Seksuele intimidatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joanne1997
Verkenner
Verkenner

Seksuele intimidatie

Berichtdoor Joanne1997 » 21 mar 2015 21:01

Ik mag voor school een werkstuk maken over seksuele intimidatie. Ik heb alleen even een vraag: Zou seksuele intimidatie minder voorkomen in de refowereld? Alvast bedankt!

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Seksuele intimidatie

Berichtdoor meribel » 21 mar 2015 23:53

ja of juist meer?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2015 16:03

Waarom zou het minder voorkomen? Of waarom juist meer?

Pas goed op dat je seksuele moraal niet idealiseert. Zou een christen seksuele intimidatie plegen? Ongetwijfeld niet, in theorie, maar wanneer heb je voor het laatst een christen gezien die volledig Christus' voorbeeld naleefd? Ongeveer 2000 jaar geleden, volgens mij.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de seksuele moraal die het Christendom voorstaat - of bepaalde vormen van christendom voorstaan - zo beklemmend en frustrerend is, dat christenen juist eerder geneigd zijn dingen te doen die niet door de beugel kunnen.

Het kan dus allebei de kanten op. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.

PS: misschien ligt het aan mij, maar ik vind het woordje 'mag' in je openingstopic erg vreemd klinken. Je hoort dat christenen wel vaker zeggen trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 mar 2015 19:45

Seksuele intimidatie zal in refo kringen minder vaak voorkomen. verwacht ik. Niet omdat die mensen beter zijn, maar meer omdat openbaar gedrag belangrijk is in die kringen.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2015 20:55

hettys schreef:Seksuele intimidatie zal in refo kringen minder vaak voorkomen. verwacht ik. Niet omdat die mensen beter zijn, maar meer omdat openbaar gedrag belangrijk is in die kringen.

Jammer alleen dat seksuele intimidatie zo vaak in het geniep gebeurt...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 mar 2015 22:15

volgens mij bedoelt ze met 'ik mag een werkstuk maken' dus , het is niet verplicht maar vrijwillig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2015 22:28

Dat kan natuurlijk, ik bedoelde er ook verder niets mee, het viel me gewoon op omdat je het christenen wel vaker hoort zeggen: Moge het ons gegeven worden dat... etc, etc.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 22 mar 2015 22:34

ja das waar.. :D ..maar dan gaat het over in het kader van kinderen krijgen enzo ( dacht ik..)
( dus je mag van de Heer )
ik neem aan dat werkstukken gewoon mogen of moeten van je leraar.. :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 mar 2015 08:01

meribel schreef:ja das waar.. :D ..maar dan gaat het over in het kader van kinderen krijgen enzo ( dacht ik..)
( dus je mag van de Heer )
ik neem aan dat werkstukken gewoon mogen of moeten van je leraar.. :D

In mijn tijd "moesten" we werkstukken maken...

Maar on-topic: ik heb het idee dat seksuele intimidatie juist méér voorkomt. Vrouwen worden wat meer als onmondig gezien, en helaas heb ik daar (op gepaste afstand) de wrange gevolgen van geplukt zien worden...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2015 09:32

Wellicht heb je gelijk, maar door het nogal gesloten karakter van het refo-landschap loopt het, als het fout gaat, vaak verder uit de hand.
Dat is tenminste de ervaring die ik vanuit mijn vriendengroep heb, in hoeverre dat typisch is voor héél de refo-wereld kan ik niet beoordelen.

Joanne1997
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joanne1997 » 24 mar 2015 19:05

PS: misschien ligt het aan mij, maar ik vind het woordje 'mag' in je openingstopic erg vreemd klinken. Je hoort dat christenen wel vaker zeggen trouwens.[/quote]

Bedankt allemaal voor jullie reacties! En Mortlach: Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat je het woord moet niet moet :) gebruiken omdat j dan veel dwingeriger overkomt. T heeft dus niet met christenen te maken maar is gewoon psychologisch bedoelt...:p

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2015 21:39

Joanne1997 schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties! En Mortlach: Ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat je het woord moet niet moet :) gebruiken omdat j dan veel dwingeriger overkomt. T heeft dus niet met christenen te maken maar is gewoon psychologisch bedoelt...:p

Ah, dat verklaart een hoop. Ik ben zelf meer van de duidelijkheid en het is in principe toch dwingend? Je maakt dat werkstuk omdat het een opdracht is die je hebt gekregen voor een cijfer en dus 'moet' het. Ik vind 'mag' echt iets hebben van: "ik wilde dolgraag een werkstuk maken en nu heb ik eindelijk toestemming gekregen"

Dat wil niet zeggen dat alles wat 'moet' vervelend is; ik 'moest' tijdens mijn opleiding tal van dingen, opstellen schrijven, boeken lezen, etc, allemaal over het algemeen dingen die ik erg leuk vond om te doen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 27 mar 2015 18:26

Ik weet niet of het meer/minder voorkomt in gereformeerde kerken (zou wel een interessante statistiek zijn om te weten trouwens!) maar ik weet wel dat seksuele intimidatie vaak met macht te maken heeft. Een kerk heeft natuurlijk een zekere machtsstructuur (kerkenraad, leiders van jeugdvereniging) wat seksuele intimidatie kan bevorderen. Volgens mij was er onlangs nog iets in het nieuws over een JV leider die een meisje jarenlang had misbruikt.

Als het goed is zou het natuurlijk niet voor mogen komen, de kerk is enkel gevuld met mensen met zondige harten. Ikzelf maak me geen illusies.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Jajanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jajanneke » 01 apr 2015 08:51

Maargoed, we kunnen hier wel gaan speculeren of het meer of minder in de refowereld voor komt, maar uiteindelijk zul je in je werkstuk aan moeten komen zetten met objectieve gegevens, niet met speculaties. Op zoek gaan naar bronnen dus!

Terug naar “Archief”