Kruisje, WWJD en geloof hoop liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 jul 2004 08:29

ik heb er niks op tegen!! ik draag het alleen zelf niet, want ik vind het niet mooi

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 10:00

Lindal schreef:Ik heb er zeker geen problemen mee, teksten als wwjd zetten je toch net iets vaker aan het denken dan normaal. Kruisjes worden in heel de wereld nogal lukraak gedragen, daar zit voor een niet christen veel minder betekenis aan dan voor een christen. volgens mij zien velen het als een soort van mascotte.

ichtusvisjes e.d vind ik niet erg, alleen moet je je er dan wel naar gedragen. Dit laatste mis ik vaak wel bij mensen die daar mee rondrijden.

Mij zet zo'n tekst niet echt tot denken. Ik vind een tekst als 'what would Jesus do?' altijd een beetje een loze/lege opmerking. (Nee, dit is niet schoppend bedoeld.) Een kruis vind ik voor christenen juist een mooi symbool (Willempie). Om te laten zien dat Jezus ook voor jou gestorven en opgestaan is. Dat hij ook voor jouw zonden geleden heeft. En dat laat je zien, je schaamt je er niet voor dat je Jezus volgt. Dit zijn ook de redenen waarom ik ze niet draag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2004 10:41

Schaam jij je wel dan Kurt? Of geloof je het niet?

Willempie: School is niet de enige plek waar je je bevindt. Die leerlingen van jou dragen 't misschien ook omdat ze op andere plekken wel met 'heidenen' (hihi) in aanraking komen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 jul 2004 11:47

Dat laatste komt dichter in de buurt. Ik heb moeite met geloven inderdaad.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 15 jul 2004 18:49

Willempie schreef:En Daatje als je je ouders er verdriet mee doet, waarom zou je hem dan blijven dragen. Je kunt aan je ouders vertellen waarom je het draagt, en misschien snappen ze het dan. Misschien kunnen je ouders je ook wel vertellen waarom ze het niet goed vinden. En denk vooral eens aan de Rechabieten. Ze mochten geen wijn drinken, niet dat het zondig was, maar omdat hun vader het niet goed vond. En ze luisterden naar hun vader en God zegende ze daarom. Dit hoofdstuk staat niet voor niets in de bijbel, maar om ons te leren dat we onze ouders moeten liefhebben en gehoorzamen, en dan is het helemaal niet moeilijk om iets te laten waar ze verdriet van hebben.
En misschien nog wel het mooiste, denk er eens aan wat Jezus zou doen in zo'n situatie. Ik geloof nooit dat hij tegen zijn ouders in zou gaan.

bloempie19 schreef:Wat een kettinkje betreft vind ik ook dat je je ouders moet gehoorzamen als zij het liever niet willen dat jij die draagt.
Een kettinkje is de moeite niet waard om scheve gezichten over te hebben. Dan bereik je volgens mij ook niet bepaald je doel met je ketting!

Wat bloempie19 hier zegt is wat ik ook bedoelde met mijn antwoord. Is het niet iets wat de moeite waard is om scheve gezichten over te hebben, luister dan gewoon naar je ouders. Let op, het is het 5e gebod met een belofte.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jul 2004 21:24

ik schaam me voor christenen en ik wil niet dat ik op zo'n manier al veroordeeld in een gesprek terecht kom, ten tweede ben ik al niet zon voorbeeldig gelovige, ten derde vind ik WWJD veel te commercieel, mis alleen nog de boxershorts ervan

aan de andere kant heb ik op mijn tas wel jezus-buttons, maar ja, vind jezus dan ook een stuk inspirerender dan christenen

dus voor mij niet, maar voel je vrij, ik zal niet gelijk mijn vooroordelen op je p[rojecteren als ik je tegenkom ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2004 00:41

spirit, het valt me tegen dat iemand als jij, die op christenen afknapt om onder andere de vooroordelen die ze tegenover veel dingen hebben, zelf vooroordelen heeft, dat zelf doorheeft en er vervolgens nix aan doet.

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 16 jul 2004 09:22

Ja ik weet de belofte van het 5e gebod en snap wat bloempje bedoeld
ik zei ook al dat ik dat er normaal maar bij denk..(het 5e gebod)
en die scheve gezichten komen niet van mn ouders af maar van mn tante enz.
oke wss zullen ze et liever niet hebben.. maar weetje wat et is..
ik kan zo alles aannemen van mn ouders.. van dit niet dit wel en dat ook niet.. maar wat schiet ik er mee op.. ik wil zelf keuzes maken dus ook in dit geval..
ik eer zeker mn vader en moeder ook met een bandje of iets dergelijks om..
ik vind het zelf de moeite waard...klinkt btje vaag maar kweet ff niet hoe ik et anders moet beschrijven. mss later op de dag een wat betere reactie.

kuzzz

daatie
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 jul 2004 18:28

Daatje het is ook belangrijk dat jouw ouders jouw vrij laten in keuzes die je wilt en misschien moet maken. (ik vind daar veel liefde uitspreken als ze je niet ales op willen leggen, misschien willen ze je idd behoeden voor fouten en pijn (dat krijg je waarschijnlijk niet van een armbandje of kettinkje hoor) maar van je eigen fouten leer je veelal nog het meest!)

Ik draag zelf (meestal) een armbandje met geloof, hoop en liefde bedeltjes, ik draag dit armbandje omdat dat voor mij de drie belangrijkste aspecten in het leven zijn. Mijn geloof in Jezus Christus, Hoop, omdat Hij ook voor mij gestorven is, ik daardoor zicht heb op een betere (de beste!) toekomst en Zijn onvoorwaarlijke Liefde voor mij.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Rnn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rnn » 17 jul 2004 15:43

bloempie19 schreef:En ik heb door middel van die ketting al menig gesprek met mensen over het geloof gehad! :D

Wat dat betreft vind ik het heel positief. Aan de andere kant zit het gevaar er denk ik wel in dat je het symbool als gewoonte of omdat je vrienden het nu eenmaal ook dragen gaat dragen. En dat is denk ik niet de bedoeling...

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 17 jul 2004 23:27

ik zei toch juist dat ik die vooroordelen niet op diegene zou projecteren?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 jul 2004 19:00

thespiritisinsideus schreef:ik zei toch juist dat ik die vooroordelen niet op diegene zou projecteren?

ik vind ''Ik schaam me voor Christenen'' anders een behoorlijk projecterend vooroordeeel. Ik had dat niet zo van jou verwacht. ''Ik schaam me voor bepaalde christenen'' heel herkenbaar, maar jij neemt echt een stellingname in. Alsof alle christenen handelingen verichten en meningen uitstoten die jou het schaamrood op de kaken doen staan.

Ik schaam me regelmatig voor mensen, ik schaam me voor mensen die zich christen noemen, moslim noemen, links noemen, rechts noemen, whatever en vaak schaam ik me ook zelf.
Ik schaam me niet voor wat het christen-zijn zou moeten inhouden, en als je dat door een armbandje (waar ik persoonlijk niet voor kies) aan jezelf wilt laten herinneren, zie ik daar niets verkeerds in.

Of, wanneer je door dergelijk armbandje een aanknoopingspunt krijg voor een goed gesprek over het christendom: geweldig.
Ikzelf heb daar weinig behoefte aan gehad omdat ik gezegend was met een aantal zeer nieuwsgierige, filosofische klasgenoten die de meest onverwachte momenten aangrepen om wweer wat van mij te weten te komen.
En wanneer ze mij voorlegden dat ze in de bus naar school het vunzige taalgebruik van een groep scholieren aan moesten horen die op weg waren naar een christelijke school, dan schaam ik me voor speciefiek die jongeren. En als ze me voorlegden dat een vriendin voor het huwelijk zwanger was geworden en verstoten werd door de kerk, dan schaam ik me nog dieper, specifiek voor die kerk. Maar dat zijn voor mij niet de ''christenen'' en Godszijdank heb ik de kans gekregen vooroordelen recht te zetten en kunnen vertellen wat het christendom inhoud, wie Jezus is. En daar schaam ik me niet voor.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2004 12:28

En toch kan ik een heel eind meekomen in de opmerkingen van Spirit. En dan heb ik het over het verleden en het heden en ik hoop NIET over de toekomst.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 22 jul 2004 12:35

Ik heb er zelf ook eentje en draag t altijd.Vind t wel leuk staan(al hangt ie meestal onder mn kleren) en t heeft voor mij wel enige betekenis ook.

Heb het hier dus over een kruisje.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2004 12:36

Markie schreef:Ik heb er zelf ook eentje en draag t altijd.Vind t wel leuk staan(al hangt ie meestal onder mn kleren) en t heeft voor mij wel enige betekenis ook.

Heb het hier dus over een kruisje.

(aha, ik dacht al: heeft ie een christen onder z'n kleren hangen? ;))

Terug naar “Archief”