En het wordt verboden niet omdat het in zichzelf puur slecht is, maar omdat de gevolgen ervan slecht zijn. Niet iets waar God dus zwaar op tegen is.
(Of God is in de bijbel het product van de (cultuur van de' bijbelschrijvers..

Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Ja oke, het is dus niet perse een wet van God, maar een wet van Mozes?
Aragorn schreef:En het wordt verboden niet omdat het in zichzelf puur slecht is, maar omdat de gevolgen ervan slecht zijn. Niet iets waar God dus zwaar op tegen is.
kootje schreef:Aragorn schreef:Ja oke, het is dus niet perse een wet van God, maar een wet van Mozes?
De context aanschouwend, sluit ik die optie direct uit: vers 1 en 2 van het hoofdstuk luiden: Verder sprak de HEERE tot Mozes, zeggende:
Spreek tot de kinderen Israels en zeg tot hen: Ik ben de HEERE, uw God! etc. (waarna het relaas volgt, waar vers 18 onderdeel van is)
God heeft dit gebod dus vervaardigd.
Men heeft de kwalijke gevolgen hiervan gezien, en eruit geconcludeerd dat het niet de bedoeling van God kan zijn geweest polygamie toe te staan.
Aragorn schreef:Ja oke, het is dus niet perse een wet van God, maar een wet van Mozes?
Nakdimon schreef:Aragorn schreef:Ja oke, het is dus niet perse een wet van God, maar een wet van Mozes?
HUH??? Mag ik dan vragen wat precies het verschil tussen de wet van God en de wet van Mozes is? Heeft God die wet aan Mozes gegeven of heeft Mozes die uit zijn duim gezogen?
Nakdimon
wieb83zd schreef:Misschien formuleerde kootje het even verkeerd. Maar het lijkt mij ook sterk dat God eerst polygamie toestaat, om het later te gaan verbieden, omdat het niet goed werkt.
Maar uberhaupt lijkt me polygamie niet zo'n goed idee. Het is gewoon vervelend, vrouwen.
kootje schreef:wieb83zd schreef:Misschien formuleerde kootje het even verkeerd. Maar het lijkt mij ook sterk dat God eerst polygamie toestaat, om het later te gaan verbieden, omdat het niet goed werkt.
Maar uberhaupt lijkt me polygamie niet zo'n goed idee. Het is gewoon vervelend, vrouwen.
Ik heb me inderdaad zeer ongelukkig uitgedrukt. Het probleem nader bekijkend heeft God er pas bij Mozes wat van op 'papier' laten zetten. Of God heeft Zich er eerder wel over uitgelaten, maar het staat niet in de Bijbel. (Met zulke beweringen moet je echter héél voorzichtig zijn!) Het kwaad was in Mozes' tijd toen al zo ver in de cultuur doorgedrongen dat het niet mogelijk was dit in ene keer dicht te stoppen. Blijft de heel terechte vraag van Aragorn of God dus de zonde min of meer gedwongen gedoogd... Daarvan zou ik geen tweede voorbeeld weten. Wél komt het voorbeeld van een koning in m'n gedachten op. Israël wilde een koning, kreeg em niet, maar na veel gezeur kregen ze toch een koning, nl. Saul. God geeft hier ook toe. Het kan echter niet om een concrete zonde gaan, lijkt me, dit zou in tegenspraak met God Zelf zijn. Daaruit volgt dat polygamie op zich geen zonde hoeft te zijn, maar dat er veelal zonde uit voorkomt. Ziedaar mijn gedachte wat breder uitgewerkt.
wieb83zd schreef:Misschien formuleerde kootje het even verkeerd. Maar het lijkt mij ook sterk dat God eerst polygamie toestaat, om het later te gaan verbieden, omdat het niet goed werkt.
Peter L schreef:wieb83zd schreef:Misschien formuleerde kootje het even verkeerd. Maar het lijkt mij ook sterk dat God eerst polygamie toestaat, om het later te gaan verbieden, omdat het niet goed werkt.
Mee eens, maar laten we niet vergeten, dat God lankmoedig is. Dat is iets anders dan de zonde door de vingers zijn. Hij heeft geduld met ons. Anders waren we al lang vernietigd. Je ziet in de bijbel ook een onderscheid tussen de tijd voor en na de komst van de Torah. Daarvoor wisten de mensen gewoon nog niet veel van Gods wil.
Aragorn schreef:We hebben het hier wel over het OT hoor. Toen was God aardig radicaal met dingen die Hij liever niet wilde. Zie Achan bijvoorbeeld...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten