Christenen op de barricades?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2004 08:55

Inderdaad... Yael, weet je waarom dit zo'n uitzichtloze oorlog is... De Isrealieten roepen: We verdedigen onszelf! De palestijnen zeggen het zelfde... Tja zo kom je niet dichter bij elkaar. Israel maakt zich net zo goed schuldig aan terreur... Het is gewoon een vicieuze cirkel, als de een wat doet doet de ander wat terug, waarna de een weer wat doet en ga zo maar door.

Maar inderdaad, dat is denk ik een andere discussie :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 apr 2004 14:33

Aragorn schreef:
columbus schreef:demonstratie's hebben zo weinig effect vind ik. het is hardstikke goed dat je wat wilt doen, alleen het resultaat is vaak zo mager of nihil.
daarentegen, als je niets doet is het ook niet goed.

Ben ik niet met je eens. De demonstraties tegen de Vietnam-oorlog in de jaren ´70 hebben volgens mij wel degelijk effect gehad. Je moet er iig nooit bij voorbaat vanuit gaan dat iets toch geen effect heeft en dan maar in je luie stoel blijven zitten.

Amen.

En zou dat initiatief veel meer uit christelijke hoek moeten komen? Jezus was eigenlijk de grootste vredesactivist? Toch?
Of worden mensen je dan zat: okijk, daar heb je hen weer.....

Zoals die stille tocht. Liepen ook Joden in mee geloof ik. Er veranderd 0,0 maar je laat wel iets achter: dat het je raakt. Dat je er niet alleen op gericht bent dat je eigen leventje veilig en gelukkig is, maar dat je betrokken bent bij mensen die dat niet mogen hebben.

Als je met onwijs veel mensen een optoch vormt, maakt dat zoveel meer indruk, dan dat je met 10 man ergens voor een deur gaat liggen, of dat je een brief stuurt, of handtekeningen afgeeft.
Ik denk gewoon wel, als Nederland getroffen wordt, dat mensen dan wel te porren zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2004 14:41

Precies. Al was het alleen maar een signaal naar de ambtenaren in den Haag dat niet heel (hoogopgeleid) Nederland links-progressief denkt. (En dat het dan ook niet gaat om een paar bejaarden uit Staphorst)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 apr 2004 01:53

je denk toch niet dat ik met 250 refo's ga demonstreren in Den Haag?? :?
meer komen er vast niet, geloof me!

ik zei ook, als je niets doet is het ook niet goed, demonstreren had in vietnam tijdperk misschien nog effect, nu niet meer. wat is het resultaat van de demonstratie's tegen globalisering de laatste paar jaar? volgens mij nihil, het resusltaat van de witte marsen van de laatste paar jaar? een week later word er weer iemand zinloos vermoord :?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 apr 2004 08:14

columbus schreef:je denk toch niet dat ik met 250 refo's ga demonstreren in Den Haag?? :?

ik zei ook, als je niets doet is het ook niet goed, demonstreren had in vietnam tijdperk misschien nog effect, nu niet meer. wat is het resultaat van de demonstratie's tegen globalisering de laatste paar jaar? volgens mij nihil, het resusltaat van de witte marsen van de laatste paar jaar? een week later word er weer iemand zinloos vermoord :?

En wie had het hier over refo's? :roll:

De vraag nu is dan ook: moet je het alleen voor een radicale verandering doen. Of heb je ook andere vormen van resultaat. Zoals ik al zei: die aborthuswet is er ook gewoon door gegaan. En ik denk, hoewel je een goede hoop blijft houden, de meesten deelnemers wisten dat de aborthuswet niet meer te stoppen was. Waar deden ze het voor? Om tenminste een stem te laten horen dat het pijn doet, dat niet iedereen relaxed doorleeft met de wetenschap dat aborthus een uiterst gemakkelijke en legale oplossing is voor ongewenst zwangerschap.

Als je verwacht door een stille tocht te houden voor de slachtoffers onder de joodse en palestijne bevolking, vervolgens de hatelingen en moordenaars aldaar beschaamd hun zonden gaan overdenken bij het zien van ons protest en Sharon en Ararfat elkaar vergevingsgezind de hand schudden en de! oplossing opeens zeer eenvoudig is voor het conflict.....dat zou toch heel naief zijn!

Maar als ik in een land leef waar alleen pro-Moordenaar Sjeik Yassim figuren een stem laten horen voor de Nederlandse MEdia. Vraag ik me wel eens af.....zouden wij niet een vreedzame tegenstem moeten bieden, vooral als christen zijnde?

Of is er een beter altrnatief?
Of, zoals Arargon zei, kunnen we net zo goed in onze luie stoel gaan zitten mokken om het feit dat wij de wereld toch niet kunnen veranderen?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 10:35

columbus schreef:je denk toch niet dat ik met 250 refo's ga demonstreren in Den Haag?? :?

Ik zie geen principieel verschil tussen onze tijd en de vietnamtijd als het gaat om demonstraties. Hooguit dat de media nog meer het debat en de politiek bepalen, en dat is alleen maar gunstig voor de effecten die een demonstratie kan hebben.

Witte marsen doen mensen vooral voor zichzelf, om het slachtoffer te herdenken. En die globalisering? Volgens mij wordt er de laatste tijd ook door politici en wetenschappers zeker wel serieus over nagedacht of dat wel een gewenste ontwikkeling is. (En misschien komen ze uiteindeiljk toch tot een andere conclusie dan de actievoerders, maar dat is iets anders.. :wink: ).

Terug naar “Archief”