Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 10:38

schelpje3 schreef:Lees nogmaals wat ik schreef: anderen doen dit wel met predikanten en daar ageer ik tegen ja.
Er staat dus niet S.A. doet dit!
Lees eerst eens goed, alvorens je een reactie geeft.

Luisteren EN lezen is sowieso noodzakelijk.
En dan herhaal ik nog maar even in het kort mijn stelling:
Wij hebben 15 jaar tegenover een kroeg gewoond, dus weet alles van nuchter de kroeg ingaan en er (soms/vaak) ladderzat uitkomen.
Nu is er ruim 100 meter, om de hoek een café en vertrekkende bezoekers lopen vaak door onze straat, op weg naar het o.v.
Kan ik je ook verhalen van vertellen. De kroeg gaat pas dicht als de eerste vogeltjes fluiten.

Het ging om het doel van het kroegbezoek, omweven met smoezen.
Je gaat er om er iets te drinken en te kletsen met anderen en dan kan het voorkomen dat je ook wel eens een goed gesprek hebt, mits de muziek niet te hard staat.

DIT heb ik gezegd, en dus niet zoals Marnix en jij beweren! Een ieder kan dit nalezen trouwens, als men tenminste de moeite neemt.

Ik heb 10 jaar tegenover een kroeg gewoond, waarbij ik dit nooit gemerkt heb.
Inmiddels (hoewel ik in een verhuizing zit) heb ik nog eens acht jaar vlakbij een kroeg gewoond, en heb heel vaak gezien wat jij gezien hebt en omschrijft.
Conclusie: niet alle kroegen zijn hetzelfde, niet alle mensen gaan erheen met hetzelfde doel en niet alle gesprekken daarbinnen zijn even zinloos...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 11:29

schelpje3 schreef:Verdraai je nu mijn woorden Marnix?
Ik hoop dat dit per ongeluk is!!
Discussieer fair
Leer je eigen les beste Schelp, ik vond jou gisteren alles behalve fair :!: :!: :!:
naamloos schreef:Doordat ze in functie zijn weet iedereen meteen dat ze je willen bekeren, en daar zit niemand op te wachten.
mona schreef:Ik begrijp wat je bedoelt, maar is dat juist niet heel erg, dat er niemand op zit te wachten?
Ja natuurlijk, maar daarom probeer je ze toch op andere gedachten te brengen?
En dan moet je aansluiten, dichtbij komen. Net zoals Paulus deed in Areopagus Handelingen 17. Of 'de Joden een Jood en de Grieken een Griek.

Ik ga niet voor mn plezier naar een kroeg. Maar bijv; als collega's op vrijdagmiddag voorstellen om met zn allen wat te gaan drinken in een café, dan zou ik -denk ik- een verkeerd signaal afgeven door nee te zeggen vanwege mijn geloof.
Ik hoor ze al denken 'je denkt zeker dat je beter bent als wij?'
Juist dan leer je ze van een andere kant kennen. En ook al komt het niet gelijk tot een goed gesprek, je hebt er veel aan voor latere gesprekken, al dan niet in een kroeg.
En intussen kan het ook best gezellig zijn, net als op een verjaardag thuis of een dag winkelen e.d., waar je ook popmuziek hoort en dingen tegenkomt waar je niet achter staat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 12:26

schelpje3 schreef:Lees nogmaals wat ik schreef: anderen doen dit wel met predikanten en daar ageer ik tegen ja.
Er staat dus niet S.A. doet dit!
Lees eerst eens goed, alvorens je een reactie geeft.

Luisteren EN lezen is sowieso noodzakelijk.
En dan herhaal ik nog maar even in het kort mijn stelling:
Wij hebben 15 jaar tegenover een kroeg gewoond, dus weet alles van nuchter de kroeg ingaan en er (soms/vaak) ladderzat uitkomen.
Nu is er ruim 100 meter, om de hoek een café en vertrekkende bezoekers lopen vaak door onze straat, op weg naar het o.v.
Kan ik je ook verhalen van vertellen. De kroeg gaat pas dicht als de eerste vogeltjes fluiten.

Het ging om het doel van het kroegbezoek, omweven met smoezen.
Je gaat er om er iets te drinken en te kletsen met anderen en dan kan het voorkomen dat je ook wel eens een goed gesprek hebt, mits de muziek niet te hard staat.

DIT heb ik gezegd, en dus niet zoals Marnix en jij beweren! Een ieder kan dit nalezen trouwens, als men tenminste de moeite neemt.

En ik heb vervolgens aangegeven dat ik voor de gezelligheid naar het cafe ga maar dat het ook wel leidt tot goede gesprekken. Dat is geen smoes. Het is ook niet de reden voor cafe-bezoek. Maar het gebeurt wel. En daar is niets mis mee.

En vervolgens komt jouw reactie waarmee je deze soap in gang zet en de enige opmerking in dit topic waar ik me aan stoor:

Ik ga er niet meer op in, ik weet dat jij van alles goed praat onder het mom....

Als je dat soort veroordeling nou eens voor je houdt en het bij het onderwerp houdt ontstaan er ook niet dit soort conflicten. Het voegt niets toe behalve dat je een steek onder water geeft: Het is fout maar ach, jij praat toch alles goed wat fout is, jij kletst je overal wel weer uit.

En dan roep jij op tot fair discussieren terwijl je aangeeft dat je niet meer op argumenten ingaat omdat ik toch maar alles goed praat?

Mona schreef:Dit vind ik een beetje een flauwe reactie om twee redenen

1) Schelpje is niet de enige die cafebezoek afwijst. Ook Bambi en ik staan er afwijzend tegenover. We hebben geprobeerd uit te leggen waarom.
2) de reactie van Schelpje heeft je blijkbaar geraakt. Maar ook ik vind dat sommige reacties wel een hoog smoezengehalte hebben, als er gezegd wordt dat men naar een cafe gaat voor de goede gesprekken.

Voor mij is dit een moeilijk onderwerp.
Ik heb veel gezien in het cafe wat niet christen-waardig was (zo ervaar ik het, maar ik wil verder niet te persoonlijk worden).
Ik kan het misschien niet goed uitleggen, maar ik weet dat ik er verkeerd aan doe, om er naar toe te gaan. Bambi heeft het wel heel mooi uitgelegd, maar daar zijn niet zoveel reacties op gekomen.

Het gaat mij niet om het afwijzen van cafe-bezoek. Die discussie verliep prima tot de opmerking van Schelpje: "Ik ga er niet meer op in want jij praat toch alles maar goed. Dat is wat me raakt omdat het een vervelende vorm van veroordelen en natrappen is. Ik stop met de discussie? Prima. Maar dan nog even natrappen: Want jij praat toch maar alles goed wat niet goed is. Dat is gewoon een aanval op de persoon. Daar heb ik moeite mee, met de rest van de discussie niet, die verliep prima.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 12:32

Marnix schreef:

En vervolgens komt jouw reactie waarmee je deze soap in gang zet en de enige opmerking in dit topic waar ik me aan stoor:

Ik ga er niet meer op in, ik weet dat jij van alles goed praat onder het mom....

Als je dat soort veroordeling nou eens voor je houdt en het bij het onderwerp houdt ontstaan er ook niet dit soort conflicten. Het voegt niets toe behalve dat je een steek onder water geeft: Het is fout maar ach, jij praat toch alles goed wat fout is, jij kletst je overal wel weer uit.

En dan roep jij op tot fair discussieren terwijl je aangeeft dat je niet meer op argumenten ingaat omdat ik toch maar alles goed praat?

Marnix: jij mag het laatste woord hebben, ik wilde er al mee stoppen, maar kwam terug vanwege jouw opmerking.
De groeten van Schelpje (:)8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 13:04

Tsssjjjjuw, schelp gaat er altijd vandoor als ze vastgepraat is :lol: ( pas maar op dat je geen bekeuring krijgt)
Laatst gewijzigd door naamloos op 29 jul 2014 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 13:05

Drank maakt de tongen los, geeft een prettig gevoel, haalt remmingen weg en vernauwt de blik.
Ga eens een paar avondjes nuchter in de kroeg zitten, dan zie je hoe het er werkelijk is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 13:09

naamloos schreef:Tsssjjjjuw, schelp gaat er altijd vandoor als ze vastgepraat is :lol: ( pas maar op dat je geen bekeuring krijgt)

Nee hoor ik ben niet vastgepraat!
Maar door schade en schande wijs(zer) geworden, kies ik ervoor om op een gegeven moment te stoppen, ik houd niet van ruzie en al helemaal niet op een forum.
Dus ook jij de groeten :0~

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 13:10

Bambi schreef:Drank maakt de tongen los, geeft een prettig gevoel, haalt remmingen weg en vernauwt de blik.
Ga eens een paar avondjes nuchter in de kroeg zitten, dan zie je hoe het er werkelijk is.
Ja en? Aan satan overgeven? Kinderen en dronken mensen vertellen de waarheid.
Ze weten precies bij wie ze moeten zijn als ze het miet meer zien zitten.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 13:12

schelpje3 schreef:Nee hoor ik ben niet vastgepraat!
Maar door schade en schande wijs(zer) geworden, kies ik ervoor om op een gegeven moment te stoppen, ik houd niet van ruzie en al helemaal niet op een forum.
Dus ook jij de groeten :0~
spa blauw :?: :?: :?:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 13:16

naamloos schreef:spa blauw :?: :?: :?:

Nee, Raak Gazeuse, Rananja.
Lekker zoet, nostalgische smaeck :puh:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 13:34

naamloos schreef:Ja en? Aan satan overgeven? Kinderen en dronken mensen vertellen de waarheid.
Ze weten precies bij wie ze moeten zijn als ze het miet meer zien zitten.

Klopt: bij koning alcohol.

Mijn ex loog met drank op nog meer, dan wanneer hij nuchter was, dus die vlieger gaat ook niet op.

Mijn moeder zei vroeger altijd: "In de kroeg daar hoor je gewoon niet.
Daar liggen de verleidingen op de loer en het is de kat op het spek binden."

En dáárom gaan heilssoldaten in uniform naar binnen.
Ze laten daarmee duidelijk zien dat niet komen om mee te doen.
Zo beschermen ze ook zichzelf, om sterker in hun schoenen te staan.

Als je gedronken hebt, vind je het best wel gezellig in de kroeg als Christen, maar als je nuchter blijft zie je de werkelijkheid.
Ga eens met iemand die zwaar beschonken is een gesprek aan.
Als nuchter iemand zie je dat hij raaskalt, maar hij denkt dat hij een diep interessant gesprek aan het voeren is.
Laatst gewijzigd door Bambi op 29 jul 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 14:20

Bambi schreef:Klopt: bij koning alcohol.

Mijn ex loog met drank op nog meer, dan wanneer hij nuchter was, dus die vlieger gaat ook niet op.

Mijn moeder zei vroeger altijd: "In de kroeg daar hoor je gewoon niet.
Daar liggen de verleidingen op de loer en het is de kat op het spek binden."

En dáárom gaan heilssoldaten in uniform naar binnen.
Ze laten daarmee duidelijk zien dat niet komen om mee te doen.
Zo beschermen ze ook zichzelf, om sterker in hun schoenen te staan.

Als je gedronken hebt, vind je het best wel gezellig in de kroeg als Christen, maar als je nuchter blijft ze je de werkelijkheid.
Ga eens met iemand die zwaar beschonken is een gesprek aan.
Als nuchter iemand zie je dat hij raaskalt, maar hij denkt dat hij een diep interessant gesprek aan het voeren is.

Ik heb jaren alcoholvrij geleefd, en deel je ervaring niet.
Natuurlijk heb je laat op de avond een aantal mensen die erg lollig worden en niet meer beseffen wat ze zeggen, maar dat heb je op de gemiddelde verjaardag ook...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 jul 2014 14:31

naamloos schreef:Ik ga niet voor mn plezier naar een kroeg. Maar bijv; als collega's op vrijdagmiddag voorstellen om met zn allen wat te gaan drinken in een café, dan zou ik -denk ik- een verkeerd signaal afgeven door nee te zeggen vanwege mijn geloof.
Ik hoor ze al denken 'je denkt zeker dat je beter bent als wij?'
Juist dan leer je ze van een andere kant kennen. En ook al komt het niet gelijk tot een goed gesprek, je hebt er veel aan voor latere gesprekken, al dan niet in een kroeg.
En intussen kan het ook best gezellig zijn, net als op een verjaardag thuis of een dag winkelen e.d., waar je ook popmuziek hoort en dingen tegenkomt waar je niet achter staat.

Ja dat ligt er een beetje aan. Je hebt collega's die met een afscheid een spa blauw drinken omdat ze nog naar huis moeten rijden, daar ben ik weleens mee naar zo'n 'gaat wel' cafe gegaan een uurtje voordat we naar een restaurant gingen, maar met een stel lallende landmeters ga ik niet eens in een restaurant zitten. Die spreek ik dan wel gewoon op het werk als ze nuchter zijn in de koffiepauze.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 14:41

Boerin schreef:Ja dat ligt er een beetje aan. Je hebt collega's die met een afscheid een spa blauw drinken omdat ze nog naar huis moeten rijden, daar ben ik weleens mee naar zo'n 'gaat wel' cafe gegaan een uurtje voordat we naar een restaurant gingen, maar met een stel lallende landmeters ga ik niet eens in een restaurant zitten. Die spreek ik dan wel gewoon op het werk als ze nuchter zijn in de koffiepauze.

Het is inderdaad een wereld van verschil met wie je gaat.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 14:44

StillAwake schreef:Ik heb jaren alcoholvrij geleefd, en deel je ervaring niet.
Natuurlijk heb je laat op de avond een aantal mensen die erg lollig worden en niet meer beseffen wat ze zeggen, maar dat heb je op de gemiddelde verjaardag ook...

Ik ging vroeger 3 à 4 dagen van de week stappen en dan zie je veel.
Ook heb ik al de kroegen in Gouda en omgeving van binnen gezien.
Maar ik kan je wel vertellen: Als ik dat nuchter had gedaan, had ik het niet lang vol gehouden.
Ik had een drankje nodig om het gezellig te vinden.
Ik moet ook wel lachen om het statement wat hier steeds gemaakt wordt, dat er in kroegen niet gekotst wordt.
Dat gebeurt ook meestal op de wc, dus dat zie je niet.
Alleen de zwaar beschonken lieden doen het buiten.
Je hoeft trouwens alleen maar op de wc te komen, om te zien of er veel gezopen wordt: de mens die teveel gedronken heeft kan nl. niet meer richten en de bril en vloer is dan nat.

En dat er op de gemiddelde verjaardag zo veel gezopen wordt, is ook niet goed.
De Christelijke mens hoort niet zoveel te drinken, maar de zelfbeheersing te hebben om na 2 alcoholische drankjes te stoppen.

Terug naar “Archief”