Refo en Luxe

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 15 jan 2003 15:56

Thedudehimself schreef:In Prediker staat hierover ook wel een gaaf stuk (geloof hoofdstuk 8).
Dit betekent dus hoofdstuk 8 -. stom programma :mrgreen:
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jan 2003 15:58

Toen moest ik wel even slikken. Ik denk niet dat ik dat zomaar zou kunnen, ik ben niet heel erg materialistisch maar een zekere mate van luxe (zoals een bed om in te slapen) zou ik moeilijk kunnen missen... en ik moet zeggen dat ik me daar best een beetje voor schaam.
ik hou van luxe, dus mooie dingen van hele goede kwaliteit. Maar volgens mij bedoelen jullie meer overdaad....

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 15 jan 2003 16:56

Stelling: Het "rijke" westen heeft helemaal niet te veel, de ontwikkelingslanden hebben gewoon te weinig.

Zal meteen mijn eigen mening geven:
De doorsnee westerling heeft in principe niet te veel. De economie is eigenlijk nergens ter wereld nog goed sinds de 2 wereldoorlogen. Het gaat schijnbaar goed in het westen, maar daar staan zeer veel (staats)schulden tegenover. De doorsnee westerling heeft in principe dus niet echt te veel, hoewel die wel boven z'n stand leeft. De topklasse in het weste, maar ook in de rijke olie landen heeft zich ten onrechte verrijkt over de ruggen van goedkope arbeiders in de 3e wereld. Zij hebben dus wel echt te veel.
Dat de ontwikkelingslanden gewoon veel te weinig hebben behoeft geen toelichting.
Credo ergo sum

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jan 2003 17:03

De topklasse in het weste, maar ook in de rijke olie landen heeft zich ten onrechte verrijkt over de ruggen van goedkope arbeiders in de 3e wereld. Zij hebben dus wel echt te veel.
in de derde wereldlanden zelf is ook vaak sprake van een topklasse, die de natuurlijke rijkdommen van het land plundert, de maatschappij ontwricht etc. Dit is volgens mij de oorzaak van de meeste armoede.
Een aanvullende stelling: echte ontwikkelingshulp is het streven naar democratien in de derde wereld, indien nodig met behulp van militaire interventie. Daarnaast moet wij de derde wereld gewoon een eerlijke prijs voor hun producten geven.
Ontwikkelingshulp is, ondanks de goede bedoelingen, niet meer dan het geven van een fooi.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 15 jan 2003 17:25

Je bent fout bezig als je niet meer van luxe geniet maar het als 'gewoon' beschouwt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jan 2003 18:14

Ik hoop binnekort wat uitgebreider t ereageren, maar wil bij deze even reageren op Surfer. Hij (?) schreef:

Ontwikkelingshulp is, ondanks de goede bedoelingen, niet meer dan het geven van een fooi

Op zich lijkt het een druppel op een gloeiende plaat en ik steun allerlei andere initiatieven van harte, maar die druppel kan meer doen dan je denkt.

Een tijdje terug zijn er door de VN (dacht ik) een aantal rapporten uitgebracht waaruit o.a. bleek dat, wanneer alle rijke landen 0,7% van hun BNP aan ontwikkelingshulp zouden bestende, we de honger en échte armoede de wereld uit zouden kunnen helpen.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 jan 2003 19:14

Klaas schreef:Een tijdje terug zijn er door de VN (dacht ik) een aantal rapporten uitgebracht waaruit o.a. bleek dat, wanneer alle rijke landen 0,7% van hun BNP aan ontwikkelingshulp zouden bestende, we de honger en échte armoede de wereld uit zouden kunnen helpen.

Gaat het dan om effectieve hulp? Dat is vaak het probleem. Er is al teveel geld in bodemloze putten gegooid en in de handen van de verkeerde mensen terecht gekomen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jan 2003 20:29

uit een icq-gesprek over dit onderwerp:

Lalagè 15-1-200 20:12 he sjit, ik heb een hele grote schat op aarde

Lalagè 15-1-200 20:12 hij heet Michiel

Borkdude 15-1-200 20:12 :)

Lalagè 15-1-200 20:12 die kan wel mee naar de hemel toch?

Lalagè 15-1-200 20:12 nee maar zonder gekheid

Lalagè 15-1-200 20:13 tijdje geleden schrok ik van mijn eigen
bankrekening

Lalagè 15-1-200 20:13 en nu staat er weer bijna nix op

Lalagè 15-1-200 20:13 das veel fijner :)

Lalagè 15-1-200 20:13 ik word zo gedwongen om weer bewust met mijn geld
om te gaan en er niet zo mee te smijten

Borkdude 15-1-200 20:14 ik heb liever niet teveel dingen zodat ik niet
bang hoef te zijn om ze kwijt te raken

Lalagè 15-1-200 20:14 ik weet van mezelf dat ik uit een rugzak kan
leven

Lalagè 15-1-200 20:14 dus ik heb amper wat nodig

Lalagè 15-1-200 20:14 eten, een slaapzak, kleren

Lalagè 15-1-200 20:14 hele hoop liefde

Lalagè 15-1-200 20:14 das genoeg

Lalagè 15-1-200 20:15 een warm bed en een wc en een douche zijn wel
handig

Lalagè 15-1-200 20:15 een keuken als ik zelf moet koken

Lalagè 15-1-200 20:15 voor de rest

Lalagè 15-1-200 20:15 mwah, wat heb je verder nodig?

Lalagè 15-1-200 20:16 ik weet het! mijn bijbel :)

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 16 jan 2003 10:01

Lees bij dit onderwerp bijvoorbeeld Jakobus 5 eens.

Ik denk verder dat rijkdom een belemmering kan vormen voor je relatie met God en dat je door luxe heel sneaky kunt afglijden naar een oppervlakkerige omgang met God. Ik denk niet dat ik heel krampachtig alle luxe dingen moet wegdoen uit mijn leven maar ik weet zeker dat ik mijn tijd daar niet al teveel aan moet besteden. Je moet geen schatten op aarde verzamelen en daar veel waarde aan hechten.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jan 2003 10:53

Henkie:
Gaat het dan om effectieve hulp? Dat is vaak het probleem. Er is al teveel geld in bodemloze putten gegooid en in de handen van de verkeerde mensen terecht gekomen.

Geld weggooien heeft inderdaad geen zin. En alleen geld in de 3e wereld pompen is evenmin zinvol. Het gaat om een integrale aanpak, maar ik noem die 0,7% even omdat dat een relatief klein percentage is. Als je de ellende in de 3e wereld ziet, zou je denken dat we minstens de helft van onze rijkdom af zouden moeten staan om daar iets aan te doen. Dat idee blijkt echter ongegrond te zijn.

RPGtB:
Stelling: Het "rijke" westen heeft helemaal niet te veel, de ontwikkelingslanden hebben gewoon te weinig.

Het rijke westen heeft inderdaad niet te veel. Het rijke westen heeft immers nooit genoeg? 'We want more' zei Youp op oudejaarsdag terecht.

Als je wilt spreken over te veel en te weinig moet je eerst definiëren wat genoeg is. Ik denk dat we dan ook eenvoudig vast kunnen stellen dat het westen genoeg heeft en de ontwikkelingslanden niet.

De vraag die we ons als christenen moeten stellen, is volgens mij de vraag of het grote verschil in rijkdom tussen noord en zuid in Gods ogen rechtvaardig is. Vanuit het antwoord op die vraag dienen we vervolgens te handelen.

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jan 2003 11:04

De vraag die we ons als christenen moeten stellen, is volgens mij de vraag of het grote verschil in rijkdom tussen noord en zuid in Gods ogen rechtvaardig is. Vanuit het antwoord op die vraag dienen we vervolgens te handelen.
Ik heb op zich geen moeite om het % ontwikkelingshulp op te schroeven, alleen helpt het volgens niet. Er zijn volgens mij veel effectievere vormen van hulp te bedenken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jan 2003 11:05

let wel: Jezus zei zelf dat er altijd arme mensen zullen zijn.
Dat is geen excuus om niet meer te helpen, maar je kunt nooit het hele probleem oplossen.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 16 jan 2003 11:19

Ik denk niet dat het erg is om rijk te zijn. Denk eens aan Job, hoeveel rijkdommen hij had. Heeft hij van God gehad. Maar toen God alles terug had genomen zei hij: de Heere heeft gegeven, de heere heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd. Als je dat kan zeggen als alles weggenomen wordt, dan is het niet erg!
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 jan 2003 11:21

Rijkdom geeft wel eerder verleidingen. Daar moet we wel voor waken.
Trouwens wat is de definitie van rijk en arm?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jan 2003 11:26

Rijkdom is op zich denk ik inderdaad niet verkeerd. Met die rijkdom komt echter ook een stuk verantwoordelijkheid t.o.v. je arme naaste. Helaas wordt die verantwoordelijkheid nogal genegeerd.

Klaas

Terug naar “Archief”