele bezetting.
En dan? weiger jij die transplantatie?
Ik vind de hele discussie (over treinen) kort door de bocht. We leven nu eenmaal in een tijd, of je het leuk vind of niet, die niet meer op zondag kan stil liggen. En, waarvan iedereen, die niet op zondag wil werken, profiteerd. Het geen dan ook weer niet goed is.
De vooruitgang in de kennis heeft een hoop goeds maar ook een hoop problemen opgeleverd. Tenminste, wij zien het als problemen.
Als je het "rustdag" gebod letterlijk wilt nemen kun je niet meer leven. In deze ben ik helemaal eens met Rene Z.
Ik vind het heel hypocriet als je op zondag niet wilt werken, maar wel wil profiteren van "niet-christenen" die wel op zondag werken.
"Dat is dan hun verantwoordelijkheid" las ik. Sorry maar dat is onzin. Want waar leg je dan de grens?
Nog een praktijk voorbeeld: Ik regel op vrijdagavond een uitvaart van iemand die is overleden. De uitvaart zal dus woensdag moeten plaats vinden. Het drukwerk zal dan maandag moeten aankomen en de advertentie moet maandag in de krant.
Reken maar eens uit hoeveel mensen er dan op zondag moeten werken.
En zo zijn er nog voorbeelden te geven.
Op zondag mogen alleen werken van barmhartigheid, las ik. maar wat is dan barmhartigheid? Als Pietje ervoor zorgt dat jij stroom hebt op zondag, is Pietje dan "verloren" of is dat een vorm van barmhartigheid?
Of profiterenwedan van - niet christenen-?
Als Renee Z op zondag de raffinaderij laat draaien is hij dan verkeerd bezig? Denk het niet, want zo'n proces kun je niet zomaar afsluiten. Dat kost dagen van sluiten en dagen van opstarten.
Voor mij is een zondag een "aparte" dag. "God's dag"
Ons bedrijf is er op gericht de werkzaamheden op zondag zoveel mogelijk te beperken. Maarsoms kan het gewoon niet anders.