In slachtoffer en spijsoffer hebt Gij geen behagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: In slachtoffer en spijsoffer hebt Gij geen behagen

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 15:58

Inderdaad. De offerdienst was noodzakelijk omdat het vooruit wees naar Jezus Christus. Alleen door bloed vrijspraak. Jezus Christus is het werkelijke offer en in Hem had God WEL behagen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 aug 2014 17:31

mealybug schreef:Ook dit wijst op het enorme verschil tussen het oude en het nieuwe verbond.
MB, heeft het OT nog wel enige waarde voor je?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 19:11

mona schreef:MB, heeft het OT nog wel enige waarde voor je?

Wat een rare vraag.

Hand 17;10 En meteen stuurden de broeders Paulus en Silas 's nachts weg naar Berea. Die gingen, toen zij daar gekomen waren, naar de synagoge van de Joden.
11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.

Het oude verbond (testament= verkeerde benaming eigenlijk, er is maar 1 ''testament'') draait om 1 ding en dat is de komst van Jezus Christus.
Welnu, Hij is gekomen, en alleen door geloof in Hem worden wij behouden.
Het oude ''testament'' leerde de Bereeers (en ons, als we nog zouden twijfelen, voordat we Hem aannemen) dat Hij werkelijk de Messias is.
En wie gaat terug naar de zinnebeelden, nadat de verwezelijking ervan heeft plaatsgevonden?:
'' In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de Heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.".
De erfenis in dat Testament,(het Nieuwe Testament genoemd) is alles waarom het draaide sinds Adam was geschapen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 aug 2014 21:11

mealybug schreef:Wat een rare vraag.
nee, want ik vind dat je heel vaak negatief commentaar levert, als er ook maar iets uit het OT wordt geciteerd. Daarom vroeg ik mij dit af, en in die zin vind ik de vraag helemaal niet raar.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 sep 2014 12:21

Marnix schreef:Inderdaad. De offerdienst was noodzakelijk omdat het vooruit wees naar Jezus Christus. Alleen door bloed vrijspraak. Jezus Christus is het werkelijke offer en in Hem had God WEL behagen.

Maar had God dus geen behagen in de offerdienst van het OT?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 sep 2014 12:53

Spreeuw schreef:

Oordeel zelf:

11 Ik heb genoeg van de brandoffers van rammen
en het vet van gemest vee;
en in het bloed van jonge stieren, lammeren of bokken
vind Ik geen vreugde.

12 Wanneer u komt om voor Mijn aangezicht te verschijnen –
wie heeft dit van u gevraagd,
dit platlopen van Mijn voorhoven?
13 Breng niet langer nutteloze offers.
Het reukwerk is Mij een gruwel.

Nieuwemaansdag en sabbat, het bijeenroepen van samenkomsten:
Ik verdraag het niet; het is onrecht, zelfs de bijzondere samenkomsten.
14 Uw nieuwemaansdagen, uw feestdagen
haat Ik met heel Mijn ziel;
ze zijn Mij tot last;
Ik ben het moe om ze te dragen.

15 En wanneer u uw handen uitspreidt,
verberg Ik Mijn ogen voor u;
ook wanneer u uw gebed vermeerdert,
luister Ik niet:
uw handen zitten vol bloed.

16 Was u, reinig u!
Doe uw slechte daden
van voor Mijn ogen weg!
Houd op met kwaad doen,
17 leer goed te doen,
zoek het recht!
Help de verdrukte,
doe de wees recht,
bepleit de rechtszaak van de weduwe!

18 Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren,
zegt de HEERE.
Al waren uw zonden als scharlaken,
ze zullen wit worden als sneeuw;
al waren ze rood als karmozijn,
ze zullen worden als witte wol.

19 Als u gewillig bent en luistert,
zult u het goede van het land eten,
20 maar als u weigert en ongehoorzaam bent,
zult u door het zwaard gegeten worden;
want de mond van de HEERE heeft gesproken.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 17 sep 2014 13:00

Vergelijk ook eens met:

"Als u dan uw gave op het altaar offert en u zich daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar bij het altaar achter en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder en kom dan terug en offer uw gave. Stel u zo snel mogelijk welwillend op tegenover uw tegenpartij, terwijl u nog met hem onderweg bent; opdat de tegenpartij u niet misschien aan de rechter overlevert en de rechter u aan de gerechtsdienaar overlevert en u in de gevangenis geworpen wordt. Voorwaar, Ik zeg u: U zult daar beslist niet uitkomen, voordat u de laatste kwadrant betaald hebt."

Matth. 5:23-26
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Bescheiden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bescheiden » 28 okt 2014 10:04

Niet alle slachtoffers waren toch een onbehagen tot Hem?

Denk maar aan Kaïn en Abel. Het slachtoffer van één van die broers werd toch aangenomen, en ik denk dat later ook wel nog slachtoffers aangenomen werden. Niet allemaal, maar ook niet alle niet.

En inderdaad, Jezus is het ultieme slachtoffer geworden waardoor wij nu niet meer hoeven te offeren.

Ik ga soms naar de vieringen op zondag, en daar zegt de priester wanneer hij de zegen over het brood en de wijn gegeven heeft: "Heer, aanvaard dit offer", vind ik maar raar, en dan eten we het nog zelf op ook. Ik wil de priester daar wel eens over aanspreken. Ik vind het niet kloppen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2014 12:20

Spreeuw schreef:
Natuurlijk ken ik die wel, wat is dat nou voor een vraag?
Het ging mij om het feit dat God in Psalm 40 zegt dat Hij geen behagen heeft in de offers van het Oude Testament. En dan m.n. de vraag waarom Hij dit zo stellig zegt, (helemaal) geen behagen!

Je moet de context goed lezen. De offerwetten waren door God zelf ingesteld. Had Hij daarmee een fout gemaakt? Nee. Maar het is God niet te doen om de offers maar om ons hart. Dat we Zijn wil doen. Zie Psalm 40. Dat zie je ook in Psalm 50: Offer God LOF, betaal de Allerhoogste uw geloften. Psalm 51:

(51:18) Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandofferen hebt Gij geen behagen.
(51:19) De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God! niet verachten.
(51:20) Doe wel bij Sion naar Uw welbehagen; bouw de muren van Jeruzalem op.
(51:21) Dan zult Gij lust hebben aan de offeranden der gerechtigheid, aan brandoffer en een offer, dat gans verteerd wordt; dan zullen zij varren offeren op Uw altaar.

Wat God niet wil is dat het volk Hem met de lippen eert maar hun hart ver van Hem is.Het gaat om het hart en daarom was de offerdienst aan schaduw van wat komen zou, het offer van Christus. En waar gaat Psalm 40 over? Over de komst van Hem die Gods wil doet en het ware offer is waarin God behagen heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 29 okt 2014 19:09

Waarom ik het zo'n mooie Psalm vind:

Omdat er duidelijk uit blijkt dat de boodschap van Ot en NT wezenlijk niet verschilt. In deze OT Psalm wordt duidelijk hoe de wet, hoe de rituelen zich verhouden tot de kern van de godsdienst.
De kern is dat de gelovige de wet in zijn hart draagt. Dat de rituelen die uiterlijk worden verricht (offers als verzoening voor de zonden) ook innerlijk worden ervaren en verricht. Natuurlijk gingen de barndoffers gewoon door in de tijd van deze Bijbelschrijver. Zelfs Jezus heeft de offerdienst in de tempel nog bijgewoond en geëerbiedigd.
Maar net als de psalmist uit het OT, legt Jezus er de nadruk op dat uiterlijke wetsbetrachtingen niet de eigenlijke kern zijn van de godsdienst (al wijst Hij ze ook niet af).
Nee, het gaat om het hart. Of al die rituelen en voorschriften wel leiden tot een innerlijke en innige godsdienst. Alle wetten staan of vallen met onze intentie. Als het uit plicht en 'moeten' gebeurt en niet uit liefde is het niks.

Mooi, die eenheid van OT en NT.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2014 21:06

gravo schreef: Dat de rituelen die uiterlijk worden verricht (offers als verzoening voor de zonden) ook innerlijk worden ervaren en verricht. Natuurlijk gingen de barndoffers gewoon door in de tijd van deze Bijbelschrijver. Zelfs Jezus heeft de offerdienst in de tempel nog bijgewoond en geëerbiedigd.

Totdat Hij Zelf de beschuldigingen tegen ons uitwiste.

“En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees (letterlijk: met uw voorhuid), samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd". (HSV Kolossenzen 2:13-15.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2014 01:07

Spreeuw schreef:

Nee. Hij had behagen in een hart dat Hem vol liefde dient. Daarom de offerwetten ingesteld en Christus vervult die omdat Zijn liefde aan Hem volmaakt was. Daarom is Hij het enige offer dat Hem echt welgevallig was, omdat Hij in alles en zeker ook in Zijn mens-wording en lijden en sterven volkomen op Hem gericht was. En daarom zijn al die offers die gebracht worden maar een schaduw van dat offer. Nu dat gebracht is stelt Hij ook geen behagen in die offerdienst maar slechts in het offer van Zijn Zoon!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2014 01:26

Christus daarentegen is aangetreden als hogepriester van al het goede dat ons is toebedacht: hij is door een indrukwekkender en volmaakter tent - die niet door mensenhanden gemaakt is en niet behoort tot onze schepping - voor eens en altijd het hemelse heiligdom binnengegaan, en dan niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met zijin eigen bloed. Zo heeft hij een eeuwige verlossing verworven. Want als het lichaam van wie onrein is al wordt gereinigd en geheiligd wanneer het besprenkeld wordt met het bloed van bokken en stieren of bestrooid met de as van een jonge koe, hoeveel te meer zal dan niet het bloed van Christus, die dankzij de eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons geweten reinigen van daden die tot de dood leiden, en het heiligen voor de dienst aan de levende God?

(Heb 9)

Omdat de wet slechts een voorafschaduwing toont van al het goede dat nog komen moet en daarvan niet de gestalte zelf laat zien, heeft hij ook niet de kracht om degenen die jaar in jaar uit met steeds dezelfde offers aan de dienst deelnemen ooit tot volmaaktheid te brengen. Anders zouden die offers allang niet meer gebracht worden; degenen die aan de dienst deelnemen, zouden immers als ze eenmaal gereinigd zijn geen enkel zondebesef meer hebben.
Het tegendeel is echter waar: elk jaar worden met dezelfde offers de zonden weer in herinnering geroepen - bloed van stieren en bokken kan mensen onmogelijk van hun zonden bevrijden. Daarom zegt Christus bij zijn komst in de wereld: 'Offers en gaven hebt u niet verlangd,
maar u hebt mij een lichaam gegeven;
brand- en reinigingsoffers behaagden u niet.
Toen heb ik gezegd: "Hier ben ik,"
want dit staat in de boekrol over mij geschreven:
"Ik ben gekomen, God, om uw wil te doen."' Eerst zegt hij: 'Offers en gaven hebt u niet verlangd, brand- en reinigingsoffers behaagden u niet' - daarmee bedoelt hij de offers die volgens de wet worden gebracht. Dan zegt hij: 'Hier ben ik, ik ben gekomen om uw wil te doen,' waarmee hij het eerste opheft om het tweede van kracht te doen zijn.

Op grond van die wil zijn wij voor eens en altijd geheiligd, door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

Een rechtstreekse verwijzing naar Psalm 40 met uitleg.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 nov 2014 15:58

mealybug schreef:Oordeel zelf:

11 Ik heb genoeg van de brandoffers van rammen
en het vet van gemest vee;
en in het bloed van jonge stieren, lammeren of bokken
vind Ik geen vreugde.

12 Wanneer u komt om voor Mijn aangezicht te verschijnen –
wie heeft dit van u gevraagd,
dit platlopen van Mijn voorhoven?
13 Breng niet langer nutteloze offers.
Het reukwerk is Mij een gruwel.

Het gaat er om, wat het woordje "nutteloos" in vers 13 betekent.
In het Hebreeuws betekent het zoveel als:
-inhoudloos, waardeloos
-ijdel, onbeduidend, niets voorstellend
-verkeerd
-leugenachtig

De offers die gebracht worden zijn dus leugenachtige offers. Offers die liegen.
De offers kunnen God enkel behagen als ze vergezeld gaan van een oprecht(een verbroken) hart.
Die offers zijn inhoudloos, waardeloos als ze niet verbonden zijn met een juiste hartsgesteldheid.
Hoe de Heere naar de gebrachte offers kijkt, hangt af van de gesteldheid van het hart.
Zie bijv. de geschiedenis van Kain en Abel.
....."en de Heere zag Abel en zijn offer aan".......
......"maar Kain en zijn offer zag de Heere niet aan"........
En Rom.12 gaat over de Gode welbehaaglijke offerande en wanneer die offerande Gode welbehaaglijk is.
Dit geldt dus zowel onder het OV als onder het NV.

h.g.
Learsi

Terug naar “Archief”