verzoening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henk77

verzoening

Berichtdoor henk77 » 22 mei 2004 22:24

stelling: Hoe word ik nu met God verzoend!
Laatst gewijzigd door henk77 op 23 mei 2004 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2004 12:11

mooi onderwerp!

hoe komt het weer God tussen jou en God. Hoe kan jou straf die jij verdient hebt vergeven worden? Ik probeer het even in stappen te zetten. (ook al ben ik tegen op een stappenplan)

1 Wie ben je? en wat wil je? Wil je voor God leven ondangs alles?
2 Vraag God of Hij in jou wil komen wonen, en geef je zelf aan God.
3 Vraag of de Heilige Geest mag komen in jou hart?
4 Lees Gods woorden in de bijbel, of hierbeneden?
5 Geloof in Jezus Christus die al jou schulden opzich heeft genomen en gestorven is voor jou. (want je hebt gevraagd om de Heilige Geest die het geloof werkt)
6 Leef voor God, met God en door God. Leef volkomen afhankelijk van Hem.

(dit is mijn verhaal.. ik weet God werkt op zoveel verschillende manieren)

18 En al deze dingen zijn42) uit God, Die ons met Zichzelven43) verzoend heeft door44) Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God45) was in Christus de wereld met46) Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.47)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 mei 2004 16:04

Een mens wordt verzoend met God door zo goed als mogelijk het voorbeeld van Jezus na te volgen. Zo leeft hij het leven zoals het bedoeld is.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2004 17:26

Inspector Morse schreef:Een mens wordt verzoend met God door zo goed als mogelijk het voorbeeld van Jezus na te volgen. Zo leeft hij het leven zoals het bedoeld is.

dus omdat jij zoveel op Jezus lijkt mag je straks naar Hem toe?
En omdat je buurman niet zo veel op Jezus lijkt mag hij niet naar Hem toe?
en wie bepaald dit dan? verzoen je dus jezelf. Heeft Jezus Christus verzoening dan geen nut?

zomaar ff wat vragen.

Ik geloof niet dat dit bijbels is. tenzij je het simpele "volg mij" (laat alles maar los, en volg mij)bedoelt
Laatst gewijzigd door hijwel op 23 mei 2004 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 mei 2004 22:27

Ik geloof niet dat dit bijbels is. tenzij je het simpele "volg mij" (laat alles maar los, en volg mij)

Inderdaad op dat punt ben ik misschien "Bijbel naïef". Heel vreemd, Inspector Morse die zo bijbel kritisch is vind dit nu één van de belangrijkste zaken in zijn leven.

Anderzijds geloof ik heel sterk in de persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen. Het voorbeeld is gesteld door Jezus, doe er iets mee volgens jouw persoonlijke mogelijkheden.

Met de klassieke verzoeningsleer (Hij is gestorven voor onze zonden) kan ik echt niets. Het spijt me oprecht.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2004 22:59

Inspector Morse schreef:
Ik geloof niet dat dit bijbels is. tenzij je het simpele "volg mij" (laat alles maar los, en volg mij)

Inderdaad op dat punt ben ik misschien "Bijbel naïef". Heel vreemd, Inspector Morse die zo bijbel kritisch is vind dit nu één van de belangrijkste zaken in zijn leven.

Anderzijds geloof ik heel sterk in de persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen. Het voorbeeld is gesteld door Jezus, doe er iets mee volgens jouw persoonlijke mogelijkheden.

Met de klassieke verzoeningsleer (Hij is gestorven voor onze zonden) kan ik echt niets. Het spijt me oprecht.

de disipelen kwamen er ook pas later achter dat Jezus echt moest sterven voor Hun zonden. Zij volgden Jezus ook gewoon, Zij gaven ook gewoon gehoor aan Zijn nodiging. Maar werden ook onderwezen, en gewezen op dat Hij moest sterven voor hun. Ze verwachten zelf een aardste Koning die hun zou helpen in alles hier op aarde. En waarmee ze zouden kunnen sterven. Maar ze moesten leren, dat Jezus moest sterven om te betalen voor alles wat hun (jij en ik) elke keer weer fout doen in ons leven. Voor alles wat we fout hebben gedaan in het leven...

Ik denk dat het inderdaad ook een weg tot verzoening kan zijn, Jezus volgen en jezelf door Hem laten onderwijzen. Mischien een goed idee om de woorden van Jezus tegen zijn disipelen te onderzoeken.

ik heb een aantal vragen aan jou:
Jezus dronk met Zijn disipelen en met jou (volgenling van Jezus). Hij zegt: dit is mijn lichaam dat voor u vergoten wordt, drink dat tot mijn gedachtenis. (hoe drink jij mee, wat is voor jou de inhoud?)

Jezus zij aan het kruis: mijn God, mijn God waarom hebt u mijn verlaten? (wat is het antwoord op deze vraag?)

Als je niks aan de verzoeningsleer hebt, waarom moet het dan nog goed komen tussen jou en God?

zomaar ff wat vragen die mij door de gedachte schieten... Maar als je Jezus navolgt dan zal Hij jezelf onderwijzen. Waarom Hij ook voor jou moest sterven.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 mei 2004 23:09

Jezus dronk met Zijn disipelen en met jou (volgenling van Jezus). Hij zegt: dit is mijn lichaam dat voor u vergoten wordt, drink dat tot mijn gedachtenis. (hoe drink jij mee, wat is voor jou de inhoud?)

Vooreerst ben sta ik in een kritische traditie tegenover de bijbel. Ik weet dus niet of deze woorden letterlijk door Jezus uitgesproken. Maar om op je vraag te beantwoorden: Wie het leven (be)leeft zoals het bedoelt is door God zal lijden. Die persoon zal het niet gemakkelijk hebben. Jezus is hier het archétype, het ultieme voorbeeld. Door hem proberen na te volgen zal ik ook lijden en afzien.

Jezus zij aan het kruis: mijn God, mijn God waarom hebt u mijn verlaten? (wat is het antwoord op deze vraag?)

Dit vind ik één van de meest mysterieuze verzen uit het N.T. Voor mij is het bevestiging van mijn unitarische opvattingen, namelijk dat Jezus mens was en niet God. Net zoals wij voelde Jezus zich soms ook helemaal verlaten door God. Mijn uiteindelijke opvatting is dat God de mens nooit verlaat maar dat de mens in geval van opperste vertwijfeling wel God kan kwijtraken.

Als je niks aan de verzoeningsleer hebt, waarom moet het dan nog goed komen tussen jou en God?

Ik heb gesteld dat ik niets met de KLASSIEKE verzoeningsleer heb. Uiteraard voel ik ook aan dat we vaak leven zoals God het niet bedoeld heeft en daarom moet ik het voorbeeld van Jezus trachten te volgen om dichter bij God te komen.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 mei 2004 23:41

Vooreerst ben sta ik in een kritische traditie tegenover de bijbel. Ik weet dus niet of deze woorden letterlijk door Jezus uitgesproken. Maar om op je vraag te beantwoorden: Wie het leven (be)leeft zoals het bedoelt is door God zal lijden. Die persoon zal het niet gemakkelijk hebben. Jezus is hier het archétype, het ultieme voorbeeld. Door hem proberen na te volgen zal ik ook lijden en afzien.

ja this moeilijk discuseren denk ik, als je de bijbel niet als Gods Woorden ziet. Gods persoonlijke brief aan jou. (ik geloof dat wel). Maar mischien kan je dan beter beginnen met de woorden die Jezus waarvan je ' zeker' weet dat Jezus ze heeft gesproken. (ik weet zeker dat je daar de verzoening in Zijn bloed naar vorgen komt)

Dit vind ik één van de meest mysterieuze verzen uit het N.T. Voor mij is het bevestiging van mijn unitarische opvattingen, namelijk dat Jezus mens was en niet God. Net zoals wij voelde Jezus zich soms ook helemaal verlaten door God. Mijn uiteindelijke opvatting is dat God de mens nooit verlaat maar dat de mens in geval van opperste vertwijfeling wel God kan kwijtraken.

mijn opvatting hierover is ook dat Jezus als mens moest leiden. En dus ook als mens heeft geleden (dit is ook puur bijbels). Verder is het antwoord op Zijn vraag voor mij zo enorm mooi! Echt ik heb hier zo vaak huilend gevraagd aan God, waarom waarom heeft u daar voor mij gehangen.
God, (de Vader) heeft zijn rug omgekeert van zijn liefste Zoon af, (zijn Zoon die alles altijd goed deed). Hij heeft zich omgedraait toen Hij Zijn Zoon hoorde roepen: "waar ben u? Vader?". Hoe kan een Vader dat nu doen? Ik weet het antwoord om Jezus vraag: "waarom heeft u mij verlaten?" weet je waarom? voor mij en voor jou. Hij wou jou en mij terug hebben? Hij heeft ons terug gekocht, met Zijn bloed. Ik vindt het echt zo'n enorm groot wonder? en snap er helemaal niks van!

jou visie vink ook mooi, maar ik geloof (weet zeker) dat het niet jou Vaders antwoord was op Jezus vraag.

Ik heb gesteld dat ik niets met de KLASSIEKE verzoeningsleer heb. Uiteraard voel ik ook aan dat we vaak leven zoals God het niet bedoeld heeft en daarom moet ik het voorbeeld van Jezus trachten te volgen om dichter bij God te komen.

klinkt echt mooi! en ik geloof dat Jezus disipelen (johannus, petrus enz) ook zo hebben geleeft. Ik wil Jezus volgen, en leven zoals Hij leeft. Zij verwachte van Jezus dat Hij ze zou helpen in alles. Maar Jezus ging hun iets anders leren: "ik moet sterven, voor jullie"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2004 12:19

Je hebt wel gelijk... alleen dwing je geen verzoening af door je manier van leven. Jezus voorbeeld volgen is niet de oorzaak van verzoening, het is het gevolg ervan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: verzoening

Berichtdoor Hydro » 24 mei 2004 15:26

henk77 schreef:stelling: Hoe word ik nu met God verzoend!

Op je kniën gaan en je zonden belijden. Op grond van Gods beloften en het zoenoffer van Jezus Christus mag je weten dat je op dat moment verzoend bent met God. Aan de ene kant is het verzoend worden met God een eenmalige gebeurtenis (als je geloofd dat Christus voor jouw zonden gestorven is), maar aan de andere kant ook te weerkerende gebeurtenis. Voor iedere zonde die we doen hebben we weer die verzoening nodig, die afbetaling van de schuld.

Het is dus niet een zo goed mogelijk leven, zoals de rijke jongeling uit de bijbel, maar een oprecht belijden dat je fout zit en dat je straf verdient.

Btw. Het is geen stelling maar een vraag zoals hij nu geformuleerd is. Als je er een stelling van wilt maken, maak er dan iets van als 'Je wordt met God verzoend door de leven zoals Christus leefde'. Maar laten we maar bij de beginvraag blijven.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 24 mei 2004 18:55

Mens wordt met God verzoent door het bloed van Jezus Christus, Gods zoon!!!!!

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 24 mei 2004 20:40

Inspector Morse, ik heb een vraagje aan jou:

Hoe is jouw visie op Jesaja 53?

De gerechtigheid van God is door ons bij de zondeval geschonden. Denk je dat je alleen door Jezus voorbeeld (onvolmaakt) te volgen hersteld kan worden in die gerechtigheid?

God zou ophouden God te zijn als Hij Zelf genoegen neemt met een niet volmaakte gerechtigheid. Want God is Heilig.

Groetjes

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 mei 2004 19:29

Vooreerst vind ik Jesaja 53 een heel mooie bijbeltekst. De theologie leert mij echter dat er een beweging van het NT naar het OT is en niet andersom. Met andere woorden Jezus herkende zich in deze tekst en is er naar gaan leven. Ik kan het niet zien als een profetie. Het is een mooie symbolische tekst over zondigheid.

Aangezien ik niet geloof in de zondeval kan ik niet zoveel met termen als "herstellen van de gerechtigheid". Ik geloof echter wel dat de mens vaak het leven niet (be)leeft zoals het bedoeld is. Je kan dit "het" kwaad noemen. Door Jezus proberen na te volgen kan ik die onvolmaaktheid al heel wat kleiner maken. Het zal inderdaad nooit volmaakt zijn maar die onvolmaaktheid zal God vergeven volgens mij. Het is de persoonlijke verantwoordelijkheid die telt in combinatie met "genade".

Ik denk dat als God niet zou genoegen nemen met onvolmaakte gerechtigheid hij er al lang mee opgehouden was. De wereld is absoluut niet volmaakt, daarvoor zijn we ook mensen. We mogen onvolmaakt zijn als we de Evangeliën lezen, we mogen vertrouwen op de vergeving der zonden maar we worden niet ontslaan van onze verantwoordelijkheid. Dat je Jezus' bloed ziet bloed ziet als de losprijs voor onze zonden kan ik dit enkel zien als een mooi symbool maar niet als de ultieme werkelijkheid.
Afbeelding

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 mei 2004 20:45

Je bent verzoend. Hij, de Heere Jezus heeft verzoening aangebracht. Jij en ik behoeven niets te doen. Een volkomen verlossing door Hem. Het bloed van Het Lam is de enige grond van ons behoud. Wat zou jij eigenlijk willen doen? Je mag nu geloven dat je verzoend bent, dat is heerlijk, daar mag je uit leven en dat mag je geloven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2004 09:06

Dat Jezus in principe alle mensen heeft verzoend ben ik met je eens, maar dat sluit niet uit dat wij daar naar moeten leven en onze verantwoordelijkheid moeten nemen daarin.

Terug naar “Archief”