De afgelopen tijd hebben wij erg getwijfeld of we er goed aan hebben gedaan. Maar daar zijn we uit: dat was absoluut goed voor hem. We hadden hem denk ik tekort gedaan als hij nu in groep 1 nog bezig zou zijn met basale werkjes en nog niks van letters/cijfers aangeboden zou krijgen.
Maar nu hebben we toch besloten dat hij nog een jaartje in groep 2 blijft, als school het ermee eens is tenminste.
Qua intelligentie gaat het prima. De juf was op bezoek en vertelde dat hij zijn rekentoets heel goed en taaltoets iets minder had gemaakt. Maar, zei ze, hij kent nog niet alle letters en van letters woorden maken kan hij ook nog niet.
Toen ik vertelde dat hij thuis al boekjes leest (simpele boekjes, met korte zinnetjes) en dus van letters ook woorden maakt, was ze stomverbaasd. Ze denkt dat hij iedereen voor de gek houdt en niet doet wat hij kan.
Dat vermoeden had ik al langer, en wat nu de oorzaak is, daar twijfelen we nog over. Hij vindt concentreren erg lastig, is snel afgeleid en is dan alweer kwijt waar hij mee bezig was. Maar het kan ook onderpresteren zijn.
Toch laten we hem graag nog een jaartje in groep 2, omdat hij sociaal emotioneel een echte kleuter is van net 5. Hij had altijd direct aansluiting bij leeftijdsgenootjes, dikke vrienden met de hele klas, maar nu is hij echt de jongste, heeft 1 vriendje en 1 vriendinnetje, en met de rest heeft hij niks. Die zijn gewoon een stukje ouder.
Voor ons is dat sociaal emotionele belangrijker, ik wil dat hij aansluiting heeft, vriendjes heeft, en weer mijn oude Jurian wordt die altijd zoveel kinderen om hem heen had, sociaal was. Hij lijkt niet meer zo gelukkig als hij was in groep 0 (toen zat hij dus bij leeftijdsgenootjes in de klas).
Mijn enige angst is dat hij zich echt gaat vervelen volgend jaar. De school is niet zo erg vooruitstrevend, dus hij zal gewoon weer al die werkjes moeten gaan maken, terwijl hem dat totaal niet interesseert. Hij wil lezen, rekenen, schrijven, niet van die stomme vouwwerkjes maken, zoals hij dat noemt

Maargoed, ik heb beloofd dat we dan thuis wel iets met lezen en schrijven gaan doen, omdat ze dat op school waarschijnlijk niet aan zullen bieden helaas.
Dus zo kan het ook lopen

Na praten als Brugman is Jurian nu ook 'om' en hij lijkt ook wat beter te begrijpen waarom wij daarvoor kiezen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...