om te overwegen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 jul 2004 22:19

hijwel schreef:
jacobH schreef:hebben we het wel over dezelfde blijdschap.

Ik neem aan de je een andere blijdschap bedoelt dat het tegenovergestelde wat in Jesaja 53 beschreven wordt

phoe zou je dit even willen toelichten ben bang dat ik je niet helemaal begrijp.

Wat is blijdschap.

Is dat lol maken, is dat verheugen in iets. Is dat opgewekt zijn.

Je kan op basis van jesaja 53 kwalijk zeggen dat de Heere Jezus een lollig bestaan en zich lollig gedraagde op de aarde. Wel was er blijdschap over de vruchten en ook verdriet over de hardigheid van de mensen. En dat er blijdschap was op Golgotha was natuurlijk goed te begrijpen. Satans kop was voor goed vernietigd.

zo ongeveer bedoel ik het.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2004 10:46

jacobH schreef:
hijwel schreef:
jacobH schreef:hebben we het wel over dezelfde blijdschap.

Ik neem aan de je een andere blijdschap bedoelt dat het tegenovergestelde wat in Jesaja 53 beschreven wordt

phoe zou je dit even willen toelichten ben bang dat ik je niet helemaal begrijp.

Wat is blijdschap.

Is dat lol maken, is dat verheugen in iets. Is dat opgewekt zijn.

Je kan op basis van jesaja 53 kwalijk zeggen dat de Heere Jezus een lollig bestaan en zich lollig gedraagde op de aarde. Wel was er blijdschap over de vruchten en ook verdriet over de hardigheid van de mensen. En dat er blijdschap was op Golgotha was natuurlijk goed te begrijpen. Satans kop was voor goed vernietigd.

zo ongeveer bedoel ik het.

ja waaruit bestond Jezus blijdschap, ik denk niet direct dat Hij zoveel blijdschap vondt in de dingen op aarde. Tuurlijk genoot Hij ook van de mooie schepping, van goeie grappen, Hij genoot van een lekker wijntje. Maar dat was niet de dieptse blijdschap. Jezus blijschap hier op aarde was denk ik omdat hij jou en mij zoveel lief had. Hij was blij omdat hij jou en mij kwam bevrijden. Door de liefde tot de wereld kon hij blij wezen in alles wat met hem gebeurde. Jezus was denk ik ook blij omdat Hij op deze aarde met Zijn Vader mog zijn.

Jezus had geen opervlakkig blijdschap. Jezus was vol van echte blijdschap. Christenen kunnen net doen of ze vol van blijdschap zijn door te praisen terwijl ze boos zijn op God. Maar dat is niet de blijschap die God bedoelt. God wil dat we hier altijd blij zijn (verblijd u ten alle tijde, wederom zeg ik u verblijd u). Blijdschap valt natuurlijk niet te manipuleren. Echte blijdschap ontvang je van God, zelfs in het diepste verdriet. Als ik een dag niet blij ben, vraag ik of ik Jezus blijdschap weer mag ontvangen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2004 10:50

blijd·schap (de ~ (v.))
1 aangename stemming => blijheid, verheugenis, vreugd, vreugde

Ik vind de vergelijking met Jezus leven niet helemaal terecht.... want dan vergeet je juist de tegenstellingen... Jezus stierf zodat wij mogen leven. Hij liet zich boeien zodat wij in vrijheid gesteld werden. En bovenal, wij mogen weer Gods kinderen zijn en eeuwig leven! Over redenen tot blijdschap gesproken. Juist dat zorgt er voor dat, ondanks dat het leven inderdaad niet altid een pretje is, ondanks alle ellende die je als christen meemaakt, ondanks dat we de schuld dagelijks groter maken... mag je blij zijn... zoals Paulus en Silas dat waren toen ze gevangen zaten in de gevangenis van Filippi en God loofden met het gezang van liederen... :)

Dat wordt volgens mij ook bedoeld met dat "Verblijd u ten allen tijde".. ondanks alles heb je altijd reden om blij te zijn... omdat het door Jezus allemaal goed komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 13 jul 2004 11:24

Dit topic begon met de Jezus-film van de NCRV.
Ik heb deze film ook gezien, inderdaad komt Jezus daar wel eens over als een blije gast die geniet van het leven en lolmaken.
Maar is dat nu zo ver van de werkelijkheid?

- Tuurlijk, de reden waarom Jezus op aarde was is ernstig genoeg, maar ik geloof zeker dat hij ook het lijden (waarvan hij van te voren de hevigheid heus wel van besefte) met een zekere blijdschap tegemoet zag. Niet het lijden an sich, maar het doel ervan: ons verlossen uit onze wanhoop. (De wil van God te doen en zijn werk te volbrengen was voor hem zijn dagelijkse behoefte, Joh. 4:34) -

En daarnaast, JacobH: uit eerdere post geloof ik wel dat je overtuigd ben van de goddelijkheid van Jezus, maar ben je dat ook van zijn menselijkheid? Jezus was een mens zoals wij hoor, als je denkt dat Jezus en de discipelen altijd met ernstige gezichten op waardige toon met elkaar converseerden, dan moet je je toch wat meer bezinnen op Jezus.

Dus ik zou zeggen: ga die film eens zien! Best verfrissend.
Of als je niet zo van film houd: ik heb net het boek 'God came near' van Max Lucado gelezen. Ongelooflijke eye-opener, en heel boeiend. Het is er vast ook wel in het nederlands, maar dan weet ik geen titel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2004 11:31

Marnix schreef:blijd·schap (de ~ (v.))
1 aangename stemming => blijheid, verheugenis, vreugd, vreugde

Ik vind de vergelijking met Jezus leven niet helemaal terecht.... want dan vergeet je juist de tegenstellingen... Jezus stierf zodat wij mogen leven. Hij liet zich boeien zodat wij in vrijheid gesteld werden. En bovenal, wij mogen weer Gods kinderen zijn en eeuwig leven! Over redenen tot blijdschap gesproken. Juist dat zorgt er voor dat, ondanks dat het leven inderdaad niet altid een pretje is, ondanks alle ellende die je als christen meemaakt, ondanks dat we de schuld dagelijks groter maken... mag je blij zijn... zoals Paulus en Silas dat waren toen ze gevangen zaten in de gevangenis van Filippi en God loofden met het gezang van liederen... :)

Dat wordt volgens mij ook bedoeld met dat "Verblijd u ten allen tijde".. ondanks alles heb je altijd reden om blij te zijn... omdat het door Jezus allemaal goed komt.

helemaal mee eens..

omdat Hij al ons verdriet al heeft gedragen mogen wij voor altijd blij zijn.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 jul 2004 15:52

graankorrel schreef:Dit topic begon met de Jezus-film van de NCRV.
Ik heb deze film ook gezien, inderdaad komt Jezus daar wel eens over als een blije gast die geniet van het leven en lolmaken.
Maar is dat nu zo ver van de werkelijkheid?

- Tuurlijk, de reden waarom Jezus op aarde was is ernstig genoeg, maar ik geloof zeker dat hij ook het lijden (waarvan hij van te voren de hevigheid heus wel van besefte) met een zekere blijdschap tegemoet zag. Niet het lijden an sich, maar het doel ervan: ons verlossen uit onze wanhoop. (De wil van God te doen en zijn werk te volbrengen was voor hem zijn dagelijkse behoefte, Joh. 4:34) -

En daarnaast, JacobH: uit eerdere post geloof ik wel dat je overtuigd ben van de goddelijkheid van Jezus, maar ben je dat ook van zijn menselijkheid? Jezus was een mens zoals wij hoor, als je denkt dat Jezus en de discipelen altijd met ernstige gezichten op waardige toon met elkaar converseerden, dan moet je je toch wat meer bezinnen op Jezus.

Dus ik zou zeggen: ga die film eens zien! Best verfrissend.
Of als je niet zo van film houd: ik heb net het boek 'God came near' van Max Lucado gelezen. Ongelooflijke eye-opener, en heel boeiend. Het is er vast ook wel in het nederlands, maar dan weet ik geen titel.

Ik wil de film zoieso niet zien. Dit omdat ik wel na lang twijfelen niet wil zien dat Christus word gespeeld in een speelfilm. Ik denk dat het strijdig is met Gij zult u geen gesneden beeld maken.

Uiteraard ben ik overtuigd van de mensheid van Christus. Maar wel met deze aantekening. Christus was mens, maar ook zondeloos. Tevens had Hij een doel. En dat was lijden en en onuitsprekelijke vernedering ondergaan. Daarom weet ik niet of de Heere kon genieten van een wijntje, mogelijk is dat wel het geval. De bijbel spreekt er niet over. Dus doe ik dat ook niet.
De bijbel spreekt wel expliciet over andere gemoedstoestanden. Ik bijna alle gevallen zijn deze in onze ervaring negatief.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 jul 2004 23:41

We mogen niet oordelen over andere mensen, we kunnen niet in een anders hart kijken gelukkig.
Wat JacobH hier gepost heeft is ook wat ik soms denk. Vaak valt alleen maar ‘blijdschap’ op en soms lijkt die blijdschap oprecht, maar ook is het vaak net of er slecht toneel word gespeeld. Wees happy want Jesus rulezz enzo, met eerbied gesproken dan.
Ik weet ook niet wat ik er van moet denken.
Mijn oma, ze leeft niet meer, dat was een ‘ouderwetse’ vrouw, meestal in het zwart gekleed of in donkergrijs. Ook was ze ‘bekeerd’ oftewel een Kind van God. Een heel leuk mens, je kon er echt mee lachen, echt heel gezellig en vrolijk was ze. Maar ze kon ook heel ernstig zijn, ons waarschuwen en bewogen zijn als het om geestelijke zaken ging. Ook leefde ze dicht bij de geboden en was vaak tevreden met de ‘regeltjes’ die nu vaak snel overboord worden gegooid omdat ‘het niet zo letterlijk in de Bijbel staat' en dus een punt van discussie is’
Het was in elk geval een andere blijdschap die ze uitstraalde als wat ik soms merk bij de ‘happy clappy’.
Kan een cultuurverschil zijn en niet ieder mens is hetzelfde maar toch als ik hoor wat voor strijd mijn oma vaak had, slapeloze nachten, verzoekingen en ‘verzuchtingen’ als ik dat ‘ouderwetse’ woord mag gebruiken, ben ik wel eens bang dat het niet zo simpel is als alleen maar ‘geloven’ en je bent gered.
Nogmaals, dit is geen oordeel, ik constateer alleen maar wat ik bij mn oma zag.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jul 2004 00:07

ik denk dat je een goed punt te pakken hebt.

Echt blijdschap kan je zien! Echt sommige mensen stralen echt van blijschap als ze vertellen over hun God. Ik was laatst op voorbereidingsweekend van world servants en kwamen er in 1 keer een stel afrikanen op het podium met gekke geluiden en mooie muziek. Ze straalden helemaal, in het kort vertelde 1 (tussendoor) in het nederlands dat ze gingen zingen over hun God. Echt geweldig om te zien hoe blij die mensen waren.

blijdschap is echt is geweldigs, wat je niet kan namaken. God gaf blijdschap aan je oma als mog genieten van het leven. God gaf blijdschap aan je oma, als haar gebed was verhoord. God geeft blijdschap aan onze ouderling die mag genieten van klasieke muziek. God geeft blijdschap aan jongeren die samen een avond gaan zingen rond de gitaar.

Wat ik ook wel eens merk in de evangelische hoeken is dat blijdschap heel normaal is. En dat je altijd moet zingen over blij zijn, verheugd zijn. Ook al meen je dat helemaal niet zo.

het enige waar ik het niet met je eens ben is dit:
ben ik wel eens bang dat het niet zo simpel is als alleen maar ‘geloven’ en je bent gered.

juist daardoor krijg je blijdschap, juist door op God te vertrouwen ben je gered. Juist alleen door het geloof (door te vertrouwen) worden wij gered. Niks meer en niks minder. Dat geloven niet altijd zo makkelijk is iets anders.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 14 jul 2004 08:52

columbus schreef:Kan een cultuurverschil zijn en niet ieder mens is hetzelfde maar toch als ik hoor wat voor strijd mijn oma vaak had, slapeloze nachten, verzoekingen en ‘verzuchtingen’ als ik dat ‘ouderwetse’ woord mag gebruiken, ben ik wel eens bang dat het niet zo simpel is als alleen maar ‘geloven’ en je bent gered.
Nogmaals, dit is geen oordeel, ik constateer alleen maar wat ik bij mn oma zag.

Dat heeft mijn opa op dezelfde manier. Maar hij is pas tot bekering gekomen toen hij 47 was. Daarvoor was hij wel kerkelijk maar interesseerde het hem niet zo. Daar heeft hij veel last van. En dat is ook wel te begrijpen, maar dat wil dan weer niet zeggen dat iemand anders dat ook zo moet ervaren. Als je van jongs af al christen bent, is het misschien wat eenvoudiger. Dus denk ik dat deze wat somber aangelegde mensen hun somberheid niet moeten gaan opleggen aan anderen. Zo van: iedereen moet op z'n minst wat slapeloze nachten gehad hebben voor het wat kan zijn..
Ik denk eerlijk gezegd wél dat het zo simpel is: geloven en je bent gered. Maar hoe doe je dat dan, geloven. Maar da's weer een ander topic.
Pas hoorde ik iemand zeggen, dat wat sombere/depressieve mensen een 'zwaardere' kerk zullen uitzoeken, en wat meer opgewekte mensen een 'lichtere'.. Dat vond ik wel een opmerking om over na te denken...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 jul 2004 00:27

hijwel schreef:
het enige waar ik het niet met je eens ben is dit:
ben ik wel eens bang dat het niet zo simpel is als alleen maar ‘geloven’ en je bent gered.

juist daardoor krijg je blijdschap, juist door op God te vertrouwen ben je gered. Juist alleen door het geloof (door te vertrouwen) worden wij gered. Niks meer en niks minder. Dat geloven niet altijd zo makkelijk is iets anders.

ik drukte me niet goed uit, wat ik met die zin wilde zeggen is dit:
ik loop in de winkelstraat en er komt iemand naar me toe. die beste man of vrouw zegt tegen mij 'zeg dat je in Jezus gelooft en dan ben je gered' .
oké, ik zeg dus dat ik in Jezus gelooft want dat word van me gevraagt. ben ik nu gered?? ik denk het niet, het gaat toch wel ietsje dieper!
dat bedoelde ik nu met simpel.

een voorbeeld: er is een meisje uit de ger gem en die kon het daar niet meer vinden qua geloof enzo. toen ging ze naar een evangelische gemeente en ze was helemaal veranderd, heel erg bekeerd enzo, evangeliseren en mensen opvangen die de Jezus film hadden gezien. Jezus was alles voor haar en het kon niet op bwv spreken.
af en toe vraag ik hoe het gaat met haar. ja, heeel goed en kijk eens! ik heb een nieuwe piercing! mooi hé? en ze liet haar 'mooie' navelpiercing zien. ja, het doet nog wel een beetje pijn en ik hoop dat de pijn volgende week weg is want dan ga ik naar Salou.
ow ga je evangeliseren daar? vroeg ik haar. zegt ze 'nee, kroegentocht hihihi............'

sorry, maar daar kan ik echt niets mee, ik kan niet in haar hart kijken maar als Kind van God ga je geen kroegentocht houden in Salou, dat kan er bij mij niet in!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jul 2004 00:59

klopt geloof moet wel met het hele hart.
this niet voor niks een totale overgave van jezelf aan God.

maare aardig offtopic

Terug naar “Archief”