Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 16:41

thespiritisinsideus schreef:

en Tabitha, schattingen varieren tussen 10 en 20% van de bevolking die homosexueel is, wat zegt het dan over het milieu waar jij je in begeeft, dat je geen een homo kent? Is er in jouw omgeving ruimte om met een coming-out te komen? Staat niet iedereen al klaar met zijn oordeel?

http://www.ship-of-fools.com/Features/f ... intro.html

Ik kom er net achter dat ik wel een homo ken, nl. mijn eigen neeft ( :oops: schandalig dat ik die vergeten ben) en voor zover ik weet, wordt hij redelijk (helaas nog net niet helemaal :( ) geaccepteerd door zijn omgeving. Ik denk dat de drempel in mijn omgeving helaas nog te hoog is, ja, om te zeggen dat je homo bent.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2004 16:48

thespiritisinsideus schreef:Is er in jouw omgeving ruimte om met een coming-out te komen? Staat niet iedereen al klaar met zijn oordeel?

Ik moet eerlijk toegeven dat het antwoord van m'n vader me een beetje teleurstelde toen ik hem vroeg of ik met een vriendje thuis zo mogen komen... :? (Misschien had hier nog niet echt over nagedacht, maar toch)

er zijn dus nogal wat christenen die met flink goede argumenten beargumenteren dat er in de bijbel niets staat wat impliciet homosexualiteit veroordeelt, wel homosexuele orgieen, tempelprostitutie en polygamie, maar dat is vanzelfsprekend.

Waar gaan die teksen in deuteronomium(?) over mannen die bij elkaar liggen met vrouwelijke bijligging en de Heere een gruwel zijn dan over?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 17:12

thespiritisinsideus schreef:de tweede was leen van dijke, jarenlang leider van de lpf, de eerste was dominee van der kraan, voorganger in de hervormde kerk van Bleskensgraaf.
interessant dat je tot die conclusie komt over Van Dijke, iemand waar ik veel waardering voor had tot hij dit soort onzin ging fulmineren

in het geval van gevangenissen en zeeschepen denk ik, als ik het zo mag formuleren, dat veel mannen hun behoefte om hun leuter ergens in te slingeren niet meer kunnen beheersen en bij gebrek aan vrouwen is het dan een man, tenzij iemand homosexueel is natuurlijk, dan is het anders

Ik denk dat je dit soort taal over dominees en politicus maar ergens anders moet gaan spuwen. ik krijg namelijk een beetje vieze smaak in mijn mond van jouw reacties!!!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 mei 2004 17:18

thespiritisinsideus schreef:de tweede was leen van dijke, jarenlang leider van de lpf, de eerste was dominee van der kraan, voorganger in de hervormde kerk van Bleskensgraaf.
interessant dat je tot die conclusie komt over Van Dijke, iemand waar ik veel waardering voor had tot hij dit soort onzin ging fulmineren

in het geval van gevangenissen en zeeschepen denk ik, als ik het zo mag formuleren, dat veel mannen hun behoefte om hun leuter ergens in te slingeren niet meer kunnen beheersen en bij gebrek aan vrouwen is het dan een man, tenzij iemand homosexueel is natuurlijk, dan is het anders

:lol: :lol: Leen van Dijke leider van de LPF? :lol: :lol: :lol:

Wat heeft die dominee van de Kraan (die ik weleens gehoord heb) dan wel niet voor discriminerende, beledigende, vreselijke taal uitgekraamd?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 17:21

Tabitha schreef:

:lol: :lol: Leen van Dijke leider van de LPF? :lol: :lol: :lol:

Wat heeft die dominee van de Kraan (die ik weleens gehoord heb) dan wel niet voor discriminerende, beledigende, vreselijke taal uitgekraamd?

Leen van Dijke is toen veroordeeld omdat hij de homoseksualiteit veroordeelde, voor zover ik gehoord heb, en terrecht dat hij de homoseksualiteit veroordeelde. Homo's mag je niet veroordelen, maar als ze praktiseren stellen ze zich nog onder de dieren!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 mei 2004 17:23

Ik kan de van Dijke-opschudding nog een btje herinneren, maar in die tijd was ik dermate a-maatschappelijkbetrokken dat ik neit meer weet hoe hij het geformuleerd heeft.Als het zo is, zoals jij het beschrijft vind ik dat nogal harteloos. Homofilie een misdaad. En de allereerste uitspraak vind ik eveneens zeer liefdeloos, alsof homo's ongewenste mensen zijn.

Wel vind ik dat een christen de mening mag hebben dat Homoskesualiteit, het praktiserende homofelie vanuit bijbels oogpunt, indien je dat zo interpreteerd, niet goed is. DAn is zo iemand niet bekrompen of liefdeloos of whatever. Zolang hij die mening doordacht heeft en zo formuleerd dat hij er van bewust is het over medemensen met gevoelens te hebben. Mijn vader was er ooit heel erg hard in, dan kon ik wel eens janken van woede als hij zijn oordeel velde. Tot hij bevriend raakte met een collega die christen is, en homofiel, die niet wil praktiseren uit liefde voor God en de bijbel. De houding van mijn vader is 180graden gedraait, hoewel zijn principes hetzelfde zijn gebleven, praat hij er nu heel anders over.

Als je de mening mag dragen hier in Nederland dat je een klein mini-mensje uit de buik van een moeder mag verwijderen als dat beter uitkomt, waar je bijna nooit iemand over hoort, vind ik het soms verbazend dat als iemand op grond van de bijbel een wat afwijkende mening heeft, de nekharen opeens overeind staan. Ik vind dat pas terecht, als iemand dus kortzichtig (zoals van Dijke die zich blijkbaar niet verdiept had in homofelie) of liefdeloos is, zoals die dominee. Als ik er vanuit kan gaan dat hun uitspraken waren zoals thespiritinsiteus ze omschreef.

Maar dat neemt niet weg dat het een onwijs moeilijk punt is en dat ik, makkelijk kunnen prater, nooit zal beseffen hoeveel leed en eenzaamheid er is onder mannen en vrouwen met homofilie/Lesbische gevoelens in een cultuur waar ze daar niet voor uit durven komen omdat ze overal om zich heen alleen maar harde veroordelingen horen.

Homo's mag je niet veroordelen, maar als ze praktiseren stellen ze zich nog onder de dieren!

Leg dat maar eens uit aan een verliefd Homo-stel die elkaar echt liefhebben en trouw zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 18:40

Probeer je eens in een homofiel te verplaatsen. :shock:
Je kunt dat doen door eraan te denken dat het verboden zou zijn om heterosexueel te zijn. Je bent man en wordt verliefd op een meisje. Trouwen is er niet bij. Elkaar aanraken ook niet. Bij kijken voel je je al zondig. :roll:
Als je dit telkens bedenkt bij het discusseren over homo's dan heb ik minder moeite met de discussie.
Zou er nu eens helemaal geen beschuldiging in de Schrift staan die van toepassing is op één van de forummers die zomaar uit hun hoofd weten dat homosexualiteit door God verboden is? :x
En weten we de zonden en veroordelingen die op ons van toepassing zijn ook zo goed te noemen :?:
En nu even niet meer over het verbieden van homosexualiteit a.u.b :!:
Bied deze mensen een helpende hand door voor ze te bidden, dan krijg ik echt bewondering!!
Blijkbaar zijn er te weinig homo's. Want slechts weinigen onder ons schijnen te weten wat deze mensen doormaken. Zeker in de Reformatorische gezindte.
Open eens een topic over zelfkennis of zo................. :mrgreen:
Ik weet dat dit niet als GG taal klinkt. Zeker niet van iemand die elders aangaf wel predikant te willen zijn. Maar Bookman heeft meer meegemaakt............ :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Alim
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alim » 29 mei 2004 18:51

Beste Mariamagdalena,
Ik ontken niet dat er onder de Islam homos heel moeilijk hebben. Maar wat ik hier wil aangeven is dat er in Nederland alleen de islam wordt aan gepakt, terwijl de bijbel niet onder de koran doet als het om een homos gaat, en dat vind ik niet rechtvaardig. En wanneer ik dat aan de mensen laat zien hoe het in de bijbel staat, krijg ik het zelfde liedje te horen zo als ik altijd van de Christenen gewend ben n.l: Ik geloof niet letterlijk in wat de bijbel zegt. Ik vraag me dan af: waar geloof je eigenlijk dan in, op deze manier maak je een volledig nieuwe eigen bijbel van. Kortom het is niet terecht dat de Koran hard bekritiseerd wordt terwijl de Bijbel met rust wordt gelaten. Meten met twee maten mag in de bijbel ook niet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 mei 2004 18:52

Weet je waar ik me verschrikkelijk aan erger? dat veel van de praktizerende homo's de parkeerplaatsen vervuilen langs de snelwegen en andere plaatsen. Laat ze het lekker fijn thuis doen! Je kan niet eens normaal even stoppen op veel parkeerplaatsen zonder lastig gevallen te worden tegenwoordig!
ik heb niets tegen homo's op zich, heb er zelf van heel dichtbij mee te maken maar dat gedrag wat veel homo's laten zien is werkelijk om kotsmisselijk van te worden.
dat nichterige gedrag is ook walchelijk, heel vaak als je een homostel ziet lopen moet ook idereen kunnen zien dat ze elkaar lief vinden, zo opzichtig de manier waarop dat gebeurt!
nogmaals, ik heb niets tegen homo's maar wel tegen het gedrag wat ze te vaak laten zien.

en in de bijbel? als ik romeinen en andere gedeeltes lees is mijn interpretatie dat het gewoon fout is, mannen met mannen enz..! en als een ander een andere draai aan die teksten geeft, best, maar ik kan er niets anders van maken als dat praktizerende homo's gewoon fout zijn, net als dieven stelen en ik wel eens een leugen verteld of een verkeerd woord of gedachte heb, zonden zijn het.
daarom kan ik Leen van Dijke van de RPF goed begrijpen waarom hij het toendertijd zo stelde. Hij kwam gewoon voor zijn mening uit en dan krijg je tegenwoordig de volle laag onder het mom van discriminatie.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 18:55

Bookman schreef:Probeer je eens in een homofiel te verplaatsen. :shock:
Je kunt dat doen door eraan te denken dat het verboden zou zijn om heterosexueel te zijn. Je bent man en wordt verliefd op een meisje. Trouwen is er niet bij. Elkaar aanraken ook niet. Bij kijken voel je je al zondig. :roll:
Als je dit telkens bedenkt bij het discusseren over homo's dan heb ik minder moeite met de discussie.
Zou er nu eens helemaal geen beschuldiging in de Schrift staan die van toepassing is op één van de forummers die zomaar uit hun hoofd weten dat homosexualiteit door God verboden is? :x
En weten we de zonden en veroordelingen die op ons van toepassing zijn ook zo goed te noemen :?:
En nu even niet meer over het verbieden van homosexualiteit a.u.b :!:
Bied deze mensen een helpende hand door voor ze te bidden, dan krijg ik echt bewondering!!
Blijkbaar zijn er te weinig homo's. Want slechts weinigen onder ons schijnen te weten wat deze mensen doormaken. Zeker in de Reformatorische gezindte.
Open eens een topic over zelfkennis of zo................. :mrgreen:
Ik weet dat dit niet als GG taal klinkt. Zeker niet van iemand die elders aangaf wel predikant te willen zijn. Maar Bookman heeft meer meegemaakt............ :|

Ik heb een vriend die homo is. We hebben er veel over gepraat. hij praktiseert niet. Ik hoop ook niet dat hij dat in de toekomst gaat doen. Hij ziet volgens de Bijbel ook in dat het niet goed is om te praktiseren. Ik weet dus degelijk wel wat een homo is en hoe hij zich voelt. Ik denk dus ook dat ik er niet eenzijdig over praat.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2004 19:22

voor wie hier nog iets over wil lezen:
http://www.chjc.nl/combinatie.htm#bijbelg
en verder zijn er ook veel getuigenissen te vinden op internet van christen-homo's, zowel van praktiserenden als niet-praktiserenden. Ik wil jullie op het hart drukken om beide zijden te bestuderen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 mei 2004 19:25

Alim schreef:Beste Mariamagdalena,
Ik ontken niet dat er onder de Islam homos heel moeilijk hebben. Maar wat ik hier wil aangeven is dat er in Nederland alleen de islam wordt aan gepakt, terwijl de bijbel niet onder de koran doet als het om een homos gaat, en dat vind ik niet rechtvaardig. En wanneer ik dat aan de mensen laat zien hoe het in de bijbel staat, krijg ik het zelfde liedje te horen zo als ik altijd van de Christenen gewend ben n.l: Ik geloof niet letterlijk in wat de bijbel zegt. Ik vraag me dan af: waar geloof je eigenlijk dan in, op deze manier maak je een volledig nieuwe eigen bijbel van. Kortom het is niet terecht dat de Koran hard bekritiseerd wordt terwijl de Bijbel met rust wordt gelaten. Meten met twee maten mag in de bijbel ook niet.

In dat geval heb je onze reacties enigzinds overgeslagen Alim. DAarin is niet heel de tijd ''dat zelfde liedje te horen' Jammer, ik hoopte op een inhoudelijke reactie van je op onze reacties.

Bookman, ik ben het erg met je eens. Maar dat neemt niet weg dat je er over mag discussieeren, vooral in deze tijd waarbij je ook met dat soort dingen je mening paraat moet hebben. Het ligt er alleen idd aan hoe de toonzetting is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 20:19

Japijo schreef:
Ik heb een vriend die homo is. We hebben er veel over gepraat. hij praktiseert niet. Ik hoop ook niet dat hij dat in de toekomst gaat doen. Hij ziet volgens de Bijbel ook in dat het niet goed is om te praktiseren. Ik weet dus degelijk wel wat een homo is en hoe hij zich voelt. Ik denk dus ook dat ik er niet eenzijdig over praat.

En ik bedoelde ook zeker niet jou!!

Alim schreef:

Beste Mariamagdalena,

Waar gaat dit nu over? Over homo's? Of ben je als islamiet aan het zoeken naar overeenkomsten naar onze Bijbel en jullie koran?
We wisten de teksten al, en je brengt ons dus niets nieuws. Sorry, maar de inhoud van de koran hoef je hier op refoweb echt niet te verdedigen. Als je christen geworden bent dan moet dat boek zijn waarde voor je verloren hebben. Als je nog islamaanhanger bent dan hoop ik dat je je gaat bekeren tot het christendom. En dat je je eerst de grondwaarheden van het christendom eigen ziet te worden. GODS ZEGEN!!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Een hele ophef weer..

Berichtdoor Fly29 » 29 mei 2004 21:12

Hoi Allemaal,

Weer een hele ophef over het onderwerp. Homo zijn mag niet. nee, dat kan inderdaad kloppen. Maar negeren mag je ze ook niet en daar zijn we het met zijn allen ook wel aardig over eens.

Hoe denk ik er zelf over? Ik heb daar wel eens een discussie over gehad met de moeder van mijn vriendin. Ik kom zelf uit een gezin wat op het gebied van de kerkgang heel karig is op gevoed. Het geloof opzich heb ik ook vanuit mezelf onderhouden. Ik ben weliswaar wel door mijn ouders naar een christelijke school gedaan maar daar bleef het ook wel bij. Toen ik mijn vriendin leerde kennen kwam(kom) ik daar ook geregeld over de vloer en leerde daar hun opvoeding kennen. Daar lezen ze elke maaltijd uit de bijbel voor en is het zondags 2 keer naar de kerk. Dat was een hele verandering voor mij.

ik vond het een moeilijke discussie om te voeren met haar moeder. Ik dacht op mijn manier en had een eigen mening op gebouwd daarover. Ik was misschien ook bang om onbeleeft te zijn om mijn manier van'"vrije"denkwijze. Maar dat viel nog best mee.

Mijn mening dan over het onderwerp. Homo zijn is voor mij iets moeilijks. Waar ik heel erg mee ben blijven zitten is dat je met twee dingen te maken hebt. De ene kant Liefde en de andere kant het praktische gedeelte. De bijbel steld het als fout dat je praktiserend homo bent. Maar een homo heeft ook lief zoals een man een vrouw of andersom. En die Liefde keurt naar mijn idee God niet af. Ik blijf voor mijn gevoel dus in het midden staan en kan geen duidelijke keuze maken. Ik houd veel van mijn meisje.. Zou een homo dat op zijn beurt ook niet doen? Dan klinkt het hard dat je homo's gaat verbieden van elkaar te houden. Dat je deze liefde moet kapot maken. Want die Liefde is in zijn zuiverheid toch niet fout? Ga ik nog eens verder verdiepen.. Wat is het doel van de eenheid man en vrouw dan? Die heeft de functie om de voortplanting te behouden. Liefde in zijn zuiverheid heeft een veel diepere betekenis. Die kan voor ons mensen nooit helemaal meer volmaakt zijn.. Die tijd zal nog komen, dat is ons beloofd. Daarom heb ik het er heel moeilijk mee om een homol per definitie af te kraken. Dat wat je hoort dat sommige mensen ze dan ook werkelijk kapot maken doet mij erg veel. Zeker als je weet dat deze mensen, die homo's afkeuren, geleerd hebben om lief te hebben. Die mening kwam ik ook tegen. Dat staat dan weer lijnrecht tegenover je geloofsbelevenis. Voor mij blijft het moeilijk. Zoals ik van mijn meisje houd dat kan ik niet afkeuren als een homo dat ook zo zal beleven. Ik geef toe dat het een beetje huiverig over komt als ik een homostel innig gearmd zie lopen. Ik zag een klein poosje geleden nog een lesbisch stel elkaar kussen. Dat geeft een wat raar gevoel. Ergens diep in me ook wel iets van afkeer. Het blijft moeilijk.. Een paar jaar terug ben ik ooit eens als rodekruishulpverlener in amsterdam de gay-games geweest. Dat deed ik puur om me een keer te verdiepen in hun leefwereld. Het stond mij niet aan en zal daar ook niet meer bewust naar toegaan. Ik heb het een keer van dichtbij gezien en het is mijn wereld niet. Voor mij blijven ze mijn naaste. Ik heb het er dus moeilijk mee omdat ook zij de zuivere liefde kunnen voelen zoals man-vrouw dat kunnen voelen voor elkaar. En volgens mij moeten we alles vanuit de Liefde kunnen beoordelen. Want laten we eerlijk zijn, ook in de "normale"wereld zie heel veel rottigheid. Dan is Homofilie maar een klein onderdeeltje ervan.

Het praktische gedeelte moet ik afkeuren maar op het gebied van liefde kan ik ze heel moeilijk afwijzen. Want die liefde kan mooi zijn.

Met vriendelijke groet,

Fly29

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 29 mei 2004 21:41

Fly 29 bedankt voor je reactie. Enne gaygames en roze zaterdag horen idd tot het zondige. Maar ik hoop niet dat je daar refo's tegengekomen bent. Ik probeer op te komen voor "de lieden die zuchten"niet voor degenen die zich klakkeloos overgeven aan hun sexuele begeerten. Goed stukkie van jou! :wink:

Terug naar “Archief”